Vietnam Airlines, de testkees
Op 2 december plaatste ik een stukje uit de nieuwsbrief van Vietnam Airlines (
FredVN in "Vietnam"). Ik ben nog de ervaringen met het inchecken en boarden schuldig. Volgens hun nieuwsbrief hadden ze dit hele proces verbeterd en gestroomlijnd.
Inchecken.
Het eerder sluiten van de balie zou één van de "verbeteringen" zijn. Om begrijpelijke redenen hebben we dat onderdeel maar niet uitgetest. Wat nog steeds voorkomt is dat, als je aan de balie staat in te checken, de mensen achter je niet achter de (ok, ok, denkbeeldige) lijn wachten maar met hun karretjes je enkels proberen eraf te rijden. Tja, wat wil je, ze zijn het in de winkels ook gewend om voor te dringen.
Boarden
De nieuwe procedure zou zijn dat het boarden in groepen zou gaan, de achterste rijen eerst. Nou, niets van gemerkt. Het was dezelfde ongeorganiseerde bende als altijd, inclusief het volstrekt ongeïnteresseerde cabinepersoneel, dat zoals gewoonlijk op afstand en met een chagrijnige tronie het getob stond aan te zien, zonder ook maar een vinger uit te steken. Ze zouden eens bij een internationale maatschappij in de leer moeten gaan.
Minh hielp als goede Vietnamees mee om de puinhoop nog wat te verhogen. Ze zag ongeveer midden in het toestel (wij zaten helemaal achterin) een oude klasgenoot en stond daar gezellig een poosje mee te praten, onderwijl half het gangpad blokkerend.
Zolang Vietnam Airlines zich niet aan de regels houdt moet dit toch ook kunnen.....?