Ja, de CB72/77 heeft deze ook, en de Dreams (C72/77 of C70/71 en C75/76). Honda gebruikte in die tijd vaak een centrifugaal filter.
Het filter heeft eigenlijk drie nadelen :
Ten eerste zullen deeltjes die dezelfde massadichtheid hebben er niet worden uitgefilterd.
Ten tweede zal bij een stationair toerental het filter niet goed werken (lage filter rpm)
Ten derde heeft Castrol, net zoals vele andere detergent oliën de eigenschap dat deze het filter ook zullen schoonhouden, en dat is niet de bedoeling !
Vermogen leveren doen deze fietsen ook, hier kun je verder lezen (inclusief een aantal dynoruns van mijn bomber).
http://www.hondatwins.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=5033
2000 km / jaar, Castrol 10W50 RS vanwege de zeer hoge oppervlakte drukken op de slepers (torsievering). Andere oliën (nee nog geen Action geprobeerd, ga ik wel doen met een een ander CB450 blok) geven duidelijk snellere slijtage te zien. Tot nu toe geeft Castrol de minste slijtage te zien, maar 0 is het ook niet hoor !
Dure olie, dat wel, maar weet je wat slepers kosten van een CB450 ? 99 euro pers stuk, en je hebt er steeds vier nodig
Bron?onderstaand stukkie zal vast tig x langs gekomen zijn, maar wilde het u allen niet onthouden.
Citaatje natuurlijk
Het zijn juist de friction modifiers die een goed functionerende natte koppeling in de weg staan. Bij motoroliën voor auto's hebben deze friction modifiers van API SG hun intrede gedaan. Dit om de inwendige wrijving omlaag te brengen met als doel brandstofbesparing en hierdoor schonere uitlaatgasemissies. Door deze friction modifiers ging het echter mis met motorfietsen met een natte koppeling. Deze gingen slippen. In fietsen met natte koppeling is het tot en met de API SF kwaliteit mogelijk om gewone motoroliën voor auto's te gebruiken, zonder kans op een slippende koppeling. Uiteraard moet de kwaliteit wel matchen met wat de motorfietsfabrikant vraagt. Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling. Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.
Lijkt wel of iedereen elkaar napraat
Metaaldeeltjes van de transmissie? Welke olie gebruik jij?
.
Dit tweede topic bestaat voor het grootste deel uit herhalingen. Nieuwelingen die oprecht iets menen bij te dragen. Alles met de beste bedoelingen.Het is ook totaal geen nieuws, dit verhaal is al langere tijd bekend.
Zo.Weet je wat slepers kosten van een CB450 ? 99 euro pers stuk, en je hebt er steeds vier nodig
Nou zelfs èchte experts zeggen dat niet alle oliën voor koekblikkers friction modifiers bevat.onderstaand stukkie zal vast tig x langs gekomen zijn, maar wilde het u allen niet onthouden.
Citaatje natuurlijk
Vanaf API SG bevat elke motorolie voor auto's friction modifiers en zijn deze per definitie niet geschikt voor motorfietsen met een natte koppeling.
versnellingsbak tandwielen denk ikhelp me even met "vbtw" ?
nu ik maar een klein motorfietsje heb, rijd ik wat hoger in de toeren om toch wat meer vooruit te komen
Hierdoor is het olieverbruik wel toegenomen en ben eens opzoek gegaan naar de goedkopere olieen.
Tis wel te vinden, maar dan kom je snel uit bij auto-olie met de zgn friction modifiers die in de olie is verwerkt.
Is deze er niet uit te zeven?
Overigens, ik zie geen zwarte rookpluimen, maar het olieverbruik is mijn inziens erg hoog...
Ook lekt de motorfiets geen druppel.
Kan olie zo verbranden dat het nergens aan te zien valt[uitlaat/rookpluimen]?
klepseals zijn 400km oud.