A1 motor voor de kleine meid

Hoi hoi.
Jij neemt deze woorden in de mond: beduidend hogere top
Met alle respect, maar een A1 motorfiets heeft geen beduidende top.
Het is naar mijn ervaring allemaal spul dat leuk en lekker loopt op stadsgebied en op 80km per uur buitenwegen, maar snelweg is een drama.
Ze zitten veelal tussen de 100 en 115 te flapperen.
Een uitzondering daargelaten, maar constant op vol gas rijden vinden de motorblokjes niet prettig.
Nou weet ik even niet wat de plannen van je dochter zijn, want gaat ze er veelal af op op de snelweg mee rijden straks?
Het is niet verkeerd om dat mee te nemen in je plan voor de keuze van een A1 motorfiets.
Succes en ze zal tzt blij zijn met een A2 fiets.
Een A1 is eigenlijk net een soort van veredelde brommer, het is net niet wat.
Met name een A2 fiets begint qua veiligheid met vermogen om goed mee te kunnen rijden op de snelweg pas echt serieus te worden.
Heel veel succes met de keuze.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een 125 Duke, rij er zelf vaak de houtribdijk mee over en dit gaat prima. Snelweg is te doen en 115 kan je halen, maar ga maar uit van 105, zo gauw er een flinke wind tegen staat kom je vaak net bij de 100. Rij zelf dan ook het liefst op 80 km/h wegen, daar kom je veel beter met het verkeer mee en haal je qua verbruik ook nog eens 1 op 35.
Wat betreft de sportmotoren in de 125cc klasse, de winst qua snelheid is minimaal, kijk eerst wat je prettig vind rijden, zeker voor woon school verkeer is de zithouding van de duke niet verkeerd.
Betrouwbaarheid kan ik nog niks over zeggen heb hem net 5000 km, tot zover alleen een ledstrip boven de koplamp moeten vervangen onder garantie en het tft-scherm heeft last van water achter het scherm/glas, KTM weet hier al van en er komt een vervangend model en deze wordt ook kostenloos op de mijne gezet.
 
Ik denk dat het allemaal niet uitmaakt. Mijn dochter - die inmiddels,haar A heeft - is begonnen op een 125cc Rebel. Echt heel wat anders. Maar ook die redt 110 met wind mee en tikt net de 100 aan als je wind tegen hebt. Reed overigens wel met ons mee 300 km Duitsland in. Had daar diep respect voor. De Rebel staat te koop, maar is volgens mij niet wat je zoekt.
 
Ik heb zelf een Ktm duke (oud model 2012) gehad en heb nu een yamaha mt 125 ABS van 2016. Ik ben zelf meer tevreden van de Yamaha, naar mijn mening trekt die sneller op en mijn duke begon vanaf 80kmh weinig vermogen te hebben. De mt trek feller door tot 110, en vanaf dan is het traag doortrekken naar 120 en met veel geluk en wat wind mee 130. Vind de vering ook iets beter bij de Mt.
Natuurlijk vergelijk ik hier een ouder model ktm zonder ABS met een praktisch nieuw model met ABS.

Verder is de Yamaha meer geschikt voor grotere mensen, ik ben vrij groot en kwam met mijn knieën niet onder de tank (waar je knieën horen te zitten bij de duke). Bij de Mt heb ik daar geen last van.
 
Mn Mt 125 staat te koop (Doe binnenkort mn a2), maar ik vermoed dat het niet interessant zal zijn voor je. Aangezien hij te koop staat in België.
 
Even tegenwind niet meegerekend, hoor je dat de meeste naked 125cc fietsen niet harder gaan dan ca 110-115 en dat die versies met een kuipje ca 125-130 kunnen halen.

Verder valt op dat het voor de topsnelheid dus weinig uitmaakt of een A1 motor 10 of 15pk heeft :-s :?

Natuurlijk is dit eigenlijk nog steeds te weinig om fatsoenlijk op de snelweg te kunnen rijden en dat is ook niet de bedoeling maar als het een keer moet (OV staakt weer eens een keer in een examen week) of mooi weer is, dan is het wel fijn als het kan. Het is dan misschien 20-30km snelweg. Verder zal het meer zijn om naar haar vriend of baantje / stage te gaan en om met ons een rondje door de polder te rijden op dijkjes en 80km wegen.

Ik heb haar ook gezegd eerst te wachten tot ze gelijk A2 mag maar dat doet ze niet. Dus een A1 motor. Ze had uitgezocht dat ze dan eerder op een A-motor terecht kon dan eerst A2 op haar 20ste en dan overstappen op A.

@ jorgenve volgens mij is het blok van de MT 125 gelijk aan de YFZ 125R. Dat een YFR 130km kan bij windstil wordt dan wel wat geloofwaardiger. We zouden de MT 125 idd moeten importeren in NL en ik weet niet of dat dan intressant is. Wel een leuke fiets om te ziet.
 
Maar wat wil ze zelf qua zithouding? En wat spreekt haar het meest aan?

Ik zou zeker voor ook school-thuis verkeer liever rechter op zitten.
Ze hoeft toch ook niet perse over de snelweg?

Ik vindt dat hele a1 rijbewijs maar onhandig en onveilig.
Ik heb zelf een tijdje met een scooter gereden die 130 - 140 wilde halen (op de teller).
Dat vond ik soms al een crime op de snelweg, en natuurlijk kan je je rijstijl aanpassen, maar ik heb nooit kunnen wennen aan die zit positie en het gebrek aan (schakelen) vermogen.

Ze kan denk ik het best een model nemen wat haar aanspreekt en waar ze lekker op kan zitten/rijden. Dat lijkt me prettiger dan 10 km/u hogere topsnelheid.
 
Hoeveel geld wil je uitgeven? De hele dure lopen 130+ (op de teller).
Yamaha MT-125 kreeg ik op 135km/u, de Suzuki GSX-S125 zag ik even snel 132km/u op de teller en er zat nog meer in het vat. YZF-R125 zal vast ook wel de 140 aantikken. Honda CBR125 is misschien ook nog wel een optie. Koop iets wat 10-11kW is en vloeistofgekoeld. Dan kan je nog wel de snelweg op, maar blijf je de underdog. Het kan, maar prettig is het niet. Naar mijn mening is het 125cc blokje van Yamaha het allerbeste 4 takt 125cc blok wat je kan kopen, Suzuki met z'n nieuwe 125cc blok een goede tweede. KTM is denk ik ook wel aardig, maar van de 125cc alleen de Duke gereden en daarvan het eerste model met een slechte mapping en dus ook onjuiste topsnelheid (106km/u met stevige tegenwind). Hoorde van de personen die 'm hadden gekocht en een andere mapping erop kregen dat ze toen 120km/u haalden.
 
@Monomuis Daarom zal mijn Duke misschien zoveel trager geweest zijn, was dit een garantie of was het echt compleet de eerste generatie van dukes? Ikzelf heb de mt op 138 gekregen, maar dan ging die in zijn 6 zelf in de redline.
@MotorZeeRob Ik heb geen ervaring met importeren, moest ze geïnteresseerd zijn in in een Yamaha Mt 125 ABS (Racing blue editie) aan een mooi prijsje laat maar weten. https://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/yamaha-mt-125-abs-395352821.html
 
Ik heb de Yamaha R125 gehad voor dagelijks gebruik.. en na 3 maanden was hij weer weg.
Hij ziet er heel leuk sportief uit.. maar zo zit hij ook. Je zit echt heel voorovergebogen op dat ding en erg snel gaat het allemaal niet want het is toch maar een 125cc. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een Honda PCX125 :) en die zat lekker rechtop. Dus ik zou zeker gaan kijken naar een motor waar je recht op zit.. tenzij je echt helemaal sportmotor fan bent.
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter rijdt ook op een Duke 125 en dat bevalt prima. In een groep een toerritje maken, is wat lastig als de anderen veel pk's hebben.
 
Ik heb zelf ook een kleine duke gehad als vervanging van mijn brommer voor in de stad.

Ik vond de rijeigenschappen echt top, lekker wendbaar, weinig verbruik en voor wat het was voldoende vermogen.

Ook ben ik vaak genoeg de snelweg op gegaan en 20/30 km enkele reis heb ik vaker dan eens over de snelweg gereden. Als je ooit zwaarder hebt gereden moet je je rijstijl wat aanpassen maar die "last" heeft zij nog niet.

Zelfs nu zou ik zo weer voor de duke gaan! :)
 
Wat betreft de Duke 125 tegen de MT 125, ik heb een vriend die een yamaha mt 125 heeft gekocht, ook nieuw. Wanneer wij 'snel' optrekken, loop de duke toch uit. Ik zou niet naar topsnelheid kijken, maar kijken naar zithouding etc, die 10 km/h maximaal verschil op de top zou niet veel moeten uitmaken.
 
Beste interessant om de verschillende reactie zo te zien.

Het lijkt erop dat: wat vindt ze leuk, wat zit lekker en wat is betrouwbaar de weg is om te gaan.
De overige verschillen zijn blijkbaar marginaal.

Dat als je in een groep rijdt, je moet aanpassen naar de minste rijder, qua ervaring en vermogen is helder. Dat verschil heb ik al vaker ervaren. Vroeger met de 1100 mocht ik altijd achteraan rijden. |(
 
Tsja, ik vind het moelijk om op grond van deze info advies te geven
dus..
doe eens een plaatje van je dochter?
 
Ik heb haar ook gezegd eerst te wachten tot ze gelijk A2 mag maar dat doet ze niet. Dus een A1 motor. Ze had uitgezocht dat ze dan eerder op een A-motor terecht kon dan eerst A2 op haar 20ste en dan overstappen op A.

Dat is de jeugd zo eigenwijs als ze kunnen zijn het beste is om je er niet mee te bemoeien! Fijn zelf laten uitzoeken immers de pijnlijkste leerschool ( financieel bezien) is de beste die er is! :t

Wie niet horen wil moet maar voelen *D
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de Duke 125 tegen de MT 125, ik heb een vriend die een yamaha mt 125 heeft gekocht, ook nieuw. Wanneer wij 'snel' optrekken, loop de duke toch uit. Ik zou niet naar topsnelheid kijken, maar kijken naar zithouding etc, die 10 km/h maximaal verschil op de top zou niet veel moeten uitmaken.

Hier net weer andersom, is de MT-125 sneller;

Wel met het oude model Duke. Je moet ook nog beetje kijken naar het onderhoud qua interval. :)
Ik had een 125cc waarbij je elke 2.000km de klepjes al mocht checken. Gelukkig ging dat wel heel snel en bijzonder gemakkelijk.

Het verschil is allemaal niet zo groot. Enige nadeel is dat de 'snelle' 125cc'ers gewoon heel erg duur zijn. Voor ongeveer hetzelfde geld kan je ook een 250-300cc kopen. Maar goed.. daar mag je weer niet op met A1.
 
Tsja, ik vind het moelijk om op grond van deze info advies te geven
dus..
doe eens een plaatje van je dochter?

Een echt plaatje zullen we waar niet doen maar een denkbeeldig plaatje dan maar.

Ik denk qua type past de Duke of de MT125 het beste.

Aan de ene kant is het een ballerina, meisje meisje, die door uren training behoorlijk sterk is. Aan de andere kant het type dat ook meedoet aan bijv. de Mud Run en droomt van Le Dakar.


Persoonlijk advies lijkt me in deze het beste. Wat is haar telefoonnummer? *D

Ik ben wellicht voor jou een ouwe zak, maar jij bent dat zeker voor haar. Wen er maar alvast aan. })


Dat is de jeugd zo eigenwijs als ze kunnen zijn het beste is om je er niet mee te bemoeien! Fijn zelf laten uitzoeken immers de pijnlijkste leerschool ( financieel bezien) is de beste die er is! :t

Wie niet horen wil moet maar voelen *D

In de praktijk zal dat wel meevallen omdat A1 en A2 fietsen redelijk wat geld waard blijven.
Komt waarschijnlijk door het nog beperkte aanbod. Mijn middelste heeft nu ca. 6mnd zijn A2 en gebruikt nu dagelijks een NC700X.

Hier net weer andersom, is de MT-125 sneller;

Wel met het oude model Duke. Je moet ook nog beetje kijken naar het onderhoud qua interval. :)
Ik had een 125cc waarbij je elke 2.000km de klepjes al mocht checken. Gelukkig ging dat wel heel snel en bijzonder gemakkelijk.

Het verschil is allemaal niet zo groot. Enige nadeel is dat de 'snelle' 125cc'ers gewoon heel erg duur zijn. Voor ongeveer hetzelfde geld kan je ook een 250-300cc kopen. Maar goed.. daar mag je weer niet op met A1.

Dit is nuttige info om na te kijken. Om de kosten te besparen van het gebruik.
Ik zie dat de 125 Duke om de 5000km olie en om de 10.000km kleppen.
Voor de MT125 is dat om de 3000km en 6000km.

Ook informatie m.b.t. het reële brandstofverbruik is welkom.
Ik heb zien staan dat een Duke rond de 1:25 - 1:30 loopt. Best een drinkebroer voor een 125cc en een YZF ronde de 1:40 - 1:45. Dat idd meer klinkt als een brommer.
Nu zal dat beide wellicht wat gekleurd zijn en dus is de vraag ook wat je echt kunt verwachten.

Al met al een beetje lood om oud ijzer. bij de een breng je het naar de pomp en de ander naar de garage :?
 
Ik ben me voor mijn zoon al aan het orienteren voor een A1 ding waar bv een KTM530 exc blok in past.

A1 vind ik te gevaarlijk namelijk
 
Ach, als er dan toch iets gebeurd, dan kan hij de rest van zijn leven voor je advies gaan werken. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan