Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Berichten
31.860
Waarderingsscore
18.181
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.
 
Laatst bewerkt:
Kwalitijd naar prijs gaat hier eigenlijk niet bij op !
Als de API codering het zelfde is mag de fabrikant hier niet van afwijken.
En als die goedkope olie van Action, Aldi, Lidle,,, zulke bogt zou zijn liepen er vele auto blokken in puin en zou dit slechte reclame zijn en het wel uit de schappen verdwijnen want dit is tevens imago schade voor deze winkelketens,
Dus als je denkt dat dure merken voor je gevoel beter zijn moet je die kopen,
 
Vandaag even bij de action remmenreiniger gehaald en ook even bij de olie gekeken.
Haden ze een ander merk staan naast nog een beetje Techno, stond de volsyntheet van Stabil oil
Stabil oil=>Kroon oil=>Shell
Of is dit wat te kort door de bocht?

Was er laatst ook al niet iemand die de link Techno=>Shell gemaakt had?
(Geen zin om 2 topics weer terug te lezen)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk; mijn vorige post is off topic. Voor zover ik weet niet, maar wie weet komt het nog..
Dat bedoelde ik niet hoor.
Ik wilde de olie in mijn Sunny Van 1.7D vervangen :)
Ik heb iig wel een heel fijn olietje gevonden dat bedoeld is voor heavy duty diesels.
Dit is naast een äction motorolie topic" toch ook een "algemeen" motorolietopic geworden?
En wellicht doet de action synth het wel eel goed in een diesel. Wie kan het zeggen? Ik probeer de draad op te pakken.
 
Ik snapte het al niet helemaal; las door de bodem van mijn lege glas..
Mijn peugeot 406 18i(benzine) doet het overigens uitstekend op de techno 10W40 halfsyntheet.



prima olie voor je auto, is ook niet voor niets olie voor auto,s.
Heb alleen moeite met de term " uitstekend voor mijn 406I.
Waar baseer je het op, dat hij niet vastloopt erop, de lage motorslijtage die je met deze olie hebt of zeg je dat gewoon omdat je hoopt een goeie koop gedaan te hebben met deze goedkope olie??????
 
prima olie voor je auto, is ook niet voor niets olie voor auto,s.
Heb alleen moeite met de term " uitstekend voor mijn 406I.
Waar baseer je het op, dat hij niet vastloopt erop, de lage motorslijtage die je met deze olie hebt of zeg je dat gewoon omdat je hoopt een goeie koop gedaan te hebben met deze goedkope olie??????
Hoe weet je nu dat het "prima olie voor auto's" is?
Waarom is het dan geen "prima olie voor motorfietsen"?
Ik zie de logica niet :?
Je kunt die olie wel 30.000km in je golfje laten zitten, maar in de CBR600 waar minsten elk jaar nieuwe olie in gaat kan het niet? En kom nou niet weer aan met die koppeling, daar heeft WB het tegendeel allang van aangetoond.
 
Hoe weet je nu dat het "prima olie voor auto's" is?
Waarom is het dan geen "prima olie voor motorfietsen"?
Ik zie de logica niet :?
Je kunt die olie wel 30.000km in je golfje laten zitten, maar in de CBR600 waar minsten elk jaar nieuwe olie in gaat kan het niet? En kom nou niet weer aan met die koppeling, daar heeft WB het tegendeel allang van aangetoond.


Pitting ;)


Met 1 geval WB in dit geval :X is er natuurlijk helemaal niets aangetoond. :)
 
prima olie voor je auto, is ook niet voor niets olie voor auto,s.
Heb alleen moeite met de term " uitstekend voor mijn 406I.
Waar baseer je het op, dat hij niet vastloopt erop, de lage motorslijtage die je met deze olie hebt of zeg je dat gewoon omdat je hoopt een goeie koop gedaan te hebben met deze goedkope olie??????
Ik weet nu iig welke olie er in zit; dat weet ik niet als ik olie laat verversen door de speedy, kwikfit enz. Het blok loopt iets minder rauw dan voor de wissel(en ja; er is in de periode dat de auto in mijn bezit is altijd tijdig olie ververst, dus dat is een positieve indicatie). De olie voldoet ruimschoots aan de specs voor mijn auto en ik maak me daarom geen zorgen. De 4 wieler is nu 11 jaar oud, heeft onlangs een nieuwe distributie en koppeling gekregen en gaat naar de 3 ton. Auto is straks gaar voor het blok het opgeeft, dus ik maak me niet zo sappel. Lees eens wat autofora; je ogen gaan open. Die 406 blokken kun je eigenlijk niet wurgen; er wordt van alles aan olie ingegooid, maakt allemaal niet zoveel uit. Het spul dat eromheen hangt valt op gegeven moment uit elkaar.

En voor de motorfiets ben ik er ook al uit. Een mooie 5w40 volsyntheet met een api sl/ci4plus voor net geen 11 euro de liter. Iedereen mag roepen dat mijn koppeling er aan gaat en het blok in de poeier gaat lopen, maar ik laat me niet meer bang maken zonder dat er harde argumenten op tafel komen. En ben ik straks het sjaakie; ben ik de eerste om het hier te posten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even bij de action remmenreiniger gehaald en ook even bij de olie gekeken.
Haden ze een ander merk staan naast nog een beetje Techno, stond de volsyntheet van Stabil oil
Stabil oil=>Kroon oil=>Shell
Of is dit wat te kort door de bocht?

Was er laatst ook al niet iemand die de link Techno=>Shell gemaakt had?
(Geen zin om 2 topics weer terug te lezen)

De EAN kode van Techno is gekoppeld aan Fiets-O-Fit. Fiets-O-Fit heeft in het assortiment ook Kroon-oil en Stabiloil, maar die EAN kodes zijn van Kroon-oil. Zoek het maar op in de GS1 database.

Zoals je hieronder leest bestaat de relatie Kroon-oil met Shell allang niet meer.





Socaz Holding (De Oliebron / Kroon-Oil)

Activiteiten
Socaz Holding is de houdstermaatschappij van twee ondernemingen actief in de markt voor smeermiddelen. De Oliebron is een vooraanstaande producent van een breed gamma aan smeermiddelen, en is voornamelijk actief in Nederland, België en Duitsland. De Oliebron is een uitermate flexibele organisatie en biedt meer dan 16.000 verschillende product/verpakkingscombinaties aan. Kroon-Oil daarentegen is een pure verkoop en marketing organisatie van smeermiddelen, onder de merknaam Kroon-Oil. Deze onderneming is actief in diverse Europese landen, alsook daarbuiten in bijvoorbeeld Taiwan en Rusland.

Ontwikkelingen
In december 2006 hebben het management en GEM Benelux de onderneming door middel van een management buy-out overgenomen van Koninklijke Shell. De verwachting is dat de uitbesteding van de productie van smeermiddelen aan nicheproducenten zoals De Oliebron zal toenemen als gevolg van de aanhoudende rationalisatie binnen de grote oliemaatschappijen. De onderneming zal zich voorts de komende jaren gaan toeleggen op de verdere ontwikkeling en verkoop van synthetische en halfsynthetische smeermiddelen en de verdere optimalisatie van haar productmix.

In januari 2008 verwierf Kroon-Oil alle aandelen in Putoline Oil BV. Putoline is een leidend merk in de markt voor smeerolie voor motoren met een historie die teruggaat tot 1970. Het merk dankt haar sterke reputatie aan de kwaliteit en compleetheid van het product assortiment. Putoline past uitsteken bij Kroon-Oil huidige producten gamma. Kroon-Oil is in het bijzonder gespecialiseerd in smeerolie voor de automotive markt, en Putoline in smeerolie voor motoren. In januari 2010 werd VAT Oil overgenomen. Met deze overname vergroot Kroon-Oil haar positie in voornamelijk Oost Europa. VAT Oil is een bekend merk in de Oost Europese markt.

Begin 2011 werd GEM Benelux benaderd door Cipelia, een vooraanstaande Franse onderneming in de productie en verkoop van smeermiddelen. Socaz is vervolgens in mei 2011 verkocht.


www.kroonoil.com
www.oliebron.com
www.putoline.com
www.vatoil.com
www.igol.com
www.unil-opal.com
www.unil.be
www.yacco.com
www.durand-production.com


 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je nu dat het "prima olie voor auto's" is?
Waarom is het dan geen "prima olie voor motorfietsen"?
Ik zie de logica niet :?
Je kunt die olie wel 30.000km in je golfje laten zitten, maar in de CBR600 waar minsten elk jaar nieuwe olie in gaat kan het niet? En kom nou niet weer aan met die koppeling, daar heeft WB het tegendeel allang van aangetoond.

Hogere toerentallen, hogere specifieke belasting, hele andere afvalstoffen veroorzaakt door blow-by en natte koppeling, molecuulketens worden "geknipt" in de versnellingsbak, ander materiaalgebruik, totaal andere DN factoren....hoeveel verschillen wil je hebben?

Heb ik het doorslippen van de koppeling er maar even uit gelaten :+
 
Hogere toerentallen,
Maar de gemiddelde zuigersnelheid zal m.i. niet veel verschillen. Ergens tussen de 10 en 20m/s afhankelijk van de 'sportiviteit' van het voertuig. Hetzelfde geldt voor het snelheidsverschil tussen loopvlakken (as opposed tot contactvlakken) in glijlagers.

hogere specifieke belasting,
Dat het volume en het (gemiddelde) oppervlak van de verbrandingskamer met de 3e respecievelijk 2e macht toenemen zorgt uiteraard bij een kleinere motor voor relatief meer open vlam t.o.v. van de gesmeerde ruimte eromheen. Maar dat kan je toch gewoon ondervangen door frequentere wissels?

hele andere afvalstoffen veroorzaakt door blow-by en natte koppeling,
Hoeveel anders is de blow-by van een motorfiets? We tanken toch allemaal ongeveer dezelfde benzine die met gewone lucht wordt verbrand? En die natte koppeling..strikt genomen helemaal waar natuurlijk. Echter hoeveel gram koppeling verlies je nu helemaal op tig oliewissels? Persoonlijk heb ik nauwelijks andere ervaringen dan dat afval niet 'vrij' in een gespleten blok terug te vinden is en -met name- wel in filters die ik na gebruik openmaak.
Overigens zou ook hier een oplossing vaker verversen zijn, of niet?

molecuulketens worden "geknipt" in de versnellingsbak, ander materiaalgebruik, totaal andere DN factoren....hoeveel verschillen wil je hebben?

Ik zou zeggen dat oliepompen ook aardig knippen dan. Als een motorfiets meer tandwielen in het blok heeft die met redelijk hoge vlakdrukken tegen elkaar lopen dan is eerder verversen wederom een oplossing? Dat andere materiaalgebruik in motorfietsen is m.i. voornamelijk om beter te ondervangen dat er soms tegen de 'bovengrenzen' van voornoemde wis- en natuurkundefeitjes aangelopen wordt. B.v. ander materiaal drijfstangen of gesmede zuigers i.v.m. rek en vervorming. In dit geval doet het metaal het werk, niet de olie. Blijkens het feit dat er niet zomaar kilo's glanzend metaalpoeder naar buiten komen bij snellopers.
Wat is een DN-factor? de zoekfunctie hielp me even niet.

Btw, dit is geen post bedoeld om stronteigenwijs danwel -vervelend te zijn. Ik ben opgerecht geïnteresseerd en zoek verlichting :)

Grtz M.
 
Maar de gemiddelde zuigersnelheid zal m.i. niet veel verschillen. Ergens tussen de 10 en 20m/s afhankelijk van de 'sportiviteit' van het voertuig. Hetzelfde geldt voor het snelheidsverschil tussen loopvlakken (as opposed tot contactvlakken) in glijlagers.Dat het volume en het (gemiddelde) oppervlak van de verbrandingskamer met de 3e respecievelijk 2e macht toenemen zorgt uiteraard bij een kleinere motor voor relatief meer open vlam t.o.v. van de gesmeerde ruimte eromheen. Maar dat kan je toch gewoon ondervangen door frequentere wissels?Hoeveel anders is de blow-by van een motorfiets? We tanken toch allemaal ongeveer dezelfde benzine die met gewone lucht wordt verbrand? En die natte koppeling..strikt genomen helemaal waar natuurlijk. Echter hoeveel gram koppeling verlies je nu helemaal op tig oliewissels? Persoonlijk heb ik nauwelijks andere ervaringen dan dat afval niet 'vrij' in een gespleten blok terug te vinden is en -met name- wel in filters die ik na gebruik openmaak.
Overigens zou ook hier een oplossing vaker verversen zijn, of niet?Ik zou zeggen dat oliepompen ook aardig knippen dan. Als een motorfiets meer tandwielen in het blok heeft die met redelijk hoge vlakdrukken tegen elkaar lopen dan is eerder verversen wederom een oplossing? Dat andere materiaalgebruik in motorfietsen is m.i. voornamelijk om beter te ondervangen dat er soms tegen de 'bovengrenzen' van voornoemde wis- en natuurkundefeitjes aangelopen wordt. B.v. ander materiaal drijfstangen of gesmede zuigers i.v.m. rek en vervorming. In dit geval doet het metaal het werk, niet de olie. Blijkens het feit dat er niet zomaar kilo's glanzend metaalpoeder naar buiten komen bij snellopers.
Wat is een DN-factor? de zoekfunctie hielp me even niet.

Btw, dit is geen post bedoeld om stronteigenwijs danwel -vervelend te zijn. Ik ben opgerecht geïnteresseerd en zoek verlichting :)

Grtz M.

Jij moet niet met zulke argumenten komen, dit willen ze niet horen..

Dadelijk komt er weer iemand met
: Het staat geschreven dus is het zo , en HIJ heeft het gezegd......





of was dit in een ander topic: :+
 
(tegen)argumenten vanuit authoriteit zijn per defintie ongeldig toch :) ? Anderszins kan ik me voorstellen dat als je op wetenschappelijk niveau met dit vak bezig bent (zoals kennelijk RSV31) je van tijd tot tijd schijtziek wordt van sommige dingen. Vandaar dat ik probeerde mijn overwegingen/vragen wat inhoudelijker weg te zetten.
 
Dank u :+ ..mijn search aldaar (ik had al eens vaag van Google gehoord) gaf buiten garbage waar ik niet eens in wilde zoeken of het van toepassing zou kunnen zijn alleen maar: bedoelde u dna factor?!?!?

edit: aha! Leonhard Euler via een omweg revisited.. Ja, het was reeds bekend dat vloeistoflaagjes op de grens tussen smeerfilm en gelagerde vlakken óók stilstaan, zelfs als die smeerfilm erg dun is...

Het zou mij niet verbazen als dergelijke vloeistofdynamiek een belangrijke slijtagefactor voor de olie is in elke motor die met glijlagers werkt. Van 0..100 in 10μm om het maar eens poëtisch zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan