VF1000F "Euro" project

FastFriend

MF veteraan
13 dec 2002
6.554
79
Heerhugowaard
zoals bij menigeen ondertussen wel bekend zal zijn, ben ik een aardig verstokte VF-fan geworden. Twee jaar geleden een VF1000F gekocht voor woon-werken, en vorig jaar een VF1000R erbij voor de fun. :] :]
Helaas zat er eea aan onderhoud aan, waaronder een versleten kettingset. Geheel argeloos heb ik die vernieuwd, maar het was al te laat. De oude eigenaar heeft te lang met de versleten set rondgereden, en het lager van mijn uitgaande as is gaan lekken en maakt een metaalachtig geluid.
Verder heeft ook het frame eea te lijden gehad, en zijn er ook diverse andere delen aan groot onderhoud toe. ;(
Aangezien de gangbare sloper mensen graag het idee geeft dat ze een poot wordt uitgedraaid, en internet geduldig en groot is, struin ik vaak en intensief naar reserveparts.
Waar ik voorheen een hele verzameling boldor onderdelen had verzameld, heb ik deze ondertussen allemaal kunnen verkopen, en is betreffende ruimte ondertussen alweer rijkelijk gevuld met VF onderdelen.
Ook raakt dit ondertussen alweer zo bekend dat mensen mij spontaan gaan benaderen voor een deeltje dit of dat.
Even het slachtoffer in beeld:
full

hij staat nu sinds november 2004 stil, en woonwerken doen we met de VFkR omdat het otootje verkocht is.
 
Aldus dit verhaal begonnen, ben ik natuurlijk niet gestopt met het afstruinen van het internet, en raad eens wat ik vond;
full

Het vernieuwen van lagers van de versnellingsbak geeft natuurlijk best wat problemen, dus is een ander blok mss niet eens zo'n slechte optie.
En als je voor weinig dan nog eens een paar leuke extra's erbij kan scoren, moet je je vrouw toch maar weer eens heel lief aankijken.
 
Aldus op Ebay.DE geboden en gewonnen, duidelijk met verkoper afgesproken dat ik enkel voor het goede (volgens zeggen) blok kwam, en de TUV gekeurde pasgemaakte CBR600F2 velgen voor lief nam O-)
full

en dat er nou toevallig nog rondom Spiegler staalflex op zat, en de schijven en tandwielen / ketting nog vrijwel nieuw zijn (het gaat me geen tweede keer overkomen hoor :X ) hebben we maar niet genoemd *D
 
Druk weekeinde !
Afijn, het afgelopen weekeinde in de planning; Zaterdagochtend 06.00-11.00 rommelmarkt met de kinderen, 12.00- laat een kort ritje (Frankfurt, 460km met aanhanger, terug datzelfde nog een keer, mag in Duitsland ook maar 80 |( ......)
En zondag naar Zeist om de VF1000F van Nemo (Graspol) te demonteren. :P
Helaas heb ik dat van die 80km limiet in DE pas gisteren uitgevonden, ik had er op de grensovergang nog op gelet, maar daar staat dus niets van dien aard aangegeven :X
Ik heb het bewuste stuk dus in 5 uurtjes gereden met pauzes mee 8-) en nu maar ff duimen O-)
Maar goed, kom ik daar in Frankfurt aan, ziet dat ding er niet uit. Balen natuurlijk.
Tank moest open met een schroevendraaier, kuip was niet origineel (VF750) en km stand (20.000) dus ook niet betrouwbaar. Duidelijk een schadebak.
full

Echter ik kwam voor de techniek.

Hij stond al enige tijd stil, buiten onder zeil, accu dood, banden zacht, geen sap meer etc.
Zo meenemen was geen optie. Ik had wel een tankje benzine en een accu mee, dus starten.
Eindelijk lopen,
GODV>...... :( hoop toeren, natuurlijk, carbs vol shit, maar erger, een hoop getik uit de koppen. Niet direct definieerbaar of het nu voor of achter was, maar toch, goed lopen deed ie niet. Nog even de straat op en neer gereden, maar dat ging natuurlijk voor geen meter. Hij had het nog over warm laten draaien enzo, maar ik hed voor mij het oordeel al geveld.
Heb ik dan toch weer voor niets gereden :? :? vorig jaar ditzelfde al eens meegemaakt toen ik een VFkF met een -R blok zou kopen, NOT dus, het was een -F blok, en nog gaar ook. |(
Zo wil ik dat ding natuurlijk niet hebben. Nou, dat had die eigenaar ook wel door. Ik liet hem natuurlijk wel een beetje voelen dat ik 500km rijden voor Jan L.. niet geweldig vond, en dat ik eventueel wel voor de wielen wat wilde doen.
Nou ja, eind goed al goed, ik heb dat apparaat voor enkele honderden gekocht, en had al in mijn achterhoofd dat een koprevisie minder problematisch zou zijn dan een versnellingsbak reviseren.
En natuurlijk de planning voor de volgende dag in Zeist.
 
Mij tiept verders;
Onderweg lopen we de touwtjes nog eens na, en blijkt dat de tank er eigenlijk gewoon los op ligt |(
nou ja, ik had nog een spanbandje liggen, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt had kunnen zijn. (Terug kon die kar ook 130 ;) .... O-) )
Toch zijn we heelhuids weer terug, wij tellen 01-05 00.23 uur, ff een biertje toe en dan weer slapen.

Volgende dag weer vroeg op, want we hadden afgesproken in Zeist.
Nemo (Graspol) had enige tijd geleden problemen gekregen met zijn VF1000F Interceptor, en vond repareren te duur worden, en teveel moeite.
( zie ook : )
Post van Graspol in topic 'Het grote VF 500/750/1000/1100 C/F/F2/R topic.'

Toen hebben we eigenlijk "schriftelijk" met 3 mede MFfers gezamelijk een bod uitgebracht, welke werd geaccepteerd.
Enige probleem; het ding moest dus worden ontmanteld, eentje wilde de lakset en wat los werk, en een ander wilde de versnellingsbak en alle electronica, en de derde (ikkus ;) ) de krukas en drijfstangen / koppen en nokkenstokken en evt. het frame en voorvork.

Een kleine indruk vanuit Zeist:
full


Met: Nemo (jong, studentikoos, sportief en ex-VFfer)
Ton (ouder, doorleefd, enerverend en ervaren)
William (enthousiast, behulpzaam, eerzaam scout en niet te missen)
Rick (12, heeft de wereld volgens hem al helemaal door, je hoeft hem echt niets te vertellen en goed voor de catering)
en achter de camera, Jos. (40+ , stoer, charmant, aardig, en op een of andere wijze heel erg de vader van Rick)
 
Laatst bewerkt:
Toen we enige tijd bezig waren, bleek dat we het frame en blok niet konden scheiden omdat een lange bout van de motorophanging vastgerot zat. De kop aan de ene zijde was er reeds afgedraaid en de schroefdraad aan andere zijde reeds lam. '(
Even de koppen bij elkaar gestoken, besloten dat de primaire verdeling daar op dat moment reeds plaats kon vinden, en Nemo verlost van onze aanwezigheid.

Alles in de station van moeders (kleedje en een zeiltje eronder voor de zekerheid) en op naar de Zaanstreek, waar we verder zouden gaan met de demontage van blok en frame.

full


Aangekomen in Assendelft, de workmate naar buiten, radio aan en lekker knutselen.
 
Na enige tijd stoeien met vuistje en drevel, eindelijk die K... |( as eruit. En nog dat frame er niet af kunnen.
Shit... collector er nog onder.
Natuurlijk zat het weer niet mee, dat spul zat goed vast en moest uiteindelijk bij de kroonstukken worden losgeslepen. Dremel :] :]
Eindelijk de boel los
full

koppen erafgehaald, echter nog geen oorzaak van het plotselinge vermogenverlies te vinden :? :?
 
Dus maar weer verder knutselen;
full

professionele hulp bij de hand *D

ondertussen de carterpan, oliepomp en oliefilter gedemonteerd, niets vreemds te zien.
koppeling, startmotor en starterkrans; alles prima in orde.
Nergens ook maar iets van aluminiumresten oid te bekennen :? :?
 
Moeders had ondertussen in de gaten dat die gasten niet zomaar 1-2-3 weg waren, dus rond 18.00 uur was het tijd voor soep en brood :9~
full

aan de nieuwe terrastafel (gelukkig groot genoeg ;) )
 
onderste carterhelft eraf en de zuigers eruit;
full


alle zuigerveren en lagerschalen nog echt heel mooi en onbeschadigd :? :?
80.000 km :? :?

niet te zien :} :} VF rules *D
 
uiteindelijk de hele versnellingsbak eruit en mee naar Zuid Holland, en ik zit met een leeg motorblok
full


welke je eigenlijk ook nog eens een plekje moet geven ;(







waar laat je in godsnaam twee kale frames, een gedeeltelijk gedemonteerde VF1000F "Euro" een in supervorm verkerende VF1000R, twee motorblokken in onderdelen, en een motorblok geheel op een beuntje op zwenkwieltjes, 3 komplete voorvorken, 1 middenbok (jawel, er is er weer een ;) )
2 losse tanks VFkF, 1 losse tank VFkR, 3 zadels, enkele spatborden, twee sets wielen VFkF en een set wielen VFkR los,

4 sportvelgen met winterbanden, een dakkoffer, een oude plunjebaal met inhoud,
een peuterfiets, een damesfiets, twee herenfietsen, twee meisjesfietsen, een vrieskist, een koelkast en nog wat los spul :? :? :?





ohja...... en een mammoetskelter *D


:+
 
Laatst bewerkt:
goed, vanmiddag nog ff wat extra foto's geschoten van de nieuwe Duitse aanwinst;

achterwiel en remmerij:
full


Metzeler 160x17"en vrijwel nieuwe remschijf *D
 
nee, idd,
we hebben alles goed nagekeken, de bougies waren ook allevier io, geen zichtbare schade aan mechanische delen, de pickupspoelen doorgemeten,
we vermoeden dat het een probleem in het electronische cirquit was.
We hebben beide CDI's op de Duitse VF geprobeerd, deden het allemaal,
Ton (VF1000Rider) heeft ze mee, evenals de bobines, en deze laatste gaat hij thuis testen.
Anders hebben we ook geen flauw idee.
 
en de zelf opgelaste demper (origineel Honda, maar welk model :? :? )

full


een enorm ding. Eerst maar eens leeghalen denk ik, want er rammelt wel iets binnenin. Dan moet het een enorm mooie diepe klank gaan geven :9~
 
Goed, einde van dit verhaal voorlopig.
nog ff een leuk staartje;
uiteraard wilde ik gisteren aan Ton en William de "nieuwe" motor even laten horen, dus ik dat ding gestart.
En net zoals Zaterdag, een hoop toeren, enkel de tik in de kop was weg :? :?
laat dat ding nou vreselijk mooi rondlopen :? :?
OK, een rammeltje in de demper, maar verder..... prima relaxed geluid.

Nou heb ik dus het id dat hij door het lange staan wat oliedrab in de smeerkanalen had zitten, en dat ik daardoor de kleppen / nokkenassen hoorde tikken. Nu had hij dus Zaterdag ff gelopen, en ff enkele keren gas gegeven, en is er wat verse olie op betreffende plekken terechtgekomen, en heeft die drab weer wat opgelost. Dit is dus een theorie, maar ik kan het ff niet anders verklaren.
Maar ik ben er evengoed heel blij mee.

Nu ga ik dus alle bruikbare delen op mijn "nieuwe" Hollandse frame bouwen, daar zet ik dan voorlopig de rode lakset op, en kan ik (heeeeel... }) ) rustig aan de "originele" VFkF "Euro" weer opknappen *D
Ik heb de overschrijving en verzekering reeds geregel, en begin Donderdag met ombouwen *D

Kan ik misschien volgende week de VFkR eens goed gaan poetsen ;)

Keep you posted *D
gr. Jos
 
Ik vind het een héél leuk stuk om te lezen en ik moet
zeggen dat ik het toch wel onwijs stoer vind die CBR
wielen in zo'n VF.

Keep us posted

Zeldzame
 
Terug
Bovenaan Onderaan