In Maart 2005 schreef Ed Lodewijks, Hoofdredacteur van de Kampioen:
Politie Stop!
Terwijl ik deze woorden in het beeldscherm van mijn computer tik, voel ik weer de schrik van een paar weken eerder, als ik deze knipperende rode letters in de achteruitkijkspiegel van mijn auto zie oplichten. Ik weet niet of het u wel eens is overkomen, maar het is voor mij de eerste keer en het is net of het niet voor mij is bedoeld. Ik knipper even met de ogen, maar de politieauto hangt toch echt achter míjn bumper en met zijn knipperlicht dirigeert hij míj naar de vluchtstrook.
Even later trekt de agent het rechterportier open. 'Goedenavond mijnheer, uw papieren en rijbewijs alstublieft'. Ik kijk hem kennelijk erg vragend aan, want hij steekt gelijk van wal. 'Wij zagen u een paar minuten geleden in de file van baan veranderen zonder richting aan te geven. Een motorrijder die tussen de auto's door reed, merkte uw manoeuvre daardoor pas laat op en moest in de remmen. U bracht hem en uzelf daarmee in gevaar. Ik laat het dit keer bij een bon van 30 euro voor het niet aangeven van richting. Maar ik had u eigenlijk moeten bekeuren voor het niet voorrang verlenen bij het wisselen van rijstrook. Dat had u 95 euro gekost'. Hij kijkt me daarbij aan alsof ik daar erg blij mee moet zijn.
Inderdaad voeg ik me even later enigszins opgelucht tussen het overige verkeer. Maar dan begint er iets te knagen. Ok, geen richting aangeven, daarvoor trek ik graag het boetekleed aan. Moet natuurlijk, houd ik me zeker aan, maar uitgerekend nu vergeten. Maar geen voorrang verlenen? Ik heb de motorrijder nooit gezien, terwijl ik echt eerst in de spiegel en daarna over mijn schouder keek bij het invoegen. Hoe kan het dan dat hij kort erna onverstoorbaar langs me zoeft? Ik weet het niet, maar 95 euro was toch wel een beetje overdreven geweest.
Wilt u trouwens zelf testen wat wel en niet mag in het verkeer? Doe dan de quiz op pagina 40. Succes!
Ed Lodewijks,
hoofdredacteur Kampioen.
Beste Ed Lodewijks. Als hoofdredacteur van de Kampioen, het huisblad van de ANWB weet je ongetwijfeld veel over mobiliteit. Het stoort mij dan ook dat je het oordeel van de agent in twijfel trekt en 95 euro erg veel vindt voor een dergelijk "vergrijp". Als er geen motorrijder had gereden die jij hebt afgesneden had die agent geen reden om je aan te houden. Het feit dat de agent je wel aanhoudt impliceert dat je (onbewust) een gevaarlijke situatie hebt veroorzaakt. Jouw column in de kampioen van deze maand komt op mij over alsof de motorrijder hier ineens de boosdoener is terwijl JIJ hier de fouten maakt. Een motorrijder is al erg kwetsbaar in het verkeer, houdt daar dan rekening mee. Ik vind het erg zwak overkomen van notabene de hoofdredacteur van het lijfblad van de ANWB om de schuld af te schuiven op de motorrijder. "Ja maar ik had gekeken". Welnu, blijkbaar niet goed genoeg. Wees een vent, geef toe dat je de motorrijder over het hoofd hebt gezien en hou volgende keer meer rekening met motorrijders in de file (en daarbuiten).
Blijkbaar heeft u als hoofdredacteur het spelletje goed begrepen: het ligt niet aan mij, ik ben een perfecte bestuurder. Het ligt altijd aan een ander. Erg jammer dat u niet alleen uw eigen fout niet durft toe te geven, maar ook nog eens uw column in de Kampioen misbruikt om de motorrijders in een kwaad daglicht te zitten voor iets wat U fout doet. Voor mij heeft u definitief afgedaan, ik hoop u niet tegen te komen in de file, wellicht zou ik wat minder onverstoorbaar zijn verder gereden.