Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.863
Waarderingsscore
18.181
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een bericht gestuurd naar DE OLIEBRON in Zwijndrecht


Beste mevrouw, mijnheer,

Naar aanleiding van een discussie die ik en een aantal kennissen en vrienden hebben wilde ik u wat vragen.
Dit omdat De Oliebron naast bijv. Kroon-Oil en Putoline, ook "private label" merken olie verzorgd.
Men is geneigd om te denken dat zgn. "private label" merken ( b.v. Techno, Gamma, Karwei, HEMA etc. etc. ) olie verkopen van inferieure kwaliteit.
De wildste verhalen doen de ronde. Vooral op diverse auto en motor forums op internet.
Sommige denken dat het oude verjaarde restanten zijn.
Sommigen denken dat het afgekeurde partijen van steeds wisselende A-merken zijn die voor bodemprijs gedumpt worden.
Sommigen denken dat de aangegeven specificaties niet kloppen.
En ga zo maar door.

Nu is mijn concrete vraag aan u:
Hoe zit het nu precies met de kwaliteit van deze "Private Label" merken motorolie?
Voldoen ze aan de opgegeven specificaties?
Is de kwaliteit inderdaad minder dan een vergelijkbare type motorolie van een A-merk?
Of is het grote prijsverschil te verklaren door de lagere marketing en overhead kosten?

Graag zou ik uw deskundige menig horen om alle wilde verhalen uit de wereld te halen.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Daarop kreeg ik het volgende antwoord:


Goedemiddag,

Dat is nog eens een vraag om in de keuken te kijken. Ik kan daar geen algemeen antwoord
geven aangezien er verschillende oliefabrikanten zijn en ik alleen voor ons zelf kan spreken.

De door jou genoemde merken leveren wij niet maar er is een groot verschil tussen
het leveren van private label producten aan klanten die een eigen merk voeren of de orders
voor giganten zoals Gamma, Karwei en Hema. Dit zijn veel grotere orders dan normaal
waar uiterst scherp wordt ingekocht. Als je wat ruimte op de afvullijnen hebt, kan het zinvol
zijn om dit soort orders te pakken met heel weinig marge. Ik heb stellig de indruk dat een
aantal collega's het kosten-neutraal afvullen om in ieder geval hun mensen aan het werk te houden.

Bij ons is het over het algemeen vrij druk en dus gaan wij deze merken niet voor een habbekrats afvullen.
Als wij dat wel zouden doen, heeft de olie wel degelijk het niveau dat vermeld wordt.
Nogmaals, ik kan alleen voor De Oliebron spreken. Het wordt specifiek voor de desbetreffende klant
geproduceerd en het is dus zeker geen oude olie als het de fabriek verlaat. Anderzijds kopen
dit soort bedrijven vrachtwagen tegelijk en ik heb geen flauw idee hoe lang men ermee doet.
De producent verdient er niet veel aan maar voor de Gamma/Karwei is het ook een service
artikel

Aan mij antwoord heb je waarschijnlijk niet zo veel omdat ik alleen voor onszelf kan spreken.
Laat ik het zo zeggen dat als ik zeker wist dat de olie bij ons vandaag kwam dan zou ik hem
op basis van de specs op de verpakking zeker wel durven te gebruiken.

Ik hoor inderdaad ook de indianen verhalen. Niet zo zeer dat het oude olie zou zijn maar
dat men het niet altijd zo nauw neemt met de specificaties maar ik ga daar verder geen
uitspraken over doen..

Met een vriendelijke groet

Leo Hansum


Bedankt Leo Hansum van de Oliebron te Zwijndrecht.
Kijk daar heb je nog eens iets aan.
Dus Neigeriaanse olie is onzin.
En alle andere verzonnen onzin ook.

Kent iemand misschien nog meer Private-Label producenten?
Dan kunnen we die ook eens aanschrijven.
 
karretje was afgebeuld ,.....carrosserie werd van karton , zo gaar ........

verkocht voor 100 euro ,.....motor liep perfect
 
Ik heb een bericht gestuurd naar DE OLIEBRON in Zwijndrecht


voor giganten zoals Gamma, Karwei en Hema. Dit zijn veel grotere orders dan normaal
waar uiterst scherp wordt ingekocht. Als je wat ruimte op de afvullijnen hebt, kan het zinvol
zijn om dit soort orders te pakken met heel weinig marge. Ik heb stellig de indruk dat een
aantal collega's het kosten-neutraal afvullen om in ieder geval hun mensen aan het werk te houden.
Dit lijkt in te gaan op wat onze oiliminator eerder heeft gesteld..
 
Dan weten we toch alsnog niet meer dan hoe de afvullers het logistiek aanpakken? Er wordt niets over dopes voor de white labels gezegd, alleen dat ze aan de eisen voldoen.

Wat we natuurlijk met z'n allen wilden weten zitten er in WL's slechts de minimaal vereiste extra's om aan de vermeldde eisen te voldoen. Zijn echte merken royaler voorzien? Zo ja, is er daadwerkelijk een meerwaarde en wat is die? Of zijn bijna alle oliën eigenlijk al om en nabij goed genoeg en merk je uberhaupt weinig van dopes? If so..is het dan extreme technische fijnslijperij of een marketinggimmick?
 
En zo kunnen we langzaamaan de waarheid toch boven water krijgen.
Allereerst :} :} voor het initiatief
Ik vind hun antwoord netjes, maar in mijn beleving niets zeggend en er lekt een beetje kinnesinne door heen wat dan wel weer jammer is.
niet dat ik verwacht dat je een eerlijk antwoord zal krijgen van welke bussenvuller dan ook.
Logisch natuurlijk, het is tenslotte hun handel.

Dus Neigeriaanse olie is onzin.
En alle andere verzonnen onzin ook.

Waar lees je dat in het antwoord?
Ik lees alleen het wc eend principe namelijk
 
Laatst bewerkt:
Ik ga de praktijktest doen. Volgende week ga ik m'n auto een beurtje geven. Verse olie van de Action erin! Als het blok in de poeier loopt, horen jullie niks (zo gaat dat op internet). Als het heel blijft, ga ik hier de absolute waarheid verkondigen dat Action olie hét spul is!! *D


In mijn auto,s durf ik het ook wel in te gooien, je moet het gewoon in je motor doen, dat willen we weten.
We hebben nu al de zekerheid dat het gewoon prima geschikt is voor motorfietsen, dus wat let je lever ons het bewijs dat action HET spul is.
 
Laatst bewerkt:
http://www.motor-oil-engineers.com/
Ik ben maar weer eens verder gaan lezen om te zien of ik de zin van de onzin kan leren onderscheiden. Een heel boek (gratis te downloaden) met heel veel informatie on topic. Voor wie het werkelijk interesseert zeker de moeite waard vind ik.

Ik had dit ook al eens eerder ondekt op internet.
In dit PDF-boek staat wel erg vaak de verwijzing naar AMSOIL.
Is het daarom gratis te downloaden?
Het lijkt weer een ordinaire marketing stunt van AMSOIL?
Er staat wel heel veel informatie in, maar jammer van die commerciele ondertoon.
 
wordt wel eens tijd ook he,loopt al sinds okt. 2007



Als de waarheid naar bovenkomt dan kunnen alle grote oliemerken inpakken, blijkt dat motorfietsen helemaal niet gesmeerd hoeven worden, nog goedkoper.
Jullie lijken wel een rechtbank tegen de commercie, ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie je geld verdienen??
 
Als de waarheid naar bovenkomt dan kunnen alle grote oliemerken inpakken, blijkt dat motorfietsen helemaal niet gesmeerd hoeven worden, nog goedkoper.
Jullie lijken wel een rechtbank tegen de commercie, ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie je geld verdienen??

niet iedereen over 1 kam scheren, ik heb al eens aangegeven dat ik de olie[voor de oude blade bij de lokale motorboer koop]
en er dus zeker geen action olie in wil hebben.
 
Ik had dit ook al eens eerder ondekt op internet.
In dit PDF-boek staat wel erg vaak de verwijzing naar AMSOIL.
Is het daarom gratis te downloaden?
Het lijkt weer een ordinaire marketing stunt van AMSOIL?
Er staat wel heel veel informatie in, maar jammer van die commerciele ondertoon.
Ik ben nog niet zo ver met lezen dat ik de verwijzingen naar merken ben tegengekomen. Kan heel goed dat het verhaal gebiasd is en niet vrij van commerciëel belang. Ik ga het eerst allemaal maar eens lezen..
 
Als de waarheid naar bovenkomt dan kunnen alle grote oliemerken inpakken, blijkt dat motorfietsen helemaal niet gesmeerd hoeven worden, nog goedkoper.
Jullie lijken wel een rechtbank tegen de commercie, ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie je geld verdienen??


Volgens mij heb ik al in een vroeg stadium aangegeven, dat ik Castrol van de lokale motorboer in de VFR mik.

Overigens heb ik wel wat tegen commercie, waarbij geld verdienen belangrijker is, dan een goed produkt leveren.

En ook mijn autoboer gooit Castrol (de juiste soort) in mijn vierwielige voertuigen.
 
Laatst bewerkt:
'(
full
 
Volgens mij heb ik al in een vroeg stadium aangegeven, dat ik Castrol van de lokale motorboer in de VFR mik.

Overigens heb ik wel wat tegen commercie, waarbij geld verdienen belangrijker is, dan een goed produkt leveren.

En ook mijn autoboer gooit Castrol (de juiste soort) in mijn vierwielige voertuigen.


Persoonlijk komt het bij mij vertrouwenswekkender over als mijn autodealer ook een bekend merk erin doet, heb met die eigen oliemerkjes toch wel een beetje een beunhaas gevoel.
Omdat we er nu achter zijn gekomen dat garagehouders geen verstand van zaken hebben en alleen maar daar de centen kijken.
Als je autodealer Castrol gebruikt schept hij toch wat meer vertrouwen in de overige werkzaamheden??
 
Persoonlijk komt het bij mij vertrouwenswekkender over als mijn autodealer ook een bekend merk erin doet, heb met die eigen oliemerkjes toch wel een beetje een beunhaas gevoel.
Omdat we er nu achter zijn gekomen dat garagehouders geen verstand van zaken hebben en alleen maar daar de centen kijken.
Als je autodealer Castrol gebruikt schept hij toch wat meer vertrouwen in de overige werkzaamheden??

Niet zo cynisch doen he? :) Gevoel is een slechte raadgever . Daarom hebben we standaarden en (minimum)eisen gebaseerd op meten is weten geïntroduceerd. Oftewel de wetenschappelijke methode. Ook voor olie. En op een gegeven moment zegt een fabrikant: deze olie is goed genoeg voor mijn model.

Als die cijfertjes nu zeggen dat product A voor 1/4 van de prijs van B aan de specs voldoet, dan is de keuze voor A m.i. snel gemaakt. Als een garagehouder -die over het algemeen heus wel voldoende verstand van zaken in bredere zin heeft- opeens begint te roepen dat B tóch beter is dan mag hij zelf uitleggen waarom een fles met dezelfde specs op het stickertje beter is.

En ja, zaken als geen JASO-spec in een JASOmotor gooien zou ik ook niet zomaar doen. Maar je zult moeten onderkennen dat het vaak genoeg gebeurd is om in ieder geval een sterke aanwijzing te hebben dat dat niet meteen terminaal is.

En bij b.v. mijn eigen CB550 '77 tja.. toen bestonden een heleboel specs nog niet, dus als een auto-olie op papier voldoet, en de eventuele friction modifier m'n koppeling niet laat slippen en het spul is ook nog eens voor 2€ per liter te koop..

Doe maar gewoon wat goed genoeg is en gebruik je gezonde verstand (niet naar jou persoonlijk), dat schept vertrouwen voor een heleboel mensen niet perse een gelikte verpakking op een dure fles, da's nare commercie zoals Vroembert als schetste. Sommige klanten slapen er misschien lekkerder door, anderen echter...
 
Gisteren Radar gezien? Ging wel niet over olie maar wel over hoe voedings middelen fabrikanten allerlei aanduiding misbruiken. Blijft bij mij het gevoel dat als ze dat met eten doen, wat doen ze dan wel helemaal niet met wat motorolie?? :?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan