Action motorolie deel 3: valt er nog iets toe te voegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietel

MF veteraan
Lid geworden
21 aug 2008
Berichten
1.226
Waarderingsscore
1
Locatie
Amsterdam
Twee weken zonder uiterst vermakelijke Action olie draad, hoe kan dat nou!!!

Deze keer geen tendentieuze poll maar een quote van de openingspost van het originele topic uit 2007:
Is er al iemand die de olie van de Action in z'n motor heeft?
Techno 15W40 mineraal (euro 1,40/liter) en Techno 10W40 halfsyntheet (euro 2,00/liter)
Ik heb bij de leverancier geinformeerd of in de olie 'friction modifiers' zijn toegepast (gelezen ergens op dit forum, net doen of ik er verstand van heb) en de leverancier heeft laten weten bij de rafinaderij te hebben nagevraagd; geen friction modifiers.
Ik heb nu een minerale 'erkende' motorfietsolie in m'n Yamaha XJ met een verbruik van 1 op 1000 tot 1 op 3000 (rijstijl?).
Misschien dat een halfsyntheet daar wat aan veranderd (je leest wel eens van die wonderlijke berichten :Y )
5 jaar lang is er dus oeverloos gediscussieerd over "friction modifiers" terwijl dat in de eerste post al duidelijk was... Daarna is het tweede topic binnen een jaar volgebrald. En toch blijft het leuk.

Brand maar los met je ervaring met dit product of je mening erover!!!
 
Wat is er simpeler aan het motorblokje van een Swift t.o.v. ik noem maar wat een Golf?

En waarom zou je niet stilstaan bij de thermische eigenschappen van de olie die je in je auto gooit als je er dagelijks mee naar je werk moet en een uur in de file staat? En als die file oplost ga je weer volle bak toeren maken om dat Swift motortje naar de 130 km/h te jagen en dat kan in zo' n autootje gewoon op lauwe diarree terwijl je in een motorfiets vloeibaar goud nodig hebt?
 
d'r zit action olie in m'n auto.

Evenals een laag black sludge in m'n cilinderkop, en hopen ingedampte olie. Bij de eerstvolgende oliewissel gaat er worden geflushed, en gaat er motorex of motul volsyntheet in.

Het wel / niet slippen van je koppeling is geen indicatie of de olie goed/slecht is ;).
Jij hebt aardig controversiële reacties zo nu en dan. Zie BMW F650 motorblok revisie topic. :')

Misschien moet je er wat meer over lezen voordat je (heel wetenschappelijk ook) Action de schuld geeft. :W

Hierbij een officieel woord van Kroon. (over kwaliteits olie gesproken :+ )
Geschreven door ing. Tom Bruggeman, Technical Marketing Services, Kroon-Oil B.V.
Het Black Sludge-probleem komt heden ten dage niet meer voor omdat het probleem zich voordeed doordat er in een bepaalde benzine soort een bepaalde dope werd gebruikt die B.S. veroorzaakte. Deze dope wordt nu al meerdere jaren door geen enkele benzinefabrikant meer gebruikt. Dus het gevaar van B.S. is geweken.
Zwarte drab ontstaat uit een samenspel van benzine, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden. Zowel benzine zonder toevoegingen als met de verkeerde toevoegingen geven kan onder bepaalde gebruiksomstandigheden aanleiding geven tot het ontstaan van ongewenste producten. De smeerolie verbindt zich met deze producten, dikt in en vormt zwarte drab.

Dat gebeurt vooral op koude plaatsen zoals onder het kleppendeksel. Als de carterventilatie goed werkt, worden de ongewenste verbrandingsproducten tijdig afgevoerd.

Het is duidelijk dat er ook met een goede oliekwaliteit problemen kunnen ontstaan als de benzine de verkeerde samenstelling heeft, de carterventilatie slecht werkt en/of de gebruiksomstandigheden ongunstig zijn. Gelukkig moet de benzine aan steeds nauwkeuriger eisen voldoen die in de EN228-voorschriften zijn vastgelegd.

Blijven over: het carterventilatiesysteem en de gebruiksomstandigheden. Korte ritten gevolgd door lange snelle ritten (politie, taxi’s) werken het ontstaan van zwarte drab in de hand. Een goed werkende positieve carterventilatie (let vooral op de pcv-klep) is absoluut nodig om de vervuiling te voorkomen. Er zijn nog tal van oudere automotoren die gevoelig zijn voor black-sludge. Bouw daar een verwarmd carterventilatiesysteem op en ververs de olie tijdig.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 4Tmotorfiets loopt vele km's erg goed met 4T auto olie. Wat niet betekent iedere 4Tauto olie in je 4Tmotorfiets goed is. Action 10W40 4T auto olie in een 4Tmotorfiets kan verbazingwekkend goed gaan bijvoorbeeld; is gebleken uit gebruikerservaring. Ik zou wel bij 6 of 7 duizend km verversen. Met een goede volsyntheet (voor autoos) kun je volgens mij langer doorrijden tot wel 10 of 12 duizend km.
 
Ik ook, wel voor het starten verwisseld voor echt goede olie. :P
:+
Action olie is de bom! Zeker als je een oud hok hebt.

Desondanks durf ik het niet in mijn passat te mikken. :P
Die 5W40 volsyntheet is echt geweldig. (heb nog vier liter maar geen auto O-) )
Met de Chrysler Stratus vier jaar lang toch korte stukkies gehad wegens omstandigheden (verhuizing) en geen mayonaisevorming zoals ik merkte bij de minerale Lidl 15W40 die ik voorheen had.
(en daarom ben overgestapt..)
En gek genoeg werd het duidelijke olieverbruik met notabene dunnere olie ook nihil.
Na zes jaar de auto weer verkocht, blok liep als een zonnetje. :}
 
Laatst bewerkt:
In mijn passat moet olie in die geschikt is voor pompverstuivers (505.01) anders ging er zeker action olie in.
ik heb vandaag de minerale action na 10dkm weer ververst.

het boekje schrijft 7.5dkm voor, maar dat was uit een tijd waarin de olie nog niet zo goed was :P
 
action en na verversen opstoken in de oliekachel *O* *O* *O*
Ik ben inmiddels heel nieuwsgierig naar die oliekachel van jou. Heb je daar wat meer informatie over en een plaatje van? Afgewerkte olie als brandstof voor werkplaatsverwarming vind ik een inspirerende gedachte. Zo'n kachel wil ik ook!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan