Ik heb een bericht gestuurd naar DE OLIEBRON in Zwijndrecht
Beste mevrouw, mijnheer,
Naar aanleiding van een discussie die ik en een aantal kennissen en vrienden hebben wilde ik u wat vragen.
Dit omdat De Oliebron naast bijv. Kroon-Oil en Putoline, ook "private label" merken olie verzorgd.
Men is geneigd om te denken dat zgn. "private label" merken ( b.v. Techno, Gamma, Karwei, HEMA etc. etc. ) olie verkopen van inferieure kwaliteit.
De wildste verhalen doen de ronde. Vooral op diverse auto en motor forums op internet.
Sommige denken dat het oude verjaarde restanten zijn.
Sommigen denken dat het afgekeurde partijen van steeds wisselende A-merken zijn die voor bodemprijs gedumpt worden.
Sommigen denken dat de aangegeven specificaties niet kloppen.
En ga zo maar door.
Nu is mijn concrete vraag aan u:
Hoe zit het nu precies met de kwaliteit van deze "Private Label" merken motorolie?
Voldoen ze aan de opgegeven specificaties?
Is de kwaliteit inderdaad minder dan een vergelijkbare type motorolie van een A-merk?
Of is het grote prijsverschil te verklaren door de lagere marketing en overhead kosten?
Graag zou ik uw deskundige menig horen om alle wilde verhalen uit de wereld te halen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Goedemiddag,
Dat is nog eens een vraag om in de keuken te kijken. Ik kan daar geen algemeen antwoord
geven aangezien er verschillende oliefabrikanten zijn en ik alleen voor ons zelf kan spreken.
De door jou genoemde merken leveren wij niet maar er is een groot verschil tussen
het leveren van private label producten aan klanten die een eigen merk voeren of de orders
voor giganten zoals Gamma, Karwei en Hema. Dit zijn veel grotere orders dan normaal
waar uiterst scherp wordt ingekocht. Als je wat ruimte op de afvullijnen hebt, kan het zinvol
zijn om dit soort orders te pakken met heel weinig marge. Ik heb stellig de indruk dat een
aantal collega's het kosten-neutraal afvullen om in ieder geval hun mensen aan het werk te houden.
Bij ons is het over het algemeen vrij druk en dus gaan wij deze merken niet voor een habbekrats afvullen.
Als wij dat wel zouden doen, heeft de olie wel degelijk het niveau dat vermeld wordt.
Nogmaals, ik kan alleen voor De Oliebron spreken. Het wordt specifiek voor de desbetreffende klant
geproduceerd en het is dus zeker geen oude olie als het de fabriek verlaat. Anderzijds kopen
dit soort bedrijven vrachtwagen tegelijk en ik heb geen flauw idee hoe lang men ermee doet.
De producent verdient er niet veel aan maar voor de Gamma/Karwei is het ook een service
artikel
Aan mij antwoord heb je waarschijnlijk niet zo veel omdat ik alleen voor onszelf kan spreken.
Laat ik het zo zeggen dat als ik zeker wist dat de olie bij ons vandaag kwam dan zou ik hem
op basis van de specs op de verpakking zeker wel durven te gebruiken.
Ik hoor inderdaad ook de indianen verhalen. Niet zo zeer dat het oude olie zou zijn maar
dat men het niet altijd zo nauw neemt met de specificaties maar ik ga daar verder geen
uitspraken over doen..
Met een vriendelijke groet
Leo Hansum
Bedankt Leo Hansum van de Oliebron te Zwijndrecht.
Kijk daar heb je nog eens iets aan.
Dus Neigeriaanse olie is onzin.
En alle andere verzonnen onzin ook.
Kent iemand misschien nog meer Private-Label producenten?
Dan kunnen we die ook eens aanschrijven.