Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.855
Waarderingsscore
18.174
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
nu weet ik het weer, een cb450 heeft een centrifugaal filter.
deze moet je heel goed schoon houden, soort kurk achtige substantie die je er uit pulkt.
 
heeft de cb72/77 deze ook?
in dat geval ben ik bang te moeten constateren dat laverda wellicht toch een ietsepietsie te ver is gegaan met het uitkleden van dat blok.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de CB72/77 heeft deze ook, en de Dreams (C72/77 of C70/71 en C75/76). Honda gebruikte in die tijd vaak een centrifugaal filter.

Het filter heeft eigenlijk drie nadelen :

Ten eerste zullen deeltjes die dezelfde massadichtheid hebben er niet worden uitgefilterd.
Ten tweede zal bij een stationair toerental het filter niet goed werken (lage filter rpm)
Ten derde heeft Castrol, net zoals vele andere detergent oliën de eigenschap dat deze het filter ook zullen schoonhouden, en dat is niet de bedoeling !

Vermogen leveren doen deze fietsen ook, hier kun je verder lezen (inclusief een aantal dynoruns van mijn bomber).

http://www.hondatwins.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=5033
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de CB72/77 heeft deze ook, en de Dreams (C72/77 of C70/71 en C75/76). Honda gebruikte in die tijd vaak een centrifugaal filter.

Het filter heeft eigenlijk drie nadelen :

Ten eerste zullen deeltjes die dezelfde massadichtheid hebben er niet worden uitgefilterd.
Ten tweede zal bij een stationair toerental het filter niet goed werken (lage filter rpm)
Ten derde heeft Castrol, net zoals vele andere detergent oliën de eigenschap dat deze het filter ook zullen schoonhouden, en dat is niet de bedoeling !

Vermogen leveren doen deze fietsen ook, hier kun je verder lezen (inclusief een aantal dynoruns van mijn bomber).

http://www.hondatwins.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=5033

Ik ken die filter van de SS50 en C50's etc., hier zat het centrifugaal filter in de koppeling (koppeling zat op de krukas). Hier vond je altijd een dikke samengekoekte prut in van vele jaren rijden.
P1060241.jpg
 
2000 km / jaar, Castrol 10W50 RS vanwege de zeer hoge oppervlakte drukken op de slepers (torsievering). Andere oliën (nee nog geen Action geprobeerd, ga ik wel doen met een een ander CB450 blok) geven duidelijk snellere slijtage te zien. Tot nu toe geeft Castrol de minste slijtage te zien, maar 0 is het ook niet hoor !

Dure olie, dat wel, maar weet je wat slepers kosten van een CB450 ? 99 euro pers stuk, en je hebt er steeds vier nodig :(

Interessant ; praktijkinformatie over Castrol 10w50. :Y
Ik heb die Castrol ergens op het net voor 11 euro te koop zien staan, wat heb je ervoor betaald ?
 
Laatst bewerkt:
@ Kevin : was dat maar waar ! Blokken worden erg schaars, ook spatborden, buddy's, tanks en eigenlijk alle delen specifiek voor de K0. Erg schaars zijn een setje originele uitlaten, ook als je er veel voor wil (kunt) betalen.


@iceman : yep, en die koek is grotendeels afgesleten koppelingsplaat. Trouwens, heeft een C50 niet een natte koppeling met 1 plaat ?

Zelf heb ik ook nog een CD50 staan, candyblauw, het is net een kleine versie van de bomber, hier een plaatje Torsiestaaf klepvering

@ 4strokerules : weet ik niet meer precies, ik koop het meestal per doos, maar idd iets in die richting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@supersport400,
Is dat vooral koppelingsplaat? Zou idd kunnen, ik dacht dat het samengedrukte sludge oid was. De koppelingsplaten zitten op een grotere diameter dan het filter. Maar uiteindelijk komt alles via de pomp wel in het filter :)

De C50 heeft idd 1 plaat. Wel mooi systeempje, hij is axiaal bediend (als een normale koppeling) , er zit een centrifugaal bediening in en daarnaast ook nog een eenrichtingsbediening voor de kickstarter (of aanduwen) functie.
Jou CD50 (mooie dingen zijn dat!) en SS50's etc. hebben ook 1 plaat.
 
Sludge ? welke olie gebruik jij ? Maar ja, idd koppelingsplaat, afval van blowby (kool dus) en olieafval producten (sludge), en meestal ook kleine metaaldeeltjes van de transmissie.
 
Metaaldeeltjes van de transmissie? Welke olie gebruik jij? ;)
Volgens mij gooide ik er 15 jaar geleden een minerale monograde (SAE30 dacht ik, volgens de opschrift op het koppelingsdeksel) in.
 
onderstaand stukkie zal vast tig x langs gekomen zijn, maar wilde het u allen niet onthouden.

Citaatje natuurlijk :Y

Het zijn juist de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.
 
onderstaand stukkie zal vast tig x langs gekomen zijn, maar wilde het u allen niet onthouden.

Citaatje natuurlijk :Y

Het zijn juist de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.
Bron? :z
Lijkt wel of iedereen elkaar napraat _O-
 
Laatst bewerkt:
nu ik maar een klein motorfietsje heb, rijd ik wat hoger in de toeren om toch wat meer vooruit te komen :Y
Hierdoor is het olieverbruik wel toegenomen en ben eens opzoek gegaan naar de goedkopere olieen.
Tis wel te vinden, maar dan kom je snel uit bij auto-olie met de zgn friction modifiers die in de olie is verwerkt.

Is deze er niet uit te zeven?

:+

Overigens, ik zie geen zwarte rookpluimen, maar het olieverbruik is mijn inziens erg hoog...
Ook lekt de motorfiets geen druppel.

Kan olie zo verbranden dat het nergens aan te zien valt[uitlaat/rookpluimen]?

klepseals zijn 400km oud.
 
Laatst bewerkt:
onderstaand stukkie zal vast tig x langs gekomen zijn, maar wilde het u allen niet onthouden.

Citaatje natuurlijk :Y

Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling.
Nou zelfs èchte experts zeggen dat niet alle oliën voor koekblikkers friction modifiers bevat. :')
 
Laatst bewerkt:
nu ik maar een klein motorfietsje heb, rijd ik wat hoger in de toeren om toch wat meer vooruit te komen :Y
Hierdoor is het olieverbruik wel toegenomen en ben eens opzoek gegaan naar de goedkopere olieen.
Tis wel te vinden, maar dan kom je snel uit bij auto-olie met de zgn friction modifiers die in de olie is verwerkt.

Is deze er niet uit te zeven?
:+

NEEN

Overigens, ik zie geen zwarte rookpluimen, maar het olieverbruik is mijn inziens erg hoog...
Ook lekt de motorfiets geen druppel.

Kan olie zo verbranden dat het nergens aan te zien valt[uitlaat/rookpluimen]?
klepseals zijn 400km oud.

JA

Vergelijk je nu overigens dezelfde fiets met een andere rijstijl of een compleet ander type?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan