Zijspannen en de wet

Schiet mij de feestverlichting maar in hoor.

Wat een gedoe.

Gedoe met de apk keuring van het koekblik vanmorgen.

Niet goed gekeurd span vanmiddag en nu waarschijnlijk fijn in de file.

Laten we zeggen dat het niet Halflive zijn dag is.

Hij zal vanavond het hele verhaal wel posten .
 
Laatst bewerkt:
Nee, was niet nodig, die kon in mijn binnenzak blijven (hoewel de balie-mevrouw een beetje raar keek toen ik vertelde waarvoor ik kwam.. :+ ). Keurmeester wist precies hoe het zat overigens. Maar misschien heeft het bezoek van Zeepok, vorige week, hun getriggerd ??

Verlichting aan de bak zat trouwens erg op het randje (afstand tot buitenzijde spatbord) :/ Maar met nog eens kijken en nog wat precieser kijken, ging het net O-)



Ik een beetje ouwehoeren met die kerel (aardige vent). Hij vond eigenlijk dat fabrikanten van zijspannen een type-goedkeuring op de bakken aan zouden moeten vragen. Dat zou al een hoop oplossen volgens hem....


Verder nog een beetje mijn motivatie verteld om hem om te laten zetten, waarna hij vertelde dat je idd als L3 niet helemaal legaal rond rijd.
Verder nog een conclusie/vraag van hem: "Dan zie ik er binnenkort waarschijnlijk nog wel meer verschijnen" :+


Wielbasis en aantal zitplaatsen ook aangepast. Foto's zijn er niet gemaakt.
MF-sticker; geen opmerking over gemaakt.

Bak verlichting is bij jou het zelfde als bij mij. Mocht op maximaal 50cm van zijkant zitten.
Was als het goed is 40cm maar ik heb een van de drie laten vervallen omdat die dan haast midden op de bak kwam.

Gefeliciteerd ermee! en nou snel Lasmoat en Mathieu naar de keuring O-)
 
Schiet mij de feestverlichting maar in hoor.

Wat een gedoe.

Gedoe met de apk keuring van het koekblik vanmorgen.

Niet goed gekeurd span vanmiddag en nu waarschijnlijk fijn in de file.

Laten we zeggen dat het niet Halflive zijn dag is.

Hij zal vanavond het hele verhaal wel posten .

Hmm.. balen. Meer dan een kleinigheid zal het toch niet zijn :?
 
Ja, het is wel meer dan een kleinigheid.
De lokale RDW stations mogen geen wielbasis wijzigen. Iedereen die tot nu toe gekeurd is heeft dus mazzel gehad. Jullie hadden geen aanpassing mogen doen.
We hebben het te danken aan die Antillianen met hun Hayabusa verlengde achterbruggen. De keurmeester die ik net had is afgetikt omdat hij dat laatst goedgekeurd had. Dat soort wijzigingen mogen alleen in Lelijkstad gedaan worden nadat er rij, en remproeven gedaan zijn.
De beste man is dus eens gaan bellen of hij mijn aanpassing van 8cm mocht keuren. En inderdaad, daar hebben ze een regeltje voor in de keuring opgenomen, dat mag niet.
Het komt er dus op neer dat elk fatsoenlijk omgebouwd zijspan naar Lelijkstad zou moeten.

Vervolg.
De superkeurmeester gaat mij contacten hoe verder. Deze mijnheer is motorrijder. Ik zal proberen die man te overtuigen dat een zijspan met standaard naloop en voorvork waardeloos rijdt, en elke ombouw door een specialist ook een stijvere voorvork, met verminderde naloop omvat.
Daarnaast zal ik de regels voor de mogelijke afwijking van de standaard naloop opzoeken. Dat is volgens mij zes centimeter, of een percentage. Dan kan ik de schommel aanpassen tot binnen de tolerantie.
Ik kan ook nog terugbouwen naar de originele vork, en dan keuren.
Ik zie het in ieder geval niet snel gebeuren dat ik naar Lelijkstad ga.
Per slot van rekening heb ik het complete originele kenteken in mijn bezit en kan ik gewoon doorrijden.
 
Zuur -O-

Ik voelde me gewoon lullig dat ik vrolijk zat te vertellen geslaagd te zijn -O-
 
Dat is balen Halflive,
Maar ondanks dat het span afgekeurd is, kreeg je dus wel je kentekenbewijs terug en kun je gewoon blijven rijden!

Die originele vork lijkt wel de beste optie, voor de keuring.
 
Ik ben druk aan het spitten in de wetten en regels. Het eind heb ik alvast gevonden. Er wordt in Lelijkstad gekeurd volgens Bijlage IX. , behorende bij hoofdstuk 6, artikel 6.3, tweede lid, en bijlage IV, artikelen 1,


Artikel 6

Bij vergroting van de wielbasis van een motorfiets moet het weggedrag stabiel en hanteerbaar zijn.


Aan deze eis is voldaan indien uit een beproeving blijkt dat de motorfiets stabiel en hanteerbaar blijft. Indien het een motorfiets met zijspanwagen betreft mag hierbij geen enkel wiel vrijkomen van het wegdek. De beproeving vindt plaats door:

a. met de motorfiets met een snelheid van 25 km/h in een cirkelbaan met een straal van 12,50 m te rijden, zonder dat enig star deel van de motorfiets het wegdek raakt. De proef wordt zowel links- als rechtsom uitgevoerd;

b. met de motorfiets met snelheden tussen de 40 km/h en 80 km/h langs een rechte lijn te rijden. Indien het een motorfiets met zijspan betreft wordt in de zijspan een belasting van 75 kg per zitplaats aangebracht en wordt maximaal geaccelereerd. De voor stuurcorrecties benodigde ruimte mag niet meer bedragen dan de breedte van het laatste deel van het traject zoals omschreven onder punt 5.1 van ISO/TR 3888-1975;

c. met de motorfiets een achtvormig figuur met een breedte van ongeveer 12,00 m en een lengte van ongeveer 24,00 m te rijden met een snelheid tussen 5 km/h en 10 km/h;

d. het met de motorfiets maximaal afremmen van:
het voorwiel en het achterwiel afzonderlijk vanaf een snelheid van 40 km/h, en
het voor- en achterwiel tezamen vanaf een snelheid van 60 km/h.

Maar dat ga ik natuurlijk eerst proberen te voorkomen. Het probleem is dar de RDW mannen zich aan de regels moeten houden. Als die streng en eenduidig zijn is er niets aan te doen.
 
Nou da's mooi lullig Halflive. dat je zo'n keurmeester treft...... Die van mij had in het wild nog nooit een span gezien, volgens mij kende hij het fenomeen alleen van een plaatje. Dus die heeft er niet eens aan gedacht om de wielbasis te meten. Ik vindt het prima dat het bij mij niet gewijzigd is. Je kunt ook nog roomser zijn dan de paus.....

@ Drop: Proficiat!
 
Nou da's mooi lullig Halflive. dat je zo'n keurmeester treft...... Die van mij had in het wild nog nooit een span gezien, volgens mij kende hij het fenomeen alleen van een plaatje. Dus die heeft er niet eens aan gedacht om de wielbasis te meten. Ik vindt het prima dat het bij mij niet gewijzigd is. Je kunt ook nog roomser zijn dan de paus.....

@ Drop: Proficiat!

Thanks!

De keurmeester die ik had, had wel vaker een span gezien. Van gossie kwamen ze daar ook wel met russenspannen
 
Misschien een idee om eens een afspraak te maken bij een ander station
Alle gegevens staan in de database. Ik denk niet dat dat gaat werken.
De keurmeester probeerde ook niet roomser als de paus te zijn. Hij heeft alleen recent een uitbrander gekregen omdat hij een gewijzigde wielbasis doorvoerde en heeft voor de zekerheid de úberkeurmeister gebeld.
Het is des te wonderlijker dat er nog niet eerder iemand naar gekeken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je halflive?

Ben zelf in bij jfj aanwezig geweest en daar heeft lasmoat zelfs nog mee geholpen om de wielbasis op te meten.
 
Ja, het is wel meer dan een kleinigheid.
De lokale RDW stations mogen geen wielbasis wijzigen. Iedereen die tot nu toe gekeurd is heeft dus mazzel gehad. Jullie hadden geen aanpassing mogen doen.
We hebben het te danken aan die Antillianen met hun Hayabusa verlengde achterbruggen. De keurmeester die ik net had is afgetikt omdat hij dat laatst goedgekeurd had. Dat soort wijzigingen mogen alleen in Lelijkstad gedaan worden nadat er rij, en remproeven gedaan zijn.
De beste man is dus eens gaan bellen of hij mijn aanpassing van 8cm mocht keuren. En inderdaad, daar hebben ze een regeltje voor in de keuring opgenomen, dat mag niet.
Het komt er dus op neer dat elk fatsoenlijk omgebouwd zijspan naar Lelijkstad zou moeten.

Vervolg.
De superkeurmeester gaat mij contacten hoe verder. Deze mijnheer is motorrijder. Ik zal proberen die man te overtuigen dat een zijspan met standaard naloop en voorvork waardeloos rijdt, en elke ombouw door een specialist ook een stijvere voorvork, met verminderde naloop omvat.
Daarnaast zal ik de regels voor de mogelijke afwijking van de standaard naloop opzoeken. Dat is volgens mij zes centimeter, of een percentage. Dan kan ik de schommel aanpassen tot binnen de tolerantie.
Ik kan ook nog terugbouwen naar de originele vork, en dan keuren.
Ik zie het in ieder geval niet snel gebeuren dat ik naar Lelijkstad ga.
Per slot van rekening heb ik het complete originele kenteken in mijn bezit en kan ik gewoon doorrijden.



Bummer! |( :(
 
Nee, was niet nodig, die kon in mijn binnenzak blijven (hoewel de balie-mevrouw een beetje raar keek toen ik vertelde waarvoor ik kwam.. :+ ). Keurmeester wist precies hoe het zat overigens. Maar misschien heeft het bezoek van Zeepok, vorige week, hun getriggerd ??

Verlichting aan de bak zat trouwens erg op het randje (afstand tot buitenzijde spatbord) :/ Maar met nog eens kijken en nog wat precieser kijken, ging het net O-)



Ik een beetje ouwehoeren met die kerel (aardige vent). Hij vond eigenlijk dat fabrikanten van zijspannen een type-goedkeuring op de bakken aan zouden moeten vragen. Dat zou al een hoop oplossen volgens hem....


Verder nog een beetje mijn motivatie verteld om hem om te laten zetten, waarna hij vertelde dat je idd als L3 niet helemaal legaal rond rijd.
Verder nog een conclusie/vraag van hem: "Dan zie ik er binnenkort waarschijnlijk nog wel meer verschijnen" :+


Wielbasis en aantal zitplaatsen ook aangepast. Foto's zijn er niet gemaakt.
MF-sticker; geen opmerking over gemaakt.

Mooi man, gefeliciteerd.
Jij had waarschijnlijk die grote keurmeester met die bril? Ik had die kleinere.
 
Ja, het is wel meer dan een kleinigheid.
De lokale RDW stations mogen geen wielbasis wijzigen. Iedereen die tot nu toe gekeurd is heeft dus mazzel gehad. Jullie hadden geen aanpassing mogen doen.
We hebben het te danken aan die Antillianen met hun Hayabusa verlengde achterbruggen. De keurmeester die ik net had is afgetikt omdat hij dat laatst goedgekeurd had. Dat soort wijzigingen mogen alleen in Lelijkstad gedaan worden nadat er rij, en remproeven gedaan zijn.
De beste man is dus eens gaan bellen of hij mijn aanpassing van 8cm mocht keuren. En inderdaad, daar hebben ze een regeltje voor in de keuring opgenomen, dat mag niet.
Het komt er dus op neer dat elk fatsoenlijk omgebouwd zijspan naar Lelijkstad zou moeten.

Vervolg.
De superkeurmeester gaat mij contacten hoe verder. Deze mijnheer is motorrijder. Ik zal proberen die man te overtuigen dat een zijspan met standaard naloop en voorvork waardeloos rijdt, en elke ombouw door een specialist ook een stijvere voorvork, met verminderde naloop omvat.
Daarnaast zal ik de regels voor de mogelijke afwijking van de standaard naloop opzoeken. Dat is volgens mij zes centimeter, of een percentage. Dan kan ik de schommel aanpassen tot binnen de tolerantie.
Ik kan ook nog terugbouwen naar de originele vork, en dan keuren.
Ik zie het in ieder geval niet snel gebeuren dat ik naar Lelijkstad ga.
Per slot van rekening heb ik het complete originele kenteken in mijn bezit en kan ik gewoon doorrijden.

Hetgeen in dit topic al voor gewaarschuwd was is nu gebeurd. We hebben de slapende hond wakker gemaakt. Dit zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor de volgende keuringen. Misschien moet iedereen straks wel naar Lelijkstad.
 
Keuren met originele vork lijkt mij niet echt handig. Naderhand met een ongekeurde schommel rijden is dan toch weer niiet legaal? Mijn wielbasis is 6cm groter dan origineel dus was het sowieso blijkbaar geen probleem geweest. Ik ben benieuwd wat voor nieuws je krijgt. Blijkbaar is het toch niet overal duidelijk hoe de regels zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan