Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Arduino (1)

“Arduino is an open source physical computing platform based on a simple input/output (I/O) board and a development environment that implements the Processing language (www.processing.org). Arduino can be used to develop standalone interactive objects or can be connected to software on your computer (such as Flash, Processing, VVVV, or Max/MSP). The boards can be assembled by hand or purchased preassembled; the open source IDE (Integrated Development Environment) can be downloaded for free from www.arduino.cc.”
Bron: “Getting Started with Arduino” van Massimo Banzi


Ik ben vlak voor de vakantie begonnen wat uitgebreider met de Arduino, eigenlijk een klein computertje, te spelen. Daarvoor was ik niet verder gekomen dan het meest eenvoudige programmaatje te draaien: een ledje op het bordje laat knipperen. Allemaal verkleinwoorden, want de complete printplaat van de Arduino Uno is ca. 7 bij 5 cm. en kost hier in Nha Trang €10. Kun je nog eens voor rommelen. Ik heb er wat uitbreidingen bijgekocht zoals een testbordje, een lcd-display, een grafisch display en een luchtdrukmeter.

Programmeren is op dit moment voornamelijk een geschikt programma van het internet plukken, dit met copy/paste in de IDE laden en naar de Arduino uploaden. De volledige syntax zal ik hopelijk nog wel een keer leren. Maar ik heb op deze manier wel alle uitbreidingen aan de praat gekregen.

Tijd voor de echte uitdaging: met hetzelfde knip- en plakwerk meerdere programma’s samenvoegen tot één motorgerelateerd programma. Daarover morgen meer.

Voor wie er wat meer vanaf wil weten, het bovengenoemde boekje is een leuke en goede inleiding.

Het blijkt trouwens nog goedkoper te kunnen: een website met zeer goedkope artikelen is arduino - Free Shipping - DX. Een oud-collega van mij heeft hier al zijn spullen vandaan. Een andere interessante site voor Arduino is Fritzing

full
 
Leuk speelgoed, dat Arduino spul. Mocht je een keer een vraag hebben over het programmeren (code) dan mag je altijd een PB sturen.
 
Ik heb zelf de Raspberry Pi. Hetzelfde idee en best leuk speelgoed.
Ik heb er een webserver met Wordpress op draaien. Het draait maar wat meer geheugen zou lekkerder zijn.
 
Arduino is wel iets anders dan de Raspberry Pi. De Arduino is een microcontroller ontwikkeld om I/O aansturing te doen (dus dingen meten en daar op reageren) terwijl de Raspberry Pi meer een mini computertje is. Ben nu zelf met de Arduino aan het kijken of ik deze "OpenTherm" kan laten praten, dus laten communiceren met mijn CV-ketel. Kun je een eigen zelf geprogrammeerde thermostaat maken.
 
Ben wel erg benieuwd voor welke motor gerelateerde zaken jij de Arduino wilt gaan gebruiken FredVN! (vertel het ons :+ )
 
Arduino (1½)

Dit is eigenlijk een tussenstukje. Ik heb het ooit in een iets gewijzigde vorm op het “racehelden van weleer”-forum gezet.

“Enige tijd geleden heeft een bezoeker het door Jan Thiel en Frits Overmars op het racehelden-forum aanbevolen boek “Practical Gas Flow” meegenomen naar Vietnam. Goed boek. Ik heb inmiddels de basis-versie van de flow-tester uit het boek gebouwd met een paar aanpassingen a.d.h. van www.flowperformance.com.

Omdat ik hier geen geschikte vacuummeter heb kunnen vinden gebruik ik de in het boek beschreven manometer met voor de zekerheid een potje ertussen. Gouden greep: bij de tweede test was het potje vol en de manometer leeg. Gelukkig dus niet in de stofzuiger.

Vervolgens aan het oefenen geweest met een reserve luchtfilterhuis + filter van mijn straatfiets. Ontzettend leuk! Ik heb nu een heeeeel klein beetje een gevoel gekregen wat allemaal mogelijk is. Binnenkort wat echte delen van de motor erop zetten.”


Dat heb ik inmiddels ook gedaan met wat delen van het inlaattraject. Ik wilde eigenlijk een iets nauwkeuriger/gemakkelijker aflezing hebben dan de watermanometer uit het boek. Daarbij gingen mijn gedachten naar de Arduino.....

Voor wie iets meer over mijn flow bench wil lezen zie http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1455.msg47317.html#msg47317

full
 
Arduino is wel iets anders dan de Raspberry Pi. De Arduino is een microcontroller ontwikkeld om I/O aansturing te doen (dus dingen meten en daar op reageren) terwijl de Raspberry Pi meer een mini computertje is. Ben nu zelf met de Arduino aan het kijken of ik deze "OpenTherm" kan laten praten, dus laten communiceren met mijn CV-ketel. Kun je een eigen zelf geprogrammeerde thermostaat maken.
Mee eens maar ook daar is een oplossing voor. (toch??)
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1262792
 
Arduino (2)

Het meest logische om een flowmeter met een Arduino te bouwen leek mij een barometer-module. Na het overhandigen van een luttele VND 150.000 aan Lê (FredVN in "Vietnam") was ik de trotse eigenaar van een printplaatje van ca. 2*2 cm. met daarop een sensor en nog wat miniscule onderdeeltjes. Op internet vond ik de aansluitingsgegevens en een bijbehorend programma (sketch). Zie BMP085 Barometric Pressure Sensor Quickstart - SparkFun Electronics. Vier kabeltjes gelegd tussen Arduino en module, het programma gekopieerd en in de Arduino gezet en voila, het zaakje werkte in één keer.

Ik heb allereerst de uitlezing wat aangepast. Hij geeft nu een getal in plaats van de luchtdruk. Hoe lager de luchtdruk, hoe hoger de waarde. Getest met de losse stofzuiger, de basis van de eenvoudige flow bench. Het uiteinde van de slang bij het module gehouden en de waarde vloog omhoog. Het werkte!

De komende dagen wil ik het geheel inbouwen in een stukje pvc-pijp en dan verder testen. Ik ben met name nieuwsgierig of het geheel ook in de praktijk met mijn flow bench of direct op de motor zal werken en of de gekozen uitlezing zal voldoen. Het geheel kan dus nog steeds een mislukking worden. Maar ik heb dit deel toch alvast geplaatst om mensen op ideeën te brengen. Of natuurlijk mijn idee af te schieten. Mag uiteraard, maar alleen goed beargumenteerd. En “waardeloos” vind ik een “vrij zwak” argument. :+

Maar wees ervan verzekerd, alle reacties –zowel positief als negatief, maar zeker de opbouwende- worden zeer op prijs gesteld.

Wordt -ongeacht het resultaat- zeker vervolgd.
 
Ben nu zelf met de Arduino aan het kijken of ik deze "OpenTherm" kan laten praten, dus laten communiceren met mijn CV-ketel. Kun je een eigen zelf geprogrammeerde thermostaat maken.
Hoewel ik hier zelf niet in geïnteresseerd ben -eerder in een AirCo-timer- heb ik toch even gegoogled. En inderdaad, er staan leuke mogelijkheden op internet. Succes.
 
Arduino (3)

Om alle mogelijke kritiek, op- en aanmerkingen etc. voor te zijn :+ heb ik er toch maar wat haast achter gezet en het barometer-module gisteren in een stukje pvc-pijp ingebouwd. Weer een test met de stofzuiger en een losse sonde. Het bleek dat het gat, waar het snoertje door naar binnen gaat, goed afgesloten moet worden, anders wordt de waarde nauwelijks hoger. Daarna ging het een stuk beter.

Ik verwacht dus dat het meten op mijn flow bench nu ook goed gaat -de basis daarvan is dezelfde stofzuiger- maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. De ultieme test moet ik ook nog uitvoeren: met een paar sondes de flow op de inlaat van de motor meten. Zal ik binnenkort een keer proberen.

Omdat ik toch lekker bezig was heb ik gisteren ook maar meteen het programma wat aangepast. Ik ben nu niet meer afhankelijk van een computer voor de uitlezing , maar zie de waardes rechtstreeks op een display (zie de foto). Ook zijn wat overbodige regels –voor zover herkenbaar- verwijderd.

Verder heb ik de startwaarde van de flow aangepast. Dat is nu de luchtdruk op het moment van opstarten. Op die manier begint mijn meting altijd ongeveer op 0. Ongeveer vanwege het altijd wel iets schommelen van de luchtdruk. Echt noodzakelijk is het niet: je meet de verschillen en niet de absolute waarde. Net als bij de watermanometer. Maar het staat wel netjes op die manier.

Op termijn wil ik het geheel zelfstandig maken dus de Arduino met uitlezing en voeding in een apart kastje bouwen. Een aantal onderdelen zijn inmiddels aangeschaft.

Als er mensen zijn die het willen nabouwen wil ik met alle plezier de listing, zoals ik hem nu gebruik, op het forum zetten.

Op de foto is de huidige testopstelling te zien. Van onder naar boven:
- Een testboard met het twee-regelig display
- De Arduino
- De pvc-pijp met daarin het barometermodule. Vanaf de bovenkant loopt de slang met probe.

full
 
Prik

Afgelopen week bracht de publieke omroepinstallatie hier in de buurt i.p.v. de normale sterk vervormde muziek eindelijk een keer nuttige, zij het ook zeer vervelende informatie: op 25, 28 en 31/1 is de elektriciteit van ca. 07:00 tot ca. 17:00 wegens werkzaamheden afgesloten.

Dat betekent dat je een heleboel dingen niet kunt doen. Maar omdat het nu tevoren bekend was heb ik wat werkzaamheden kunnen verplaatsen zodat alles nog steeds redelijk soepel verloopt. En vandaag was de prik gelukkig weer op tijd terug om straks Ajax-Feijenoord te kunnen bekijken.

Het betekent wel een late post op deze dagen.
 
Engelse les

Na de vakantie is Minh bij haar Engelse lessen het accent meer op praten en luisteren gaan leggen. Dat betekent dat ik op zaterdag en zondag, als ik iets te laat (de lessen beginnen ook wel erg vroeg) en duf uit bed kom, door een stuk of 6 zeer luide stemmen in koor welkom word geheten:
"Good morning! How are you!"

I am fine, thank you. And how are you?

"I am fine, thank you!"

Daarna ben je echt aan koffie toe.
 
Sorry Fred, door alle herrie hier ben ik helemaal vergeten te reageren op je mailtje.
Wij hebben pas eind maart weer rust (en een huis). Onze paden gaan elkaar zeker nog kruisen!


Hmm, vind dat je al over veel onderwerpen geschreven hebt hier :) Misschien dat ik toch nog iets kan toevoegen dat me opviel tijdens mijn bezoek: Veel auto's in Vietnam zijn zeer luxe. Dat had ik vooraf niet verwacht. Wanneer ik dan bijvoorbeeld een BMW X6 over straat zag rijden en daarnaast vrolijk een brommertje met 5 kinderen achterop, moest ik toch wel even achter mijn oren krabben. Zo'n BMW X6 kost tweedehands op een website als autoscout al behoorlijk wat. Dan vroeg ik me vaak toch af wat voor rijkelui zich in die auto's begaven. Maarja, er is in dat land natuurlijk een enorme kloof tussen rijk en arm. Ongelofelijk!


Allereerst, een auto in Vietnam is nog steeds duurder als in NL. Dit komt voornamelijk door de importbelasting op auto`s. Mij is door lokaal volk verteld dat dit 200% is, dus ik neem aan dat je de auto twee keer moet afrekenen!

Ten tweede, is in Vietnam een heel groot gat tussen arm en rijk.

Op dit moment is de overheid bezig om de belasting te herzien, en het makkelijker te maken voor het volk om een auto te kunnen rijden. Dit is natuurlijk de wens van het volk, ze willen allemaal een iphone en een auto.
Dit land is economisch gezien echt booming, de villa wijken schieten rond en in de steden uit de grond.

Stelletje Materialisten daar joh :+ :X ;)
 
@MarvelousM. Geen probleem: ik dacht wel dat je het druk zou hebben. En ik had in deze vakantie ook nauwelijks speelruimte in mijn afspraken. Maar inderdaad: Hen Gap Lai.
 
Motor

En weer een nieuwe aflevering uit de ever-continuing story “wat zijn ogen zien verkloten zijn handen”!!


De afgelopen week moest ik noodgedwongen naar Nha Trang om een nieuwe monitor te kopen. De oude had vlak voor de vakantie de geest gegeven en een 15”, die ik nog had liggen, is dan toch maar erg behelpen. Na de aankoop hielp de verkoper om de monitor op mijn motor te bevestigen en maakte de opmerking dat de voetsteun, waar hij de banden aan wilde bevestigen, los hing. Hij wees en bij het horen van mijn gevloek vroeg hij “you did not know?”. Nee, ik wist het inderdaad niet. Probleem was dat hier ook de ophangbeugel van de uitlaat aan vast zit en dat die dus nu ook “los” hing.

We vonden nog een paar andere plaatsen om de banden aan vast te maken en ik ben dus maar heel voorzichtig naar huis gereden. Daar heb ik de breuk eens goed bekeken. Het lijkt erop alsof er een opening tussen de steun en het frame zat en de las nog wel redelijk aan het frame hechtte, maar door de afstand nauwelijks aan de steun. Dit kun je nauwelijks nog maandagmorgenprutswerk noemen, dit is regelrecht en levensgevaarlijk gekloot. Zelfs mijn onbeholpen pogingen tijdens de “cursus” van Hai, mijn lasser, zaten volgens mij steviger aan elkaar.

Een geluk is nog, dat Minh niet achterop zat. Ik weet niet waar haar voet heen zou zijn geschoten als hij tijdens het rijden zou zijn afgebroken, met alle mogelijk vervelende gevolgen van dien. Ik zou graag een hartig woordje met deze las-nitwit willen “spreken”.

Blijft de onvermijdelijke vraag: wanneer stort het geheel in elkaar?

Maar weer een afspraak met Hai gemaakt.

Zucht....

full

full

full
 
Bruiloft

Toen Hai aan mijn motor werkte, was het ook bij hem een herrie van jewelste. Uiteraard een bruiloft. De karaoke klonk zoals meestal bij dit soort gelegenheden: als een stel varkens die op traditioneel-Vietnamese wijze worden geslacht.

Op de foto is de “plaats des onheils” te zien. Ze zetten gewoon een tent over de weg en plaatsen daar de tafels en stoelen voor de gasten. Doorgaand verkeer moet maar omrijden.

full
 
Bruiloft

Toen Hai aan mijn motor werkte, was het ook bij hem een herrie van jewelste. Uiteraard een bruiloft. De karaoke klonk zoals meestal bij dit soort gelegenheden: als een stel varkens die op traditioneel-Vietnamese wijze worden geslacht.

Op de foto is de “plaats des onheils” te zien. Ze zetten gewoon een tent over de weg en plaatsen daar de tafels en stoelen voor de gasten. Doorgaand verkeer moet maar omrijden.

[afbeelding]

_O- _O-

Fred, een geluidsopname zou toch wel gepast zijn nu O-)
 
Fototoestel

Ik heb mijn nieuwe fototoestel (FredVN in "Vietnam") bij wijze van test op een kort ritje met de motor meegenomen en een paar opnames gemaakt. Dit vooral om te zien of het in de binnenzak vervoeren prettig en snel werkt. Welnu, dat laatste ging goed. Hoewel het uit- en weer aantrekken van een handschoen toch wel veel werk is voor een enkele foto.

Wel bleek een voor mij zeer grote beperking. Ik vind dat je bij een fototoestel door een zoeker moet kijken als je een opname wil maken. Zo ben ik nu eenmaal opgevoed. Het is per slot van rekening geen smartphone.

Maar helaas, er zit geen zoeker op: je ziet alleen de opname op een groot display. En dat is hier buiten in het zonnige klimaat behoorlijk lastig. Het display spiegelt nogal of nauwkeuriger gezegd, je ziet er buiten praktisch niets op. Dus wat er op de foto staat is zodoende een vrij grote gok. Onderstaande foto 1 toont dat. Ik dacht dat ik voornamelijk de kerk had genomen, maar er staat veel meer omheen dan ik verwachtte.

Niettemin, als klein, plat en gemakkelijk mee te nemen toestel (foto 2) voldoet hij uitstekend. Het is absoluur een aanrader voor wie iets dergelijks zoekt.

full

full
 
Advertentie 4

Vandaag was het de derde en hopelijk laatste dag van de aangekondigde afsluitingen van de elektriciteit. Duimen dat het project nu klaar is. Daarom vandaag nogmaals een late post.



Vooruit, nog eentje dan...

full
 
Schotelantenne

Ik heb vanuit Nederland ook aluminium meegenomen voor een schotelantenne. Dat heb ik hier in Nha Trang e.o. niet kunnen vinden. De bedoeling is dat ik daarmee (op termijn) polaire weersatellieten mee kan gaan volgen, de signalen ontvangen en omzetten naar foto's. Dat doe ik al heel lang met de signalen in de 137 Mhz-band, maar dat geeft lage-resolutiebeelden: 1 pixel = ca. 4*4 km. Een dergelijk ontvangststation is heel eenvoudig te maken of te kopen. Zie foto 1 voor een door mij hier in Vietnam ontvangen opname.

De schotelantenne moet de hoge-resolutiesignalen gaan ontvangen. Hier is 1 pixel ca. 1*1 km. Zie foto 2 (van internet geplukt). Daarvoor moet de antenne de satelliet kunnen volgen. Het betekent dus het zelf maken van een schotelantenne + belichter, een x-y rotor + de sturing voor beide rotoren, een ontvanger en een schakeling om de ontvangen signalen om te zetten naar een foto.

Dit is geen project dat volgende week klaar is, als het mij al lukt. Het grootste deel is wel inmiddels gebouwd en werkend. Alleen de schotel nog en dan komt het grootste probleem: alles aan elkaar koppelen en werkend zien te krijgen.

Het aluminium is al op maat gezaagd en in de juiste vorm gebogen (foto 3). Nu moet ik zo'n 90 gaatjes gaan boren, het gaas gaan knippen en daarna het aluminium met het gaas aan elkaar gaan popnagelen.

Ik ben weer even van de straat. Duimen dat de elektriciteit niet te vaak uitvalt: want om voor deze klus ook nog de handboormachine te moeten gebruiken....

En voor wie meer hierover wil weten zie www.kunstmanen.net/.

full

full

full
 
Nieuwe trip

Ijs, weder en nog een heleboel andere zaken (zie verderop) dienende willen Erich en ik weer een meerdaagse trip gaan maken. We wachten tot na TET om te vertrekken. We hebben een globale route uitgezet. Het eerste deel (Nha Trang-Buôn Ma Thuôt) en laatste deel (Dalat-Nha Trang) zijn gelijk aan de vorige trip. Tussen Buôn Ma Thuôt en Dalat maken we nu een grotere lus, die ons vlak bij de grens met Cambodia brengt. De globale lengte is ca. 650 km.

Een tweede verschil moeten wat mij betreft de stops en overnachtingen worden. Bij de vorige trip hadden we tevoren al besloten dat we in BMT en Dalat zouden overnachten. Het vaste hotel van Erich was zelfs al besproken. Dit had tot gevolg dat we de tweede dag tamelijk total-loss waren door een combinatie van ‘s ochtends slecht weer, daardoor laat vertrekken, een lange rit met af en toe regen en duisternis met regen aan het eind van de dag. Voor een nachtblinde als ik is die combinatie hier in Vietnam levensgevaarlijk. Ook was er daardoor nauwelijks tijd voor stops, niet voor drinks en niet op mooie plaatsen.

Met name ik ben degene, die het deze keer anders wil: ik wil geen overnachtingen plannen.
Gewoon rijden zolang we zin hebben.
Stoppen als we trek in koffie hebben.
Stoppen als we een mooi uitzicht zien.
Stoppen als we moe zijn.
Stoppen als we een goede plaats voor een overnachting tegenkomen.

Of het haalbaar is? Geen idee.
Of ik de trip er op laat afketsen? Zou best eens kunnen. Ik rij hier zelf eigenlijk nooit ’s avonds.

Grote probleem zal de beschikbaarheid van hotelletjes zijn. Ik heb Erich de vraag gesteld of hij in zijn nieuwe navigatieprogramma wil kijken hoe het zit met hotels/guesthouses etc. langs de geplande route. Ik wacht nog op antwoord.

Ik weet uit eerdere discussies dat hij niet staat te trappelen bij dit voorstel (eis???). Hij vindt BMT en met name Dalat prettige steden om te overnachten: hij gaat ook vaak voor een weekend naar Dalat. Daar heeft hij op zich wel gelijk in maar ik vind dat het een hele zware druk op het plezier tijdens het rijden legt, in ieder geval op dat van mij. Ik wil gewoon een wat meer relaxte trip zonder druk. Als die daardoor 1 of 2 dagen langer wordt, mwah.... no problem.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan