125CC Motorfiets met autorijbewijs

De Nederlands overheid lijkt wel te denken dat Nederlands niet veel zelfstandig kunnen beslissen: E-steps zijn levensgevaarlijk
dat komt vooral door het gedrag van de steppers: lak aan de regels, snel ervandoor bij een ongeluk....
de overheid komt i.p.v. plannen voor handhaving op de rotte appels vooral met meer betutteling, waardoor zelf reguleren van/door burgers tot 0 word teruggebracht...
en meer dan 100km/u op de snelweg kan de Nederlandse bevolking ook niet aan.
dat was geen probleem tot de milieu maffia den haag infecteerde...
sindsdien ligt 130 eruit...
 
Ja, maar ik zou wel een leeftijdslimiet zetten. Een 18-jarige heeft nog niet de maturiteit om met een A-klasse rond te rijden.
Maar dat geldt trouwens ook voor een Porsche of Lambourghini.


Ja, vandaag waarschijnlijk wel. Maar er zijn ook al oudere Zero S te vinden voor rond 8000 euro. Een supersoco of surron zijn ook te vinden voor 2000 a 3000 euro. Dan kom je wel in de buurt van een 125cc scootertje.

Op je 18e kan je best motorrijden, maar het is niet verstandig om ze op een snelle motor te zetten. Zelfde idd voor snelle sportwagens. Dat kan ook nog steeds. Al willen ze het in Nederland volgens mij wel verbieden voor starters. Wat betreft A1 voor wie dat echt heeft gehaald en niet via een autorijbewijs, dat zou eigenlijk 250cc beter zijn om mee te komen in het verkeer. Ik zeg dat al jaren en KNMV noemt dat nu zelf ook.

Oudere Zero's zijn idd ook wel voor minder te vinden. De Super Soco is niet snel. Ik reed van de week een Segway E300SE en dat is een 125 ongeveer qua prestaties, maar een stukje rapper dan de Super Soco TC Max. Dat is wel fijn om woon-werk mee te doen en is sneller dan mijn A2 Yamaha NMAX 155. Tenminste, van 0 naar 100, want de NMAX loopt wel harder op top.
 
Met zowel een Kia Picanto als een Lamborghini kan je met 120 op een 50 weg uit de bocht vliegen..
Of je een dergelijk iemand op een 125cc motor of een 1000cc zet maakt dan ook niet meer uit.
 
Er zijn uiteraard altijd een paar 18 jarigen die op een Hayabusa willen beginnen maar over het algemeen valt de zelfoverschatting van deze groep nog wel mee. Bovendien heb je op die leeftijd meestal ook geen geld voor een dikke fiets.

Een 125cc is naar mijn idee veel gevaarlijker vanwege het gebrek aan vermogen. Maar goed, ik ben bevooroordeeld omdat ik nog uit de tijd voor het stappenrijbewijs kom. Voor mij was een A met 18 de gewoonste zaak van de wereld en het stappenrijbewijs is in mijn ogen nog altijd een ernstige vorm van betutteling.

En bij de B categorie worden de 18 jarigen nog enigszins in toom gehouden door de verzekering. Een Supra verzekeren is voor een 18 jarige vrijwel onmogelijk. Maar het gebrek aan geld dwingt ze meestal wel richting een snelle Corsa of Fiesta.
 
Met zowel een Kia Picanto als een Lamborghini kan je met 120 op een 50 weg uit de bocht vliegen..
Of je een dergelijk iemand op een 125cc motor of een 1000cc zet maakt dan ook niet meer uit.
Mwah, een rijbewijsloze collega reedt in een paar honderd meter zich levenslang beperkt op een ZX12R terwijl hij al jaren probleemloos op een brommer reedt, het snelheidspotentieel telt zeker wel mee.
 
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?

Het kan hier nog hoor... wie z'n rijbewijs B haalde voor 2011 mag nog steeds zonder extra lessen met een 125cc rijden.

Of dat een goed idee is?
Laat ons zeggen niet voor iedereen, maar het is nu ook weer niet zo dat de rest zich gaat doodrijden met zo'n 125cc scootertje.


Mijn vriendin is nu 65. En in het bezit van een volle A rijbewijs.
Nog geen meter op een motor gereden, gewoon mee gekregen bij haar B rijbewijs
Dus denk dat nog heel veel Belgen met geschonken A rijbewijs rondrijden.

Die zijn er idd nog, en de generatie die erna kwam mezelf incluis... de eersten die hun motorrijbewijs apart moesten halen zijn er ook nog.
Toen ik in begin jaren 90 mijn motorrijbewijs haalde was het ook zonder stappenplan, met 8u les van een instructeur die gewoon naast z'n autorijlessen ook motorrijders ging opleiden.. Hij achter het stuur van z'n auto achter mij aan.

Ik had toen al tamelijk wat gereden met een 50cc schakelbrommer en crossmotoren dus veel heeft die man mij over het motorrijden niet geleerd.
Kan me trouwens ook niet meer herinneren dat er gesproken werd van bochtentechnieken voor motoren, uitwijkoefeningen waren toen ook nog niet aan de orde.

Alles evolueert, en misschien voor sommigen maar goed ook.


Dus ja, er zullen er misschien meer zijn die geen lessen nodig hebben om met zo'n scootertje de weg op te gaan, en voor velen is zo'n stappenrijbewijs misschien overbodig.. .
Maar er zijn er zeker ook voldoende die ik niet de weg op zou durven sturen zonder een deftige opleiding!
 
Een 125cc is naar mijn idee veel gevaarlijker vanwege het gebrek aan vermogen.

Zit idd wat in...

Is ook de moeilijkste motor om in BE je echt A1 motorrijbewijs mee te halen... het stappenplan hier heeft er voor gezorgd dat de meeste jongeren op z'n minst wachten tot 20 om in te kunnen stappen met een A2.

De 125cc hier wordt het meest gebruikt voor die 4 u verplichte les om er in combo met je autorijbewijs mee te mogen (of kunnen 😅 ) rijden.
 

Maar dat is een MT-07 met veel meer koppel en pk's. Op een 125cc kan dat natuurlijk ook, maar ik zie het op een zwaardere motor eerder fout gaan dan een 'opgevoerde brommer'.

Met zowel een Kia Picanto als een Lamborghini kan je met 120 op een 50 weg uit de bocht vliegen..
Of je een dergelijk iemand op een 125cc motor of een 1000cc zet maakt dan ook niet meer uit.

Weet je hoe lang het duurt voor een Kia Picanto op de 120 zit? Als je dat in een 50-zone kan doen is dat soms echt wel knap.
Met een Lambo is het zo gepiept.
 
Maar dat is een MT-07 met veel meer koppel en pk's. Op een 125cc kan dat natuurlijk ook, maar ik zie het op een zwaardere motor eerder fout gaan dan een 'opgevoerde brommer'.



Weet je hoe lang het duurt voor een Kia Picanto op de 120 zit? Als je dat in een 50-zone kan doen is dat soms echt wel knap.
Met een Lambo is het zo gepiept.
Met een Picanto moet je je best doen om het te halen, met een Lambo doe je het per ongeluk terwijl je even in je spiegel kijkt. Daarbij merk je echt wel dat je 120 rijd in een picanto, in een Lambo heb je dan nog het gevoel dat je 30 gaat. Dat maakt het verschil.
 
Dat een paar % van de motorrijders/automobilisten zich niet in kan houden, brokken maken en beschikken over een belabberd inschattingsvermogen van het eigen kunnen, Daarmee hoeft de overige groep nog geen beperkingen opgelegd te krijgen.

De hele A1, A2, A regeling is ook in het leven geroepen voor de veiligheid? Is er überhaupt onderzoek gedaan of het stappenrijbewijs zorgt voor minder verkeersongelukken omdat men op een lichtere motor moet rijden?
 
Dat een paar % van de motorrijders/automobilisten zich niet in kan houden, brokken maken en beschikken over een belabberd inschattingsvermogen van het eigen kunnen, Daarmee hoeft de overige groep nog geen beperkingen opgelegd te krijgen.
wat de NEFOM en bepaalde ambtenaren betreft juist wel.
en dan het liefst iedere motorrijder over dezelfde kam geschoren. B|
daarom zijn er velen hier huiverig, want als er onderscheid word gemaakt op basis van vervoermiddel (wegafsluitingen bijv.) i.p.v. op gedrag van individuele bestuurder (men sluit ook niet de gehele A28 af voor elke auto i.v.m. hardrijders) worden we collectief gestraft voor wat een klein groepje gedaan heeft...
De hele A1, A2, A regeling is ook in het leven geroepen voor de veiligheid? Is er überhaupt onderzoek gedaan of het stappenrijbewijs zorgt voor minder verkeersongelukken omdat men op een lichtere motor moet rijden?
dat vraag ik mij ook af... ik hoor het graag als iemand de feiten kent! :t
 
Laatst bewerkt:
Dat een paar % van de motorrijders/automobilisten zich niet in kan houden, brokken maken en beschikken over een belabberd inschattingsvermogen van het eigen kunnen, Daarmee hoeft de overige groep nog geen beperkingen opgelegd te krijgen.

De hele A1, A2, A regeling is ook in het leven geroepen voor de veiligheid? Is er überhaupt onderzoek gedaan of het stappenrijbewijs zorgt voor minder verkeersongelukken omdat men op een lichtere motor moet rijden?

Vind ik ook.
Ik rij nu in Vlaanderen al enkele jaren met een Zero DS met B rijbewijs.
Dat is op geen enkel moment onveilig geweest omdat ik geen lessen heb gevolgd. Gewoon even de regels opzoeken en je gezond verstand gebruiken.
En zou het nu echt zo onveilig zijn moest ik nu switchen van een Zero DS (=A1 klasse) naar een Zero DSR (=A klasse) zonder motorrijlessen te volgen? Ik denk het niet.

Ik zou liever meer motorrijders op de weg zien. Als dat kan door de instapbarrieres te vereenvoudigen, is dat een zeer goede piste.
Persoonlijk zou ik misschien wel een minimumleeftijd overwegen.
 
Vrees dat het klassenrijbewijs gebaseerd is op "Dit lijkt ons wel een goed plan". Je krijgt er automatisch minder verkeersdoden mee op de motor in de leeftijd 18 tot 24.. want die jongeren wachten tot hun 24e voordat ze op de motor stappen (in ieder geval in mijn omgeving). Want die zien het als iets extra's / leuks en hebben geen zin om meer dan eenmaal examen te doen.

Wist nog dat die regeling uit de lucht kwam vallen omdat "Europa" dit gelijk wilde trekken voor meerdere landen. Elk land gaat vervolgens op hun eigen manier ermee om en Nederland als beste jongetje uit de klas pakte maar gelijk de zwaarste variant met de meeste klassen rijbewijs.

Sommige motorsites zie ik beschrijven dat het klassenrijbewijs de verkeersveiligheid bevorderd.. Dat vinden "Rijschoolhouders en instructeurs" .. Maar onderbouwd is het niet. Natuurlijk vinden rijschoolhouders dat; want is weer extra lessen en extra cashen.
 
Laatst bewerkt:
Sommige motorsites zie ik beschrijven dat het klassenrijbewijs de verkeersveiligheid bevorderd.. Dat vinden "Rijschoolhouders en instructeurs" .. Maar onderbouwd is het niet. Natuurlijk vinden rijschoolhouders dat; want is weer extra lessen en extra cashen.

Rijscholen zien nu vooral dat de meesten wachten tot 24 om dat motorrijbewijs te halen, dus één keer cashen..

Het zijn alleen de "echten" die het stappenplan doorlopen, met of zonder instap van het A1 rijbewijs.


Ik zie misschien wel ergens het nut van dat rijbewijs in stappen, maar niet zoals het nu geregeld is... als ze in stappen willen werken moeten ze de leeftijd ervan loskoppelen..
Want eerlijk? Of je nu 20 bent of 24... maakt dat zo'n gigantisch vershil?
 
Ik ben van mening dat je met auto rijbewijs best een 125 cc kan/mag rijden. Je mag ook met een autorijbewijs een bromfiets rijden, (en nee die bromfietsen rijden niet allemaal 40km p/u) in Duitsland is het toegestaan. En er zullen ongevallen plaats vinden maar dat gebeurd ook met auto's....
En als ze dan toch een motor op vol vermogen willen rijden, hebben ze teminste wat ervaring. Als ze beginnen met lessen.

Ps.. (en ja ik heb een motorrijschool)...
 
Je mag ook met een autorijbewijs een bromfiets rijden, (en nee die bromfietsen rijden niet allemaal 40km p/u)
Dat is ook iets waar ik al op mn 17e afvroeg van of dat destijds slim was om in te voeren?
Zo iemand die geen examen voor de bromfiets gedaan had, maar er wel op mocht rijden...
Je kon toen (en nu ook nog wel) zien wie wel rijles op de bromfiets gehad had, en wie via B erop ging rijden.
Dan steken ze in een flauwe bocht hun been uit naar de binnenbocht (alsof je dat overeind houd als je gaat glijden?).
Rijden ze in het midden van de rijstrook, net als een motorrijder.

Enerzijds heeft het wel bijgedragen aan normalisering van de scooter op de rijbaan in het straatbeeld.
Anderzijds (met een max van 45 rijden waar 50 minimum is) snap ik dat er steevast word opgevoerd.
 
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?

Ik heb alleen een B-rijbewijs. Begonnen op een Garelli 50cc, dan Yamaha 125 tweetakt, Ducati 250, MZ250 tweetakt, , Norton 850 en sindsdien allerlei (zie hieronder).

Nooit een ongeval gehad, maar als ik zo terugkijk heb ik toch af en toe geluk gehad, vooral met de Norton ... Die was eigenlijk veel te krachtig voor wat ik toen kon: ik had de eerste les van mijn pa nog niet in mijn hoofd: "blijf kijken waar je heen wil, de moto volgt vanzelf".

Al bij al vind ik het Belgisch systeem nu wel goed: vier uur verplicht les volgen is toch een minimum om een benul te krijgen van waar je mee bezig bent ...

Stefan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan