Maar de gemiddelde zuigersnelheid zal m.i. niet veel verschillen. Ergens tussen de 10 en 20m/s afhankelijk van de 'sportiviteit' van het voertuig. Hetzelfde geldt voor het snelheidsverschil tussen loopvlakken (as opposed tot contactvlakken) in glijlagers.Dat het volume en het (gemiddelde) oppervlak van de verbrandingskamer met de 3e respecievelijk 2e macht toenemen zorgt uiteraard bij een kleinere motor voor relatief meer open vlam t.o.v. van de gesmeerde ruimte eromheen. Maar dat kan je toch gewoon ondervangen door frequentere wissels?Hoeveel anders is de blow-by van een motorfiets? We tanken toch allemaal ongeveer dezelfde benzine die met gewone lucht wordt verbrand? En die natte koppeling..strikt genomen helemaal waar natuurlijk. Echter hoeveel gram koppeling verlies je nu helemaal op tig oliewissels? Persoonlijk heb ik nauwelijks andere ervaringen dan dat afval niet 'vrij' in een gespleten blok terug te vinden is en -met name- wel in filters die ik na gebruik openmaak.
Overigens zou ook hier een oplossing vaker verversen zijn, of niet?Ik zou zeggen dat oliepompen ook aardig knippen dan. Als een motorfiets meer tandwielen in het blok heeft die met redelijk hoge vlakdrukken tegen elkaar lopen dan is eerder verversen wederom een oplossing? Dat andere materiaalgebruik in motorfietsen is m.i. voornamelijk om beter te ondervangen dat er soms tegen de 'bovengrenzen' van voornoemde wis- en natuurkundefeitjes aangelopen wordt. B.v. ander materiaal drijfstangen of gesmede zuigers i.v.m. rek en vervorming. In dit geval doet het metaal het werk, niet de olie. Blijkens het feit dat er niet zomaar kilo's glanzend metaalpoeder naar buiten komen bij snellopers.
Wat is een DN-factor? de zoekfunctie hielp me even niet.
Btw, dit is geen post bedoeld om stronteigenwijs danwel -vervelend te zijn. Ik ben opgerecht geïnteresseerd en zoek verlichting
Grtz M.