125CC Motorfiets met autorijbewijs

€24 per boete voor het bedrijf dat zijn traject controle daar uitbaat….nou snap ik dat die firma de snelheidsremmers weg wilt hebben….te snel rijden is een verdienmodel….
Aan de ene kant belachelijk om controle +boete in particuliere handen te geven, aan de andere kant snap ik de gemeente wel, die kunnen hun gebrekkig aantal euros nu aan andere doeleinden besteden.
 
Nee daar snap ik nog steeds niks van. Vind het echt belachelijk dat het een verdienmodel is en je daarvoor smelheidsremmers gaat verwijderen. Het enige doel is toch verkeerseiligheid bevorderen? En als het zo rendabel is dat een bedrijf er aan kan verdienen, dan moet de gemeente het juist zelf doen, dan gaat de boete tenminste nog naar gemeenschapsgeld...
 
In Nederland is de opbrengst van boetes gewoon een onderdeel van de begroting van de overheid. Als we dus te braaf worden moeten de boetes omhoog of worden de regels weer wat aangescherpt. Overal 60 op de buitenwegen en 30 binnen de bebouwde kom levert meer boetes op waarbij de overtredingen binnen de bebouwde kom ook nog extra duur zijn. Oom (tante) agent wordt zo gewoon onderdeel van belastingdienst. We zijn dus geen haar beter dan de Belgen met hun bedrijven die de controles doen. Maar goed, ik heb tegenwoordig <50pk dus heb me al enigszins aangepast aan het onthaasten.
 
De realiteit is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt omdat er zeer weinig mensen van gebruik maken. Ik maak er van gebruik, maar ik ken totaal niemand anders die dat ook doet.
Misschien gaat het in de toekomst wel meer effect hebben doordat er steeds meer files zijn en doordat elektrische A1 motorfietsen sneller zijn.

Dat gaat wel een uitdaging worden voor de noordelijke nederlanden om regeltjes net minder streng te maken. Ik heb de indruk dat Nederlanders nogal graag veel regeltjes hebben. (Zoals max 100km/u op de autoSNELweg 8)7)

Ik ken er wel enkele, en ik heb zelfs een tijd geleden een Mash 125cc tweedehands gekocht voor "erbij". Best lollig om zo nog eens met een licht dingetje te rijden.

Overigens (maar ik weet niet of het klopt): Allicht krijgt een aantal van die startende 125cc-rijders de smaak van het motorrijden wel te pakken krijgen, en zal vlug naar zwaarder willen gaan. Gevolg lijkt me dan te (kunnen) zijn dat er veel tweedehands 125cc op de markt komen voor een appel en een ei met nauwelijks kilometers op de teller.

Stefan.
 
Puur wettelijk gezien is mijn motor ook een 125.
Maar het hoge koppel onder je pols matcht daar niet mee.
i.t.t. een jengelende éénpitter, kan ie nog best meekomen op de snelweg.
De vraag die na t lezen van bovenstaande reacties opkomt, is of het invoeren van de regeling in de toekomst op den duur niet (overdreven gezegd) de doodsteek word voor de zwaardere motoren?
Als je straks alleen nog maar 30 binnen bebouwde kom mag, 60 erbuiten en max 80 a 100 op de snelweg; waarom zullen de e-125 rijders dan nog de moeite nemen voor het echte motorrijbewijs en een zwaardere motor?
Hun 125 voldoet dan toch ruimschoots voor die snelheden? zeker als ze electrisch zijn...
 
Soms nemen personen een zwaardere motor omdat deze meer laadvermogen heeft, maar zoals je hier kunt zien, is het met een kleine motor ook geen probleem.
 
Je hebt ook eigenlijk helemaal geen zwaardere motor nodig dan een 125cc als je niet op de snelweg gaat.
En als je toch op de snelweg wilt dan 3-400cc? Die dingen accelereren al sneller dan de gemiddelde auto.
De gemiddelde forens zal het ook weinig boeien zolang het ding rijd en ze van A naar B komen. Denk ook dat motorscooters in de 125cc klasse heel populair gaan worden als ze deze wet doorzetten.

Maar voor de gemiddelde motorrijder is het wel leuk om het tienvoud aan cc's te hebben.. Is het nodig? Nee absoluut niet. Maar wel leuk!

Bijv. de BMW CE04 / (en binnenkort ) CE02 zijn ook beschikbaar in een A1 variant.. Weet BMW misschien iets wat wij nog niet weten?
 
Laatst bewerkt:
Puur wettelijk gezien is mijn motor ook een 125.
Maar het hoge koppel onder je pols matcht daar niet mee.
i.t.t. een jengelende éénpitter, kan ie nog best meekomen op de snelweg.
De vraag die na t lezen van bovenstaande reacties opkomt, is of het invoeren van de regeling in de toekomst op den duur niet (overdreven gezegd) de doodsteek word voor de zwaardere motoren?
Als je straks alleen nog maar 30 binnen bebouwde kom mag, 60 erbuiten en max 80 a 100 op de snelweg; waarom zullen de e-125 rijders dan nog de moeite nemen voor het echte motorrijbewijs en een zwaardere motor?
Hun 125 voldoet dan toch ruimschoots voor die snelheden? zeker als ze electrisch zijn...

Als de snelheden lager liggen en je ook elektrisch op A1 gaat rijden, dan hoef je inderdaad niet eens je motorrijbewijs te halen. Tenzij je langere stukken wil rijden. Maar ik denk dat het gros wat op een 125cc zou rijden van de automobilisten dat doet om files te vermijden. Maar als dat weer over de snelweg gaat, dan is een 125cc (benzine) nog steeds niet heel snel. Ja, je kan prima er doorheen als het stilstaat, maar als het weer 100-120 gaat rijden moet je best aanpoten, zeker met tegenwind. Met elektrisch is het snel over als je lange stukken snelweg pakt. Maar binnendoor zijn die dingen behoorlijk vlot. Een Zero FXE 11kW mag je in Belgie met B rijden en dat ding loopt zo 130 km/u en heeft 106 Nm koppel. Dat ding is SNEL. Totaal onverantwoord voor een automoblist.
Gister nog op een 10kW Segway E300SE gereden, een elektrische. Trekt onderin op als een 250-300cc'er, maar vanaf 60 km/u is een 300cc'er weer vlotter. Toch is deze sneller naar de 100 km/u dan mijn A2 Yamaha NMAX 155.

Er zitten wat haken en ogen aan en zeker met elektrisch kan je als A1/B-rijder op iets (heel) snels stappen, als je genoeg geld hebt. Maar hetzelfde heb je nu toch ook met de fatbikes? Men stelt helmen verplicht voor snorfietsen, iedereen stapt over naar fatbikes waar je geen rijbewijs voor nodig hebt, geen helm en je kan ze (illegaal) opvoeren naar 50 km/u. Het hele idee om met helm op een snorfietsje te stappen is compleet teniet gedaan.

125cc en B kan best met verplichte lessen, maar je moet ook uitzonderingen kunnen maken zoals dat het piekvermogen niet boven bijv 15kW mag komen voor elektrisch. Op die manier sluit je bijv. gebruik van de Zero's al uit. Dat zijn volwaardige motoren die qua optrekken een 600-1000cc'er het moeilijk kunnen maken. En daar zou dan een automobilist op mogen rijden...
 
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?
 
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?
Mijn vriendin is nu 65. En in het bezit van een volle A rijbewijs.
Nog geen meter op een motor gereden, gewoon mee gekregen bij haar B rijbewijs
Dus denk dat nog heel veel Belgen met geschonken A rijbewijs rondrijden.
Lijkt me sterk dat die allen al onder de zoden liggen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?
meer dan op je eigen oprit zal het niet geweest zijn.
ik denk eerlijk gezegd dat het toen niet slechter/gevaarlijker was als nu
 
Komt dus eigenlijk neer op het aloude M-F gezegde: 'soms ben je gewoon te bang'.
Toen ik, in Nederland, mijn A wilde halen (in 1984) kon ik gewoon een oefenvergunning halen en zonder enige ervaring met mijn CB550K3 op pad. B had ik niet eens. Kan me herinneren dat vooral het gewicht tegen viel ten op zichte van mijn schakelbrommer. Dat is natuurlijk wel een groot verschil met nu; de jeugd groeit op met CVT. Dan is er wel een extra obstakel.
 
Zag zojuist een artikel; de KNMV is helemaal tegen A1 bij B maar onderbouwing leveren ze niet. Wel gaat het artikel in op de KNMV rijscholen. Ze verdienen simpelweg veel aan het drietraps rijbewijs. Net even op de site van de MAG gekeken. Die zijn juist voor omdat Nederland dan in lijn is met omliggende landen.
 
Iemand een idee hoe dat in het verleden in België ging toen je nog met je B op gelijk welke motor mocht stappen? Veel ongelukken? Werd er eerst nog geoefend voor ze op een CBX stapten?
Ik heb geen statische gegevens.
Maar ik vind de complexiteit van motorrijden wel wat overroepen.
Je moet inderdaad de eerste maanden rustig rijden om goed te kunnen inschatten met welke snelheid je in de bocht kan gaan.
Maar het is ook weer geen rocket-science.
Ik zie geen problemen waarom we niet gewoon een A1 rijbewijs kunnen combineren met B.
De overheid moet toch ook niet alle risico's gaan afschermen.

Ik ben zelf een elektrische A1 motorfiets gaan kopen en er direct mee naar huis gereden. Ik gaat nog nooit met een motorfiets gereden. Direct de openbaar weg op. Gewoon rustig en defensief gereden de eerste maanden. Ik vond het zelf helemaal niet gevaarlijk.
 
125cc en B kan best met verplichte lessen, maar je moet ook uitzonderingen kunnen maken zoals dat het piekvermogen niet boven bijv 15kW mag komen voor elektrisch. Op die manier sluit je bijv. gebruik van de Zero's al uit. Dat zijn volwaardige motoren die qua optrekken een 600-1000cc'er het moeilijk kunnen maken. En daar zou dan een automobilist op mogen rijden...

De meeste elektrische motoren kan je in eco-mode zetten. Zo kan je de eerste maanden wat gewoon worden aan het motorrijden met een beperkt vermogen.
Ik vind persoonlijk dat men beter niet te veel regeltjes verzint. Mensen moeten gewoon leren van hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Je kan je met een speedelec ook doodrijden.
 
De meeste elektrische motoren kan je in eco-mode zetten. Zo kan je de eerste maanden wat gewoon worden aan het motorrijden met een beperkt vermogen.
dit klinkt idd als een slim idee, maar als je naar de realiteit kijkt kun je je afvragen wie dat zal doen?
het moet allemaal stoer, en vooral snel. :/
Ik vind persoonlijk dat men beter niet te veel regeltjes verzint. Mensen moeten gewoon leren van hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
dit is helemaal waar!, :Y maar wat zien we om ons heen?
in deze maatschappij waant men zich liever zonder verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag.
En verzint men manieren om als het fout gaat vooral iemand anders de schuld te geven, i.p.v. verantwoording af te leggen.
bij de normale opleiding voor A, krijg je gaandeweg mee (zowel via theorie als in de praktijk) dat je op de motor je veiligheid zélf in de hand hebt, én dat je bedacht moet zijn van je onzichtbaarheid bij het overige verkeer.
als er dan iemand met zn B op een a1 stapt, hooguit (naar voorbeeld van onze zuiderburen) 4 uur theorie krijgt, en dan los mag op ons wegen net, heeft ie dit dan wel goed door?🤔
en velen beseffen bijv. niet dat op de motor je wendbaarheid verminderd, naarmate je snelheid hoger word.
en hoewel een 125 niet echt snel is, kan iemand die vooral vlot aan het gas wil hangen (en op moment nog met zn autorijbewijs op een mp3 stapt) op een a1 motor wel es zichzelf het ziekenhuis inrijden waarna de overijverige ambtenaren (waarvan nog maar te bezien is of die verstand van motoren en het rijden ermee hebben) weer met beperkingen komen aandragen...🙄

meer mensen op de motor juich ik toe (net als de MAG), maar dan moeten eventuele consequenties voor slecht gedrag wél voor die ene rijder gelden (net zoals nu bij de auto's gebeurt) en NIET voor motorrijders als geheel (zoals helaas nu ook gebeurt, getuige wegafsluitingen etc.)🙃
 
Zag zojuist een artikel; de KNMV is helemaal tegen A1 bij B maar onderbouwing leveren ze niet. Wel gaat het artikel in op de KNMV rijscholen. Ze verdienen simpelweg veel aan het drietraps rijbewijs. Net even op de site van de MAG gekeken. Die zijn juist voor omdat Nederland dan in lijn is met omliggende landen.

"De vereniging voor motorrijders" .. als we maar winst kunnen maken.

:r

Het drietraps rijbewijs is de grootste grap ooit.. wat een oplichting is dat zeg.
 
Ik heb geen statische gegevens.
Maar ik vind de complexiteit van motorrijden wel wat overroepen.
Je moet inderdaad de eerste maanden rustig rijden om goed te kunnen inschatten met welke snelheid je in de bocht kan gaan.
Maar het is ook weer geen rocket-science.
Ik zie geen problemen waarom we niet gewoon een A1 rijbewijs kunnen combineren met B.
De overheid moet toch ook niet alle risico's gaan afschermen.

Ik ben zelf een elektrische A1 motorfiets gaan kopen en er direct mee naar huis gereden. Ik gaat nog nooit met een motorfiets gereden. Direct de openbaar weg op. Gewoon rustig en defensief gereden de eerste maanden. Ik vond het zelf helemaal niet gevaarlijk.
En als je nu een motor had gekocht met een versnellingsbak zonder enige ervaring? Had je dan ook zo makkelijk thuis gekomen?
 
En als je nu een motor had gekocht met een versnellingsbak zonder enige ervaring? Had je dan ook zo makkelijk thuis gekomen?
Dan even oefenen op het industrie terein / een nabijgelegen parkeerplaats en karren maar.
Youtube staat vol met video's hoe een motor werkt.

Al denk ik dat de meeste automobilisten voor een motorscooter achtig ding gaan..
 
En als je nu een motor had gekocht met een versnellingsbak zonder enige ervaring? Had je dan ook zo makkelijk thuis gekomen?
Regelgeving moet toekomstgericht zijn. A1-klasse motoren met versnellingsbakken gaan er snel uit gaan. Je ziet dat nu al bij brommers en scooters dat er een snelle conversie is naar elektrisch. Dat gaat zich meer en meer uitbereiden naar het hogere segement. Die worden toch vooral gekocht voor woon-werkverkeer of te offroaden, niet om grote reizen mee te maken of uren op de autosnelweg te vertoeven.

En zelfs met een versnellingsbak was het de afgelopen jaren toch ook geen probleem in landen waar het al mocht. Een beetje oefenen op de parking van de motorwinkel. Of thuis laten leveren en wat in de tuin proberen. Het lukt vandaag toch ook al in Belgie. Of ga je er van uit dat Nederlanders niet zo snel van begrip zijn , :-) ?
De Nederlands overheid lijkt wel te denken dat Nederlands niet veel zelfstandig kunnen beslissen: E-steps zijn levensgevaarlijk en meer dan 100km/u op de snelweg kan de Nederlandse bevolking ook niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Regelgeving moet toekomstgericht zijn. A1-klasse motoren met versnellingsbakken gaan er snel uit gaan. Je ziet dat nu al bij brommers en scooters. Dat gaat zich meer en meer uitbereiden naar het hogere segement. Die worden toch vooral gekocht voor woon-werkverkeer of te offroaden, niet om grote reizen mee te maken of uren op de autosnelweg te vertoeven.

En zelfs met een versnellingsbak was het de afgelopen jaren toch ook geen probleem in landen waar het al mocht. Een beetje oefenen op de parking van de motorwinkel. Of thuis laten leveren en wat in de tuin proberen. Het lukt vandaag toch ook al in Belgie. Of ga je er van uit dat Nederlanders niet zo snel van begrip zijn , :-) ?
De Nederlands overheid lijkt wel te denken dat Nederlands niet veel zelfstandig kunnen beslissen: E-steps zijn levensgevaarlijk en meer dan 100km/u op de snelweg kan de Nederlandse bevolking ook niet aan.
Breek me de bek niet open.......
Straks heb ik een ban.....
 
Ik vermoed dat ik zo'n 500000 a 700000 km's gemaakt heb met een auto dus het verkeer en de regels toch wel ken. Ik snap dan niet wat er gevaarlijker zou zijn dan met een 125cc me in het verkeer te begeven inplaats met bijvoorbeeld zo'n elektrische fiets die aan 40 voorbij zoeft...

Ik was vroeger al hoffelijk tegenover motorrijders, maar sinds ik een 4 tal maanden zelf rij met de motor besteed ik er nog meer aandacht aan, win win situatie...

Ding waar ik mee rij gaat met moeite 110 dus sowieso kom ik niet op autostrade. 90km wegen zijn het snelste waar ik rij. Binnen door heb ik een fijn en in meeste gevallen snel genoeg machine tussen de benen... Uiteraard zou ik ook graag in het buitenland willen rijden, ook even stukje snelweg nemen, daarom zou ik graag binnen het jaar voor een A rijbewijs gaan. Ik zou nooit zonder met die 125 gegaan hebben voor motor rijbewijs, maar door de laagdrempeligheid zal ik toch nog een echte worden.... ;-)
 
De meeste elektrische motoren kan je in eco-mode zetten. Zo kan je de eerste maanden wat gewoon worden aan het motorrijden met een beperkt vermogen.
Ik vind persoonlijk dat men beter niet te veel regeltjes verzint. Mensen moeten gewoon leren van hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Je kan je met een speedelec ook doodrijden.

En jij denkt zeker dat ze ook in Eco blijven rijden?
Een Zero FXE heeft rond de 40 pk en het koppel van een 1000cc'er, dat is niet 'even wennen', dan zijn motorrijlessen toch wel verdomde handig.
Als ik jou zo hoor zou je het complete A-rijbewijs willen geven bij een B-rijbewijs. :+

Maar goed, in Belgie bijv. mag je wel op de Zero FXE 11kW rijden (met dus wel 40 pk in piek en met name het koppel is veel), maar de meeste mensen willen denk ik geen 15.000 euro neerleggen, dus het gros koopt gewoon een 125cc scootertje.
 
Laatst bewerkt:
En jij denkt zeker dat ze ook in Eco blijven rijden?
Een Zero FXE heeft rond de 40 pk en het koppel van een 1000cc'er, dat is niet 'even wennen', dan zijn motorrijlessen toch wel verdomde handig.
Als ik jou zo hoor zou je het complete A-rijbewijs willen geven bij een B-rijbewijs. :+
Ja, maar ik zou wel een leeftijdslimiet zetten. Een 18-jarige heeft nog niet de maturiteit om met een A-klasse rond te rijden.
Maar dat geldt trouwens ook voor een Porsche of Lambourghini.

Maar goed, in Belgie bijv. mag je wel op de Zero FXE 11kW rijden (met dus wel 40 pk in piek), maar de meeste mensen willen denk ik geen 15.000 euro neerleggen, dus het gros koopt gewoon een 125cc scootertje.
Ja, vandaag waarschijnlijk wel. Maar er zijn ook al oudere Zero S te vinden voor rond 8000 euro. Een supersoco of surron zijn ook te vinden voor 2000 a 3000 euro. Dan kom je wel in de buurt van een 125cc scootertje.
 
Regelgeving moet toekomstgericht zijn. A1-klasse motoren met versnellingsbakken gaan er snel uit gaan. Je ziet dat nu al bij brommers en scooters dat er een snelle conversie is naar elektrisch. Dat gaat zich meer en meer uitbereiden naar het hogere segement. Die worden toch vooral gekocht voor woon-werkverkeer of te offroaden, niet om grote reizen mee te maken of uren op de autosnelweg te vertoeven.

En zelfs met een versnellingsbak was het de afgelopen jaren toch ook geen probleem in landen waar het al mocht. Een beetje oefenen op de parking van de motorwinkel. Of thuis laten leveren en wat in de tuin proberen. Het lukt vandaag toch ook al in Belgie. Of ga je er van uit dat Nederlanders niet zo snel van begrip zijn , :-) ?
De Nederlands overheid lijkt wel te denken dat Nederlands niet veel zelfstandig kunnen beslissen: E-steps zijn levensgevaarlijk en meer dan 100km/u op de snelweg kan de Nederlandse bevolking ook niet aan.
Met lessen zag ik dat degene zonder ervaring met schakelen toch 2 of 3 lesjes nodig hadden voordat het soepel ging, ik heb het over de eerste rit hè.
 
Terug
Bovenaan Onderaan