Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Hoe relaxt rijdt zoiets nou eigenlijk? Op snelweg etc kan ik me voorstellen dat je er niet veel van merkt. Maar bijv haarspeldbochtjes etc ?
 
Ik heb inderdaad ook niets kunnen vinden over de maximaal toegestane lengte voor motoraanhanger. Wel 1 meter hoog en 1 meter breed. Mijn karretje wordt 50 cm breed. Ik wil ‘m absoluut smaller houden dan de motor.
 
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling15

Even doorscrollen naar Artikel 5.18.19, daar vind je wat je wat je wil weten.

1709326620385.png
 
Die had ik nog niet gevonden. Maximaal 2,5m van de achteras van mijn motor tot het einde van de kar. Ik denk dat dat net gaat lukken.
 
Wat is wijsheid hè. Een beetje gokken. Onderaan de achtervork voor mij karretje. Gegroet zwarte ding slijp ik deels weg en las ik aan het vaste deel. De 10mm boutjes voor bovenste schokdemperoog voor ik hier doorheen. Heel stevig. Karretje weeg natuurlijk niet veel. Zou een enkele demper van een motor met stereo ering voldoen? Een mono? Iets van een lichter voertuig als een brommer/scooter. Er komt maar 40 kg of zo. De achtervork komt van motor met linksysteem. De slag die wordt gemaakt bij inveren is niet zo groot.
IMG_4014.jpeg
 
Mijn motor heeft geen mistachterlicht. Is ook totaal niet verplicht.
Moet mijn aanhanger wel verplicht een mistachterlicht hebben?
Mijn intuïtie zegt: mistachterlicht op de aanhanger alleen verplicht voor een trekkend voertuig waarop dit ook verplicht is, maar intuïtie en wet verschillen wel eens ...

EDIT: ik zie het al in een ander voertuigreglement.

Artikel 5.15.57
1. Aanhangwagens achter een motorfiets mogen zijn voorzien van:
a. één mistachterlicht;
b. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, en
c. werklichten.

Mogen is niet moeten, dus ik er geen mistachterlicht opzetten.
Er komt op achterlicht/remlicht, kentekenplaatverlichting, knipperlichten.
Twee lengtedriehoeken achter, 2 oranje reflectoren aan elke zijkant, twee witte reflectoren aan de voorkant.
NL-sticker. NL-teken zit niet op de kentekenplaat denk ik, en als dat wel kan mag het volgens mij niet.

Het achterlicht/remlicht heeft geïntegreerde knipperlichten die waarschijnlijk niet mogen, dus ik sluit ze niet aan, maar ze zijn als backup aanwezig voor het geval een knipperlicht sneuvelt. Beter iets (illegaals) dan niets. Lost daarvan kun je ook alle verlichting van mijn motor zien, want dat komt boven de kar uit.
 
Laatst bewerkt:
Thx. Er komt er geen op. Het blijkt ook niet verplicht te zijn. Even wat langer zoeken gaf mij het antwoord is een of ander voertuigeisendocument :t . Ik heb mijn post inmiddels aangepast met wat er aan mijn karretje komt.
 
Zijn die lengtedriehoeken dus niet verplicht op een aanhangertje voor een motor?
Dat zou top zijn. Mooier vind ik het er niet op worden en een normaal rechthoekig rood reflectortje zoals dat ook op de motor verplicht is zit al aan mijn spatbord.

Ik denk dat ik wel ga voor twee rode achter, twee witte voor en twee oranje aan elke zijkant voor de herkenbaarheid/zichtbaarheid. Die kunnen gewoon aan de kist die erop komt, die door de zwarte kleur op zicht niet erg opvalt. Ik zet ook wel twee oranje aan de zijkanten van het frame aan voor als ik zonder kist ga rijden. De ene rode reflector aan het spatbord vind ik dan wel genoeg en voldoet alles nog steeds aan de wet.
 
Laatst bewerkt:
Een jaar terug 2 blauwe platen laten maken. Dan kan hier in de buurt bijna nergens,
Eentje kreeg ik in een paar dagen thuis, de andere niet.
Geen reactie op de mail. Verder wel een 06 nummer, maar daar kon ik niet mee bellen. Alleen SMS.
Dat ging moeizaam en na heel veel lastig vallen van mijn kant uit heeft hij de ontbrekende plaat uiteindelijk ook gestuurd.
Dit heeft bij elkaar meer dan een half jaar geduurd. In dat half jaar heeft hij verschillende keren beloofd het opgestuurd te hebben.
En dan wilden ze er ook nog geen goedkeurings stempel in zetten, volgens hem niet nodig.

Ik bestel er dus niks meer, met name omdat het bedrijf niet telefonisch te bereiken is.

Gewone witte platen daarvoor zou ik gewoon naar een automaterialen zaak rijden. 5 min later heb je ze in je hand.
Vandaag even twee klaar terwijl u wacht witte kentekenplaten gehaald. Gewoon het standaard 'geperste' model. Daar kan het mist aan kapot. €16,55 per stuk. Iets duurder dan de online versie, maar wel gegarandeerd. Zelf met gestanst 'NL' en het RDW registratienummer van de kentekenboer. Dat laatste is volgens mij niet eens verplicht voor een aanhanger <750 kg (kenteken van trekkend voertuig op witte plaat), want geen GAIK, maar hierdoor nooit gezeur achteraf. Twee lengtedriehoeken en twee ronde witte reflectoren voor de voorkant erbij gescoord. Twee keer twee oranje voor elke zijkant komt nog. Ze hadden alleen twee sets met onderling kleurverschil, dus die heb ik nog even laten liggen. ;)
 
Hoe zit de bevestiging aan je achterbrug/achteras eigenlijk? Is de achterbrug die je daarvoor wil gebruiken niet net zo breed als je huidige of ga je m nog verbreden?

Die van mij staat overigens nog ergens onder een zeiltje te wachten tot ik m een keer wil gebruiken met belading :P

Wat betreft je achterveer vraag: ik heb gewoon ienemienemutte gedaan, de MSX125 achterschokdemper (monoshock) die ik eigenlijk wilde gebruiken was veel te stug, had er nog 1 liggen van een PCX125 (stereovering, die ook nog voorbij de achteras zit, dus extra slap) en die kwam toevallig wel aardig uit.
Houd rekening met je motion ratio (oftewel: wat is de veerconstante op het wiel van je aanhanger) als je de sterkte van achterveren op gaat zoeken, een veer die dichter bij de achterbrugas (en verder vd achteras) zit moet veel en veel stugger zijn dan 1 die ergens rond de achteras zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je hoeklijn gebruikt. Hou er rekening mee dat hoeklijn niet of nauwelijks tegen hoekverdraaiing weerstand biedt. In een eenwieler zit er tussen de koppeling naar de motor en het aanhangerwiel behoorlijk wat hoekverdraaiing neiging. Dat wil je zoveel mogelijk onderdrukken anders blijft het zwabberen en kantelen.
 
Hoe zit de bevestiging aan je achterbrug/achteras eigenlijk? Is de achterbrug die je daarvoor wil gebruiken niet net zo breed als je huidige of ga je m nog verbreden?

Die van mij staat overigens nog ergens onder een zeiltje te wachten tot ik m een keer wil gebruiken met belading :P

Wat betreft je achterveer vraag: ik heb gewoon ienemienemutte gedaan, de MSX125 achterschokdemper (monoshock) die ik eigenlijk wilde gebruiken was veel te stug, had er nog 1 liggen van een PCX125 (stereovering, die ook nog voorbij de achteras zit, dus extra slap) en die kwam toevallig wel aardig uit.
Houd rekening met je motion ratio (oftewel: wat is de veerconstante op het wiel van je aanhanger) als je de sterkte van achterveren op gaat zoeken, een veer die dichter bij de achterbrugas (en verder vd achteras) zit moet veel en veel stugger zijn dan 1 die ergens rond de achteras zit.
De achterbrug van de motor is globaal hetzelfde als die van de aanhanger. Er komen 10mm staalplaten tegen de vork (of ipv de kettingspanners) die om de as gaan en daarmee worden vastgetrokken en waar de kar met een 12mm bout aan vastgemaakt kan worden. Scharnierend in de hoogte dus. Ik wil niet telkens een as uit de motor moeten verwijderen en terugplaatsen om de kar te kunnen (ont)koppelen, maar dit met die twee bouten moet redelijk snel kunnen gaan. Aansluiting verlichting via een blokstekker en daarmee zou alles gekoppeld moeten zijn. Vering ben ik nog mee bezig. Is inderdaad een dingetje. Het nadeel van de kar is dat er een relatief groot verschil is tussen beladen en onbeladen (negatieve veerweg etc), maar dat komt nog.
 
Ik zie dat je hoeklijn gebruikt. Hou er rekening mee dat hoeklijn niet of nauwelijks tegen hoekverdraaiing weerstand biedt. In een eenwieler zit er tussen de koppeling naar de motor en het aanhangerwiel behoorlijk wat hoekverdraaiing neiging. Dat wil je zoveel mogelijk onderdrukken anders blijft het zwabberen en kantelen.
Klopt, er zit inderdaad redelijk veel torsie in de constructie. Meer dan ik had gehoopt en had verwachte eerlijk gezegd. Er komen nog hoekprofielen in L-oriëntatie in de breedterichting bovenop het frame die als drager voor de kist gaan dienen. Hierdoor zullen de huidige twee profielen onderling niet meer zoveel kunnen torderen tov elkaar. Ik verwacht dat het een heel eind steviger gaat worden. Ik kan ook nog een profiel in de driehoekrichting (als ongekeerde 'V' tussen aan de onderkant tussen de huidige profielen lassen. Daardoor nog meer stevigheid. Als dat alles nòg niet genoeg blijkt kan ik altijd nog een soort driehoek a la achterbrug aanlassen, maar ik verwacht dat dat niet nodig zal zijn.
 
Dat kan nu niet meer ...
Van de andere kant zou ik die er in de lengte tussen kunnen lassen. Bedoel je dat?
 
Het lijkt idd het makkelijkst om een buis vanaf de koppeling naar de korte dwarsbalk te trekken.
Als je de twee hoeklijnen laat zitten zou het ook prima met een vierkantproefiel kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan