Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.854
Waarderingsscore
18.174
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n onzin is het niet.....

KOEGRAS.....( ezelsbruggetje )

KOEling
Geluiddempng
Reiniging
Afvoer
Smering

Ja, zoiets ben ik vaker tegengekomen.
Ik denk alleen dat het smeer aspect ook voor koeling zorgt. Immers het verminderen van wrijving zorgt voor een lagere temperatuur. Als je niet smeert, zit binnen de kortste keren alles vastgelast.
 
Vastlassen = pitting ! Pitting onstaat ondermeer door "koudlassen", in het genoemde voorbeeld tussen tandflanken zonder smering. Alleen de dunne geharde laag breekt uit.
 
Japanners kopieerde veel, stolen informatie en kochten technologie van iedereen die het maar verkopen wilde (of gratis weggaven). Dat is ten dele correct. Met die informatie bouwden ze motoren, maar daar stopten ze niet, ze ontwikkelden de technologie door. Dat deden de Europeanen niet (snel genoeg). Met de C71 zette Honda bv al in 1959 een machine neer die niets meer weghad van welk Europees merk dan ook. En de kwaliteit was goed.
Honda was de uitzondering. Hij streefde inderdaad naar Europese kwaliteit. De anderen maakten gewoon zoveel mogelijk goedkope troep. Verkoopgetallen waren de norm. Lilac, Bridgestone en Meguro gingen met vele anderen ten onder. Hoeveel tweetakten uit de jaren '60 en '70 zijn er nu nog? Die dingen liepen achter elkaar aan puin. Remmen waren bijzaak. Frames en vering konden de Japanners tot in de jaren '80 niet maken.
De Japanners waren alleen beter dan de Engelsen, maar dat was niet moeilijk, die hadden na de oorlog niets meer aan ontwikkeling gedaan.
Maar een BSA Rocket3 was nog altijd sneller, en stuurde beter als een CB750. Helaas, duurder, en zonder startmotor.


Ja, totdat de koppeling op de hoofdas van de bak kwam ipv op de krukas. Ook daar gingen de Japanners door waar anderen stopten met de ontwikkeling.
Toen iedereen stopte met tweetakten bedoel je.

Dit argument hoor ik vaker, maar er is een groot en wezenlijk verschil. De Japaners leverden kwaliteit, althans men streefde ernaar. De Chinezen doen dat, in tegenstelling tot de Japanners, niet. Ik ben het daarom op dit punt dan absoluut niet met je eens. De Japanners hebben de Europeanen verdrongen door kwaliteit en nieuwe technologie, niet door prijs.
Kijk wat ik boven geschreven heb, de Japanners deden alles voor omzet, een Mach3 of een T500 waren drama's, maar veel PK's voor je gulden. Een CX500 uit '78 waarvan de nokkenasspanner het blok aan puin laat lopen, ja, dat is kwaliteit.

Dat mag, maar ik sprak over coatings op een gietijzeren cilinder, en niet op aluminium. Op gietijzer is Nikacil niet mogelijk.
Waarom zou je Nicasil op gietijzer doen? De ingenieur die dat bedenkt moet terug naar de productielijn.

In Nederland is dat BMW, maar werelwijd zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Het is ieder geval geen Europeaans merk.
In de westerse wereld is dat BMW. In derde wereldlanden valt de omzet van de C90 en klonen niet te overtreffen.

Dit is werkelijk onzin, gooi er dan water in, koelt nog beter ook. Het smeert alleen zo slecht, en dat is nou precies de meerwaarde van olie. Het ontstaan van pitting heeft meerdere oorzaken, en zoals eerder gezegd speelt ook olie daar een grote rol in.
Lees al die "langeduur" testen van 25.000 km in de motorbladen even terug. Moderne Japanse fietsen, met keurig dealeronderhoud. Allemaal pitting op nokken en versnellingsbak. Een kwestie van materiaalkunde. Pitting komt niet door slechte olie. Als je tenminste kan aanduiden wat slechte olie is.

De belangrijkste eigenschap van olie is koeling.
 
Pitting kan ook veroorzaakt worden door inclusies: luchtbellen in het materiaal vlak onder het bewerkte oppervlak.
Ook een gevolg van goedkope productie helaas, mijn VF is daar een voorbeeld van (hoewel geenszins een moderne fiets).

Kan iemand me nog even de gedachte achter de kreet: de belangrijkste eigenschap van olie is koeling! uitleggen?
 
http://www.engineoilinfo.com/oilfunctions.htm

Oil performs many functions within the engine. In addition to its primary task as a lubricant by controlling wear and oxidation, the oil also serves the engine by cooling, cleaning, sealing, and inhibiting corrosion.

http://www.elf.nl/lub/lubnederland.nsf/VS_OPM/D97288870D858EA0C12572950038CEC6?OpenDocument

De functies van een smeerolie
Een smeerolie heeft vijf belangrijke functies:

1. Olie zorgt voor wrijvingvermindering, hetgeen het rendement van de motor verbetert en het brandstofverbruik vermindert.

2. Olie zorgt voor bescherming van de mechanische onderdelen tegen slijtage en corrosie, teneinde een lange levensduur en doeltreffendheid van de motor te garanderen.

3. Olie zorgt voor het afvoeren van onzuiverheden dankzij het oliefilter en de aftap, om de motoronderdelen schoon te houden.

4. Olie zorgt voor verbetering van de gasdichtheid, hetgeen een optimale compressieverhouding verzekert voor meer motorvermogen.

5. Olie zorgt voor warmte-overdracht, zodat vervorming van de motoronderdelen vermeden kan worden.

Motoroliën hebben 5 bijzonder belangrijke fysisch-chemische eigenschappen: de weerstand tegen hoge temperaturen, hun detergentie-, slijtagewerend en roestwerend vermogen en de viscositeit. Het technisch prestatieniveau van een olie vertaalt zich in de specificaties waaraan ze beantwoordt (API, ACEA…) alsook in de homologaties van de autoconstructeurs. Een homologatie is een goedkeuring van de constructeur voor gebruik van een smeerolie.

http://www.honda.nl/pdf/FAQ_motorolie.pdf

1. Wat zijn de belangrijkste functies van een motorolie?
· Het vermijden van contact tussen de bewegende delen
· Een goede afdichting tussen zuigers en cilinders
· Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces
· Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes
· Het dempen van het geluid
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand me nog even de gedachte achter de kreet: de belangrijkste eigenschap van olie is koeling! uitleggen?
laat ik het simpel proberen d.m.v. een tegenvraag (goedkoop, ik weet het);

hoe moet de hitte anders worden weggevoerd uit de verschillende plekken van je blok?
weet je hoe heet de olie plaatselijk kan worden, aan de onderkant v.d zuiger?
 
Laatst bewerkt:
Honda was de uitzondering. Hij streefde inderdaad naar Europese kwaliteit. De anderen maakten gewoon zoveel mogelijk goedkope troep. Verkoopgetallen waren de norm. Lilac, Bridgestone en Meguro gingen met vele anderen ten onder. Hoeveel tweetakten uit de jaren '60 en '70 zijn er nu nog? Die dingen liepen achter elkaar aan puin. Remmen waren bijzaak. Frames en vering konden de Japanners tot in de jaren '80 niet maken.
De Japanners waren alleen beter dan de Engelsen, maar dat was niet moeilijk, die hadden na de oorlog niets meer aan ontwikkeling gedaan.
Maar een BSA Rocket3 was nog altijd sneller, en stuurde beter als een CB750. Helaas, duurder, en zonder startmotor.

Lilac is ten onder gegaan aan zuiger en tandwiel problemen, verder waren het buitengewone mooie en goede motorfietsen. Als Lilac het had gered had Moto Guzzi niet meer bestaan.

Bridgestone is gechanteerd door met name Honda (wij kopen banden van je maar dan moet je stoppen met motorfietsen maken), maar ook door de anderen. Een Bridgestone is van zeer hoge kwaliteit, en was zijn tijd ver vooruit. Meguro is met een aantal andere bedrijfjes overgenomen en zo ontstond Kawasaki.

Het feit dat Engelse motoren bijna altijd olie lekken zegt mij genoeg over de zogenaamde kwaliteit, ze waren niet eens in staat passingsvlakken te maken, laat staan goede motoren. De BSA Rocket was een laatste poging van BSA om het tij te keren, helaas te laat, maar terecht. Als de ontwikkelafdeling niet zolang op hun gat hadden gezeten hadden ze het waarschijnlijk gewoon gered.

De Japaners maakten maakte met de supersnelle tweetakten precies wat de klanten wilde, en dat was veel vermogen.

In die tijd waren de remmen van bijna alle merken slecht. In 1969 kwam Honda met de schijfrem op de CB750. De door jouw zo geprezen BSA Rocket 3 had nog een gewoon trommeltje voor. Wederom een door de Japaners gestuwde technologie.

Waarom zou je Nicasil op gietijzer doen? De ingenieur die dat bedenkt moet terug naar de productielijn.

Slijtage vermindering, en nee, geen Nicasil maar een Ferrosil laag op. Jouw ongelijk is duidelijk. Als het technisch beter was zouden de huidige motoren er ook mee uitgerust zijn, is niet zo, dus onzin.

Toen iedereen stopte met tweetakten bedoel je.

Geklets, Yamaha heeft nog heel lang tweetakten gemaakt en door ontwikkeld. Zelf heb ik een van de laatste doorontwikkelde moderne Japanse tweetakten, een Kawasaki KR1-s uit 1990. De japanres zijn juist erg lang door gegaan met de tweetakt.

Lees al die "langeduur" testen van 25.000 km in de motorbladen even terug. Moderne Japanse fietsen, met keurig dealeronderhoud. Allemaal pitting op nokken en versnellingsbak. Een kwestie van materiaalkunde. Pitting komt niet door slechte olie. Als je tenminste kan aanduiden wat slechte olie is.

Nogmaals, pitting komt door olie die niet voor dat doel geschikt is, naast materiaal issue's. Daarnaast speelt het rijgedrag van de berijder een belangrijke rol.

Zelf rij ik een Honda XRV AT RD07A uit 1998, nieuw gekocht en nu 360.000 km met hetzelfde blok. Geen pitting op de nokkenassen en geen dealeronderhoud. Wel altijd Castrol volsyntheet gebruikt. Alleen het koppelingshuis is vervangen, en de platen (ingeslagen / versleten).

Langduurtesten neem ik altijd met een korreltje zout, als ik zie hoe men ermee omgaat.


De belangrijkste eigenschap van olie is koeling.

Nogmaals, het is een van de functies van olie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Harley heeft Indian weg geconcurreerd, twee motoren van het hetzelfde type in het segment, gaat er 1 kapot, tenzij de twee merken zich kunnen onderscheiden van elkaar. Zo ook Lilac / Moto Guzzi. Natuurlijk valt niet met zekerheid te voorspellen of Guzzi kapot was gegaan, maar als een ander merk een stukje van hun toch al kleine marktaandeel had gepakt hadden ze het echt niet overleeft.

Maar goed, deze discussie heeft niet zoveel meer te maken met action olie, en aangezien ik een van de weinige ben die een test wil doen en daarbij mijn materiaal wil gebruiken laat ik het hierbij. Het gaat niet meer over de inhoud maar over de vorm. Daarnaast zijn meeste reply's oneliners, derhalve niet beargumenteerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet of je nu naïef doet, of er gewoon omheen draait.

dat je enorm jap-geil bent, is duidelijk.

Like Guzzi, the V twin

ik zou die lilac gewoon vergeten, de victoria bergmeister is in mijn ogen nog begeerlijker })
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet naïef en niet jap geil, wel realist.
Bijna alle merken in de leuke link zijn niet meer, ziehier mijn punt.

Lambretta vind ik een van de mooiste overigens.
De foto van de Lilac is niet de beste, in het echt zijn ze wel mooier.

Overigens rij jezelf ook zo'n Japanner, nog wel een Icoon ook. En Laverda, was dat niet die fabriek die de CB72 gewoon heeft gekopieerd ?, en nu inmiddels voor de zoveelste keer failliet is ? Toen de jappen de Engelse singles kapot hadden gemaakt, kwamen ze zelf met een single en een hele goede ook, zeker gezien jij meer dan 50.000 km met een zuiger doet, dat redden die Engelse blokken echt niet hoor (zeker niet als je ze hoogtoerig berijd).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, niet naïef en niet jap geil, wel realist.
Bijna alle merken in de leuke link zijn niet meer, ziehier mijn punt.

Lambretta vind ik een van de mooiste overigens.
De foto van de Lilac is niet de beste, in het echt zijn ze wel mooier.

Overigens rij jezelf ook zo'n Japanner, nog wel een Icoon ook. En Laverda, was dat niet die fabriek die de CB72 gewoon heeft gekopieerd ?, en nu inmiddels voor de zoveelste keer failliet is ? Toen de jappen de Engelse singles kapot hadden gemaakt, kwamen ze zelf met een single en een hele goede ook, zeker gezien jij meer dan 50.000 km met een zuiger doet, dat redden die Engelse blokken echt niet hoor (zeker niet als je ze hoogtoerig berijd).
ik zie geen punt.

waar het mij om gaat is;
jij twijfelt er aan of er naast honda nog iets anders was in de jaren 60, die niet achter liep.

dan zeg ik dus moto guzzi.
vervolgens kom jij met een mislukte motor als de lilac. ''als'' hij niet zo slecht was ''had'' hij guzzi verstoten. vandaar dat ik je een waslijst van dwarsgeplaatste v-twins laat zien.

gewoon, omdat je zeer onduidelijk bent in het argumenteren. dus moet ik wel aannemen dat het je om de plaatsing van de cilinders gaat.

dan draag je in mijn ogen gewoon oogkleppen met japan erop. verre van reeel.

en dat laverda een kopie is van het BLOK, geven ze gewoon toe. ze zeggen er ook bij dat ze alle overbodige zaken er af geconstrueerd hebben.
sleutelen aan een laverda is een feest, bij de honda moet oppassen dat je niets sloopt (zie je eigen ondertitel!).
hier ga je trouwens een beetje de mist in met de japanse dooronwikkelingen op gebied van rijwielgedeelte. tevens gaat de hele vergelijking al stuk op cc's en dus gewicht. (lilac helemaal).
want het blok van de cb72 mag dan wel gekopieerd (en enorm opgeblazen) zijn, echter had laverda de ceriani fabriek in handen. grimeca was niet ''je-van-het'' dus gingen daarna zelf ook supergoede trommelremmen maken. laverda was niet voor niets een van de best sturende motorfietsen van de jaren 70.
honda is leuk, veel vermogen uit weinig cc's
en als het uiterlijk je aanstaat.
maar ga het nu niet verheerlijken. zo goed is dat spul nu ook weer niet. alleen al de kwaliteit van het gietalu, laat anders een laverda carter door je handen glijden bij die afzetter om de hoek. dus daar gaat je argument ''materiaal''; ook het ronde archief in.



mijn laverda heeft 100.000 gelopen. we gaan meemaken of hier nog originele zuigers in zitten.
 
Dit word een algemaan olie topic, het ging alleen om de action olie.
Vroeger bij mijn brommer nog minerale olie erin gegooid. Ik luisterde altijd hoe snel de olie het geluid dempte van mijn koude motor die opwarmde, vooral dus bij koude start.
Geobsedeerd door de sponsor van toendertijd Michael Doohan gingen we met de vriendengroep Repsol erin gooien. Foute keus voor een brommertje. Misschien hele goede olie, maar het duurde veeel langer voordat de olie door het koude blok was. Wel dempte het beter geluiden bij warme motor.
En ik denk ook dat de koude start 1 van de belangrijkste dingen is.
 
laat ik het simpel proberen d.m.v. een tegenvraag (goedkoop, ik weet het);

1.) hoe moet de hitte anders worden weggevoerd uit de verschillende plekken van je blok?
2.) weet je hoe heet de olie plaatselijk kan worden, aan de onderkant v.d zuiger?

1.) Mijn motorfiets heeft, in tegenstelling tot de jouwe, ook vloeistofkoeling. Daarmee wordt inderdaad de onderkant van de zuiger niet bereikt, maar ik betwijfel of dat met de spatsmering wel gebeurt.
Zijn er trouwens motorfietsen met oliesproeiers om de onderzijde van de zuiger te koelen?
Overigens hoeft bij een goede mengselvorming de zuiger niet te heet te worden.

2.) Volgens deze bron: Motor oil - Wikipedia 160 graden Celcius bij benzinemotoren en 315 graden Celcius bij diesels.
Dat is ook waarom sommige motorfietsen extra oliekoelers hebben, en het oliecarter baat heeft bij rijwind.

Ik zou zeggen: de belangrijkste functie van olie is het voorkomen van wrijving (oftewel smering) en de daarbij vrijkomende hitte.
 
jij twijfelt er aan of er naast honda nog iets anders was in de jaren 60, die niet achter liep.

dan zeg ik dus moto guzzi.

Dus jij vind werkelijk dat het topmodel van Moto Guzzi in 1961, De Lodola 235, 1 cylinder, 232,4 cc, en maar liefst 11 pk (bij 6500 rpm) leverende door stoter stangen gedreven kopklepper zonder startmotor technisch superieur was aan de CB72, twin, 250 cc, 24 pk (bij 8000 rpm) leverende door OHC aangedreven kleppen met startmotor (en voorzien van de voor en achter dubbel oplopende remmen) ?

Dat vind jij werkelijk ? en dan noem je mij naïef ? Ik dacht dat je mij liep te trollen, maar blijkbaar meen je het echt ?

Laverda kan ik nog inkomen, deze fabriek maakte idd goede modellen, maar wat zette Laverda in 1961 tegenover de Honda CB72 ? Juist ja, de Laverda Gemini, (200 cc en 18 pk) en niet de door jouw genoemde 750 twin, die kwam pas later.

Als jij geen punt ziet ben je stekeblind.

Maar goed, eens worden we het nooit. De Laverda vind ik persoonlijk een bloedmooie machine, en staat hoog op mijn wenslijstje. Maar de discussie ging niet om persoonlijke smaak maar om de techniek en kwaliteit in het begin van de jaren 60. En dan is het een feit dat Honda met kop en schouders boven de rest uitstak, of je ze nou mooi vind of niet heeft daar niets mee te maken.

Over een maand of wat zit mijn CB450 K0 blok in elkaar, en kan ik Action olie testen in het blok, en daar ging het tenslotte om.

full


Genoeg werk, want deze twee CB450 K0 blokken en twee CB72 blokken (waarvan 1 uit 1961) staan ook nog te wachten op montage.

full


btw, gebruik jij Action olie in je Laverda en je XT ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal toch niet zo zijn dat na 1000 km action olie te hebben gebruikt het blok onherstelbare schade laat zien ?, Ik heb daar wel vertrouwen in. Vroeger smeerde ze met veel slechtere olie, en dan bleef het ook min of meer heel, dus die 1000 km zal wel meevallen. Ben wel benieuwd of er een merkbare snellere slijtage op de slepers optreed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal toch niet zo zijn dat na 1000 km action olie te hebben gebruikt het blok onherstelbare schade laat zien ?, Ik heb daar wel vertrouwen in. Vroeger smeerde ze met veel slechtere olie, en dan bleef het ook min of meer heel, dus die 1000 km zal wel meevallen. Ben wel benieuwd of er een merkbare snellere slijtage op de slepers optreed.
Ik verwacht ook geen problemen, maar in sommige gevallen ga je voor bewezen kwaliteit.
Welke ga je trouwens gebruiken, er is 15W40, 10W40 en 5W40. Ik verwacht de eerste. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan