4 kleps boxers; performance improvements

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.691
1.961
Zoals gezegd, alles wat met performance verbetering van je 4 kleps boxers te maken heeft kun je hier kwijt.

Zowel single als twinsparks. Vanaf zeg 1998 tot nu toe...
full

full

full
 
meten=weten

full


O-) , wie weet nu de actuele adresgegevens van die sportboxer monteurs uit a,dam?

Wil ze wel wat dingetjes vragen
 
Laatst bewerkt:
Gisteren nog kniediep door drentse plassen gewaad met standaard snorkeltje , ging ook prima...trouwens, ook de GS heeft een ander filter, -uitlaatsysteem en een rapid bike en levert dik 120 nm op het wiel...en 118 pk...je zou bijna denken aan een blokwissel O-)
 
Tuning levert over het algemeen veel frustatie op en weinig pk .
Je begint met de nokkenas en eindigt met een niet compleet orgineel blok waar je uiteindelijk net 2 seconden sneller bent dan een orgineel blok.

De beste tuining die je kan doen is je zelf voor dat geld een race cursus cadeau doen levert je per ronden meerdere seconden op .

Waar om ik dit vertel heb vele 600 nieuw gekocht telkens lichter en meer pk uiteindelijk 25 pk meer een vele kilos lichter er dan achter komen dat ik met de eerste 600 een paar seconden langzamer bent.

De man op de motor doet meer dan alle dure tuning bij elkaar.
Daar kan je eens aan sleutelen
 
...'t gaat denk ik niet zo zeer om de seconden per ronde...

...van nature is een R1100S blok nou niet het meest soepel draaiende blok, en dan vooral in de hogere toerenregionen niet...

...en met niet eens zo gek veel ingrepen kun je het ding vele malen fraaier laten draaien...
...de PK-winst is dan nog steeds niet schokkend ; maar de gasreactie wel...

...en dat geeft gelijk veel meer plezier...
 
klopt, voor mij mag de s moet gewoon lekker vol oppakken bocht uit en een beetje oempf hebben op de veenslang en ,t rechte stuk..

iets meer dan de afgeknepen af fabriek rommel die er aan hangt -O-
 
Ik ben het eens met het feit dat een rijder meer verschil maakt dan 10 pk....heb al enkele race cursussen gehad, dus dat pad loopt dood ;) nu zoek ik een goed excuus om structureel voor achterblijver te spelen n.l. ; hey, maar ik heb maar 100 pk he _O-
 
Laatst bewerkt:
Eenvoudige ouderwetse techniek.

Ik ben het wel met je eens dat een injectie minstens zo goed kan zijn hoor, maar dat vraagt ook de nodige kennis en dat is toch wat meer cybermagic op een of andere manier.

Daarnaast is het mechanische deel van de injectie, dat Bing spul, ook niet echt top of wel?

Nou, het voordeel van de mechanische kant van injectie is dat het een stuk, maar dan ook echt een heel stuk simpeler is. Je hebt een ronde buis, een gasklep en een injector.

Carburateurs zijn een stukkie gevoeliger dan injectie. Eenzelfde injectiemotor kan je bijvoorbeeld rustig 5 jaar stil laten staan, daarna doet ie het nog steeds.

Ik vind het alleen zo jammer dat mensen vaak in de 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' modus schieten als het over injectie gaat. Het is echt een stuk accurater dan een carburateur, waar je altijd een compromis aan het zoeken bent qua mengselverhouding, deze blijft ondanks een acceleratiepomp en een choke nog altijd statisch.
Bij een computer geef je gewoon op hoeveel hij in moet spuiten bij welke gasklephoek en welk toerental. Simpel en doeltreffend. Daarnaast kan je er altijd correctiewaardes bij gaan rekenen, zoals motortemperatuur ('chokefunctie'), inlaatluchttemperatuur, inlaatluchtdruk, nokkenaspositie, pingelsensoren, lambdasonde, etc etc etc.

Maar in de basis

- Injector
- Brandstofpomp
- Regeleenheid
- Gaskleppositiemeter
- Toerentalsensor

Is een injectiesysteem toch echt heel simpel.
 
Laatst bewerkt:
Maar als de carbs eenmaal goed staan blijft ie toch ook jarenlang goed? Ik heb begrepen dat b.v.van mijn jaren 80 bolletje de carbs al 3 naalden hebben, of 3 instellingen; voor half, volgas en stationair b.v.....het is een akelige klus om dit allemaal loepzuiver af te stellen begreep ik van de specialist...

Is een rapidbike nauwkeuriger in te stellen dan af fabriek qua instellingen? Of zijn er gewoon meer keuzes te maken met zo,n module?
 
Laatst bewerkt:
...grote 'nadeel' van een injectiesysteem op een motor vind ik nog altijd het 'digitale' aan-uit effect...

...en dat voel je toch altijd wel goed bij een boxer vind ik...
...kun je deels wegkrijgen door een goede afstelling van bijvoorbeeld je RapidBike module, maar het blijft digitaal, en het blijft voelbaar...

...een carburateur blijft dan toch altijd lekkerder...

...voor de rest ben ik het met Tommy eens ; een carburateur is een compromis...

...kep wel weer een leuk Mini-filmpje waar je bijvoorbeeld heel goed kan horen dat de carburateurs op dit ding ook alleen maar afgesteld zijn voor hoge toerentallen, onderin, en bij gas geven rommelt het ding eerst dat het een lieve lust is, en pas als de boel 'on cam' is, begint het fatsoenlijk te joelen...

...off topic linkje... ;)



...maar voor de rest ; het smoelt wel mooi, zo'n gasfabriek op een boxer... :Y





full
 
Laatst bewerkt:
bredebeier over old-skool gasdingetjes...:

Maar als de carbs eenmaal goed staan blijft ie toch ook jarenlang goed ?

Is een rapidbike nauwkeuriger in te stellen dan af fabriek qua instellingen ?
Of zijn er gewoon meer keuzes te maken met zo,n module?

...nee, een carburateur blijft niet jarenlang goed...
...zo'n ding heeft ook onderhoud nodig ; vooral een gasnaald wil wel slijten, en een slijtende gasnaald, geeft weer een rijker mengsel...

...en meestal gaat het dubbel op, want de gasnaald slijt dan weer in de sproeier...
...dus de gasnaald wordt dunner, en de sproeier wordt groter...

...rubbertjes in een carburateur kunnen ook altijd fijn uitdrogen...



...een RapibBike module is heel mooi af te stellen ; geheel naar klantenwens kun je bijna zeggen...
...en hoe meer tijd zo'n tuning-goeroe er in stopt (lees : hoe meer het mag kosten), en hoe handiger zo'n pipo er mee is, hoe beter je het voor elkaar kunt krijgen...

...nadeel is wel weer ; verander je iets in de hardware, dan kun je de boel overnieuw af laten stellen...



...ik had bijvoorbeeld bij de 12S in den beginne een set standaard bochten zonder katalysator...
...allemaal prima...

...RapidBike afstellen...




...heb er daarna een set HPE-bochten op gezet, en o.a. het standaard luchtfilter vervangen door een K&N...

...afstelling van de RapidBike volledig naar z'n grootje...
...onderin loopt het ding nu een tikke rommelig...


...had eigenlijk allang weer een keer op de bank gemoeten... :/
 
Interessante foto, kunnen jullie D,r wat meer over vertellen?

Ik wil komend seizoen weer af en toe het circuit op met een 2004 Boxercup. Daarom dacht ik naast alle bestaande aanpassingen op gebied van in- en uitlaatlucht nog rocketsprockets toe te voegen. Heb er al een mail uitgedaan naar Lenny, een of andere gast die ze online verkoopt,maar wat ik tot nu toe weet is dat ze midrange en van onderuit meer koppel en betere motorloop geven,maar bovenin wat kosten in pk,s.

Dus wacht maar even zijn eigen antwoord af of het monteren zin heeft voor mijn doel.

Lenny's sprockets compenseren voor het grootste deel het verloop in timing dat je krijgt
door slijtage van de 3 :( kettingen in het blok. Beste is om afhankelijk van kilometerstand ze te vervangen, plus een nieuw setje Oem nokkenastandwielen.Wil je dit niet, kun je eigenlijk alleen maar gaan meten en varieren met verschillende productienummers Oem nokkenastandwielen om de lobecenters li/re goed te krijgen.
Ik rij nu met een 1,5 graag verschil. Dit is met alles er nieuw in!. Waar de blokken vervolgens op kapot lopen zijn uitslijtende uitlaatklepgeleiders waardoor de uitlaatkleppen breken. Boven 50.000km adviseert eigenlijk elke tuner eerst nieuwe geleiders te plaatsen. Voor koppel onderuit de Oem bochtenset behouden vanwege de balanspijp. Je kunt evt nog experimenteren met het gat in de ring die in deze tussenpijp gelast zit om koppelverloop onderin mooier te krijgen. Bochtensets zonder balanspijp loopt de S slecht onderuit op. Ik rij met de Laser set bedoeld voor de 1150R. Boxercup uitlaten brengen niks, behalve geluid en een snel gevoel. BMW vond ze voor het publiek te stil dus kwamen de open pijpen met Eprom erop, minder trekken onderin tot gevolg. Goeie ervaringen zijn er met 1150RT nokkenassen.
Netjes ontstekingstijdstip afstellen met een multimeter nadat je eerst exact BDP hebt
bepaald, en dan bedoel ik niet de dealer manier. Link kan ik wel een keer voor je opzoeken. Een Rapidbike erop bij Ruud, en van te voren je injectoren bij een Boschdienst laten reinigen. Airbox met K&N filter behouden, evt spelen met trompet lengte in de box.
Verder kun je nog Woessner zuigers plaatsen, krukas balanceren, 1200C krukas met drijstangen monteren, kop flowen, dynamo eraf gooien voor een kleinere, sinterbrons koppelingsplaat monteren en remmen ombouwen om raceblokken te kunnen monteren.

Of je koopt de mijne :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zat al op jouw bijdrage te wachten... :)

Maar jij hebt het over racen op semi- professioneel nivo....ik wil gewoon af en toe ,n crt dagje meepikken...

Heb je trouwens wat plaatjes voor bij je betoog? M.n.die uitlaat wil ik wel eens zien...laatste keer dat ik je zag was op zolder, zo,n 4 / 5 jaar terug ofzo?

Stop je met beemerracen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zat al op jouw bijdrage te wachten... :)

Maar jij hebt het over racen op semi- professioneel nivo....ik wil gewoon af en toe ,n crt dagje meepikken...

Heb je trouwens wat plaatjes voor bij je betoog? M.n.die uitlaat wil ik wel eens zien...laatste keer dat ik je zag was op zolder, zo,n 4 / 5 jaar terug ofzo?

Stop je met beemerracen?

Nee, toch maar niet stoppen. Was het wel een jaartje beu omdat ie wel erg begon te trillen de laatste paar circuitdagen. Heeft eerst een jaartje stil gestaan voor ik er weer aan begonnen ben. Had al 5 jaar een 1200C krukas op zolder liggen die ik ooit nog een keer wilde inbouwen. Dus maar gelijk de full monty gedaan. Alles er nieuw in: lagers, kettingen, zuigers en krukas/vliegwiel balanceren. Krukas moest 170 gram bij om goed te krijgen. Nieuwe kleppen+geleiders erin. Inlaatkanalen netjes gemaakt.
Kreeg de timing li/re eerst niet goed, maar dat lag eraan dat er ooit een ander kop is op gegaan waardoor de tandwielen in productie nummer li/re verschilde. Kwam ik ook
per toeval via de chef monteur van van Harten achter. Had ie ooit uit nieuwsgierigheid
in Duitsland gevraagd. Tandwielen maken ze in serie's, dus krijgen ze ook een nr mee.
Als je ze besteld krijg je er altijd 2 met het zelfde nr. Was timing probleem ook gelijk mee opgelost.
Blok loopt nu echt super, trilt totaal niet meer. Stond begin dit jaar bij Ruud op de bank om in te lopen met 125Nm aan de achterband, begint bij 2500 toeren met 105Nm, vanaf
4000 tot 7000 boven de 120 en bouwt dan langzaam af. Als blok los is wordt de 117pk
ook nog wel meer denk ik. In ieder geval rijdt ie weer heerlijk, staat alleen veel te kort,
ondanks de K1200LT klok. Gaat veel te hard door z'n toeren heen :o .
Rij heel Oschersleben in 3/4/5de versn rond, heerlijk.
Klein schuivertje gemaakt op Brno omdat voorbandje op was, dus wat spuitwerk deze winter. Voorkant weg merk je pas als het te laat is, zucht...Je moet een blind vertrouwen
in de voorband hebben want je voelt niks met zo'n BMW constructie. Foto's heb ik wel, alleen posten moet ik me nog in verdiepen. Als je op "laser exhaust r1150r googelt vind je wel plaatjes.
 
Laatst bewerkt:
Nee, toch maar niet stoppen. Was het wel een jaartje beu omdat ie wel erg begon te trillen de laatste paar circuitdagen. Heeft eerst een jaartje stil gestaan voor ik er weer aan begonnen ben. Had al 5 jaar een 1200C krukas op zolder liggen die ik ooit nog een keer wilde inbouwen. Dus maar gelijk de full monty gedaan. Alles er nieuw in: lagers, kettingen, zuigers en krukas/vliegwiel balanceren. Krukas moest 170 gram bij om goed te krijgen. Nieuwe kleppen+geleiders erin. Inlaatkanalen netjes gemaakt.
Kreeg de timing li/re eerst niet goed, maar dat lag eraan dat er ooit een ander kop is op gegaan waardoor de tandwielen in productie nummer li/re verschilde. Kwam ik ook
per toeval via de chef monteur van van Harten achter. Had ie ooit uit nieuwsgierigheid
in Duitsland gevraagd. Tandwielen maken ze in serie's, dus krijgen ze ook een nr mee.
Als je ze besteld krijg je er altijd 2 met het zelfde nr. Was timing probleem ook gelijk mee opgelost.
Blok loopt nu echt super, trilt totaal niet meer. Stond begin dit jaar bij Ruud op de bank om in te lopen met 125Nm aan de achterband, begint bij 2500 toeren met 105Nm, vanaf
4000 tot 7000 boven de 120 en bouwt dan langzaam af. Als blok los is wordt de 117pk
ook nog wel meer denk ik. In ieder geval rijdt ie weer heerlijk, staat alleen veel te kort,
ondanks de K1200LT klok. Gaat veel te hard door z'n toeren heen :o .
Rij heel Oschersleben in 3/4/5de versn rond, heerlijk.
Klein schuivertje gemaakt op Brno omdat voorbandje op was, dus wat spuitwerk deze winter. Voorkant weg merk je pas als het te laat is, zucht...Je moet een blind vertrouwen
in de voorband hebben want je voelt niks met zo'n BMW constructie. Foto's heb ik wel, alleen posten moet ik me nog in verdiepen. Als je op "laser exhaust r1150r googelt vind je wel plaatjes.

Wat voor blok hebben we het over? :9~

Verder, ik heb geen hekel aan carburateurs ofzo. Vermaak me ook prima als ik weer eens een carburateurfiets heb om goed af te stellen. Ik ken alleen de voordelen van injectie. En mits je de juiste middelen hebt, is injectie gewoon een stuk makkelijker om welke motor dan ook af te stellen. Bij een carburateur blijf je altijd maar hangen in het gebied wat je het meeste gebruikt, en de rest van het toerenbereik neem je het eventuele gebok en gepruttel maar voor lief. Het klopt dat injectie er ooit gedwongen is gekomen door alle milieu eisen, maar het opent wel een compleet nieuwe wereld qua afstellen, in positieve zin. :)
 
idd, welk blok praten we hier over? nog steeds een 1100 cc?

Die chef monteur is idd een goede vent, die wilde ik ook eens even wat vragen omtrent die sprockets...

Als je foto,s wilt plaatsen; graag! mail ze anders naar mij,plaats ik ze wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan