Action motorolie: The never ending story !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

vroembert

AI mod.
Crew
Lid geworden
24 mrt 2003
Waarderingsscore
18.178
Voor en tegenstanders van action motorolie discussieren op leven en dood.
Komt je geliefde motorblok van goedkope olie ook in nood.

Het topic loopt gesmeerd, maar hebben we van al het voorgaande ook iets geleerd. :?

Techneuten geven hun geheimen niet prijs, zo worden we nooit olie wijs :+

Al het voorgaande lees je hier: Action Motorolie

In het nieuwe topic veel plezier.

Laatst bewerkt:
Hoi,Omdat déze olie voorgeschreven staat, vanuit de fabriek...
Of die dure olie nu beter is en/of die goedkope slechter...
Daar wil ik gewoon niet achter komen.
Of ik er nu voor € 5,- olie in gooi of voor €50,- , dat maakt me geen reet (sorry) uit.
En nee hoor, ik zwem niet in het geld en doe alles zelf...

Ad B
Staat er bij jou een bepaald merk voorgeschreven ?

er moet en kan alleen deze olie in een Guzzi ,....verders niks hoor :/

full

:+

Laatst bewerkt:
Hoi,Omdat déze olie voorgeschreven staat, vanuit de fabriek...
Dat is op zich een heel aardig argument.
Hoe weet je nou dat die olie ook het beste is voor je motor?
Je weet immers dat veel bedrijven onderlinge deals hebben, mbt voorschrijven ed. En dat heeft niks met 'het beste spul voor het blok' te maken, maar met de centen die de olie-maatschappij aan de brommerboer betaald.
Dito met banden bijvoorbeeld.

Als iets goedkopere olie nou veeeel beter is dan die voorgeschreven, wat doe je dan?
Of die dure olie nu beter is en/of die goedkope slechter...
Daar wil ik gewoon niet achter komen.
Of ik er nu voor € 5,- olie in gooi of voor €50,- , dat maakt me geen reet (sorry) uit.
En nee hoor, ik zwem niet in het geld en doe alles zelf...

Ad B

Die discussie is hier al eerder voorbij gekomen, waarom zou een fabriek een merk aanbevelen?
Waarom bevelen de Franse merken Mobil aan, De Italianen Agip?
Wat is er mis met onze Koninklijke Shell? Maken die troep waar je motor stuk van gaat?
Zou er geen sprake zijn van wederzijdse sponsoring?
Is dan olie dan echt het "beste' voor je motor?

fabrikanten van auto's en motoren vangen gewoon heel veel geld om een bepaald oliemerk te voeren.
en of die olie nou goed is of niet maakt niks uit. het is een pure geldkwestie.
een fabrikant weet echt niet of zijn blok (voor zover er nog fabrieken zijn die zelf motorblokken oontwikkelen) met bvb shell olie langer heel blijft dan met bvb castrol.
als shell meer betaalt gaat er gewoon shell in, sticker op het blok en klaar is kees.

Ha die stikker ken ik ook maar mooi dat het er niet ingaat .
Na een goede ervaring ( 206.000km ) met Valvoline , blijf ik die er gewoon ingooien en wat nog belangrijker is kan die gewoon op de hoek bij de Gamma kopen wat zeg ik Gamma ja Gamma
Ben er blij dat ik die oude olie zonder die verbeteraars niet hoeft te gebruiken met mijn droge plaat koppeling .
Oja blok is nog niet open geweest en zal voorlopig nog wel een 100.000 km dicht blijven gezien ze goede compressie en lage olie verbruik
Maar ja is natuurlijk wel zo'n onbetrouwbare Guzzi uit 1988

Ha die stikker ken ik ook maar mooi dat het er niet ingaat .
Na een goede ervaring ( 206.000km ) met Valvoline , blijf ik die er gewoon ingooien en wat nog belangrijker is kan die gewoon op de hoek bij de Gamma kopen wat zeg ik Gamma ja Gamma
Ben er blij dat ik die oude olie zonder die verbeteraars niet hoeft te gebruiken met mijn droge plaat koppeling .
Oja blok is nog niet open geweest en zal voorlopig nog wel een 100.000 km dicht blijven gezien ze goede compressie en lage olie verbruik
Maar ja is natuurlijk wel zo'n onbetrouwbare Guzzi uit 1988

Guzzi is een bere-goeie motorfiets ;)

Hoe zit het eigenlijk met die olie(kook)test van Zot? Wordt er nog olie gebakken en gebraden of is het alleen maar gebakken lucht? Volgens mij zijn wij met zn allen in europa de oude oliekannetjes met inferieure specs aan het opmaken die de olieproducerende fabrieken nog kwijt moeten en in eigen land niet meer kwijt kunnen, terwijl ze al veel betere smeerolieën op de markt zetten voor consumenten in eigen land en de industrie aan de overkant. Zonder dat wij het weten.. Hier alleen na veel speurwerk en omzeilen van importeurs te bemachtigen. Om toch maar even een klein knuppeltje in het oliehoenderhokje te gooien.. En wat meer olie op het vuur, want met vrouwelijke Guzzis enzo schiet het niet op.

Laatst bewerkt:
Heeft Action ook motorolie voor diesels?
Je hebt gelijk; mijn vorige post is off topic. Voor zover ik weet niet, maar wie weet komt het nog..
Ik heb iig wel een heel fijn olietje gevonden dat bedoeld is voor heavy duty diesels.
Dit is naast een äction motorolie topic" toch ook een "algemeen" motorolietopic geworden?
En wellicht doet de action synth het wel eel goed in een diesel. Wie kan het zeggen? Ik probeer de draad op te pakken.

Laatst bewerkt:
Heeft Action ook motorolie voor diesels?

Op die verpakkingen staan altijd de API kwaliteits-aanduidingen.....

Bij die 15W40 olie ( die ik alleen in me primairy doe ) , staat op de verpakking dus :

15W40 SF/CC

S staat voor benzine-motoren ,.....F is de kwaliteits-aanduiding ( door dope's )

C staat voor diesel-motoren , ...de tweede C is weer de kwaliteits aanduiding

Da's gewoon deze olie :

Asyntho 5W-30 productinformatie. - Kroon-Oil

Asyntho 5W-30 productinformatie. - Kroon-Oil

Als je even verder op die site kijkt , zie je dat Kroon zelfs zgn "andere produkten" levert,
door dezelfde olie doodleuk alleen maar in een andere verpakking te stoppen :

deze : :/

http://www.kroon-oil.com/nl/product...n/classic-multigrade-15w40/tab-specificaties/

Laatst bewerkt:
als ik even verder kijk zie ik een ford en gm specs
op de action kan zie ik mercedes en caterpillar specs?

als dat over die SF/CC olie gaat kan dat best hoor....
...Kroon gaat niet zo ver terug in de tijd met produkt-advies voor voertuigen .
Die SF/CC is op de markt gekomen in de half 70er jaren ,....toen zal caterpillar ook wel z'n eigen nummertjes voor z'n diesels hebben genoteerd , zoveel merken zoveel nummertjes.

Nummers staan ook altijd wel interessant....
Zo'n 25 jaar geleden werd ik gebeld door iemand , die me een hele partij "vaatjes" aanbood met 20W50 motor-olie ,....met de woorden : "of het handel voor mij was" .....

Bij aankomst zag ik z'n hele schuur volstaan met leger-groene drummetjes ( á 25 liter oid schatte ik ) :/

Met witte jabloon-cijfers en letters stond er op "30" en "20" en een MIL-nummer..

Ik vermoedde toen , dat het van de domeinen afkomstig kon zijn .

Met argwaan ben ik naar huis gereden om eerst eens even uit te zoeken wat voor olie dat was...
Ik heb toen het laboratorium van Shell ( in rotterdam dacht ik ) gebeld , en een vriendelijke meneer vroeg me om dat MIL-nummer even op te noemen ...
Nadat ik dat gedaan had vroeg ie me wat ik met die olie van plan was...
Ik zei dat ik dat wilde gebruiken voor auto's die ik indertijd 10.000 km beurtjes/onderhoud gaf.

Die man begon me uit te lachen , ...want wat bleek ? :
Die olie was gedateerd van nèt na de 2e WO ,...en dat MIL-nummer wees uit dat die olie zeer slecht van kwaliteit was , en aangewend werd voor militaire voertuigen in ( toen )
oorlogstijd , wetende dat de gemiddelde leeftijd van die voertuigen al statistisch bepaald was op enkele uren ( voordat ze gebombardeerd of anders vernietigd werden ).

Hij raadde mij het ten sterkste af om het als motorolie te gebruiken , omdat die auto's dan geen lang leven meer voor de boeg zouden hebben . :)

Laatst bewerkt:
ik heb me later wel een bult gelachen toen ik hoorde, welk gerenomeerd bedrijf die hele partij "motor-olie" had gekocht :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan