Welke motor

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Tsjah, de zoveelste, alleen net even anders.

Op het moment rijd ik op mijn tweede NTV 650. Niet kapot te krijgen, doet het altijd, lekker zuining (tussen 1:19 en 1:26 afhankelijk van je rechterpols). Dat is ook de reden dat ik de motor een tweede keer heb aangeschaft. De eerste heeft 50.000km in 3 jaar tijd gereden met alleen een keer nieuwe olie+filter en een setje remblokken+remvloeistof. Uiteindelijk is die met 190.000km (of 290.000km?) naar Polen gegaan.

Maar goed, eigenlijk is de motor net te klein. Ik zit er nog redelijk op, maar de laatste tijd ben ik wat gaan proefzitten en dan zitten andere motoren toch wel aanzienlijk beter met mijn formaat (1.82m). Iets sportiever mag ook wel, hoewel dat zich meer zou moeten vertalen in weggedrag dan in pk's. Puur vermogen interesseert me voor woon-werk verkeer niet (minimaal 40+).

Eigenlijk was ik al aan het kijken naar een BMW R1100S, maar na wat speurwerk blijken die nogal wat problemen te hebben met de koppeling wat vervolgens een enorm duur geintje is. Nou heb ik laatst op een FJR1300 gezeten, dat zit fantastisch, maar eigenlijk heb ik wel de voorkeur voor een wat lichtere motor. Zeker aangezien ik bijna geen snelweg rijd heeft zo'n 1300cc weinig meerwaarde, terwijl het verbruik aanzienlijk hoger ligt en de motor vervolgens ook minder speels is.

Heeft er iemand nog tips voor een motor die ik wellicht over het hoofd zie?
- cardan
(ik weet het, met ketting krijg je veel meer opties. En voor een hobbymotor vind ik dat geen probleem, maar met woon-werkverkeer wordt zo'n motor na een koude, regenachtige dag in de schuur gezet en ga ik zelf warm douchen. De motor wordt 2x per jaar gewassen en daar houdt het ongeveer mee op)
- brandstofinjectie
- verbruik 1:16
- hoeft geen volledige kuip te hebben; van mijn huidige NTV heb ik het ruitje er ook afgehaald.
- budget; zo dicht mogelijk bij 2500 euro, maar er zit wel wat ruimte in.
 
Laatst bewerkt:
Mijn kennis gaat niet heel ver, laat staan mijn ervaring. Een Yamaha XJ900? Ik heb zelf gekozen als beginnend bestuurder voor de XJ600, omdat ik graag makkelijker bij de grond wil komen.
 
Zoals al genoemd, Diversion 900. Betrouwbaar en gaan nooit kapot.
 
Maar wel carburateurs, waar ik juist van af wil. Anders was het een prima optie.
 
Maar wel carburateurs, waar ik juist van af wil. Anders was het een prima optie.
Waarom wil je van de carberateurs af? Ik heb jaren met een NTV woonwerk gedaan. Ook een NTV met serieuze ervaring (260.000km nu), en nooit gedoe met de carberateurs gehad. Zolang je blijft rijden vervuilen ze niet en geven ze nooit gedoe.

De opvolger is bij mij trouwens de NC750S geworden. Cardan is een enorm gemis, maar verder veel moderner (ABS, Injectie) en een Frunk. Ideaal voor woonwerk ritten. En nog flink zuiniger dan de NTV. Zeker als je een NC700 zou kopen.

Edit: financieel had ik beter de NTV kunnen doorrijden. NTV is goedkoper in de verzekering (WA vs All-risk) en het brandstof verschil 1:20 --> 1:28 verantwoord de aanschaf van de NC niet. Maar een modernere fiets, comfort, ABS en ook voor de leuk is ook wat waard. Al ben ik vandaag met toevallig met een dikke grijns met de NTV naar het werk gegaan omdat de NC een nieuwe achterband krijgt.
 
En eventueel de deauville? Laatste versie? Ook cardan, wat meer comfort. Denk nog wel carbs, weet ik niet zeker
 
Als de Honda je bevalt kijk maar naar een ST1100 of ST1300 Pan European.
De eerste kan je met gemak binnen je budget vinden, onverwoestbaar en betrouwbaar, en erg comfortabel (ben zelf 183). De modernere variant moet je wel een goede deal vinden binnen dat budget.

Ik rij met grote regelmaat woon-werk ermee, inclusief het nodige filerijden, erg wendbaar ondanks dat het als een flinke motor voelt, en met die koffers kan je altijd wat mee. Trouwens, met hoe die koffers half geïntegreerd zijn heb je ook minder breed dan de gemiddelde GS met gereedschapskoffers aan de zijkant.

Qua verbruik... Als je op de forum kijkt wordt een verbuik rond de 1:18 als vrij normaal gevonden (ik rij iets minder zuinig, maar ik heb een vrij fanatieke rechterpols....)

Enige is dat die geen injectie heeft, maar eerlijk gezegd snap ik (persoonlijk) niet waarom dat een belemmering zou moeten zijn.
 
Waarom wil je van de carberateurs af? Ik heb jaren met een NTV woonwerk gedaan. Ook een NTV met serieuze ervaring (260.000km nu), en nooit gedoe met de carberateurs gehad. Zolang je blijft rijden vervuilen ze niet en geven ze nooit gedoe.

De opvolger is bij mij trouwens de NC750S geworden. Cardan is een enorm gemis, maar verder veel moderner (ABS, Injectie) en een Frunk. Ideaal voor woonwerk ritten. En nog flink zuiniger dan de NTV. Zeker als je een NC700 zou kopen.

Edit: financieel had ik beter de NTV kunnen doorrijden. NTV is goedkoper in de verzekering (WA vs All-risk) en het brandstof verschil 1:20 --> 1:28 verantwoord de aanschaf van de NC niet. Maar een modernere fiets, comfort, ABS en ook voor de leuk is ook wat waard. Al ben ik vandaag met toevallig met een dikke grijns met de NTV naar het werk gegaan omdat de NC een nieuwe achterband krijgt.
Exact wat je zegt omtrent carburateurs, zolang je maar blijft rijden is er niks aan de hand. Alleen we gaan verhuizen, waardoor we sowieso (I.v.m. kids) 2 auto's nodig hebben. De motor zal dus niet meer het primaire vervoermiddel zijn, maar vanuit voorkeur wel zoveel mogelijk gebruikt worden. Maar als we toch 2 auto's hebben, sla ik de winterdagen wel over en komt de motor dus stil te staan.

Nu ik dit aan typen ben, komt ook de realisatie dat wellicht enkele eisen (zoals cardan) minder belangrijk zijn dan dat ze waren. Dat neemt niet weg dat het nog steeds wel erg prettig zou zijn om iets te vinden wat aan de eisen voldoet.


@40 kW powerrr ik wist niet dat de deauville vanaf 2006 injectie heeft. Dat zou wellicht wel een optie zijn als die net iets ruimer is.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ja, die is zeker wat ruimer. NTV is eigenlijk heel erg klein. Soms zet men ook de schetsplaten van de deauville op de NTV zodat de voetsteunen wat lager komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan