Te rijk lopende motor - kan het probleem niet vinden

Boomblokje

Rookie
19 jan 2024
22
15
Dag alle!

Ik heb sinds kort een Yamaha XTZ750 uit '91. Sinds ik deze motor heb loopt hij te rijk. Tot nu toe heb ik ongelofelijk veel geprobeerd maar kan ik het probleem niet vinden. Het zou kunnen dat het iets met het aftermarket uitlaatsysteem te maken kan hebben die de vorige eigenaar erop heeft gezet, maar ik wilde eerst al het andere gecheckt hebben.

Ik rij 1 op 11, bougies zijn steeds weer pik zwart na korte tijd rijden en als ik de naald en pilot screw op de fabrieksinstellingen zet zie ik zwarte rook bij 1/2+ gas.
Hier een lijstje met dingen die ik al geprobeerd heb.

Alle jets vervangen
gasbuizen en gasnaalden vervangen
Float gaat goed open en dicht
Float hoogte is goed
Carb Diapephragm is goed
Carbs gesynchroniseerd
Choke plungers vervangen

Timing klopt (gecheckt met stellen kleppen)
Kleppen gesteld

Inlaat rubbers vervangen die waren rot
Luchtfilters zijn schoon
Geen lek in airbox

Bobines doorgemeten
Nieuwe Bougies

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie of wat ik nog kan proberen? Of wordt het tijd om er aan te geloven dat het wel het uitlaatsysteem zal zijn die zoveel invloed heeft en kleinere jets aanschaffen om te compenseren. Bedankt voor het meedenken! Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Dag alle!

Ik heb sinds kort een Yamaha XTZ750 uit '91. Sinds ik deze motor heb loopt hij te rijk. Tot nu toe heb ik ongelofelijk veel geprobeerd maar kan ik het probleem niet vinden. Het zou kunnen dat het iets met het aftermarket uitlaatsysteem te maken kan hebben die de vorige eigenaar erop heeft gezet, maar ik wilde eerst al het andere gecheckt hebben.

Ik rij 1 op 11, bougies zijn steeds weer pik zwart na korte tijd rijden en als ik de naald en pilot screw op de fabrieksinstellingen zet zie ik zwarte rook bij 1/2+ gas.
Hier een lijstje met dingen die ik al geprobeerd heb.

Alle jets vervangen + nieuwe naald
Float gaat goed open en dicht
Float hoogte is goed
Carb Diapephragm is goed
Carbs gesynchroniseerd
Choke plungers vervangen

Timing klopt (gecheckt met stellen kleppen)
Kleppen gesteld

Inlaat rubbers vervangen die waren rot
Filters zijn schoon
Geen lek in airbox

Bobines doorgemeten
Nieuwe Bougies

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie of wat ik nog kan proberen? Of wordt het tijd om er aan te geloven dat het wel het uitlaatsysteem zal zijn die zoveel invloed heeft en kleinere jets aanschaffen om te compenseren. Bedankt voor het meedenken! Groetjes!
Luchtfilter al vervangen?
 
Hoe is je vlotter niveau?

Hoeveel km heeft hij al gelopen?
Bij 70k is een nieuwe disketting een wereld van verschil.
Je kan hem controleren aan de hand van de overgebleven klikjes van de spanner.
Vlottel niveau is goed tussen de 5 en 6 mm

bijna 60k nu, maar spanner is nog niet eens op de helft aan klikjes. Wel een goede om over na te denken, bedankt voor je reactie
 
(laten) afstellen, het is geen wetmatigheid dat de originele afstelling de correcte is
alle sproeiers/naalden/buizen origineel of aftermarket ? want aftermarket is niet altijd hetzelfde/correct kwa afmetingen/gaten
 
@manopmotor - zal ik doen! bedankt voor de tip
@Zot - bedankt voor het meedenken, ik weet zeker dat ik de juiste heb en dat deze juist gemonteerd zijn
@RR. - schuiven soepel, ook dat lijk het helaas niet te zijn, bedankt voor je reactie
@Janbros - Ik rij op dit moment met de naald clip 1 positie hoger dan de normale specs en de pilot screw bijna helemaal dicht. En nog rij ik 1 op 11. Omdat het zo veel verschil is ga ik er bijna met 100% zekerheid vanuit dat er iets mis moet zijn
 
Choke, is dat een kabel of op de carbs?
Vlotters niet lek?
Zit er een afdichting onder de zitting van de vlotternaald?
Loopt stationair goed en pakt onderin goed op?
Choke is een kabel naar de carbs. 2 plungers. Beide vervangen en ook gecheckt of ze goed terug afsluiten als ik de choke uit doe.

Vlotters lijken in orde en lekt niet, rubbers on de zitting eigenhandig nog vervangen

Motor loopt stationair inderdaad goed. in fabrieksinstellingen (pilot screw en naald positie) stottert hij in lage snelheden en bij hogere snelheden zie ik zwarte rook.

Ik rij nu met de naald 1 standje armer en de pilot schroef bijna helemaal in gedraaid. Zwarte rook is dan weg maar motor stottert nog wel bij lage snelheden. Ik merk wel degelijk een verschil als ik de pilot screw weer meer open doen, dan wordt het gestotter weer erger.
 
Heb je een arrows of laser demper?
Welke bougies?
Standaard luchtfilter of K&N?
Pilot screw bijna dicht lijkt mij niet goed.

Zou eens terug gaan naar de standaard setting en van daaruit zoeken.

Eventueel kan je nog naar de zwitserse set (not street legal) maar dan zou ik de sproeiers daarvan achterwege laten.
 
Heb je een arrows of laser demper?
Welke bougies?
Standaard luchtfilter of K&N?
Pilot screw bijna dicht lijkt mij niet goed.

Zou eens terug gaan naar de standaard setting en van daaruit zoeken.

Eventueel kan je nog naar de zwitserse set (not street legal) maar dan zou ik de sproeiers daarvan achterwege laten.
Demper van Marving
Voor nu nog normale ngk dpr8ea-9 - geen iridium
Standaard luchtfilters
Als ik klus aan de motor gaat hij naar de standaard settings om vandaar te zoeken inderdaad, maar dan is het resultaat rampzalig. veel gestotter en zwarte rook

ik zal eens onderzoek doen naar zo'n zwitserse set! dankje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan