Yamaha TRX850 topic deel 10

Mijn TRX is geschorst omdat het winter is. Na de winterstop tijd voor een verse accu, benzinepomp revisie en een grondige schoonmaak. De laatste twee wilde ik voor de winter al doen, maar de geboorte van onze dochter heeft wat roet in het eten gegooid...
 
Ja bedankt. :)

Omdat de kleine meid toch al vroeg op bed ligt heb ik tijd genomen om het benzinekraantje te reviseren. Naast wat harde rubbers kan ik niet ontdekken waarom er geen benzine meer doorheen wilde... anyway, volgens mij kun je er weinig fout aan doen als niks breekt.

Iemand nog slimme tips om op te letten voordat ik hem terug zet?

Hoe werkt dat vacuüm eigenlijk in dat kraantje zelf?
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend de kraan teruggezet. Toch iets fout gedaan want de benzine stroomde er nog steeds uit. Bleek ik een ringetje niet goed te hebben gemonteerd.
Nu stroomt er niks meer uit, wat ook zo zou moeten zijn als 'ie vacuum zuigt. Starten lukt nog niet (maar dat komt misschien omdat ik hem op on heb gezet ipv reserve, of omdat het te koud is en mijn accu eigenlijk wel zo goed als op is)

Anyway, accu aan de lader, morgen kraantje op reserve en dan nog eens proberen :)


Als een Duiters tijdens werk belt wanneer zijn factuur betaald gaat worden dan kom ik daar wel uit, maar dit soort technische dingen gaat me toch wat te ver...
 
Van het weekend de kraan teruggezet. Toch iets fout gedaan want de benzine stroomde er nog steeds uit. Bleek ik een ringetje niet goed te hebben gemonteerd.
Nu stroomt er niks meer uit, wat ook zo zou moeten zijn als 'ie vacuum zuigt. Starten lukt nog niet (maar dat komt misschien omdat ik hem op on heb gezet ipv reserve, of omdat het te koud is en mijn accu eigenlijk wel zo goed als op is)

Anyway, accu aan de lader, morgen kraantje op reserve en dan nog eens proberen :)
Voor het starten de kraan juist even op PRI, dan loopt de benzine door (zonder vacuüm). Zo heb je in elk geval de carbs dus vol. Als 'ie loopt kan die op ON/RES.
Beter niet op PRI laten staan want als je carbs niet helemaal goed afsluiten loopt je tank mogelijk leeg.

Hoe werkt dat vacuüm eigenlijk in dat kraantje zelf?
De onderdruk van de inlaat wordt gebruikt om de benzine alleen te laten stromen als de motor daadwerkelijk draait. Op zich aardig idee alleen geeft het kraantje zelf na de nodige jaren dus wel eens problemen. Dat vierkantje achterop de kraan is een membraan. De onderdruk trekt dan een klein schuifje uit een verbinding in de kraan zodat de benzine kan stromen.
 
De onderdruk trekt dan een klein schuifje uit een verbinding in de kraan zodat de benzine kan stromen.

Dat ronde dingetje?

Pri was ik idd vergeten. Bij aankoop is me verteld daar voorzochtig mee te zijn omdat je blok ook vol met benzine kan lopen u met alle gevolgen van doen. Maar hij doet het nu gewoon weer :).

Eigenlijk moet ik ff een proefrit maken, maar daar is het nu toch echt ff te vies weer voor (en hij is nog geschorst).
 
Dat ronde dingetje?

Pri was ik idd vergeten. Bij aankoop is me verteld daar voorzochtig mee te zijn omdat je blok ook vol met benzine kan lopen u met alle gevolgen van doen. Maar hij doet het nu gewoon weer :).

Eigenlijk moet ik ff een proefrit maken, maar daar is het nu toch echt ff te vies weer voor (en hij is nog geschorst).
Dat ronde dingetje... lekker duidelijk :P maar denk dat we idd hetzelfde bedoelen.
Op PRI blijft 'ie inderdaad doorlopen, dus niet op laten staan. Maar om de carbs vol te krijgen is het wel handig, scheelt eindeloos starten.
 
Dit weekend na 6 maanden de cilinders en (gereviseerde) kop weer op mijn TRX gezet. Zondagmiddag plofte hij weer vrolijk bij de eerste druk op de knop. De eerste kilometers zitten er dus weer op!

Overigens reed toen ik aan het klussen was een blauwe TRX langs, iemand van hier? Maartensdijk, net naast de snelweg in de richting van Lage Vuursche/Hollandsche Rading.
 
Dit weekend na 6 maanden de cilinders en (gereviseerde) kop weer op mijn TRX gezet. Zondagmiddag plofte hij weer vrolijk bij de eerste druk op de knop. De eerste kilometers zitten er dus weer op!

Overigens reed toen ik aan het klussen was een blauwe TRX langs, iemand van hier? Maartensdijk, net naast de snelweg in de richting van Lage Vuursche/Hollandsche Rading.
Goed zo, dat doe je beter dan ik! De ene ligt uit elkaar en de andere staat te wachten op nieuwe banden.
Dat doe ik elk jaar weer, pas beginnen met sleutelen als het al mooi weer wordt... |(
 
Mijn oude TRX, hallo allemaal hier.

Euhm…. WOW… geweldig om hem te zien. Slechtste beslissing ooit om hem ingeruild te hebben haha.
Top tijd, top motor en gewéldige herinneringen er aan en aan de tijd hier met iedereen van het MF TRX topic toentertijd.

En ja, ik ben weer na jaren online, omdat ik hoop volgend jaar weer een motor aan te schaffen en hier op het forum de koopjes en andere info te gaan gebruiken om tot een aanschaf te komen. Waarschijnlijk een Honda VFR... maar ben niet zo merk/type gebonden.

Maar gaaf om dit te zien! Hopelijk heb je er veel FUN van, ik had niet anders. Echt een liefhebbers motor geweest met alle modificaties.

Grtn
Gerben aka Trixz
:W Gerben!
Zei je nou echt het H.-woord, in dít topic?! :N


Hee Gerben, Ik lees hier soms ook nog ff mee hoor. Blijft een leuke motor en jammer dat Yamaha het model niet verder heeft doorontwikkeld.
Maar inderdaad het H woord hahaha.

Toch maar weer een motor ipv de Sub?
 
Beste Trx-ers,

De mijne is uit de winterstalling...loopt goed...alleen,
Ik heb een te rijke afstelling, hij stinkt verschrikkelijk naar de CO...dat had hij ook voor de winterstop.
Welke regelschroef op de carb (ik dacht aan de lucht regeling) moet ik verdraaien om hier verandering in te krijgen.

Grtjes J.
 
Beste Trx-ers,

De mijne is uit de winterstalling...loopt goed...alleen,
Ik heb een te rijke afstelling, hij stinkt verschrikkelijk naar de CO...dat had hij ook voor de winterstop.
Welke regelschroef op de carb (ik dacht aan de lucht regeling) moet ik verdraaien om hier verandering in te krijgen.

Grtjes J.

Lijkt mij stug dat je CO ruikt (dan ben je de eerste mens die dat kan) :+

Stinkt ie dan niet naar benzine? Zomaar lukraak aan stelschroeven draaien lijkt mij niet handig.

- Carb vervuild met snot (maar je had het voor de winter ook al dus dit zal niet)
- versleten naalden (TRX kwaal)


Ik zou naar die laatste kijken (of echt op de testbank zetten)
 
Laatst bewerkt:
Pfff, 41€ voor 1 naald.....bij cmsnl.com, en de naaldbuis 43€....dat is een dure grap...zijn er goedkopere alternatieven?
 
Pfff, 41€ voor 1 naald.....bij cmsnl.com, en de naaldbuis 43€....dat is een dure grap...zijn er goedkopere alternatieven?


Zo! ik dacht dat de onderdelen voor een R1 duur waren :o.
(dacht laatst nog "had beter mijn TRX kunnen houden ", maar dat neem ik terug :+)

Ff wachten tot andere reageren. Ik heb die naalden nooit hoeven vervangen. Anderen wellicht wel. Ik weet dan je toen wel zo'n soort tuningskitje had met andere naalden, sproeiers en een veer.
 
Toen die blauwe TRX voorbij reed...zeg tie toch..... :+

(sorry, beetje flauwe humor moet kunnen op de ochtend)

Dan was ik het niet.

Pfff, 41€ voor 1 naald.....bij cmsnl.com, en de naaldbuis 43€....dat is een dure grap...zijn er goedkopere alternatieven?


Gewoon de motorzaak eens proberen?

Of anders dynojet kitje. Kost iets meer maar dan krijg je ook meer
 
Hallo TRXers,
Ik heb paar weken terug voor de eerste keer mijn wiellagers vervangen. Dit ging allemaal vrij soepel, op een ding na. Er moet iets fout zijn gegaan bij het terug monteren van de snelheidsopnemer. In eerste instantie werkte alles perfect, maar na een paar kilometer op de snelweg kapte hij ermee. Toen ik hem los heb gemaakt bleek duidelijk dat er iets niet soepel draaide, want bij de wormoverbrenging is het kunststof element helemaal gesmolten. Ik krijg zelf niet goed bedacht wat de oorzaak hiervan is, hij zat goed in het vet en volgens mij kon er voor de rest weinig fout gaat. Heb inmiddels al een nieuwe liggen, maar wil dit toch even weten voor ik deze monteer.
Groeten!
 
Lijkt mij stug dat je CO ruikt (dan ben je de eerste mens die dat kan) :+

Stinkt ie dan niet naar benzine? Zomaar lukraak aan stelschroeven draaien lijkt mij niet handig.

- Carb vervuild met snot (maar je had het voor de winter ook al dus dit zal niet)
- versleten naalden (TRX kwaal)

Ik zou naar die laatste kijken (of echt op de testbank zetten)

:^
Ik verdenk ook de naaldbuizen inderdaad. Ga je met wat stelschroefjes draaien niet oplossen.
Pfff, 41€ voor 1 naald.....bij cmsnl.com, en de naaldbuis 43€....dat is een dure grap...zijn er goedkopere alternatieven?
Mja dat zijn gewoon genuine yamaha parts, hetzelfde als je bij de dealer haalt.
Ik heb voor mijn YZF750R (watte? zelfde carbs als de TRX!) ca. €20 per stuk betaald, voor alleen de naaldbuizen dan. Die waren van dynojet denk ik want het was bij Fredriks in Goes. Is wel al de nodige jaren geleden! Maar er zijn dus wel alternatieven. Check bijv.:
http://www.wemoto.be/bikes/yamaha/trx_850/96/
Kedo heeft ook wel wat, maar goedkoop zijn ze niet.
KEDO - Product Details

KEDO - Product Details

Edit: ik check net jouw specs in de startpost nog even... heb jij er geen flatslides op zitten?

Hallo TRXers,
Ik heb paar weken terug voor de eerste keer mijn wiellagers vervangen. Dit ging allemaal vrij soepel, op een ding na. Er moet iets fout zijn gegaan bij het terug monteren van de snelheidsopnemer. In eerste instantie werkte alles perfect, maar na een paar kilometer op de snelweg kapte hij ermee. Toen ik hem los heb gemaakt bleek duidelijk dat er iets niet soepel draaide, want bij de wormoverbrenging is het kunststof element helemaal gesmolten. Ik krijg zelf niet goed bedacht wat de oorzaak hiervan is, hij zat goed in het vet en volgens mij kon er voor de rest weinig fout gaat. Heb inmiddels al een nieuwe liggen, maar wil dit toch even weten voor ik deze monteer.
Groeten!
Hmm. Het gebeurt wel eens dat de ring met die flapjes, nr. 5 in het plaatje, niet goed gemonteerd wordt. Met het aandraaien van de vooras worden dan die flapjes plat gedrukt. Maar opzich zou het wormwieltje daar niet van te lijden hoeven hebben. Ik zou zeggen, let goed op dat die flapjes op z'n plek vallen. En een lekkere klodder vet in het mechaniekje met het wormwieltje. Dan moet het goedkomen. :Y
YA-TRX-850_bi.png


Oh, je kunt natuurlijk ook nog even checken of de kabel zelf en de km-teller-unit wel soepel draaien!
 
Laatst bewerkt:
Dag Tarwetijger,
Neen, ik heb geen flat sliders, dan zou de versnellingsbak helemaal ontploffen...vrees ik,
en flat sliders zijn leuk als je veel gas geeft, helaas is dat op de openbare weg niet meer aan de orde...
Toch bedankt voor de handige links, en het zullen de naaldbuizen wel zijn, want die zijn nog nooit vervangen.
Ik bekijk het nog even, eerst eens een lange rit maken, zodat er terug verse benzine in de tank zit, samen met carburator cleaner van liqui moly.
Ik laat weten hoe het verder loopt,
Grtjes en fijn weekend. j.
 
Dag Tarwetijger,
Neen, ik heb geen flat sliders, dan zou de versnellingsbak helemaal ontploffen...vrees ik,
en flat sliders zijn leuk als je veel gas geeft, helaas is dat op de openbare weg niet meer aan de orde...
Toch bedankt voor de handige links, en het zullen de naaldbuizen wel zijn, want die zijn nog nooit vervangen.
Ik bekijk het nog even, eerst eens een lange rit maken, zodat er terug verse benzine in de tank zit, samen met carburator cleaner van liqui moly.
Ik laat weten hoe het verder loopt,
Grtjes en fijn weekend. j.


Ik kan me nog een OVER-TRX herinneren met 110pk .:9~ Zo snel ploft die niet. En anders een mooie kans om een 6 bak te monteren.
De standaardsetting voor een carb gaan ook niet op met de specs van die van jou. Zal wel een testrun worden denk ik?
 
Tja, een zes-bak zou mooi zijn...
maar ik zit ondertussen al aan mijn 3de motorblok...
het volgende zal nieuwe klepgeleiders zijn om het olieverbruik te beperken,
al moet is zeggen,
A57DE1C7-9A42-4BC8-849C-4B91F851BD3C.jpeg
sinds er nieuwe klep seals op zitten en speciale Denicol olie het olieverbruik wel meevalt.
Vermogen genoeg 😁...inderdaad er zijn aanpassingen gebeurd aan het luchtfilter, maar de carburateurs en naalden zijn standaard...
Even ter info...
1ste motorblok...na lange snelwegrit tegen 180+ drijfstang ingelopen krukas...eigen schuld te weinig olie
2de motorblok...na +100000km en een keer 2 en 3 versnellings tandwielen vervangen...einde...begon vreselijk te rammelen...
3de blok...een nieuwe (lees amper ingereden tdm4tx zonder olieverbruik) overgebouwd,
wel mijn star-twin geflowde kop met Vee-Two nokkenassen gehouden...die kop gaat dus al wel even mee, en zou nieuwe klep-zittingen moeten krijgen.
Nadeel, een Tdm-blok heeft andere versnellings overbrengingen, en dat is net even anders...
Ik durf niet te schatten naar de totaal km- stand van het rijwielgedeelte...maar het zijn er zeer veel, menig BMW rijder zou er jaloers op worden 😁...
Door de andere wielen, heb ik eigenlijk nooit mijn km-standen bijgehouden...eerst een lomp digitaal tellerding, daarna fiets computer, nu koso dl-03 teller...
 
Terug
Bovenaan Onderaan