Zero Motorfietsen

@RobBouman ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Elektrische motoren missen toch het stoere mannen op een ronkende machine beeld dat in de films en in de marketing gebruikt wordt.
@Hans2183 ik wil het breder insteken dan alleen elektrische motoren. Ik ben van mening dat de mensen die niet voorop willen staan met het elektrisch rijden het vooral willen ervaren voordat ze de stap durven maken. En wat is er beter dan zien dat het kan en dat het werkt. Want ik denk dat je, ondanks je ervaring met Zero, toch elektrisch wilt blijven rijden.

Ik denk er nog wat verder over na en ga wat plannen op papier zetten. Ik houd jullie hier op de hoogte 8-)
 
Even over Energica en racers: Gisteren 40.000 km onderhoud en nieuwe ketting op de Esse. Ik kreeg een Ego mee als leenmotor *D. Dat had plus-en minpunten. Pluspunt was dat de Ego echt een stukje smaller is dan de Esse met de spiegels en koffers. Filteren op de smalle linker rijstrook ging net op de A1, dat was met de Esse niet gelukt. De Ego is echter een echte racer, clip-ons, voeten hoog, je zit ongeveer op de vooras, ook niet mijn ding. Daar komt mijn punt: Een Esse voelt qua zitpositie na een ritje op de Ego als een chopper, dus wie denkt dat Energica's alleen maar racers zijn, zou echt eens moeten proefzitten op een Esse.

Daarom heb ik voor de Eva gekozen. De Esse was me te tour/chopper qua gevoel/zit; de Ego (zeker voor woon-werk) te sportief. De Eva zit daar, als streetfighter, mooi tussenin.
 
Firmware update is deze keer geslaagd en het probleem met vrijgeven van kabel is in elk geval verholpen zo. Goede punten voor Zero. Ze hadden me (via dealer) beloofd later deze week een fix uit te brengen en die is er gewoon ook.
 
Vind ik ook hoor. Mijn motoren in de lease verzeker ik sowieso WA+AllRisk. Niet eens beperkt, gewoon volle bak. Inclusief Schadeverzekering Opzittenden ook, het risico dat je letsel overhoudt is simpelweg te groot.
Ik heb in 27 jaar nog geen schade gehad die ik bij een all-risk verzekering had willen claimen.
Dus ondertussen een mooi spaarpotje van €30.000? :+

Schade opzittenden is weer een ander verhaal. :Y
 
Firmware update is deze keer geslaagd en het probleem met vrijgeven van kabel is in elk geval verholpen zo. Goede punten voor Zero. Ze hadden me (via dealer) beloofd later deze week een fix uit te brengen en die is er gewoon ook.
Kijk, zo wordt het toch opgelost door ze.
Ik heb net de dealer gebeld. De aandrijfriem hadden ze al een tijdje binnen, gewoon nooit gebeld. Nu zelf een afspraak gemaakt (eind december pas!!!). Daarnaast is sinds gisteren het display van slag. De snelheidsmeter staat continu in instelmodus (km/h of mph) en de tientallen voor de accucapaciteit doen het maar voor de helft (dus ik heb geen echt idee van hoeveel ik over heb). Maar, dit was niet ernstig volgens de werkplaats en kan best wachten tot ze aan mijn motor gaan sleutelen.

Nu zag ik op The Unofficial Zero Manual dat dit een bekend probleem is en met vocht te maken heeft. Gezien de hoeveelheid regen de laatste dagen snap ik wel dat er wat op onhandige plekken uit kan komen.
 
Vandaag normaal kunnen Rijden en laden. Toch een opluchting. Was zo nat niet buiten dus kan nog altijd de regen geweest zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Niets zo vervelend als iets dat onbetrouwbaar is... Is het misschien een idee om de bedrading en vooral stekkers op jouw motor ook beter te beschermen tegen vocht ? Ik heb goede ervaringen met vaselinespray.

Gisteren heb ik de spanning van de riem bijgesteld, hij was wat aan de slappe kant en 1/6 slag van de stelboutjes was al genoeg. Gewoon beide evenveel (evenweinig ?) en hij blijft recht lopen.

De riem ligt er mooi om en toch maakt de motor ineens andere geluidjes, tikjes. Sowieso voel je alles bij de Zero, elk steentje, kuiltje, richeltje in het asfalt wordt rechtstreeks doorgegeven via de voetsteunen en nu voel ik nóg meer. Hopelijk niet wéér een stuk lager...
 
Heb de dealer verwittigd. Zal zijn reactie even afwachten en de eerstvolgende regenbui. Zou natuurlijk gewoon door de regen moeten kunnen rijden.

Hier op 6k in 2 afzonderlijke afstellingen een kwartslag bijgesteld voorlopig.

Ja dat van die geluiden herken ik wel. Ik hoor soms de banden zelfs grip verliezen. Hoe eng.
 
De motor staat nu bij de dealer. Na veel gebel en nogal wat druk vanuit mij hebben ze hem ter reparatie ingenomen en mij een (ICE) vervang-auto gegeven. Ik ben niet blij. 2 uur per dag meer reizen gaat heel hard vervelend worden.

Afgelopen donderdag was het backlight van het display langzaam uit gegaan waardoor ik niet meer kon zien hoe hard ik reed. Aangezien dit enigzins illegaal is heb ik de motor niet meer in het donker gebruikt.
Ik heb overigens wel spijt van de dealerkeuze. Ze zijn niet echt meedenkend en zijn niet echt klantvriendelijk. Kan door de Noord-Hollandse mentaliteit komen, maar toch.

[offtopic]
Ik kreeg nog wel positief nieuws van de Renault dealer: de Zoe wordt in week 51 geleverd! Dat is 5 weken eerder dan de planning was.
[/offtopic]
 
Niets zo vervelend als iets dat onbetrouwbaar is... Is het misschien een idee om de bedrading en vooral stekkers op jouw motor ook beter te beschermen tegen vocht ? Ik heb goede ervaringen met vaselinespray.

Wellicht moet ik dat maar doen. Ik laat het eerst oplossen door de dealer. Als ze zeggen dat ze het display vervangen hebben maar verder niets, dan ga ik wel met die vaselinespray aan de slag.
Zijn dat de draden en stekkers rond de display? Of meteen alles?
 
Dat is vervelend @dntheo Ik blijf ook met de ervaring achter dat het wat betrouwbaarheid betreft toch nog niet allemaal op punt staat.

Voorlopig werkt die van mij terug. Heb 400 km kunnen rijden zonder problemen sindsdien. Ik ben vrij zeker dat het hele probleem ontstaan is door water wat in het laadcontact is blijven staan. De motor gaat dan in een veiligheid als je toch probeert te laden. Ik let nu dus gewoon beter op voor ik aansluit of alles wel droog is. Ik zal ook eens kijken of ik een stop kan 3D printen om het geheel beter af te sluiten.
 
@dntheo Gefeliciteerd met de Zoe !

De stekker van de display zit bij de mijne achter het balhoofd op de plek waar bij latere modellen de ABS unit zit. Hij hoort hoog en droog te hangen maar bij mij was de ty-wrap gebroken en daardoor hing de stekker vol in de nattigheid.
Ik heb gewoon alle stekkers die ik maar kon vinden royaal ingespoten en ik moet zeggen dat sindsdien die rare bogusmeldingen in de vorm van knipperende lampjes voorbij zijn.

Ik rijd al een tijdje met een defecte display, de afspraak is begin volgend jaar. Gaat overigens wel hoor, laadtoestand check ik af en toe met de App, alleen snelheid wordt straks wel een dingetje als ze op mijn route de trajectcontrole gaan aanzetten... Soms rijd ik langs een bord “U rijdt te snel” en dan schat ik vooraf in hoe hard ik rijd, even later krijg ik dan de uitslag. Ik word er al aardig goed in, snelheid inschatten zonder instrumenten.
 
Ik vond 't al bijzonder. Een autohandelaar die motorfietsen gaat verkopen. Blijkt wel weer dat dat toch niet zo'n beste combi is.
Maarja... de motorzaken in de buurt zijn merkdealers (Lemstra -> Kawasaki, Snoek -> Honda) dus die zullen niet zo snel iets van een concurrent in de winkel zetten (2e hands hooguit).
 
Ik vond 't al bijzonder. Een autohandelaar die motorfietsen gaat verkopen. Blijkt wel weer dat dat toch niet zo'n beste combi is.
Maarja... de motorzaken in de buurt zijn merkdealers (Lemstra -> Kawasaki, Snoek -> Honda) dus die zullen niet zo snel iets van een concurrent in de winkel zetten (2e hands hooguit).
De dichst bijzijnde Zero dealer zit in Amsterdam. Ik kan ook direct naar de importeur, die zit in de Beemster wat dichterbij is. Helaas werkt dat niet zo weet ik uit ervaring met verschillende automerken :-)
En op zich zou het geen slechte combi moeten zijn. Het zijn voertuigen met ongeveer dezelfde techniek en vooral met elektrisch is het veel simpeler dan met ICEs. Maar het is nieuw voor ze en daar merk ik toch iets van.

@Hybride ik zal, als de ik motor terug heb, eens kijken hoe het er allemaal bij hangt. Ik zal ook The Unofficial Zero Manual nog eens doornemen, daar staat ook ontzettend veel informatie op. En als vaselinespray niet werkt, kan ik altijd nog een rol ducttape kopen ;-)
 
Overal Tupperware bakjes tegenaan kitten. Komt ook uit Amerika. :+

Knipsel.JPG


Maar even serieus, ik hoop dat het wel definitief opgelost is straks. :Y

Veel rijplezier. :]
 
De tikken die ik steeds voel in de voetsteunen worden erger, het lijkt nu meer op knarsen; laatst met het spannen van de riem viel het ineens op, ik ben niet zeker wat het allemaal is maar het vertrouwen is er uit. Ik vermoed dat één van de twee lagers die nog niet vervangen zijn nu ook aan de beurt is.
Durfde er nog mee naar huis te rijden puur omdat ik weet dat rechts een SKF lager zit en links 2 lagers naast elkaar zitten.

Zojuist het wiel er uit gehaald en inderdaad, het binnenste lager aan de linkerkant is aan gort.
Ik ga ze beide vervangen, dat zijn dan de laatste originele wiellagers, ik weet niet wat voor merk het is maar ik heb ditzelfde eerder gezien bij andere Amerikaanse produkten. Straks komt er SKF in, is dat probleem voorbij.

Zijn alleen de lagers van de motor en het balhoofd nog origineel.
 

Hoe gaat dat nu met een elektrische motor? Stel dat je een laadplek zoekt en je komt hier, kun je dan laden, of moet je achter de auto's aansluiten?
Ik vond dit filmpje in een discussie over EV's op een ander forum en ik ben benieuwd of je met een motor ook aan dezelfde paal moet.
 
De tikken die ik steeds voel in de voetsteunen worden erger, het lijkt nu meer op knarsen; laatst met het spannen van de riem viel het ineens op, ik ben niet zeker wat het allemaal is maar het vertrouwen is er uit. Ik vermoed dat één van de twee lagers die nog niet vervangen zijn nu ook aan de beurt is.
Durfde er nog mee naar huis te rijden puur omdat ik weet dat rechts een SKF lager zit en links 2 lagers naast elkaar zitten.

Zojuist het wiel er uit gehaald en inderdaad, het binnenste lager aan de linkerkant is aan gort.
Ik ga ze beide vervangen, dat zijn dan de laatste originele wiellagers, ik weet niet wat voor merk het is maar ik heb ditzelfde eerder gezien bij andere Amerikaanse produkten. Straks komt er SKF in, is dat probleem voorbij.

Zijn alleen de lagers van de motor en het balhoofd nog origineel.
Ach in een GS 700 gingen ook na 8k al SKF lagers ter vervanging van de China no- name exemplaren. Verkeerde zuinigheid dus. Ligt niet direct aan Zero is een keuze.
 
Ondertussen in China bij de pomp...

Bekijk bijlage 1447528

Een elektrische motor of auto laad je gewoon thuis of op de bestemming aan het stopcontact.... Kost helemaal geen tijd.
Dat snap ik, maar als je onderweg moet laden omdat je thuis niet meer haalt en je komt bij zo'n plek met palen waar al een rij auto's staan, moet je dan aansluiten? Dat was mijn vraag. Of zijn er aparte laadpunten voor motoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan