Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.855
Waarderingsscore
18.174
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
@Rallye-Eef

Zelfde motorfiets met hogere toeren berijden.

Heb ook andere motorfietsen gereden, deze waren vooral 4-pitters en reden vooral hoogtoerig.Zeg maar standaard.
Hier was het olieverbruik over het algemeen nihil.

Van de huidige fiets[waar mijn eerste vraag over ging] vraag ik iets meer dan wat goed is voor het blokje. [blokje kan overigens veel hebben natuurlijk]
Ik heb het dus niet over een sportieve rijstijl in bochten en snelheden.

Ik blijf dus langer in hogere toeren rijden voordat ik overschakel.
Rem dus ook af in hogere toeren.
Klepseals zijn vervangen zoals ik al eerder aangaf.
Aan de uitlaat is mijn inziens niets vreemds te zien, ook geen lekkage s ah blok oid.

Wel heb ik een iets te ruime EX klepspeling.
Kan dit dan eventueel te maken hebben met extra olieverbruik?

Denk dat het olieverbruik ongeveer op 0,5L ligt op de 750km
 
Materiaalkeuze / kwaliteit / hardingsproblemen zijn de boosdoener, vaak in combinatie / versneld met slechte olien (slecht = niet voor het doel geschikt).

Mijn CB400F had er ook last van, met name de tandwielenset van de hoogste versnelling.

Zie hier mijn rebuild blog op sohc4 : A 1975 CB400F 102.000 km (65000 mi) complete engine rebuild
Bij oldtimers mag het nog.. hoewel Honda al zijn tijd ver vooruit was natuurlijk.
Maar bij een gloednieuwe Yamaha. :?
 
Materiaalkeuze / kwaliteit / hardingsproblemen zijn de boosdoener, vaak in combinatie / versneld met slechte olien (slecht = niet voor het doel geschikt).

Mijn CB400F had er ook last van, met name de tandwielenset van de hoogste versnelling.

Zie hier mijn rebuild blog op sohc4 : A 1975 CB400F 102.000 km (65000 mi) complete engine rebuild

Daar zal het zeker mee te maken hebben bij mijn 600 lijkt het er op dat de 5de versn, dit ook heeft. Al na 50.000km :')

Interessant blog ga ik lezen ! ;)
 
Bij oldtimers mag het nog.. hoewel Honda al zijn tijd ver vooruit was natuurlijk.
Maar bij een gloednieuwe Yamaha. :?
Honda was toch altijd wel kampioen metaalkunde. Dus slechte materiaalkeuze/hardingsproces ligt niet erg voor de hand. Maar aan de andere kant... die fietsen zijn natuurlijk al ver over de geplande levensduur heen :P
 
Schandalig idd. dat moet met de huidige coatings ed toch te voorkomen zijn.
Beetje een Dnepr ervaring, niet gehard tandwiel in de versnellingsbak..
Maar die deed het dan maar 300 kilometer. _O-
Honda was toch altijd wel kampioen metaalkunde. Dus slechte materiaalkeuze/hardingsproces ligt niet erg voor de hand. Maar aan de andere kant... die fietsen zijn natuurlijk al ver over de geplande levensduur heen :P
Maar levensduur houden we geen rekening mee he.
Vandaag nog iemand horen klagen over de betrouwbaarheid van de K100.
Ja duh hij kocht hem al met >2 ton en >twintig jaar oud. :')
(en afgezien van onbekend gebruik en onderhoud)
 
Laatst bewerkt:
De duurtest Yamaha Super Tenere 1200 vertoonde dit ook.
En dat met dealeronderhoud en de nieuwste oliën

Dit zegt helaas meer over Yamaha (en misschien dealers) dan over olie ben ik bang.
Mag eigenlijk niet meer voorkomen onder km standen lager dan 100.000 km (wel e.a afhankelijk van gebruik / soort fiets).
 
Dit zegt helaas meer over Yamaha (en misschien dealers) dan over olie ben ik bang.
Mag eigenlijk niet meer voorkomen onder km standen lager dan 100.000 km (wel e.a afhankelijk van gebruik / soort fiets).


Vriend van me had dit ook met een ZRX1100 (1ste eigenaar, 25dkm, belray synteeth) en moest dus de nokkenassen al vervangen.
genoemd werd ook een hardingsfout.
 
ja, anders zou ik het niet zeggen :P

nicasil is niet perse beter dan gietijzer, ter illustratie.


van koel naar errug koel naar heel errug koel, man man man :9
 
Laatst bewerkt:
dat zal wel, er zit immers nikkel en silicium in.
maar de stukken breken eruit als het heet wordt.

en daar gaat het fout met kooten; er breekt een stukje uit, en de invloeden hebben direct een ingang om op in te haken (zie ook roest onder verf).

en kwa zelf smerende eigenschappen is gietzijzer nog steeds geweldig.
 
Laatst bewerkt:
Plus dat delen van deze coating erg hard zijn, en deze deeltjes de oliepomp eerst nog een beurt geven alvorens ze eruit worden gefilterd door het oliefilter. Daarnaast hebben mijn motoren een allergie voor harde niet magnetische deeltjes.

Ik heb overwogen om een coating te laten aanbrengen in mijn CB72 cylinders, maar naast de kosten speelden bovenstaande overwegingen mee.

De keerzijde van de medaille is wel dat ik om de 20.000 km nieuwe zuigers nodig heb, maar goed heb er genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan