Autobanden op een motorfiets

De gebruikte breedte zal wel ergens in de range van 180 zitten. 180-ers zitten tegenwoordig onder kleinere auto's. Klopt dus allemaal wel aardig.
Leg je zelf de band erop? Bandenboeren schijnen nog wel eens nerveus te worden van autobanden op een motorvelg. Ze willen niet aansprakelijk gehouden worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik dacht dat ik 190x55 erom heb, handig als je op vakantie een nieuwe band nodig, bijna elke garage heeft wel zo'n band.
Deze heb ik samen met een handige man (die toevallig een auto zaak heeft gehad) erom gelegd. Maar ik denk niet dat er in Nederland veel wordt tegen gewerkt. Als ik nu een andere erom wil hebben, dan kom ik met de losse velg en zeg dat ik een span heb.
 
in 1982 of 1983 heeft mijn broer een nieuwe VT750 gekocht, deze was toen net uit.
eerste achterband was na een paar 1000 km versleten en geen nieuwe band in die maat verkrijgbaar.
toen maar een autoband gemonteerd. bochten was geen probleem, gewoon zonder problemen aan de grond rijden (is bij zo'n motor niet erg indrukwekkend) alleen even dat knikje zoals een rechtdoor versleten band. je kon wel erg hard remmen achter.
slijtage van de band was te verwaarlozen.
 
Ik ben zo'n gek die een autoband achter om heb....
Nog steeds rij ik maximaal (tot en met de stepjes) door de bochten, ik heb nu een all-seizoenen band omdat die een mooi diep profiel heeft.
Doordat profiel heb ik veel grip ook tijdens regen, nog nooit eerder zoveel grip gehad tijdens regen. De volgende band wordt een runflat band zodat ik ook met een lekker band een beetje door kan rijden.
Tot nu maar 1 nadeel.. als de weg erg bol is, dan moet ik een beetje werken om de motor rechtop te houden.
En nee, ik rij niet alleen rechtdoor, ik hou van bochtjes en 60km wegen, zo kun je me ook regelmatig in Winterbergen vinden, ook heb ik nog niet gehoord dat ik te langzaam rij voor mijn volgers.

Het gaat niet om de prijs, maar om de veiligheid, gelukkig mogen we allemaal zelf hier een mening over hebben (en ik weet dat er genoeg mensen mij voor gek uit gaan maken :( ).
.🫣
 
Ik ben zo'n gek die een autoband achter om heb....
Nog steeds rij ik maximaal (tot en met de stepjes) door de bochten, ik heb nu een all-seizoenen band omdat die een mooi diep profiel heeft.
Doordat profiel heb ik veel grip ook tijdens regen, nog nooit eerder zoveel grip gehad tijdens regen. De volgende band wordt een runflat band zodat ik ook met een lekker band een beetje door kan rijden.
Tot nu maar 1 nadeel.. als de weg erg bol is, dan moet ik een beetje werken om de motor rechtop te houden.
En nee, ik rij niet alleen rechtdoor, ik hou van bochtjes en 60km wegen, zo kun je me ook regelmatig in Winterbergen vinden, ook heb ik nog niet gehoord dat ik te langzaam rij voor mijn volgers.

Het gaat niet om de prijs, maar om de veiligheid, gelukkig mogen we allemaal zelf hier een mening over hebben (en ik weet dat er genoeg mensen mij voor gek uit gaan maken :( ).
Ik hoop voor je dat je in Duitsland niet staande gehouden wordt of een ongeval krijgt. Je mag dan je motor gelijk achterlaten want je mag alleen de voorgeschreven banden gemonteerd hebben. Bij een ongeval heb je ook nog een extra probleem; omdat jouw motor zo niet op de weg mag ben je altijd minimaal 50% aansprakelijk, ook al heb je helemaal geen schuld.
 
Ik heb diverse motorbanden gehad die al te kort komen op de openbare weg.
Laat staan een autoband.
Maar ik rij ook een heel ander type motor. :)
 
Ik hoop voor je dat je in Duitsland niet staande gehouden wordt of een ongeval krijgt. Je mag dan je motor gelijk achterlaten want je mag alleen de voorgeschreven banden gemonteerd hebben. Bij een ongeval heb je ook nog een extra probleem; omdat jouw motor zo niet op de weg mag ben je altijd minimaal 50% aansprakelijk, ook al heb je helemaal geen schuld.
Iets met klok klepel en niet weten waar...

Uit eigen ervaring met een groep kan ik zeggen dat dat niet juist is. Wel voor andere aanpassingen zoals remhendels etc. Mijn maat kon z’n motor achterlaten. Een andere maat hetzelfde probleem door zijn uitlaat. (Geen db-killer)
Geen DB-killer kan je hier in Nl ook een wok opleveren.
In de Nldse wet staat buiten profiel diepte en scheuren voor een motorband niks voorgeschreven,
Gezien het een Nl gekentekende motorfiets betrefd heeft de duitse politie zich aan de eisen waarin die in Nl moet voldoen om legaal rond te mogen rijden voldoen.
Dat duitsland een strenge TUV heeft wil niet zeggen dat de hele wereld aan de TUV moet voldoen.
 
Iets met klok klepel en niet weten waar...


Geen DB-killer kan je hier in Nl ook een wok opleveren.
In de Nldse wet staat buiten profiel diepte en scheuren voor een motorband niks voorgeschreven,
Gezien het een Nl gekentekende motorfiets betrefd heeft de duitse politie zich aan de eisen waarin die in Nl moet voldoen om legaal rond te mogen rijden voldoen.
Dat duitsland een strenge TUV heeft wil niet zeggen dat de hele wereld aan de TUV moet voldoen.
Precies.
In geval van geen dB killer en daarmee overschrijding van het geluid dat op het typeplaatje/kentekenpas vermeld staat ben je nog steeds aan de beurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan