Zero Motorfietsen

De 2013 versie weegt op papier 169 kg. Ik vind dat nogal een verschil.
Natuurlijk maakt gewicht niet gek veel uit tijdens het snelweg rijden enz, maar ik vind die van mij best een lekker stadsfietsje, dat is er met 240 kg wel af 😅
 
Ja, is best wel zwaar. Ik verwacht dat die ook iets trager zal accelereren dan de oude DS. Bij hetzelfde vermogen en hoger gewicht.
Maar het is ook wel een hele grote A1 motorfiets.
Is dat een voordeel? Wie wil er überhaupt een A1 fiets. In Nederland precies nul.
 
Is dat een voordeel? Wie wil er überhaupt een A1 fiets. In Nederland precies nul.
Als ik het goed begrijp is het idee nu dat je een A motor softwarematig kan terug voeren naar A1 of A2?

Dan kan je dus met een A2 rijbewijs die motor kopen en wanneer je je A haalt het volle vermogen vrij laten zetten
 
De 2013 versie weegt op papier 169 kg. Ik vind dat nogal een verschil.
Natuurlijk maakt gewicht niet gek veel uit tijdens het snelweg rijden enz, maar ik vind die van mij best een lekker stadsfietsje, dat is er met 240 kg wel af 😅

Mijn 2022 DS + chargetank is 190 kg. Maar 240 kg is nog een 50kg meer.
Nu de oude DS is ook wel een motorfiets die meer het postuur heeft van een 250cc-500cc. De nieuwe DS ziet er toch eerder 700cc+ uit.
(ik refereer enkel naar het uiterlijk, niet naar het echte vermogen).

Wat ook wel een handig voordeel is: de nieuwe DS, zonder chargetank of powertank, heeft 28 liter storage. Toch een mooi pluspunt ten opzichte van de meeste benzinebranders. Handige locatie voor telefoon, handschoenen, slot,...
 
Is dat een voordeel? Wie wil er überhaupt een A1 fiets. In Nederland precies nul.
Klopt. Momenteel wel. Maar als Nederland ook de regel gaat invoeren dat je met een B rijbewijs een A1 motorfiets mag gebruiken, gaat dan wel veranderen. De EU wil wel in die richting gaan.
 
Als ik het goed begrijp is het idee nu dat je een A motor softwarematig kan terug voeren naar A1 of A2?

Dan kan je dus met een A2 rijbewijs die motor kopen en wanneer je je A haalt het volle vermogen vrij laten zetten

Ik had begrepen dat je kan kiezen voor de A1 versie, en die blijft A1, die heeft geen krachtigere motor.
Of je kiest voor de A versie, die je tijdelijk kan laten downtunen naar A2.
 
Mijn 2022 DS + chargetank is 190 kg. Maar 240 kg is nog een 50kg meer.
Nu de oude DS is ook wel een motorfiets die meer het postuur heeft van een 250cc-500cc. De nieuwe DS ziet er toch eerder 700cc+ uit.
(ik refereer enkel naar het uiterlijk, niet naar het echte vermogen).

Wat ook wel een handig voordeel is: de nieuwe DS, zonder chargetank of powertank, heeft 28 liter storage. Toch een mooi pluspunt ten opzichte van de meeste benzinebranders. Handige locatie voor telefoon, handschoenen, slot,...
Ik vond de 2016 DS al erg zwaar met een raar zwaartepunt. Ondanks het iele uiterlijk reed het "zwaar". Bij 240 kilo ben ik niet echt gerust.
 
Ik vond de 2016 DS al erg zwaar met een raar zwaartepunt. Ondanks het iele uiterlijk reed het "zwaar". Bij 240 kilo ben ik niet echt gerust.
Ik heb zelf niet met een DSR/X gereden, maar er wordt beweerd dat het zwaartepunt lager ligt.
Dit zou wel eens kunnen kloppen want bij de oude DS, zit de lader nog onder de batterij.
 
Ik geloof niet in sprookjes,..
Het is al enkele jaren van toepassing in Belgie, Luxemburg, Spanje en Griekenland. De EU zou hier graag een algemene regel van maken.
Nederland is nu wel net een land die erg graag strenge regeltjes heeft. Dus die zullen zeer waarschijnlijk bij de laatste zijn om hier iets aan te versoepelen, ;-)

Ik geloof wel dat een aanbod van mooie, grote, relatief krachtige, elektrische A1 motorfietsen in combinatie met een lossere regelgeving wel de populariteit van de elektrische A1 motorfiets een boost kan geven. En dan is die Zero S en DS wel zeer interessant.
Of dit ook een rol zal spelen in Nederland, valt inderdaad af te wachten. Misschien niet.
 
Ik heb zelf niet met een DSR/X gereden, maar er wordt beweerd dat het zwaartepunt lager ligt.
Dit zou wel eens kunnen kloppen want bij de oude DS, zit de lader nog onder de batterij.
Ik vind ze redelijk geprijsd alleen niet mooi en geen snelladen dus voor mij niet bruikbaar,
 
Het is al enkele jaren van toepassing in Belgie, Luxemburg, Spanje en Griekenland. De EU zou hier graag een algemene regel van maken.
Nederland is nu wel net een land die erg graag strenge regeltjes heeft. Dus die zullen zeer waarschijnlijk bij de laatste zijn om hier iets aan te versoepelen, ;-)
Aan de andere kant: Nederland is met Ierland en Finland het enige land in de EU waar nog geen periodieke motorkeuring is, dus maar hopen dat ze niet álles uit de EU overnemen..........
 
In Belgie ook niet
Voor zo ver ik kan nagaan toch wel. Niet in de zin van een APK (dus met regelmatige tussentijden), maar wel als je je motor verkoopt. Als je dan bijvoorbeeld een fraaie Harley uit 2005 hebt die je ooit tweedehands gekocht heb met een mooi klinkende uitlaat, maar zonder de originele katalysatoren, heb je toch een probleem als je er weer vanaf wilt.
Na wat zoeken vond ik de officiële keuringseisen op het net, gaat met een soort waarde-systeem, en op het kopje “origineel deel niet meer op de motor aanwezig” scoor je maximaal (of minimaal, het is maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt).
 
Zero heeft de specs van de 2024 modelen gereleased (Welcome To Zero Motorcycles)

De S en DS zijn nu gebaseerd op de platformen van de krachtiger en grotere SR en DSR/X.

Dan heb je wel een hele dikke motorfiets met een A1 rijbewijs.
Zeker die DS ziet er heel volwassen uit: 240kg, 139 km/u, 45kw piekvermogen. Dat is wel wat anders dan het gemiddelde 125cc-benzine-brandertje.

De prijzen zijn nog relatief hoog, maar beginnen toch redelijker te worden als je ziet wat je er voor terug krijgt. (en zeker als je de vlaamse 15% subsidies mee in rekening brengt).
45 kW piekvermogen is toch veel meer dan de 11 kW die A1 mag hebben?
 
Voor zo ver ik kan nagaan toch wel. Niet in de zin van een APK (dus met regelmatige tussentijden), maar wel als je je motor verkoopt. Als je dan bijvoorbeeld een fraaie Harley uit 2005 hebt die je ooit tweedehands gekocht heb met een mooi klinkende uitlaat, maar zonder de originele katalysatoren, heb je toch een probleem als je er weer vanaf wilt.
Na wat zoeken vond ik de officiële keuringseisen op het net, gaat met een soort waarde-systeem, en op het kopje “origineel deel niet meer op de motor aanwezig” scoor je maximaal (of minimaal, het is maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt).
Ik zie daar een levendige handel in onderdelen verhuur.
 
Ik zie daar een levendige handel in onderdelen verhuur.
Ja, dat klopt. Alleen, in het voorbeeld dat ik gaf (originele uitlaat en kat’s eraf) is dan waarschijnlijk vaak ook de injectiecomputer opnieuw geprogrammeerd of vervangen door een aftermarket exemplaar. Dus dan heb je nog wat te doen als je effe met je motor (die je wilt verkopen) naar de keuring moet voordat je er van af mag.
 
Je had hem niet hoeven aanpassen...

Zodra er een EU goedkeur op de onderdelen zit voor jouw motor zou je er gewoon door moeten kunnen komen. Het is niet verboden onderdelen te vervangen.
 
45 kW piekvermogen is toch veel meer dan de 11 kW die A1 mag hebben?
Bij fossiele branders kijkt men naar het piekvermogen. Dat mag maximaal 11kw zijn. Aangezien een brandstofmotor maar een zeer klein toertalbereik echt dat piekvermogen bereikt, heb je het meeste van de tijd veel minder dan 11kw ter beschikking.

Bij elektrische motorfietsen kijkt men niet naar het maximale piekvermogen. Men kijkt naar het maximale continue vermogen dat gedurende een tijd kan geleverd worden. Het piekvermogen is niet beperkt. Het resultaat is dat de maximale snelheid wat beperkter is (gebaseerd op continue vermogen) maar de acceleratie relatief hoog kan zijn.

Een elektrische A1 motorfiets kan dus veel krachtiger zijn dan een fossiele A1 motorfiets. Je kan er dus vlot mee op de autosnelweg rijden (max 139 km/u) en vlot mee in het verkeer rijden (0-100 in 6 a 7 seconden).

Daarom denk ik dat: Als de EU de regel uitbereidt naar heel de EU dat je een A1 motorfiets met een B rijbewijs mag rijden (zoals in Belgie en nog wat andere landen), en Zero (en andere) blijven uitkomen met mooie, relatief krachtige A1 motorfietsen zoals de S en DS hierboven, dit een sterke boost kan zijn voor de populariteit van het motorrijden.
 
Bij fossiele branders kijkt men naar het piekvermogen. Dat mag maximaal 11kw zijn. Aangezien een brandstofmotor maar in een zeer klein toertalbereik echt dat piekvermogen bereikt, heb je het meeste van de tijd veel minder dan 11kw ter beschikking.

Bij elektrische motorfietsen kijkt men niet naar het maximale piekvermogen. Men kijkt naar het maximale continue vermogen dat gedurende een tijd kan geleverd worden. Het piekvermogen is niet beperkt. Het resultaat is dat de maximale snelheid wat beperkter is (gebaseerd op continue vermogen) maar de acceleratie relatief hoog kan zijn.

Een elektrische A1 motorfiets kan dus veel krachtiger zijn dan een fossiele A1 motorfiets. Je kan er dus vlot mee op de autosnelweg rijden (max 139 km/u) en vlot mee in het verkeer rijden (0-100 in 6 a 7 seconden).

Daarom denk ik dat: Als de EU de regel uitbereidt naar heel de EU dat je een A1 motorfiets met een B rijbewijs mag rijden (zoals in Belgie en nog wat andere landen), en Zero (en andere) blijven uitkomen met mooie, relatief krachtige A1 motorfietsen zoals de S en DS hierboven, dit een sterke boost kan zijn voor de populariteit van het motorrijden.
 
Bracht vandaag mijn CRF naar MP Leeuwarden voor de 1000 km beurt en ff sneupen bij de kleding afdeling en ivm
dat ze met Zero zijn gestopt de kleding in de aanbieding.
XL niks meer maar nog genoeg in de kleinere maten trouwens goede kwaliteit.
mvg Frank
 

Bijlagen

  • IMG_6884.jpeg
    IMG_6884.jpeg
    121,3 KB · Weergaven: 1
  • IMG_6883.jpeg
    IMG_6883.jpeg
    134,7 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan