Yamaha TRX850 topic deel 10

Zo, tijd geleden dat ik hier was:$. We waren het huis aan het opruimen toen kwamen de tekeningen weer boven water van de OVER-rem/schakelset . Deze heb ik zelf toen 2X gemaakt. Als er belangstelling voor is scan ik ze wel in !


Tekeningen: Yes please! :Y

@ice age druid: die beschadigingen in de kop komen wel vaker voor. Vaak kunnen de glijlagers voorzichtig glad geschuurd worden. Maar jouw nokkenas lijkt wel behoorlijk gekrast, dat is een ander verhaal. Of is het heel oppervlakkig? Ik wou zeggen dat een andere kop niet heel makkelijk te vinden is maar je hebt al een aanbod. :) Let er bij montage alsjeblieft goed op dat de nokkenassen dus soepel kunnen draaien.
 
Helaas meer slecht nieuws; de nokkenas(lagers) bij de rechter inlaat zijn ook aardig beschadigd. Ik zie dat er nog wel bedrijven zijn die dit eventueel kunnen repareren, maar ik bekijk graag alle opties.
Heeft iemand toevallig nog een nette kop liggen?

Kop heb ik wel liggen, gebruikte kleppen om je gebroken klep te vervangen ook wel.
Ik poets zo'n ingelopen lagering meestal op, dan kan ik het nog wel weer goed krijgen, waarschijnlijk is het lagerkapje ook niet meer goed.
2 mogelijke oorzaken:
1. Nokkenaskapjes te strak aangedraaid, max 10Nm, echt niet meer doen!
2. er blijft een luchtbel achter in het oliekanaal. bij de uitlaatnokkenas zit dar een ontluchtingsboutje. maak dit er ook in bij de inlaatnokkenas en het probleem doet zich niet meer voor. Dus gaatje in die dop boren en M6 schroefdraad tappen. Zo hebben we het bij onze racers ook gedaan.
 
Ik had niet kunnen dromen dat er zo veel koppen beschikbaar zijn!
Ik vrees dat het echt te diep is om op te schuren. De nokkenas draait ook totaal niet soepel in de lagers, zelfs niet wanneer die losgedraaid zijn. Ik had ook al contact met een bedrijf dat nokkenassen met dit soort beschadigingen repareert, maar dat is ongetwijfeld net zo duur als een nieuwe kop en dan heb ik nog steeds een gebroken klep... Dus ik ben heel blij dat jullie me aan een nieuwe kop kunnen helpen.
 
Vandaag na het werk de TRX starten, grote knal en daarna niet meer te starten. Startmotor kreeg 'm ook niet meer rond . Gelukkig is de werkplaats dichtbij en met de ratel met veel moeite de krukas getornd tot hij makkelijker rondging. Startte weer in 1 keer. Zal toch mijn benzinekraantje na 21 jaar zijn gaan doorlekken?:(
 
8<
2. er blijft een luchtbel achter in het oliekanaal. bij de uitlaatnokkenas zit dar een ontluchtingsboutje. maak dit er ook in bij de inlaatnokkenas en het probleem doet zich niet meer voor. Dus gaatje in die dop boren en M6 schroefdraad tappen. Zo hebben we het bij onze racers ook gedaan.
Hebbie daar een foto van? Want deze kende ik nog niet.

Oh ja, grappig trouwens, zo zie je elkaar nooit, en dan elke ochtend. :+ :W
 
Vandaag na het werk de TRX starten, grote knal en daarna niet meer te starten. Startmotor kreeg 'm ook niet meer rond . Gelukkig is de werkplaats dichtbij en met de ratel met veel moeite de krukas getornd tot hij makkelijker rondging. Startte weer in 1 keer. Zal toch mijn benzinekraantje na 21 jaar zijn gaan doorlekken?:(
Dude! Beter had je de bougies er even uitgedraaid. Dan weet je meteen zeker of dat het was. Ik heb het met de Tricker wel eens gehad. Bougie kon ik makkelijk bij dus hup eruit gedraaid en in de tweede versnelling even rollen.... 1 stap was genoeg voor een fontein van benzine van een paar meter hoog. :X
Maar goed, zeker de benzinekraan even controleren. Easy fix als dat het is, dat dan weer wel!
 
Heb je gelijk in om de bougies eruit te draaien. Is alleen niet zo erg makkelijk bij een TRX .Bij mijn voormalige GS400 en RD350(die onderweg wel is een nieuwe bougie nodig had) was dat inderdaad veel makkelijker.Ik ga dit zeker checken. Raar is dat ie bij 1 tik weer liep en niet plofte of erg stonk.
 
Heb je gelijk in om de bougies eruit te draaien. Is alleen niet zo erg makkelijk bij een TRX .Bij mijn voormalige GS400 en RD350(die onderweg wel is een nieuwe bougie nodig had) was dat inderdaad veel makkelijker.Ik ga dit zeker checken. Raar is dat ie bij 1 tik weer liep en niet plofte of erg stonk.

ook even je brandstofpomp controleren op lekkage, als het membraan poreus is, lekt er benzine via het vacuumslangetje in de inlaatkelk en loopt het je cilinder in..
 
Het is geloof ik 4 jaar geleden dat ik hier wat geschreven heb over mijn toen net aangeschafte TRX. Nu 4 jaar verder en ik kan niet anders zeggen dat dat ik helemaal in mijn nopjes ben met de motor. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, het is mijn eerste en tot dusver enige motor maar ik zie geen enkele reden om het voor iets anders in te ruilen.
Ondertussen al een kleine 40.000km op de klok gezet en de machine heeft nog geen verkeerde slag of stoot gegeven. Rond de 60.000km de klepjes gesteld (wat wel nodig was) en verder zo nu en dan wat verse olie erin, een bandje, kettingsetje, een paar bougietjes en verder vooral rijden.

20160826_184419.jpg
 
Het is geloof ik 4 jaar geleden dat ik hier wat geschreven heb over mijn toen net aangeschafte TRX. Nu 4 jaar verder en ik kan niet anders zeggen dat dat ik helemaal in mijn nopjes ben met de motor. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, het is mijn eerste en tot dusver enige motor maar ik zie geen enkele reden om het voor iets anders in te ruilen.
Ondertussen al een kleine 40.000km op de klok gezet en de machine heeft nog geen verkeerde slag of stoot gegeven. Rond de 60.000km de klepjes gesteld (wat wel nodig was) en verder zo nu en dan wat verse olie erin, een bandje, kettingsetje, een paar bougietjes en verder vooral rijden.

Bekijk bijlage 1330806
kleppenstellen hoort officieel bij 40.000 km en daarna weer bij 80.000. als je hem sportief gebruikt, dan is het beter om om de 25.000km de klepspeling te controleren en indien nodig te stellen. Mooi dat je zo teverden bent over de TRX!
 
kleppenstellen hoort officieel bij 40.000 km en daarna weer bij 80.000. als je hem sportief gebruikt, dan is het beter om om de 25.000km de klepspeling te controleren en indien nodig te stellen.
Hoe realistisch is dit interval? Verloopt de speling echt zo weinig? Misschien is mijn beeld wat vertekend, omdat ik een Suzuki GS500 had die elke 6000 km aan de beurt was.
Is er ook belangstelling voor een TRX meeting met tourrit in het komende jaar?
Dat lijkt me wel wat! Ik heb ondertussen een nieuwe kop die ik nog op mijn gemak ga reviseren, maar ik ben van plan mij TRX in het voorjaar wel weer rijdend te hebben :P.
 
volgens fabieksvoorschrift elke 42.000 km kleppen stellen, bij de eerste keer altijd veel te stellen, naar mate de km stand hoger wordt verloopt de speling minder.
 
Even voorstellen! Ik volg jullie nu een tijdje, want sinds afgelopen april ben ik de trotse eigenaar van deze TRX uit 1999. Ben helemaal onder de indruk en vind het echt een heerlijke motor. Jullie zullen van me horen!

TRX.jpg

Het viel me op dat het een gewoonte is om de data even te delen, dus bij dezen:
Data:
* Hyperpro veren voor;
* Staalomvlochten remleidingen voor;
* Donker kuipruitje
* Belly pan
* RVS Venom slip-on dempers
* Bluespots voor
* Gefreesde alu rem- en koppelingshendel
* Bi-Xenon verlichting
* K&N luchtfilter
 
b
volgens fabieksvoorschrift elke 42.000 km kleppen stellen, bij de eerste keer altijd veel te stellen, naar mate de km stand hoger wordt verloopt de speling minder.

Ja daar is weel interesse voor, dit is in het verleden ook wel eens gebeurt.
Ik heb thuis wel plek om een meeting te organiseren, maar woon in de buurt van Venlo. Dus dat zal voor de meeste wel uit de richting liggen.

Maar mochten er meer mensen nteresse hebben in een meeting laat het hier maar weten. 8-)
 
Ik op mijn TRX eind vorige eeuw. 6 jaar met veel veel plezier op gereden(1996/2002). Heerlijke stuurfiets. Tegenwoordig rij ik op een SP1 uit 2000 en een Z1000 uit 2004. Ook geweldig. :]
 

Bijlagen

  • 1ste TRX.bmp.jpg
    1ste TRX.bmp.jpg
    328,3 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan