Zero Motorfietsen

Tja, er zijn niet zoveel Zero (Energica hetzelfde) rijders.
En die moeten dan ook nog een keer op MF zitten en actief zijn.

Het is op dit moment niet anders.
 
Er is nog zo weinig om te kiezen, ik hoop dat het veranderd. Er zit nog weinig schot in de zaak.
Grote fabrikanten stellen introducties ook steeds uit.
Met een dure productielijn kan je er ook op stuklopen.
In 2026 heb je sowieso meer keus. O-)
 
denk dat het vooral komt omdat er naast Zero en Energica geen als betrouwbaar bekend staande E-motormerken in de EU zijn.
veel andere merken van stekkerfietsen zijn nieuwkomers uit china, en daar durven velen nog niet aan.
 
denk dat het vooral komt omdat er naast Zero en Energica geen als betrouwbaar bekend staande E-motormerken in de EU zijn.
veel andere merken van stekkerfietsen zijn nieuwkomers uit china, en daar durven velen nog niet aan.
Met de Chinese electrische auto's gaat het crescendo op de Nederlandse markt.

Motorrijders zijn inderdaad wel een stukje meer behouden.
Maar geen importeur die een volwassen electrische Chinese motorfiets aanbiedt.

BMW heeft de intro van zijn eerste stadsfiets een extra jaar uitgesteld omdat ze de markt niet klaar achten.
Kymco had de volwassen RevoNex die in Italië uit een gloednieuwe fabriek zou rollen vorig jaar maar waar je inmiddels al twee jaar helemaal niets meer van hoort.

Voor een motorfiets staat de capaciteit vanwege het gewicht natuurlijk überhaupt in de kinderschoenen.
Maar 'slechts' 110 kilometer zoals de nieuwe Lifewire (en anderen) zou toch voor heel wat doeleinden prima kunnen zijn.
 
110 is wel echt weinig natuurlijk.
110 is best een leuk ritje, maar met wat lomp optrekken enz hou je heel snel 70 a 80 over. Dan is er nog angst voor een beetje verlies bij het wat ouder worden van de motor dus zit men al snel met 50 a 60 km radius in het hoofd. Terecht of niet, dan is €19K gewoon heel erg veel geld voor heel weinig bruikbaarheid.
 
hangt ook af van temperatuur/seizoen.
als die 110 de fabrieksopgave is, hou je daar in de praktijk (in ideale omstandigheden) misschien 100km mee.
19K voor 100 km is idd wel erg veel.

6000 a 7000,- voor 100km klinkt vanuit dat opzicht weer redelijker, maar betekent vaak onbekend spul, waar niet veel motorzaken vanaf weten / aan willen werken...
(is mijn ervaring met mn huidige fiets)
 
110 is wel echt weinig natuurlijk.
110 is best een leuk ritje, maar met wat lomp optrekken enz hou je heel snel 70 a 80 over. Dan is er nog angst voor een beetje verlies bij het wat ouder worden van de motor dus zit men al snel met 50 a 60 km radius in het hoofd. Terecht of niet, dan is €19K gewoon heel erg veel geld voor heel weinig bruikbaarheid.
De meeste mensen gaan geregeld gemiddeld maar drie kilometer met een electrische trapfiets of vijftien met de auto. :+
Bij ons op de sportschool komen vrijwel alle dorpelingen met het koekblik.
Anderhalve kilometer.

Dus deze kan voor een beetje lollig en in stijl woon~werk makkelijk vijftig kilometer per dag dacht ik.
Mijzelf kennende ga ik hem dan niet iedere dag laden en wil die 110 ook wel halen.
Zo heb ik ook al heel wat ICE motoren leeggereden
De laatste bleek een kleinere tank te hebben dan de fabrieksopgave.
Daar kwam ik achter na het nodige duw werk vanaf de snelweg naar een pomp in de gebouwde kom.
Kwam een hele liter tekort.
 
BMW heeft de intro van zijn eerste stadsfiets een extra jaar uitgesteld omdat ze de markt niet klaar achten.

Dat deden ze met hun elektrische auto’s ook, dat hebben ze behoorlijk verkeerd ingeschat want nu gaat een ander er met de buit vandoor.

Mijzelf kennende ga ik hem dan niet iedere dag laden en wil die 110 ook wel halen.
Zo heb ik ook al heel wat ICE motoren leeggereden

Het is voor een technicus misschien tegennatuurlijk om steeds een klein beetje bij te laden; met een handzaag gebruik je ook niet een klein stukje, die gebruik je helemaal.
Maar bij een batterij is het echt beter en slimmer om zoveel mogelijk het middelste stukje te gebruiken. Met de Zero gebruikte ik daarvoor een tijdschakelaar in het stopcontact, hoefde dan alleen maar de stekker in te prikken om ’s nachts van 50% naar 80% te laden. Er zijn ook laders voor bijvoorbeeld een fiets die je kunt instellen om maximaal tot 80% of 90% te laden.
Op die manier ben jij ondanks het langzame laden altijd klaar voor een lange afstand rijden. De batterij vindt het ook prachtig, die slijt ongeveer niet.
 
Laatst bewerkt:
Het punt is ook dat elektrische motoren duurder in aanschaf zijn, de meeste motorrijders dat nooit terug gaan verdienen in goedkoper rijden en het voor veel toepassingen gewoon de mindere motor is. Duurder EN minder performance werken niet in verkoopcijfers.
Motoren zoals de Stark Varg hebben een mooi nice gevonden waar range maar weinig telt en die verkopen dan ook als warme broodjes.

Mijn DS (als ik die nieuw had gekocht) had een terugverdientijd die ver boven de technische levensduur van die motor lag. Nu heb ik hem 2e hands met een plas olie er onder gekocht, dus de prijs viel mee.
 
Geen leuk nieuws van de Eicma ?
Wel een nieuw model van Talaria, maar goed die is voor de lol en niet voor mensen met range anxiety 😜
 
De E-moto's zijn natuurlijk best prijzig, maar ik vind dat getallen die hierboven worden gegeven toch wat te pessimistisch.
Het kan ook wel beter dan 19000 euro voor 110km.

Om even wat te nuanceren:

Prijs: De Zero S kost 17700 euro. In Vlaanderen heb je nog belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen. Dan wordt dat netto 15000 euro. (ik weet niet of er iets gelijkaardig in Nederland bestaat). Een occasion vind je al voor rond 8000 euro. Laden doe ik gratis. Onderhoud is minimaal. Geen taxen.

Bereik: Met mijn DS doe ik makkelijk 250km op gewone wegen. Mijn woon-werk traject is momenteel is zonder autosnelweg. Dan rij ik in totaal ongeveer 250km op 5u30 (=som van een aantal dagen heen en weer) per lading.
En 160-180 km mixed met autosnelweg. Vorige week nog Leuven-Gent heen en terug gedaan (=175km). Met de verkeersdrukte heb ik daar in totaal 2u40 over gedaan. Je kan die theoretisch ook wel sneller leegrijden, maar in normaal verkeer, is dat toch niet zo simpel. (in Nederland waarschijnlijk ook niet met de max 100km/u)

In mijn voorbeeld heb je dus een motorfiets voor 8000 a 15000 euro met een bereik van 2u30 tot 5u. Met bijna geen lopende kosten.
Het is nog steeds duur, en je zal de snellader er moeten bijnemen als je lange reizen wil maken. Dus ik ben het zeker eens dat het niet voor iedereen is. Maar het is wel iets beter dan wat er soms wordt beweerd.
 
De E-moto's zijn natuurlijk best prijzig, maar ik vind dat getallen die hierboven worden gegeven toch wat te pessimistisch.
Het kan ook wel beter dan 19000 euro voor 110km.

Om even wat te nuanceren:

Prijs: De Zero S kost 17700 euro. In Vlaanderen heb je nog belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen. Dan wordt dat netto 15000 euro. (ik weet niet of er iets gelijkaardig in Nederland bestaat). Een occasion vind je al voor rond 8000 euro. Laden doe ik gratis. Onderhoud is minimaal. Geen taxen.

Bereik: Met mijn DS doe ik makkelijk 250km op gewone wegen. Mijn woon-werk traject is momenteel is zonder autosnelweg. Dan rij ik in totaal ongeveer 250km op 5u30 (=som van een aantal dagen heen en weer) per lading.
En 160-180 km mixed met autosnelweg. Vorige week nog Leuven-Gent heen en terug gedaan (=175km). Met de verkeersdrukte heb ik daar in totaal 2u40 over gedaan. Je kan die theoretisch ook wel sneller leegrijden, maar in normaal verkeer, is dat toch niet zo simpel. (in Nederland waarschijnlijk ook niet met de max 100km/u)

In mijn voorbeeld heb je dus een motorfiets voor 8000 a 15000 euro met een bereik van 2u30 tot 5u. Met bijna geen lopende kosten.
Het is nog steeds duur, en je zal de snellader er moeten bijnemen als je lange reizen wil maken. Dus ik ben het zeker eens dat het niet voor iedereen is. Maar het is wel iets beter dan wat er soms wordt beweerd.
Maar dan ben je overgeleverd aan een Zero . Dat moet maar net willen. Je moet dan wel erg graag electrisch willen rijden.
 
Maar dan ben je overgeleverd aan een Zero . Dat moet maar net willen. Je moet dan wel erg graag electrisch willen rijden.
Je bedoelt dat de service-na-verkoop niet zo goed is ?
Ik heb er voorlopig niet veel ervaring mee. Misschien heb ik geluk gehad. Tot nu toe enkel de aandrijfriem eens moeten vervangen.
Misschien wel typisch voor een 'jong' merk dat zijn service netwerk nog moet uitbereiden. Dan zou het wel jaar na jaar beter moeten worden.
 
Tesla is de enige keuze.
1700225182839.png


:+

En nee die bestaat niet
 
Je bedoelt dat de service-na-verkoop niet zo goed is ?
Ik heb er voorlopig niet veel ervaring mee. Misschien heb ik geluk gehad. Tot nu toe enkel de aandrijfriem eens moeten vervangen.
Misschien wel typisch voor een 'jong' merk dat zijn service netwerk nog moet uitbereiden. Dan zou het wel jaar na jaar beter moeten worden.
Ik denk dat het meer om het gehele pakket gaat, uiterlijk enz.

Ik vind de Energica die ik rij ook beter en mooier dan de Zero, maar prijskaartje is ook even een pak hoger.
Zero heeft een paar lichte modellen en begint nu ook met andere modellen te komen.

Eigenlijk zijn er nog gewoon te weinig modellen, mainstream loopt gewoon achter. (Zero en Energica zijn allebei nieuwkomers waarvan Zero toch voorop liep, kuddo's daarvoor)
 
Je bedoelt dat de service-na-verkoop niet zo goed is ?
Ik heb er voorlopig niet veel ervaring mee. Misschien heb ik geluk gehad. Tot nu toe enkel de aandrijfriem eens moeten vervangen.
Misschien wel typisch voor een 'jong' merk dat zijn service netwerk nog moet uitbereiden. Dan zou het wel jaar na jaar beter moeten worden.
Het is wat je soms leest, het is ook niet mijn ervaring.

Zelf ben ik altijd goed geholpen door de dealer, prima service. Dat ze een dure lader buiten garantie onder coulance vervingen was zelfs heel netjes.
 
Voor zo ver ik kan nagaan toch wel. Niet in de zin van een APK (dus met regelmatige tussentijden), maar wel als je je motor verkoopt. Als je dan bijvoorbeeld een fraaie Harley uit 2005 hebt die je ooit tweedehands gekocht heb met een mooi klinkende uitlaat, maar zonder de originele katalysatoren, heb je toch een probleem als je er weer vanaf wilt.
Na wat zoeken vond ik de officiële keuringseisen op het net, gaat met een soort waarde-systeem, en op het kopje “origineel deel niet meer op de motor aanwezig” scoor je maximaal (of minimaal, het is maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt).

Maw er is geen periodieke keuring voor motorfietsen in Belgie zoals ik eerder aanhaalde. Er is wel een keuring bij verandering van eigenaar en na ongeval maar dit zijn beide geen periodieke keuringen.
 
Was schrikken vanmiddag had een Marco Bakker momentje de CC ging vanzelf aan dus meteen
remmen had ook moeite om hem uit en aan te zetten.
ik had vorige week in de regen gereden dus denk ik dat er vocht in de schakelaar zit en denk eraan om een Fohn
te gebruiken en daarna met contactspray inspuiten.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt en wat er aan gedaan.
Mvg Frank
 
Bij het vergelijken van de specs van de nieuwe Zero S en DS versus de oude versies, ben ik een belangrijk nadeel tegen gekomen.

De oude S en DS hadden een maximale topsnelheid van 139 km/u. En een lange termijn topsnelheid van 129 km/u. Daarmee waren ze 1 van de enige A1 motorfietsen die echt geschikt waren voor de autosnelweg. (in tegenstelling tot de meeste 125cc branders)
Ik doe zelf regelmatig langere autosnelwegritten met mijn DS en continue 120 km/u rijden is inderdaad geen enkel probleem.

De nieuwe S en DS hebben ook een maximale topsnelheid van 139 km/u. Maar een lange termijn topsnelheid van slechts 110 (S) en 105 (DS).
Hiermee zijn ze toch minder geschikt voor de autosnelweg.
Spijtig dat Zero niet dezelfde maximale snelheid heeft kunnen behouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan