achterband leeg, geen oorzaak te vinden.

Skip1972

MF'er
24 mei 2020
193
83
Pak net mijn motor uit de schuur, haast niet vooruit te drukken.. achterband bijna leeg. Raar, want vorige week na het rijden was het gewoon goed.
Band opgepompt en volledig gecontroleerd, zowel visiueel als met zeepsop. Niks te vinden. Geen spijkers of i.d. en geen bubbels...
Iemand dat wel eens gehad? En is het wel vetrouwd om nou te gaan rijden? Druk in de band is het afgelopen uur niet minder geworden..
 
Als je een groter ding in je band hebt en het spul dicht het gat ben je niet op de hoogte van bijvoorbeeld karkasschade, en er zijn nog wel een paar dingen. Anderzijds schijnt het goed te zijn voor de balans en hey, het is maar een persoonlijk dingetje: wil je het er in gooien, vooral doen :t
 
In een week een velgrand oxideren,heel bijzonder
Er is een moment dat de velg als nieuw is tot het moment dat hij gaat lekken. Dat is langer als een week, ben ik helemaal met jou eens. Maar het moment dat hij gaat lekken kan een keer gebeuren. Ben je dat met mij eens ?
En als dat nu net vorige week was?
 
Hier een foto van het schuren van het velgbed van mn 20 jaar oude velg vlak voor het monteren van nieuwe banden. Je ziet duidelijk 20 jaar aan rommel op het velgbed. Dit zijn RVS velgen, ik heb Alu en stalen velgen gezien die er beduidend slechter uitzagen. De meeste bandenboeren nemen trouwens niet de moeite om het velgbed weer netjes te maken bij de bandenwissel. Ik merk het verschil in leeglopen wel degelijk. Motorbanden lopen vind ik best wel sneller leeg lopen dan bijv. autobanden, vaak controleren blijft belangrijk.
 

Bijlagen

  • velgvies0.jpg
    velgvies0.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 1
Met zo'n klein kudtpompje ?
Ik heb zelf al vier jaar een minivoetpomp waar ik eigenlijk geen vertrouwen in had.
Cilinder in diameter circa vier centimeter en twaalf centimeter hoog.
Dertig keer pompen is ca. 0.2 bar.
Pas laatst voor het eerst getest bij circuit Assen.
Gelukkig hoefde er niet meer lucht in.

Wat zou de inhoud van een nog kleinere mini handpomp zijn. :?
 
Ik heb zelf al vier jaar een minivoetpomp waar ik eigenlijk geen vertrouwen in had.
Cilinder in diameter circa vier centimeter en twaalf centimeter hoog.
Dertig keer pompen is ca. 0.2 bar.
Pas laatst voor het eerst getest bij circuit Assen.
Gelukkig hoefde er niet meer lucht in.

Wat zou de inhoud van een nog kleinere mini handpomp zijn. :?
Dabedoelik.
1696852386713.png
 
Voor 30,- heb je van veel merken een USB compressortje. Ter grote van een flinke dildo.
Ideaal. Ik heb hem van QLT, van de action.
Niet alleen voor nu, maar je hebt er ook voor in de toekomst plezier van (als je tenminste nog geen fatsoenlijke compressor hebt).

Scheelt je naar tankstations rijden en euro's bewaren.
En voor nu voor je probleem, je steekt hem makkelijk in een rugtasje. In de binnenzak gaat net niet lukken denk ik.
 
Hier een foto van het schuren van het velgbed van mn 20 jaar oude velg vlak voor het monteren van nieuwe banden. Je ziet duidelijk 20 jaar aan rommel op het velgbed. Dit zijn RVS velgen, ik heb Alu en stalen velgen gezien die er beduidend slechter uitzagen. De meeste bandenboeren nemen trouwens niet de moeite om het velgbed weer netjes te maken bij de bandenwissel. Ik merk het verschil in leeglopen wel degelijk. Motorbanden lopen vind ik best wel sneller leeg lopen dan bijv. autobanden, vaak controleren blijft belangrijk.
Dit had ik ook bij mijn Subaru Forester. De velgen waren van ALU en langzaam ontstond er witte corrosie tussen velg en band. Dit was niet zichtbaar , maar uitte zich in het langzaam leeglopen van een band. In het begin ook met sop niet zichtbaar , bv bij het merkbaar zakken van de spanning in een paar weken. Naderhand wel zichtbaar. Band eraf en inderdaad , de lucht ontsnapte door de witte corrosie tussen band en velg.
 
even een update...Rest vd week heeft de motor stil gestaan in de schuur... Net even gechekt, 2.9 bar. Geen verlies dus. Het zal een mysterie blijven...
 
Ze hebben je te pakken genomen.
haha...is haast niet mogelijk...kinderen uit huis..klein fietsenschuurtje waar de motor precies een plekje heeft waarna het achterwiel eigenlijk niet bereikbaar is.
Ik heb wel een heel licht vermoeden waar het aan zou hebben kunnen gelegen...
Achter mijn motor staat een motormover. Als ik het achterwiel hier tegen aanzet en dan de motor op de middenbok zet dan staat het achterwiel precies vrij van de wand van het schuurtje.
Nu meen ik mij te herrinneren dat het achterwiel op of tegen een stukje mover stond wat net wat hoger was. Misschien dat het gewicht van de motor zoveel druk op een paar cm2 van de band heeft gegeven dat er een klein kiertje langd de velgrand is gekomen?
 
haha...is haast niet mogelijk...kinderen uit huis..klein fietsenschuurtje waar de motor precies een plekje heeft waarna het achterwiel eigenlijk niet bereikbaar is.
Ik heb wel een heel licht vermoeden waar het aan zou hebben kunnen gelegen...
Achter mijn motor staat een motormover. Als ik het achterwiel hier tegen aanzet en dan de motor op de middenbok zet dan staat het achterwiel precies vrij van de wand van het schuurtje.
Nu meen ik mij te herrinneren dat het achterwiel op of tegen een stukje mover stond wat net wat hoger was. Misschien dat het gewicht van de motor zoveel druk op een paar cm2 van de band heeft gegeven dat er een klein kiertje langd de velgrand is gekomen?
Onmogelijk dat daardoor een band gaat lekken. Maw elke keer dat de band een obstakel tegen komt lekt het even of een beetje bocht en puf lucht er uit.
 
Is een optie.

Ik had het laatst met de auto van de zaak. deze liep steeds langzaam leeg maar de ene keer bleef de band langer vol dan de andere keer.

Het binnenventiel bleek dus inderdaad vervuild te zijn en daardoor wat te lekken en dit was op sommige momenten wat heviger dan op andere momenten.
Ik heb er toen een nieuw binnenventiel ingedraaid en toen was het probleem opgelost :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan