sav
MF veteraan
Tsja als ik eens wist wat er stuk zou zijn, dat zou wel makkelijk zijn haha. Het is alleen nooit makkelijk. Er is gewoon 1 versnelling die het niet doet, maar hij schakelt er wel goed in en uit. Heb nu het hele koppelingshuis en dergelijke eraf, schakelmechanisme ook los. Heb nu alleen nog één probleem: er zitten wat boutjes muurvast.
Het ziet er van binnen al uit alsof er iemand voor mij is geweest, maar na wat geklooi met de slagschroevendraaier ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen beweging in te krijgen is. Ben klaar voor vandaag, morgen ga ik hopelijk weer verder.
Even een opmerking:
Als de carterpan er onder uit is, kan je het schakelmechanisme zien zitten. Je kan dan de werking van dit mechanisme controleren VOORDAT je alles uit elkaar trekt - dan weet je ongeveer wat er loos is en maak je niets los wat niet los hoeft.
Over die boutjes:
Die gaan in de loop der tijd inderdaad muurvast zitten. Als je dan ook nog het "geluk" hebt dat de vorige monteur ze te vast heeft gezet, ben je echt zuur.
Ik zou ook eerst controleren of je goed gereedschap gebruikt, dat is het verschil tussen kapot maken en los draaien.
Maar ook met goed gereedschap kan de boormachine wel eens nodig zijn. Als de deksels eenmaal gesplitst zijn, kan je de resten er met een tik van een hamer op de kop van de bout losmaken. Je "breekt" dan de oxidehuid die de bout vasthoudt.
Nog een overbodige opmerking maken:
Een bevriende monteur zegt altijd "Met geweld naai je een ezel".
Dat is meestal de ezel die alles weer los mag maken, soms de ezel die het geweld gebruikt.