XTZ750 Super Ténéré - Deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik ben nu ook in het bezit gekomen van een XTZ750, vandaag wezen kijken en de koop rond gemaakt. Er zit wel werk aan want volgens de vorige eigenaar heeft ie zonder olie gedraaid en is er schade aan de lagers, ik ga van het ergste uit en reken op een flinke blokrevisie.
Verder is de motor helemaal in orde en heb ik op de ketting na er geen omkijken na, er zijn recentelijk veel onderdelen vervangen.

full
 
En nog een plaatje

full


Ik vraag me af of je ook een TDM850 blok eronder kan hangen zonder aanpassingen, weet iemand iets te vertellen over eventuele verschillen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of je ook een TDM850 blok eronder kan hangen zonder aanpassingen, weet iemand iets te vertellen over eventuele verschillen?

Daarover staat erg veel info op www.xtz750.com. Voorzover ik weet kan een eerste generatie TDM blok er zonder problemen in. Niewere generaties met wat meer aanpassingen (injectie, draadboom/cdi etc)
 
Dr Dré, come in plz Dr Dré.


3VD past volgens mij vrij gemakkelijk en de 4TX past ook wel, maar daar gaat Dré vast wat over zeggen.

Ik had de eigenaar ook gemaild voor deze Suup maar hij vond het niet nodig even te antwoorden.

Het zijn iig de juiste kleuren. Veel plezier ermee.
 
3VD blok is het simpelste. Volgens mij hoeven er dan maar 2 dingen aangepast te worden. De bevestiging van het schakel pedaaltje zit bij een TDM blok op een andere plek. Het carter heeft echter wel de uitsparing op de plaats waar deze bij de XTZ moet komen. Carter verwisselen en/of draad tappen dus. De tweede aanpassing is een bout vervangen door 1 met een plattere kop, bij de XTZ schraapt deze anders tegen de achterbrug aan (als je het blok al op z'n plek krijgt).
Het 4TX blok (heb ik ook) vraagt wat extra aanpassingen. Hierbij moeten er enige electronische aanpassingen gedaan worden. Je hebt de CDI en bobines van de 4TX nodig en zal deze in de bedrading moeten integreren.

Toch kan het wel eens lastig worden een geschikt donor TDM blok te vinden, en ze zijn over het algemeen niet echt goedkoop. Er staat op dit moment wel een schade TDM op marktplaats, mischien is 't wat:
klik
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je ook de carteronderkant en de olieopzuiger moest verwisselen met die van een XTZ, anders past de carterbeschermplaat niet meer
 
Hoofdoel is gewoon het 750blok reviseren maar als ik een 850 blok tegen kom den weet ik nu dat daar ook wel iets mee te doen is, zouden alleen krukas,zuigers en cilnder+kop over te zetten zijn?
 
Dat ziet er interessant uit, ik denk dat je daar wel wat mee kunt, blok houden en de rest verkopen, spring je er toch nog redelijk uit.
Dit is zeker interessant! alleen denk ik dat ik inmiddels boven de vraagprijs moet gaan bieden wil nog kans maken en daar heb ik geen zin in.
 
De afsluiting is niet helemaal volgens plan zo te zien. -O-
Al weer een beetje hersteld? Was Mongolië zoiezo wel de eindbestemming of had de reis nog verder moeten gaan?

Neen, de afsluiting had idd beter gekund maar ik weet nu nog niet wat er fout is gegaan. Ben 'n beetje hersteld, loop nu met zachtblauwe krukken, geschenk van de Mongoolse overheid. Ulaanbator was zowiezo eindpunt geweest, alleen nu wat eerder bereikt dan de bedoeling was. Ik was overigens vergeten te melden dattie ook nog 20 minuten voor 3/4 onder water heeft gestaan omdat we vast kwamen te zitten in een snelstromende beek; f op de startknopdrukken IN de beek, en ja hoor, gelijk lopen.
 
Neen, de afsluiting had idd beter gekund maar ik weet nu nog niet wat er fout is gegaan. Ben 'n beetje hersteld, loop nu met zachtblauwe krukken, geschenk van de Mongoolse overheid. Ulaanbator was zowiezo eindpunt geweest, alleen nu wat eerder bereikt dan de bedoeling was. Ik was overigens vergeten te melden dattie ook nog 20 minuten voor 3/4 onder water heeft gestaan omdat we vast kwamen te zitten in een snelstromende beek; f op de startknopdrukken IN de beek, en ja hoor, gelijk lopen.

Dat is nog eens een leuk souvenir!
 
Weer eens wat anders dan een ordinaire geslachtsziekte!
 
Laatst bewerkt:
Nou... eindelijk weer gereden. Na de stator te hebben vervangen en een nieuwe voorband (toch maar weer een anakeetje) eindelijk weer eens op de fiets gestapt. Uiteindelijk ca 80km gereden maar nog niet tevreden.

Het probleem dat hij, bij fiks gasgeven, volledig instort is weg... zat binnen not time op de 160 op de snelweg, dus da's al iets. Maar wat wel blijft is dat hij tussen de 3500 en 5000 toeren blijft schokken, alsof hij pingelt. Als je in dat toerenbereik stationair rijdt dan voel je hem constant lichtelijk schokken. Geef je dan wat gas dan gebeurt er niets tot je fiks gasgeeft, dan schiet je vooruit. Dat rijdt erg beroerd en schokkerig.

Ik had inmiddels de open K&N's er weer op gezet (ivm de dynojet II) en heb ook de uitlaat via de achterkant opengeboord met 22mm (wat een k#t klus). Gezien het feit dat het in een bepaald toerenbereik zit blijf ik toch aan de uitlaat denken (bij weinig toeren komt er weinig druk, bij 5000+ toeren douwt de motor er wel doorheen maar in het middenbereik is de tegendruk wellicht net te groot). Het is een tweedehandse uitlaat van een motor in vergaande staat van ontbinding... wellicht is hij toch gewoon verstopt met troep. Ik denk er nu over om in de twee aansluitingspijpen een paar gaten te boren om te kijken wat er dan gebeurt. Als het dan over is weet ik zeker dat ik naar een andere uitlaat moet...

of zie ik nu echt iets over het hoofd?
 
Ik verwacht eerlijk gezegd eerder dat het iets met de carbs is. Heb je al gespeeld met de gasnaaldhoogte? Standaard is uit mijn hoofd de 2e stand van boven.
 
Nou... eindelijk weer gereden. Na de stator te hebben vervangen en een nieuwe voorband (toch maar weer een anakeetje) eindelijk weer eens op de fiets gestapt. Uiteindelijk ca 80km gereden maar nog niet tevreden.

Het probleem dat hij, bij fiks gasgeven, volledig instort is weg... zat binnen not time op de 160 op de snelweg, dus da's al iets. Maar wat wel blijft is dat hij tussen de 3500 en 5000 toeren blijft schokken, alsof hij pingelt. Als je in dat toerenbereik stationair rijdt dan voel je hem constant lichtelijk schokken. Geef je dan wat gas dan gebeurt er niets tot je fiks gasgeeft, dan schiet je vooruit. Dat rijdt erg beroerd en schokkerig.

Ik had inmiddels de open K&N's er weer op gezet (ivm de dynojet II) en heb ook de uitlaat via de achterkant opengeboord met 22mm (wat een k#t klus). Gezien het feit dat het in een bepaald toerenbereik zit blijf ik toch aan de uitlaat denken (bij weinig toeren komt er weinig druk, bij 5000+ toeren douwt de motor er wel doorheen maar in het middenbereik is de tegendruk wellicht net te groot). Het is een tweedehandse uitlaat van een motor in vergaande staat van ontbinding... wellicht is hij toch gewoon verstopt met troep. Ik denk er nu over om in de twee aansluitingspijpen een paar gaten te boren om te kijken wat er dan gebeurt. Als het dan over is weet ik zeker dat ik naar een andere uitlaat moet...

of zie ik nu echt iets over het hoofd?

één tip :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht eerlijk gezegd eerder dat het iets met de carbs is. Heb je al gespeeld met de gasnaaldhoogte? Standaard is uit mijn hoofd de 2e stand van boven.

daar is mee gespeeld door motofit. Zij hebben de carbs gereviseerd (o.a. nieuwe naalden en buizen, was echt nodig) en hebben de naalden een tandje laten zakken omdat ik nogal hoog verbruik was. Weet echter eerlijk gezegd niet hoe hoog ze nu staan.

Maar, is dan mijn vraag, kan dat het probleem in een bepaald toeren gebied veroorzaken? Ik dacht dat je dan over de hele linie problemen zou hebben
 
Gaten in uitlaat geboord en wat gespeeld met afplakken delen van de open K&N's, hij lijkt het wel iets beter te doen maar het probleem van het pingelen is nog niet weg. Vandaag een goede rit en na mijn vakantie naar Kenia maar eens langs een bedrijf om hem op de bank te zetten.
 
Zwitsers setje gemonteerd. 100 km gereden. Minder dan 5 liter benzine??????????
Ik reed de laatste tijd rond de 1:13. Nu 1:20 ???
Schiet mij maar lek.
Mn naalden en naaldbuizen zagen eruit alsof ze recentelijk nog vervangen waren, maar toch maar de nieuwe vervangers (Kedo) erin gezet. En de andere sproeiers dus die bij de zwitserse set horen. Blok loopt nu goed. Eerst leek het of het gas een beetje bleef hangen (gas los bij 4k toeren en dan heel langzaam teruglopen). Stationair liep opeens ook te hoog maar heb ik teruggedraaid. Nu reageert ie weer normaal op gas bij en gas los.
Ben erg benieuwd of het verbruik op langere termijn zo blijft. Ik zal binnenkort nog wat fotootjes van mn 'oude' naalden en buizen plaatsen. Ik zie er werkelijk helemaal nix aan.
Nu moet ik even de Mt Blanc beklimmen, dus ik ben een weekje weg. Ciao!
 
Zwitsers setje gemonteerd. 100 km gereden. Minder dan 5 liter benzine??????????
Ik reed de laatste tijd rond de 1:13. Nu 1:20 ???
Schiet mij maar lek.
Mn naalden en naaldbuizen zagen eruit alsof ze recentelijk nog vervangen waren, maar toch maar de nieuwe vervangers (Kedo) erin gezet. En de andere sproeiers dus die bij de zwitserse set horen. Blok loopt nu goed. Eerst leek het of het gas een beetje bleef hangen (gas los bij 4k toeren en dan heel langzaam teruglopen). Stationair liep opeens ook te hoog maar heb ik teruggedraaid. Nu reageert ie weer normaal op gas bij en gas los.
Ben erg benieuwd of het verbruik op langere termijn zo blijft. Ik zal binnenkort nog wat fotootjes van mn 'oude' naalden en buizen plaatsen. Ik zie er werkelijk helemaal nix aan.
Nu moet ik even de Mt Blanc beklimmen, dus ik ben een weekje weg. Ciao!

Nice! Heb je je mengselschroeven nog aangepast? Ploft hij stationair? Was bij mij erg de moeite waard...
 
Bij mij zijn de mengselschroeven afgedopt, zodat ik er niet bij kan. Zijn die van jouw gewoon open?

Jep, ze worden af fabriek afgedopt, omdat je er eigenlijk nooit mee hoef te klooien. Behalve als je een grondige carb-revisie doet, sproeiers/naalden/luchtfilters/uitlaten veranderd, alles dus waardoor de brandstof/lucht-verhouding kan wijzigen. Dan moet je dat weer corrigeren met je mengselschroef :) (Of in mijn geval, laten doen, ik kreeg het op gehoor niet voor elkaar.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan