Er was eens: SAFE Motors Rotterdam

In ieder geval wel de ultieme tegenpool van Safe, zijn zaak. :)
Dat zeker! Een echt old-school bedrijfje. Kleinschalig, maar wel veel kennis. Heb een keer bij hem gekeken in z'n werkplaats, waar ie trots zijn Ducati 1 cylinderblok liet zien, daarvan had ie de cylinderkop helemaal van verbouwd, voor een betere doorstroming van de in, en uitlaat trajecten.
Dat blok was weer voor iemand die ik destijds ook kon, en in de Hoeksche waard woonde. Jaar of 2 geleden er nog geweest met een andere MF-er, die zijn XJR daar een beurtje, en run op z'n dyno-bank had laten geven. Op de weg terug naar die MF-er zijn huis kon ik die XJR dus niet bijhouden.
Die liep echt stukken beter na Aart zijn aandacht.
 
Ik heb zelf nog bij hem op de dijk gewoond.
Kwam wel eens bij hem voor de rollerbank van Dynojet. ,afstellen van powercommander/
Wel veel coureurs kwamen bij hem voor tuning en afstelling.
Zijn vrouw moet je wel kennen,rekende letterlijk op de cent af,had een bakje met centen:
Ze is wel geopereerd aan darmkanker hoorde ik pas geleden.
Dit is alweer poos geleden bij Aart met de Kawa.
 
Later ging een deel van t personeel van de Harley store mee naar Arnhem. Harley World. Joekel van een winkel Maar na aantal jaren ook gestopt. Zij hadden dacht ik zelfs nog een optreden van Massada met open dag.
Hee, leuk om dit tegen te komen, daar ben ik destijds namelijk ook geweest. Inderdaad, een kolossale zaak, en ook nog eens bij ons in de buurt (het oosten), optredens van Massada. Ik weet nog dat ik op die Open Dag dacht “die zal hier wel niet zo lang blijven zitten”, maar omdat ik net van HD overgestapt was naar een ander merk ben ik er niet meer geweest, totdat ik er een paar jaar later toevallig langs reed en zag dat de zaak weg was. Weet niet hoe dat destijds gelopen is.
 
Het maakt ook uit waar je woont, daarom ben ik nog nooit in Goes geweest.
Goes, was dat niet De Regt of zoiets? Ik was destijds bij mijn neef in Zeeuws Vlaanderen op vakantie, allebei een jaar of 14, en gek van motoren. De Regt adverteerde met “1000 m2 motor-showroom” en die 1000 was voor ons een magisch getal, dus wij op de fiets via de veerpont Kruiningen - Perkpolder naar Goes om het hoofd vol indrukken te laden, en de fietstassen vol folders. Wij helemaal ondersteboven omdat we tussen 1000 m2 motoren rond liepen te gapen :Y .
 
Ik weigerde ook een auto rijbewijs te halen in die jaren.
Ik had in het begin ook alleen een motor, je weet wel, échte motorrijder en zo. Alleen, in de winter van de een-na-laatste Elfstedentocht had ik zeven nachtdiensten, met aan het eind van elke nacht -17 graden, en dan 21 km naar huis. Toen er achter gekomen dat een auto in sommige situaties toch niet zo’n héél gek idee was |(.
 
En als het aan mr Spee ligt ook nog een rijtest of je wel kan sturen. APK voor de bestuurder noemt hij dat.
Het lijkt mij een goede zaak dat iemand tegen Heer Spee verteld dat hij nu toch écht met pensioen is, en dat hij gerania moet gaan telen of zo. Die vent is werkelijk net als een langspeelplaat; druk op de knop en je hoort letterlijk iedere keer hetzelfde soort verhaal.
 
En dan hadden we vroeger ook nog het Motorpaleis in Rotterdam op de Mariniersweg.
Als ik met mijn moeder naar de stad ging dan moest dat altijd via Motorpaleis want als kleuter wilde ik daar eerst naar binnen,denk dat ik 4 of 5 jaar oud was,55 jaar geleden😜
IMG_2290.png
 
Zat er, in de jaren '80, vlakbij het Oostplein in Rotterdam ook niet een kleine motorzaak. Heette volgens mij motorkeldertje ofzo. Enige die ik kan vinden onder die naam zit in Capelle. Is dat dezelfde die verhuisd is?
 
En dan hadden we vroeger ook nog het Motorpaleis in Rotterdam op de Mariniersweg.
Als ik met mijn moeder naar de stad ging dan moest dat altijd via Motorpaleis want als kleuter wilde ik daar eerst naar binnen,denk dat ik 4 of 5 jaar oud was,55 jaar geleden😜
Bekijk bijlage 1978937
Ja, daar ging ik altijd Fantic motoren “passen” met mijn vriendjes. Kijken hoe zo’n off the road ons zou staan als we later groot zouden zijn.
Ik zat daar vlakbij (de Haverlandstaat) op school.
 
Goes, was dat niet De Regt of zoiets? Ik was destijds bij mijn neef in Zeeuws Vlaanderen op vakantie, allebei een jaar of 14, en gek van motoren. De Regt adverteerde met “1000 m2 motor-showroom” en die 1000 was voor ons een magisch getal, dus wij op de fiets via de veerpont Kruiningen - Perkpolder naar Goes om het hoofd vol indrukken te laden, en de fietstassen vol folders. Wij helemaal ondersteboven omdat we tussen 1000 m2 motoren rond liepen te gapen :Y .
Klopt, en dat is nu Motoport Goes maar nog steeds onder bezielende leiding van een de Regt.
 
Zat er, in de jaren '80, vlakbij het Oostplein in Rotterdam ook niet een kleine motorzaak. Heette volgens mij motorkeldertje ofzo. Enige die ik kan vinden onder die naam zit in Capelle. Is dat dezelfde die verhuisd is?
Die in Capelle zat er in ieder geval al in 1998. O-)
 
In de Gouvernestraat, aan de kant van de Nieuwe Binnenweg zat ook nog een kleine motorzaak die deed in Engelse fietsen. Cynische oudere man die Jap Crap he-le-maal nix vond. _O- Ik reed toen een Z750 B tweecilinder. Hij begon iedere keer te zaniken dat ik een Commando moest kopen. Veel beter. Ben de naam kwijt. Midden jaren 80, ongeveer
 
(Andere) Cees Doorakkers (off topic Rotterdam) is vorig jaar met pensioen gegaan.
Hier op het laatste moment nog contact gehad over andere zuigers en nokkenassen in de Yamaha.
Hij was aan het opruimen vertelde die.
Ook nostalgie. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik zie allemaal bekende motorzaken voorbij komen.
Motorpaleis, Goudsesingel/Mariniersweg. In 1963 daar een Honda Dream 305 (1e model) gekocht. Tot 2 keer toe een gebroken krukas mee gehad en daar telkens laten repareren. Was een geperste krukas. Kon makkelijk speling krijgen op het onder bemeten middenlager.
Kees van Dongen. In 1984 als heropstapper (nadat mijn Honda SS50 was gejat) een Honda CBR250RS gekocht. Bleek van de buurman van onze kinderoppas te zijn geweest.
Motor Safe. Daar de Kawasaki 305 Ltd (Canadese import met riemaandrijving) gekocht. Moest een adere reflector in de koplamp. Origineel zat er een sealed exemplaar in, dat werd nu een Honda reflector. Ben een paar keer op zo'n zaterdag geweest en heb er 2 keer een WPHB gekocht.
Motorkeldertje met Ruud Bruin achter de balie of in de werkplaats. Heb daar vanaf 1984 altijd het onderhoud aan mijn motorfietsen gedaan. Is nu in andere handen en een stuk commerciëler geworden. Zal er alleen nog het noodzakelijke doen.
 
cees doorakkers en cees van dongen zijn 2 verschillende coureurs
Ja, maar inmiddels ook uit de oude doos.
Aan rijdende coureurs uit mijn jeugd die nog werken ken ik zelf zo even snel alleen nog Arie Molenaar jr., Ruud Frederiks en Mile Pajic.
En ik kom er bij twee nog regelmatig.
Gun ze hun pensioen, maar laat dan toch een traantje.
Oude helden inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan