Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Hoewel ik deze niet mis vind vind ik het jammer dat het stuur terug iets naar voren werd geplaatst voor de sportieve houding.
Ik vind het meer rechtop zitten van de gen 3 juist fijner.
Voorlopig blijf ik mijne nog houden hoewel ik wel een testrit wil doen met deze nieuwe.
 
Net wanneer je dacht dat de mt09 niet lelijker kon worden....
Helemaal mee eens!

Ik denk dat ik voor ktm ga, die weten wat mooi is:
topper.jpeg
 
Even een technisch vraagje.
Mijn koppeling rammelt nogal als hij in zijn vrijstaat. Verder schakelt hij goed. (terug soms wat lastig).
KM-stand gaat richting de 70.000. Volgens mijn garage moet de koppelingskorf worden vervangen. Ik loopt het risico dat het ding uit elkaar spat met alle gevolgen van dien. Reparatie ongeveer € 400 à €500,-
Ik rijd het model van 2015 zonder abs

Iemand hier ervaring mee?
 
Even een technisch vraagje.
Mijn koppeling rammelt nogal als hij in zijn vrijstaat. Verder schakelt hij goed. (terug soms wat lastig).
KM-stand gaat richting de 70.000. Volgens mijn garage moet de koppelingskorf worden vervangen. Ik loopt het risico dat het ding uit elkaar spat met alle gevolgen van dien. Reparatie ongeveer € 400 à €500,-
Ik rijd het model van 2015 zonder abs

Iemand hier ervaring mee?
Koppeling van mijn MT09 model 2015 "ratelde" in z'n vrij ook altijd en was in z'n vrij absoluut niet stil. Het klonk des Ducati's :+
Maar dat deed ie ook toen ie nieuw(er) was. Dat hoorde een beetje bij dat model maar was technisch verder in orde.
Of dat hetzelfde geluid is als wat jij hoort weet ik niet maar kan zijn dat ie na zoveel km's een koppelingsprobleem krijgt. Verder geen ervaring mee.
 
Even een technisch vraagje.
Mijn koppeling rammelt nogal als hij in zijn vrijstaat. Verder schakelt hij goed. (terug soms wat lastig).
KM-stand gaat richting de 70.000. Volgens mijn garage moet de koppelingskorf worden vervangen. Ik loopt het risico dat het ding uit elkaar spat met alle gevolgen van dien. Reparatie ongeveer € 400 à €500,-
Ik rijd het model van 2015 zonder abs

Iemand hier ervaring mee?
ik denk dat dit best normaal is. zoek maar eens in een mt09 facebook groep voor de lol. er komen geregeld filmpjes voorbij van mensen die zeggen dat hun mt09 opeens meer geluid maakt in neutraal etc. bijna alle reacties onder deze filmpjes zijn; that is stock. usual sound, its fine, every mt09 has it, etc etc. wel kan je de filmpjes gebruiken om na te gaan of jouw motor eenzelfde geluid maakt, maakt ie dit niet, zou je de koppeling bij een andere motorzaak nog kunnen laten checken. vaak is het dat de ' dempingsrubbers' op de koppeling hun werk niet meer goed doen, maar dit heeft eigenlijk geen effect op de prestaties,wel op het geluid dus, voor zover ik overal lees. mocht je dan toch de koppeling moeten vervangen, kan je ook naar een ' extreme creations billet' koppeling kunnen kijken, of tweedehands een koppeling proberen te kopen van een 2e generatie, deze heeft een slipper clutch en moet sowieso al minder geluid maken als het goed is(en ontkoppelt volgens mij wat lichter.)
toen ik mijn 2014 streetrally kocht had ik al veel op forums gestruind naar problemen en kwaaltjes, toen de motor dus ducati achtige geluiden maakte was ik hier niet echt bang voor, nu 8 duizend km later en een trip naar luxemburg doet ie alles nog net zo goed als toen ik deze 5 maanden terug kocht.

wel kan je bij zo een km stand de kleppen kunnen laten checken, dit kan natuurlijk ook wat geluid maken. dit moet eigenlijk om de 40duizend km maar toen mijne laatst bij 35 duizend gecheckt is stonden alle uitlaatkleppen uit spec. dit is ook een bekend dingetje bij de mt09 cp3 blokken, dat zeker de uitlaatkleppen standaard erg ' nauw' zijn afgesteld en daarom soms al snel uit spec kunnen gaan, nog voor de voorgeschreven km voor klep controle. mijn mt09 gaat daarom ook weer richting de 70 duizend voor zijn 2e klep controle, laatst was dit dus 5duizend km eerder dan voorgeschreven, en de 2e keer wordt 10duizend km eerder waarschijnlijk. liever te vroeg dan te laat.

oooook kan je nog je nokkenaskettingspanner laten checken, deze wil ook nog wel eens niet goed de spanning erop houden, wat ook weer geluid kan maken. filmpjes voor alle kwaaltjes en de bijbehorende geluiden kan je echt wel vinden op YouTube. maar voor nu denk ik echt dat de koppeling voor een mt09 een ' normaal' geluid maakt.
 
En ik heb een duurtest in Motorrad gezien van de Gen1 MT09 en daar was het geluid en de versnellingsbak ook een thema maar na 50.000 km was alles goed, ondanks dat de bak/koppeling niet echt stil zijn. De MT09 stond toen in de top 10 van de duurtest-lijst, m.a.w. een betrouwbare fiets :Y :]
 
En ik heb een duurtest in Motorrad gezien van de Gen1 MT09 en daar was het geluid en de versnellingsbak ook een thema maar na 50.000 km was alles goed, ondanks dat de bak/koppeling niet echt stil zijn. De MT09 stond toen in de top 10 van de duurtest-lijst, m.a.w. een betrouwbare fiets :Y :]
klopt! merk zelf ook wel een beetje een gierende versnellingsbak. nja, merkte, nu ik mn standaard uitlaat verwisseld heb voor een sc project hoor ik alleen nog maar kabaal ;). maar de bak leek net de achteruit versnelling van een auto, vooral in de 3e 4e 5e versnelling, andere versnellingen had ik dit niet. schakelt nog steeds soepel dus ben er ook niet echt bang voor.
 
heeft er iemand handkappen op zijn mt 09 Gen 3 zitten?
mocht je die hebben wat is het merk en je ervaring?

wordt nu namelijk snel kouder en als mn handen dan uit de wind zitten lijkt me dat een stuk aangenamer!
 
heeft er iemand handkappen op zijn mt 09 Gen 3 zitten?
mocht je die hebben wat is het merk en je ervaring?

wordt nu namelijk snel kouder en als mn handen dan uit de wind zitten lijkt me dat een stuk aangenamer!
geen ervaring mee op een gen3, wel op mn streetrally, en vorige motor. ik merk er momenteel niet heel veel van, op mn vorige motor wel meer, maar die had ook echt dichte handkappen. ik heb deze handkappen nog liggen, misschien vind je ze wat, anders probeer ik ze aankomende winter zelf misschien uit. het zijn de originele handkappen voor een aprilia shiver 750.
 
heeft er iemand handkappen op zijn mt 09 Gen 3 zitten?
mocht je die hebben wat is het merk en je ervaring?

wordt nu namelijk snel kouder en als mn handen dan uit de wind zitten lijkt me dat een stuk aangenamer!
Had er op mijne zitten van oxford (die je bar ends vervangen) en had er moffen over gedaan.
Dan merk je niets van regen :)
 
Iemand toevallig een Mivv GP Pro full system op zijn Gen 3?
Mijn keuze is zeer waarschijnlijk gevallen op deze uitlaat i.v.m. het volledig e-keur (met Kat los erbij kopen dan) voor de ritjes in Duitsland etc.
MIVV Volledig systeem bestellen
Ben benieuwd naar de ervaringen
Ik heb deze incl kat, ben er héél tevreden mee. Niet te overdreven maar wel een super mooi geluid, enorme verbetering tov origineel.

Ben wel benieuwd wat een db meting zou zeggen. Voor mijn gevoel klinkt het toch echt wel wat harder dan origineel, maar dat zou misschien ook aan de diepere toon kunnen liggen.
 
Ik heb deze incl kat, ben er héél tevreden mee. Niet te overdreven maar wel een super mooi geluid, enorme verbetering tov origineel.

Ben wel benieuwd wat een db meting zou zeggen. Voor mijn gevoel klinkt het toch echt wel wat harder dan origineel, maar dat zou misschien ook aan de diepere toon kunnen liggen.
Ah top! Ja ik denk dat ik de kat erbij bestel, maar of ik hem er direct in doe weet ik nog niet. Voor de duitsland ritjes uiteraard wel haha.
Heb je wat foto's of een video evt? Mag mij gerust een DM sturen :)
 
Heb deze toen even snel in de tuin gemaakt.
20230901_172147.jpg
20230901_172059.jpg

Een filmpje van mijn motor heb ik nog niet. Maar deze op youtube komt wel precies overeen met hoe het nu klinkt.
 
zojuist 2e generatie lucht scoops(noem je ze zo?) en de binnenkant hiervan besteld om te plaatsen op mijn 1e generatie mt09(totaal 100eu op alieexpress). als je een voorbeeld wil van de looks, check (@detal_mt09) op instagram, ik vind zijn mt09 er erg vet uitzien. nu heb ik alleen een streetrally, dus ik ben benieuwd op de 2e generatie zijkapjes past icm de streetrally zijkap, en dan ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de looks ervan. wat denken jullie? mogelijk? en de mogelijke looks?
 
zojuist 2e generatie lucht scoops(noem je ze zo?) en de binnenkant hiervan besteld om te plaatsen op mijn 1e generatie mt09(totaal 100eu op alieexpress). als je een voorbeeld wil van de looks, check (@detal_mt09) op instagram, ik vind zijn mt09 er erg vet uitzien. nu heb ik alleen een streetrally, dus ik ben benieuwd op de 2e generatie zijkapjes past icm de streetrally zijkap, en dan ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de looks ervan. wat denken jullie? mogelijk? en de mogelijke looks?
gisteren bezig geweest om de 2e generatie luchthappers op mijn mt09 te monteren. het was even zoeken met hoe ik de zekeringen moest ophangen. de plastic kapjes hadden hier geen ophangpunten voor, uiteindelijk met wat creatief denkwerk wel opgelost. hier een foto van de streetrally in de huidige vorm(ja ze moet echt gewassen worden) de roosters heb ik zelf geknipt van een metaalgaasplaat. de streetrally kapjes buigen iets verder naar buiten dan met de originele kapjes, maar staat niet verkeerd moet ik zeggen

IMG_4429.JPG
 
Goedemiddag! Na een hele tijd meelezen op dit forum toch maar eens de sprong gewaagd door mezelf hier te melden. Zat al jaren in mijn hoofd om het motorrijbewijs te halen (eerlijk: veelal de nadelen van motorrijden overwogen...), maar na het lezen van de nodige topics op dit forum sloeg de twijfel toe en na het volgen van een proefles was ik verkocht (en in mijn hoofd weer even terug op mijn Derbi Senda SM DRD). Rijbewijs gehaald, klein reisje naar Nieuw Zeeland achter de rug en twee weken geleden een Yamaha MT-09 SP aangeschaft. :) Lang getwijfeld tussen een Tracer 9 GT en deze, keuze uiteindelijk op de MT gevallen en toeval bestaat niet: tijdens het zoeken kwam ik deze tegen die nagenoeg precies heeft wat ik zocht: Akrapovich uitlaat, originele spiegels, beschaafd ruitje en nog wat kleine dingetjes zoals een radiator-guard.

YMT09SP_6.jpg
.

YMT09SP_5.jpg


Blijft er dan niets te wensen? Nou...
  • Hopelijk op korte termijn droog weer, want op het ophalen na ("best frisjes") heb ik er nog weinig mee gereden.
  • Comfortzadel.
  • Nadenken over het vervangen van de USB lader (huidige is het rubberen kapje kapot, daar ga ik slecht op).
  • Nadenken over telefoon / navigatiehouder, komende tijd eens wat meer op inlezen.
  • Ben benieuwd naar de ervaringen met Michelin Road 6 banden, reviews op joetjoeb zijn veelbelovend.
  • ECU Flash? Combineren met een DNA Luchtfilter? Iemand ervaringen met die laatste?
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag! Na een hele tijd meelezen op dit forum toch maar eens de sprong gewaagd door mezelf hier te melden. Zat al jaren in mijn hoofd om het motorrijbewijs te halen (eerlijk: veelal de nadelen van motorrijden overwogen...), maar na het lezen van de nodige topics op dit forum sloeg de twijfel toe en na het volgen van een proefles was ik verkocht (en in mijn hoofd weer even terug op mijn Derbi Senda SM DRD). Rijbewijs gehaald, klein reisje naar Nieuw Zeeland achter de rug en twee weken geleden een Yamaha MT-09 SP aangeschaft. :) Lang getwijfeld tussen een Tracer 9 GT en deze, keuze uiteindelijk op de MT gevallen en toeval bestaat niet: tijdens het zoeken kwam ik deze tegen die nagenoeg precies heeft wat ik zocht: Akro uitlaat, originele spiegels, beschaafd ruitje en nog wat kleine dingetjes zoals een radiator-guard.

Bekijk bijlage 1952315.

Bekijk bijlage 1952314

Blijft er dan niets te wensen? Nou...
  • Hopelijk op korte termijn droog weer, want op het ophalen na ("best frisjes") heb ik er nog weinig mee gereden.
  • Comfortzadel.
  • Nadenken over het vervangen van de USB lader (huidige is het rubberen kapje kapot, daar ga ik slecht op).
  • Nadenken over telefoon / navigatiehouder, komende tijd eens wat meer op inlezen.
  • Ben benieuwd naar de ervaringen met Michelin Road 6 banden, reviews op joetjoeb zijn veelbelovend.
  • ECU Flash? Combineren met een DNA Luchtfilter? Iemand ervaringen met die laatste?
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Mooi ding hoor!!!

Voor telefoonhouder raad ik Quadlock aan! Zorg wel dat je de vibration damper erbij koopt!
 
Goedemiddag! Na een hele tijd meelezen op dit forum toch maar eens de sprong gewaagd door mezelf hier te melden. Zat al jaren in mijn hoofd om het motorrijbewijs te halen (eerlijk: veelal de nadelen van motorrijden overwogen...), maar na het lezen van de nodige topics op dit forum sloeg de twijfel toe en na het volgen van een proefles was ik verkocht (en in mijn hoofd weer even terug op mijn Derbi Senda SM DRD). Rijbewijs gehaald, klein reisje naar Nieuw Zeeland achter de rug en twee weken geleden een Yamaha MT-09 SP aangeschaft. :) Lang getwijfeld tussen een Tracer 9 GT en deze, keuze uiteindelijk op de MT gevallen en toeval bestaat niet: tijdens het zoeken kwam ik deze tegen die nagenoeg precies heeft wat ik zocht: Akro uitlaat, originele spiegels, beschaafd ruitje en nog wat kleine dingetjes zoals een radiator-guard.

Bekijk bijlage 1952315.

Bekijk bijlage 1952314

Blijft er dan niets te wensen? Nou...
  • Hopelijk op korte termijn droog weer, want op het ophalen na ("best frisjes") heb ik er nog weinig mee gereden.
  • Comfortzadel.
  • Nadenken over het vervangen van de USB lader (huidige is het rubberen kapje kapot, daar ga ik slecht op).
  • Nadenken over telefoon / navigatiehouder, komende tijd eens wat meer op inlezen.
  • Ben benieuwd naar de ervaringen met Michelin Road 6 banden, reviews op joetjoeb zijn veelbelovend.
  • ECU Flash? Combineren met een DNA Luchtfilter? Iemand ervaringen met die laatste?
gefeliciteerd, mooie bike!
quadlock of sp connect zijn top houders voor telefoons, wel inderdaad met een anti vibratie module ertussen, anders kan de autofocus van je camera de geest geven.
met de road 6 geen ervaring, wel met de road 5, heb deze er nu net geen 10 duizend km opliggen, in mei gemonteerd(woonwerk, plezier ritjes en motorvakantie naar luxemburg(en terug natuurlijk) en er is nog genoeg rubber over voordat ik bij de slijtnokjes ben. denk dat de road 6 hetzelfde doet,al dan niet beter. op mijn vorige motor ook de road 5 gehad, en ondanks dat het een vtwin was met al 60/70nm bij 3duizen tpm, toch 18duizend km met de achterband gedaan, en ik trok/ trek ook niet altijd even rustig op. voor mij ook meer dan voldoende grip in zowel nat als droog weer. wel een aanrader dus wat mij betreft.

ecu flash, geen ervaring mee, maar zou dit bij madracing, druiif of tovami laten doen, hier hoor je toch veel goede verhalen over en hebben hier ook meer dan genoeg ervaring mee. dit staat ook nog op mijn lijstje. combineren met luchtfiilter zal je een paar pk meer opleveren maar denk niet dat dit merkbaar is. wel kan je natuurlijk enkele begrenzingen uit laten schakelen, al weet ik niet hoe dit precies bij generatie 3 zit.

(btw, waarom wordt het (door jou) eigenlijk een akro uitlaat genoemd? het is een AKRApovic toch?)
 
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Mooi ding hoor!!!

Voor telefoonhouder raad ik Quadlock aan! Zorg wel dat je de vibration damper erbij koopt!
Thanks! :)
gefeliciteerd, mooie bike!
quadlock of sp connect zijn top houders voor telefoons, wel inderdaad met een anti vibratie module ertussen, anders kan de autofocus van je camera de geest geven.
met de road 6 geen ervaring, wel met de road 5, heb deze er nu net geen 10 duizend km opliggen, in mei gemonteerd(woonwerk, plezier ritjes en motorvakantie naar luxemburg(en terug natuurlijk) en er is nog genoeg rubber over voordat ik bij de slijtnokjes ben. denk dat de road 6 hetzelfde doet,al dan niet beter. op mijn vorige motor ook de road 5 gehad, en ondanks dat het een vtwin was met al 60/70nm bij 3duizen tpm, toch 18duizend km met de achterband gedaan, en ik trok/ trek ook niet altijd even rustig op. voor mij ook meer dan voldoende grip in zowel nat als droog weer. wel een aanrader dus wat mij betreft.

ecu flash, geen ervaring mee, maar zou dit bij madracing, druiif of tovami laten doen, hier hoor je toch veel goede verhalen over en hebben hier ook meer dan genoeg ervaring mee. dit staat ook nog op mijn lijstje. combineren met luchtfiilter zal je een paar pk meer opleveren maar denk niet dat dit merkbaar is. wel kan je natuurlijk enkele begrenzingen uit laten schakelen, al weet ik niet hoe dit precies bij generatie 3 zit.

(btw, waarom wordt het (door jou) eigenlijk een akro uitlaat genoemd? het is een AKRApovic toch?)
Thanks! Spelfaut aangepast, slechte verbastering van iets wat in mijn hoofd klinkt als Akropovich.
 
Terug
Bovenaan Onderaan