Zoals zij het zeiden maakt het allemaal niks uit als je motor van voor 98 is, maar alles erna moet dus officieel gekeurd worden en dit zal nooit goed gekeurd worden aangezien de fabrikant hun motoren geen goedkeuring geven voor een zijspan.
Tja dit heb ik in de laatste 10 dagen proberen uit te leggen...dus van dat "accessoire" aan een motorfiets in NL , dat klopt niet heren? Een TÜV Einzelabnahme in DE voor een zijspan kost 2000 - 4000 Euro, het hangt er van af hoeveel TÜV deelgoedkeuringen de bouw bezit...dus heb je bijvoorbeeld een Stern zijspan (elke Stern Beiwagen heeft een TÜV Eintragung) eraan dan kost het eerder 2000 is alles eigenbouw dan kost het zeker 4000 Euro omdat alles apart moet bekeken worden, usw.... Heb ik door Duitse collega bij een TÜV-Sachverständiger laten navragen. Ook in DE geld dat BMW, Honda, Guzzi, etc geen zijspan aan motor toelaat...dus alles betreft een TÜV Einzelabnahme. Zal dat ook es nagaan in FR...ook daar moeten een zijspan gekeurd worden door "Les Mines".
Ik geloof echt niet dat er reden is tot paniek. Wat nu in bvb in FR en DE kan, sinds vele jaren, komt ook bij ons (BE en NL) hoogstwaarschijnlijk in 1/1/2016 (zie eerdere post). Natuurlijk, dan gaat gelden wat nu al de Belgische RDW opgeeft (zie eerdere post) - ook al steekt de keurpoot van de BE RDW de handen in de lucht. ... Dus waar het gaat op uitdraaien is (de motorfietsfabrikanten keuren het niet goed...) dat alles een "eenmalige keuring" wordt wat het zeer duidelijk nu al is in bvb FR en DE. Dat heeft een kostenplaatje... Ik ga het allessinds proberen met de bouw van een span ...lukt dat niet in BE dan verkoop ik zogezegd aan een Duitse collega, die laat TÜV keuren (kosten betaal ik) en het span rijdt een week in DE, dan koop ik het terug met Duitse KFZ Brief en Fahrzeugschein (met natuurlijk L4 erop).
In DE kan je nu niks verkopen als er geen TÜV keuring op het voertuig zit. Maar een Duitser kan (nu nog) wel een Motorfiets of motorfiets met zijspan in BE of NL kopen, zonder keuring...gewoon omdat er nog geen keuring bestaat. Maar in DE moet alles wel eerst TÜV gekeurd worden (indien nodig aanpassingen, veranderingen, etc...) vooraleer het Fahrzeug bei het Kraftambt kan aangemeld worden...
Mensen met oude originele zijspannen (dus geen motoren met bakkie "accessoire") zoals BMW R50/2 of R60/2 of EML HW1/HW2 hoeven zich natuurlijk geen zorgen te maken, dat zijn zijspannen die van de plank af als zijspan werden gemaakt. Zelfs in BE bestaan er voor deze PVG Nummers als zijspan, dus volgens de nieuwe normering L4 of L4e.
Ben wel blij dat ik eerder dit jaar een EML HW1 heb, met Europees Conformiteitspapier als L4, zonder problemen bekomen van de BE RDW...het PVG Nummer van EML HW1 bestond in de database van gekeurde voertuigen. Heb ook gevonden dat sommige Ural en Dneprs een Belgisch PVG Nummer "zijspan" hebben...tja die werden vroeger ingevoerd en aan de FOD verkeer (de belgische RDW) als type voorgesteld en er werd een Process Verbaal van Goedkeuring afgeleverd als zijspan.