5 jaar lang is er dus oeverloos gediscussieerd over "friction modifiers" terwijl dat in de eerste post al duidelijk was... Daarna is het tweede topic binnen een jaar volgebrald. En toch blijft het leuk.Is er al iemand die de olie van de Action in z'n motor heeft?
Techno 15W40 mineraal (euro 1,40/liter) en Techno 10W40 halfsyntheet (euro 2,00/liter)
Ik heb bij de leverancier geinformeerd of in de olie 'friction modifiers' zijn toegepast (gelezen ergens op dit forum, net doen of ik er verstand van heb) en de leverancier heeft laten weten bij de rafinaderij te hebben nagevraagd; geen friction modifiers.
Ik heb nu een minerale 'erkende' motorfietsolie in m'n Yamaha XJ met een verbruik van 1 op 1000 tot 1 op 3000 (rijstijl?).
Misschien dat een halfsyntheet daar wat aan veranderd (je leest wel eens van die wonderlijke berichten)
Jij hebt aardig controversiële reacties zo nu en dan. Zie BMW F650 motorblok revisie topic.d'r zit action olie in m'n auto.
Evenals een laag black sludge in m'n cilinderkop, en hopen ingedampte olie. Bij de eerstvolgende oliewissel gaat er worden geflushed, en gaat er motorex of motul volsyntheet in.
Het wel / niet slippen van je koppeling is geen indicatie of de olie goed/slecht is.
Geschreven door ing. Tom Bruggeman, Technical Marketing Services, Kroon-Oil B.V.
Het Black Sludge-probleem komt heden ten dage niet meer voor omdat het probleem zich voordeed doordat er in een bepaalde benzine soort een bepaalde dope werd gebruikt die B.S. veroorzaakte. Deze dope wordt nu al meerdere jaren door geen enkele benzinefabrikant meer gebruikt. Dus het gevaar van B.S. is geweken.
Zwarte drab ontstaat uit een samenspel van benzine, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden. Zowel benzine zonder toevoegingen als met de verkeerde toevoegingen geven kan onder bepaalde gebruiksomstandigheden aanleiding geven tot het ontstaan van ongewenste producten. De smeerolie verbindt zich met deze producten, dikt in en vormt zwarte drab.
Dat gebeurt vooral op koude plaatsen zoals onder het kleppendeksel. Als de carterventilatie goed werkt, worden de ongewenste verbrandingsproducten tijdig afgevoerd.
Het is duidelijk dat er ook met een goede oliekwaliteit problemen kunnen ontstaan als de benzine de verkeerde samenstelling heeft, de carterventilatie slecht werkt en/of de gebruiksomstandigheden ongunstig zijn. Gelukkig moet de benzine aan steeds nauwkeuriger eisen voldoen die in de EN228-voorschriften zijn vastgelegd.
Blijven over: het carterventilatiesysteem en de gebruiksomstandigheden. Korte ritten gevolgd door lange snelle ritten (politie, taxi’s) werken het ontstaan van zwarte drab in de hand. Een goed werkende positieve carterventilatie (let vooral op de pcv-klep) is absoluut nodig om de vervuiling te voorkomen. Er zijn nog tal van oudere automotoren die gevoelig zijn voor black-sludge. Bouw daar een verwarmd carterventilatiesysteem op en ververs de olie tijdig.
Mijn motor is ook 4T hoor. Waarom zou het verkeerd zijn?Heren,
Action en adli olie allemaal leuk maar we hebben het hier over auto olie en niet voor in bv een 4t.
Ik heb nu Action olie in mijn beide 2t en in een dozijn 4t gehad.Heren,
Action en adli olie allemaal leuk maar we hebben het hier over auto olie en niet voor in bv een 4t.
Ik heb nu Action olie in mijn beide 2t en in een dozijn 4t gehad.
Ik ook, wel voor het starten verwisseld voor echt goede olie.
Die 5W40 volsyntheet is echt geweldig. (heb nog vier liter maar geen autoAction olie is de bom! Zeker als je een oud hok hebt.
Desondanks durf ik het niet in mijn passat te mikken.
In mijn passat moet olie in die geschikt is voor pompverstuivers (505.01) anders ging er zeker action olie in.Action olie is de bom! Zeker als je een oud hok hebt.
Desondanks durf ik het niet in mijn passat te mikken.
full syntheet in mijn transporter t5 , longlife olie ..... verversen bij 30.000 km
Waarom dan geen Action olie?Hm. Ik heb n pompverdeler..
Waarom dan geen Action olie?
Is die te goed?
ik heb vandaag de minerale action na 10dkm weer ververst.In mijn passat moet olie in die geschikt is voor pompverstuivers (505.01) anders ging er zeker action olie in.
Ik ben inmiddels heel nieuwsgierig naar die oliekachel van jou. Heb je daar wat meer informatie over en een plaatje van? Afgewerkte olie als brandstof voor werkplaatsverwarming vind ik een inspirerende gedachte. Zo'n kachel wil ik ook!action en na verversen opstoken in de oliekachel
Ik ben inmiddels heel nieuwsgierig naar die oliekachel van jou. Heb je daar wat meer informatie over en een plaatje van? Afgewerkte olie als brandstof voor werkplaatsverwarming vind ik een inspirerende gedachte. Zo'n kachel wil ik ook!