[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
full



GS500 topic #29




Welkom in het beste topic op MF. Hieronder volgt een hoop nuttige informatie over de GS500 dus scroll daar eens doorheen.



Ik wil een GS500 kopen, waar moet ik op letten?
Speciaal voor de gelegenheid is daar De grote GS500 aanschaf gids voor beginners. (mirror: Online bekijken) Het is een PDF met een checklist en toelichting waar je op kan letten bij de aankoop van een GS500. Daarnaast staan er prijzen bij wat een reparatie ongeveer zou kosten aan materiaal, zodat je in kan schatten wat je nog kwijt zal zijn na de aanschaf.
In principe gericht op beginners met weinig/geen technische motorkennis maar ook interessant voor de doorgewinterde motormuis die niet bekend is met karakteristieke GS500 problemen.

WAARSCHUWING: Let op je oliepeil!!!
Recent zijn er weer twee topics geplaatst door mensen die hebben gereden met een te laag oliepeil. Het zijn niet de eerste topics die gestart zijn met dat onderwerp.

Geen enkele motor vindt het leuk om te rijden met een te laag oliepeil maar de GS500 heeft de reputatie hier extra gevoelig voor te zijn. Of dit daadwerkelijk komt omdat een GS500 sneller stuk gaat bij te weinig olie is onbekend, wellicht komt het omdat de GS500 veelal wordt gebruikt door beginnende bestuurders die het verbruik verkeerd inschatten, gewoon vergeten te peilen of uberhaupt geen idee hebben dat je dit regelmatig moet checken. Als beginners meer fouten maken en de GS500 is een populaire beginnersmotor dan is het logisch dat het bij de GS500 vaker fout gaat. Het GS500 motorblok is een fantastisch ding en sinds 1989 tot op heden geproduceerd, maar het oliepeil moet je in de gaten houden.

Als het oliepeil te laag is kan de oliepomp er niet meer bij met als resultaat dat de oliedruk wegvalt. De lagers in het motorblok worden dan onvoldoende gesmeerd waardoor deze zeer snel slijten en kapot gaan. Bij de GS00 blijken de bigend lagers (die tussen de krukas en de zuigerstang) als eerst te sneuvelen. Tegelijkertijd raakt de krukas beschadigd ter plaatse van dit lager. Een nieuwe krukas kost al snel meer dan €1000, het vervangen kost veel tijd dus weer een paar honderd euro en tweede hands krukassen zijn niet te vinden. Als deze lagers sneuvelen is het dus goedkoper om er een compleet nieuw (tweede hands van een paar honderd euro) motorblok in te doen, mits je deze kan vinden.

Dit probleem is zeer eenvoudig te vermijden door te zorgen dat je oliepeil boven het minimum niveau staat. Zeker als je de motor net hebt moet je regelmatig peilen zodat je ongeveer weet hoe snel de olie verdwijnt. Begin gewoon met elke rit controleren, zie je niks veranderen aan het oliepeil dan rek je die periode wat op. Hier nogmaals de oliepeil instructie: Oliepeil controleren op de bok met een koud blok of een die al een tijdje (lees: 15 minuten oid) stil staat. Dop niet indraaien.


Howto's en werkplaats handboeken

How-to’s:

Veel howto foto's waren verdwenen omdat photobucket deze offline heeft gehaald. De howto's zijn weer terug en dit keer in PDF formaat. Is er een verdwenen? Stuur mij een berichtje of reageer in het topic dan zorg ik dat ze weer terug online komen.


Mini howto's:

Werkplaatshandboeken:




Tips & Tricks

  • Olie: halfsyntheet, 10W40. Vervang altijd het olie filter met de oliewissel. Er gaat ongeveer 2,9L olie in het blok
  • Banden druk: Voorkant 2,5 bar en achter 2,8 bar
  • Nieuwe ketting erin zetten, zonder klinken en visjes: De lange bout van de achterbrug eruit trekken, en dan de bovenste bout van de schokbreker eruit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de ketting tussen het frame en de brug door te halen.
  • Achtervering: Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.
  • Tikken van het blok
    Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
  • Oliepeil controleren op de bok met een koud blok of een die al een tijdje stil staat. Dop niet indraaien
  • Uitlaatbouten bij elke beurt (6000km) loshalen, schoonmaken, insmeren met nieuw kopervet/keramisch vet en opnieuw vast zetten (handvast + een beetje)
  • Borgpengaten uitboren ter voorkoming van vastzittende borgpennen
  • Waar koop ik onderdelen, motorolie etc? Goedkope spullen vind je vaak bij Louis.eu en specifieke onderdelen gewoon bij de plaatselijke motorzaak. Deze kunnen vaak uit de Suzuki catalogus bestellen (vergelijkbaar met www.cmsnl.com).

Help mijn motor valt uit op de snelweg
Dit is standaard GS500 kwaal waar op een gegeven moment iedereen tegenaan loopt:
De GS500 heeft een vacuüm gestuurde benzinekraan. De kraan heeft 3 standen, ON, RES en PRI. Op de standen ON en RES laat de kraan alleen benzine door als de (linker) carburateur aan de kraan zuigt. De zuigkracht zorgt ervoor dat een membraan opzij wordt gezogen zodat er benzine langs kan. Door ouderdom gaat dit minder soepel en begint de kraan minder benzine door te laten. Dit merk je op de snelweg het eerst omdat de motor meer benzine begint te verbruiken dan door de kraan heen loopt. De motor begint dan in te houden, te stotteren en uiteindelijk krijg je uitval verschijnselen.

Soms helpt het om de kraan open te maken en schoon te maken (er kan vergomde benzine in zitten). Een nieuwe kraan kost zo'n €65. Het schijnt dat de kranen van nieuwere modellen minder last hebben van het probleem. Als je een nieuwe kraan koopt neem er dan een van de nieuwere modellen (2004-2008). Bij de dealer te vinden onder Suzuki nr 44300C01D40J000. Let op: deze past niet 1:1, je zal wat moeten knutselen met de bevestiging en ook de slang diameters schijnen net iets anders te zijn.

Gelukkig is er ook nog de PRI stand. Als de kraan op PRI staat dan omzeil je het vacuum en kan de benzine direct doorlopen naar de carburateurs. Als de klachten verdwijnen bij het op PRI zetten van de benzinekraan dan weet je dat de benzinekraan het probleem is.

Let wel op dat je bij het parkeren van de motor de kraan weer op ON of RES zet. Als de vlotternaalden in de carburateurs niet netjes afsluiten dan zal de benzine langzaam door blijven lopen en op plekken terecht komen waar het niet hoort (op de grond/in de motorolie).
Eveneens als de vlotternaalden lekken en de kraan staat op PRI kan het voorkomen dat de motor langzaam verzuipt als hij stationair draait (bijv in de file).

Een tweede verdachte voor uitval op de snelweg is de tankdop. Als je benzine uit de tank verbruikt moet er lucht voor in de plaats komen. Als de tankdop niet genoeg lucht meer doorlaat ontstaat er onderdruk in de tank en komt er niet genoeg benzine meer uit. Dit kan je controleren door de tankdop open te doen, als deze een beetje zuigt is dat de eerste hint. Testen kan door te rijden met de tankdop open (op een kiertje).
Je kan de tankdop uit elkaar halen om hem schoon te maken waarmee dit probleem kan worden verholpen.




Willekeurige dingen

Snelgas
Kapiteinkoek snelgas clip. Zorgt ervoor dat de gashendel gevoeliger wordt (minder ver draaien voor dezelfde hoeveelheid gas).

Carburateur onderdeeltje
Ik heb mijn carburateur uit elkaar gehaald en ik heb dit onderdeeltje over, waar moet hij?
2nqwnj8.png


MotorBaasje heeft het antwoord



Hendels:


Er zijn in China goedkope CNC hendels te krijgen die van prima kwaliteit zijn en een heel mooi prijsje hebben. Bijvoorbeeld:
Korte&lange hendels
Korte hendels
Lange hendels

Let daarbij wel op dat er verschil zit tussen hendels van het oude en het nieuwe model GS500:
Lange hendels inderdaad, van eBay. :) Let vooraf (als je het nieuwe model gs500 hebt) even op of je niet toch het oude model koppelingshendel hebt gekregen. Dan past de clutch switch niet en moet je of de hendel wat dieper inkerven, of een nieuwe switch halen, of de switch doorlussen. Andersom, nieuwe hendel op oud model, is geen probleem.


GS500 kleurstelling geschiedenis
Beschikbaar in PDF (mirror: online bekijken).



Waar vind ik de plastic gasschuif geleiders? Ik kan ze niet bestellen bij Suzuki
Zie dit topic. Deze geleiders staan niet op de microfiches van Suzuki, wel die op van BMW motoren die dezelfde carburateurs gebruiken als de GS500.

Als je de geleiders wil hebben ga je naar een BMW dealer en vraag je om deze spullen:

Serie: E169
Model: BMW F 650 97
bouwjaar/maand: 1996/12

BMW artikelnummer gasschuifgeleider (ook wel 'drager' genoemd): 13 11 2343374
BMW artikelnummer O-ring: 13 11 2343393
kosten bij elkaar ongeveer €40

Hier nog wat meer plaatjes en installatietip.

Let op dat de gasschuiven en geleiders op elkaar in slijten. Het is waarschijnlijk nodig de gasschuiven ook te vervangen. De 'vleugels' van de gasschuiven moeten glad zijn (meestal zijn ze dof en ruw geworden) en recht (geen bobbels aan de onderkant van de vleugels). Je kan nieuwe bestellen bij Suzuki maar informeer ook eens bij de BMW boer want daar kunnen de gasschuiven nog wel eens goedkoper zijn!


Ik wil de o-ringen in de carburateurs vervangen maar heb geen zin om een revisie set te kopen, welke maten heb ik nodig?
O-ring maten voor in de carbs;
Onder de gasschuifgeleider: 8x1,4
Om de vlotternaald zitting: 5,4x1,5
Om de vlotters: 4x1
Om de pilot schroef: 2,65x1,1

de binnen diameter mag eventueel nog een heel klein beetje kleiner, snoerdikte hetzelfde houden.

Bovenop de mengsel schroeven zit overigens ook een kleine o-ring maar die had ik niet gezien dus die ben ik vergeten te meten.

Een fijn adres voor o-ringen is technirub.nl vanwege het grote assortiment en lage verzendkosten (brievenbuspost).

Welk oliefilter heb ik nodig/help mijn oliefilter past niet
Ik had een olie filter liggen die ik heb besteld voor mijn '96 GS500 (merk: Champion), maar deze paste niet in het blok van model '89. Het filter was te lang waardoor het deksel niet meer paste.
Ik ben naar de plaatselijke dealer gegaan en zij hebben een origineel Suzuki filter voor me besteld en deze paste wel. Ik heb gekregen Suzuki onderdeel nr 16510-45040 (kosten €6,55).

Waar vind ik 2de hands onderdelen?
Marktplaats, ebay, hier in het topic, en natuurlijk huisleverancier van dit topic Gixxer Bassie. Heeft bijna net zoveel GS500's in bezit gehad als er rondrijden en een flinke collectie aan onderdelen.


Oude projecten

Upgrades
Engelse GS500 wiki pagina met verschillende upgrades. Bijvoorbeeld een andere achterschokbreker of voorvork.



Oude meetings



GS-gerelateerde websites:



Voorgaande delen
 
Laatst bewerkt:
:] GS-rijders :]


yonathandavid11
full


SvenHacken
full


IsaacR
full


Corney28
2014-12-09%2B12.13.16.jpg


ice age druid
JnUuqEq.jpg


MotorJel
tzHzhB.jpg


CravingCookie
53497635-f4eb-47a6-ae5f-996bd9dada76-jpeg.1397297


F2ride2001
004_zpshxyzvdww.jpg


martijnmoi
ZtdPQDx.jpg


DB95
IMG_4537_zpswr7fwlhm.jpg


Kapiteinkoek
Twee stuks *D
Foto-GIV3NGLY.jpg

foto.jpg











GS500 Hall of Fame

De superdikke GS500 die gebouwd is door dbtje
wjDtIEm.jpg


De Testa-Rossa tank
full


De mooiste GS500 ooit
full


De GS500 van F2ride2001 die in bizar goede conditie verkeert en over de 130.000km op de klok heeft
large


Een Poolse elektrische GS500:
sttyczne GS elektryczny
dynamika_lewy_profil.jpg


Hierbij nomineer ik mijzelf ook voor de Hall of Fame en aangezien het mijn eigen topic is kan dat ook gewoon :+
De GS van Kapiteinkoek met (afneembare) trekhaak:
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er meer uit als 1,7 :+

Die elektrische GS500 blijft een vet ding
11cawds.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Kaptein koek:

Dit is de laatste status van mijn motor (voor in het topic hoofd):

034_zpsrj6zvwtu.jpg


En inmiddels 150.000km :t

Marc
 
Laatst bewerkt:
150,000km is niet verkeerd :). Merkte dat hij wat olie verbruikt had op weg naar de Mega meeting. Stond op F, en toen ik het nog eens controleerde stond hij op de gemarkeerde gedeelte.

Hoop echt niet dat ik al olie ga verbruiken voor de 30k.
 
Frankrijk mooi om te rijden. Ik houdt zelf weer van zulke wegen Clank. Mooi langs de weilanden enz.

Het was overigens ook weer idioot druk bij de Mega Meeting,
Ik sta natuurlijk op de foto, maar met ogendicht ( grr )

Ik
0bedf7e1407c44eab51353bc2000b5de.jpg


Reanne
3878c19966a843ea9c269a0f0cc70e34.jpg


Martijnmoi
c601e9f7570d49d788f86503e2793876.jpg


En een paar voor ons onbekende GS500 rijders

3475074bf6a94b309dbed67b26400b96.jpg


9eb746b46eb14fde98d3b3b8968230ff.jpg
 
Laatst bewerkt:
elke keer als ik mijn GS pak heeft hij zo'n benzine lucht. is dat normaal?
zie geen druppels op de grond
 
elke keer als ik mijn GS pak heeft hij zo'n benzine lucht. is dat normaal?
zie geen druppels op de grond

Check eens het benzineniveau in de vlotterkamer nadat hij een tijdje stil heeft gestaan. http://www.gstwin.com/float_height_check.htm (Hier) plaatjes. Als het hoog staat dan zijn de vlotternaalden lek en loopt er wat benzine langs en gaat hij meuren uit de luchtinlaat. Verder kan er prima benzine lekken zonder dat je dat op de grond ziet. Het is nogal vluchtig spul he ;) Gewoon kijken of hij ergens nat is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar, ik zal eerst wel even die 2 slangen nalopen op nattigheid.
Zou je bij een bouwwinkel zo'n doorzichtige slang kunnen vinden? zag hem net ook al in je "how to kleppen" en vroeg me al af :)

Check eens het benzineniveau in de vlotterkamer nadat hij een tijdje stil heeft gestaan. http://www.gstwin.com/float_height_check.htm (Hier) plaatjes. Als het hoog staat dan zijn de vlotternaalden lek en loopt er wat benzine langs en gaat hij meuren uit de luchtinlaat. Verder kan er prima benzine lekken zonder dat je dat op de grond ziet. Het is nogal vluchtig spul he ;) Gewoon kijken of hij ergens nat is.
 
Bij een automaterialen zaak misschien ook.

Geen idee waar je woont, maar je kan het ook eens bij een technische groothandel proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan