zx-6rr 2003: alweer een olievraag

Maddox

MF veteraan
11 feb 2005
15.646
761
Veghel
Ik kom er met de zoekfunctie niet uit :N Dus vandaar maar een topic openen.

Ik heb 2de hands een 2003 kawasaki zx6rr gekocht. Deze is altijd op he tcircuit gebruikt voor circuitdagen. Ik gebruik hem zelf ook voor circuirdagen, 5 tot 6 per jaar.

Ik weet niet welke olie er nu in zit, half of vol synthetisch. Nu wil ik dus de olie vervangen, en uiteraard ook het filter. Welke olie kan ik het best erin doen? Kawasaki geeft zelf aan 10W40 half synthetisch, maar ik weet dat er voor op het circuit veelal vol synthetisch gebruikt wordt vanwege de beter smerende eigenschappen??

Ook heb ik wel eens gehoord dat als je van half naar vol gaat er vanalles los komt in je blok??
 
Met dat loskomen zal het wel meevallen,dat gebeurd als je bij een
oude motor met een hoge kmstand die altijd op gewone olie heeft
gelopen overschakeld op volsynthetisch,dan week je door de speciale
toevoegingen in die olie oud kool los,gevolg is dan vaak een verhoogd
oliegebruik.
 
nog eentje off-topic dan..

- 1e keer (met een blok wat er toen onder zat) vastgelopen versnellingsbak
- ander tweedehands blok gehaald en die van de winter gereviceerd
- dat blok dus de drijfstang uitgelopen :(
- het "oude" blok uit nood weer inelkaar gezet, had hier geen nieuwe onderdelen voor bij.
- ook oude zuigers/cilinder weer moeten gebruiken die al redelijk versleten waren.

Het blijft altijd een risico met gebruikte blokken. Na een goede revisie weet je iig wat de status is van je onderdelen en kun je vanaf nul beginnen. Olie is natuurlijk wel heel belangrijk, maar om nou na iedere dag 4 liter volsyntheet te wisselen.... neh... Probeer er mee te zeggen dat je misschien wel beter een keer vaker kunt wisselen dan een "duurdere" olie te gebruiken. Olie moet ook niet te dun zijn. Bij bijvoorbeeld stationair draaien daalt je oliedruk dan naar een schrikbarend lage waarde..
 
Een drijfstang scheurt niet zomaar in 2en... meestal als je big-end vastslaat, of je zuiger. En dat is toch (indirect misschien) echt wel te wijten aan slechte smering!

En dat het positief is om vaker slechtere olie te verversen ipv wat langer doorrijden met goede olie, ben ik het absoluut niet mee eens. Heel vaak olie verversen hoeft (/is) helemaal niet beter te zijn
 
Laatst bewerkt:
Een drijfstang scheurt niet zomaar in 2en... meestal als je big-end vastslaat, of je zuiger. En dat is toch (indirect misschien) echt wel te wijten aan slechte smering!

En dat het positief is om vaker slechtere olie te verversen ipv wat langer doorrijden met goede olie, ben ik het absoluut niet mee eens. Heel vaak olie verversen hoeft (/is) helemaal niet beter te zijn


;)

geloof mij.... met de lagers en smering was niets mis


Was zomaar verdwenen :X :X

blokkapot1.jpg


blokkapot2.jpg


Alles draaide ook nog "normaal" rond (krukas en drijfstangen, ook het stompje :P )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan