Wielen balanceren met ....

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Voor mijn motor heb ik zo'n stellage waar het wiel in gehangen wordt.
Zwaarste punt zoeken, 'loodje' plakken en klaar.

Nu heb ik onder mijn elektrische China scooter een band die totaal niet egaal
geperst is qua gewicht en ook niet qua vorm. Dus naar een tijdje
rijden voel je dat wel in je rug.

Nu ken ik iemand die al veel getest heeft met anti-lek vloeistof in
de banden en daar wordt ook beweerd dat het wiel dan 'automatisch'
gebalanceerd wordt. Maar ja echte harde bewijzen??
Nu had hij ook al getest met granulaat in de banden.

Nou, mijn scooter natuurlijk een mooi test object.
Immers stond niet alleen het wiel maar ook de gehele achterbrug
te stuiteren bij vol stroom met scoot op de bok.
Handje granulaat er in en we stonden beide met ongeloof
te kijken. Hele zooi stil!!
Nog groter de verbazing na een stukkie rijden, totaal andere
scooter.

Dus dat werkt, het kunststof granulaat zoekt de plek op waardoor het
geheel netjes gebalanceerd wordt.
Met de anti-lek vloeistof zal dat niet anders zijn.
Geen 'loodjes' meer plakken.
Altijd een ideaal wiel in balans.

Nadeel bij snel accelereren is dat het granulaat wat tijd nodig heeft
om zijn plekkie te zoeken en dat zou iets slijtage binnenzijde kunnen geven.
Maar zelfs na vele km was daar nog niet echt sprake van.
Ik zie dit dus zo wel zitten?
 
Het zal best wel werken. Maar van dat RideOn, zo heet dat anti lekspul dacht ik, zo de binnenkant van je velg aangetast kunnen worden?? Die verhalen heb ik ook vernomen, naast dat het ook bij de volgende bandenwissel het een enorme kledder zooi wordt. Ik doe beide wielen bij een bandenboer altijd dynamisch uitbalanceren. Het mysterieuze shimmyen bij veel motoren rond de 80 heeft ook als een van de vele andere oorzaken, het niet dynamisch uitbalanceren. Meestal wordt alleen statisch gedaan, dat werkt ook wel. Maar bij dynamisch uitbalanceren heb je ook altijd tegelijk de statisch onbalans eruit. Andersom niet.
 
Extra (losliggend) gewicht toevoegen om een "probleem" op te lossen?

Extra gewicht zorgt voor een verminderd stuurgedrag en een hoge brandstof verbruik. Als de wiel/band combinatie niet goed uit te balanceren op de conventionele manier is door een slechte band, is de enige goede manier een andere band monteren.

Dynamisch balanceren is bij motorfietswielen niet noodzakelijk. De hefboom werking is door de geringe velgbreedte te verwaarlozen.
 
Dynamisch balanceren is bij motorfietswielen niet noodzakelijk. De hefboom werking is door de geringe velgbreedte te verwaarlozen.
Nou, wielen van een motor zijn soms bijna net zo breed als een autowiel. Ikzelf heb anders wel de praktijkervaring opgedaan, dat het shimmyen bij ongeveer 80 Km/uur was opgelost na echt alleen dynamisch uitbalanceren. En dan alleen echt dat gedaan, dus niet de band eraf gehad of balhoofdlager versteld of iets anders gedaan. Die hefboom werking kan best wel eens meer zijn dan je zou denken om het te veroorzaken. En de bandenboer waar ik naar toe ga doet alleen maar dynamisch, zowel auto als motorwiel. Dus waarom zou je een motorwiel dan alleen statisch doen, terwijl dynamisch gewoon beter is en ook nog eens sneller gaat? De plakloodjes zitten bij mij links en rechts ook op verschillende plaatsen, zowel voor als achterwiel. :P
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nou, wielen van een motor zijn soms bijna net zo breed als een autowiel. Ikzelf heb anders wel de praktijkervaring opgedaan, dat het shimmyen bij ongeveer 80 Km/uur was opgelost na echt alleen dynamisch uitbalanceren. En dan alleen echt dat gedaan, dus niet de band eraf gehad of balhoofdlager versteld of iets anders gedaan. Die hefboom werking kan best wel eens meer zijn dan je zou denken om het te veroorzaken. En de bandenboer waar ik naar toe ga doet alleen maar dynamisch, zowel auto als motorwiel. Dus waarom zou je een motorwiel dan alleen statisch doen, terwijl dynamisch gewoon beter is en ook nog eens sneller gaat? De plakloodjes zitten bij mij links en rechts ook op verschillende plaatsen, zowel voor als achterwiel. :P

Ik balanceer al meer dan 25 jaar alleen statisch motorfiets wielen. Heb nog nooit een probleem gehad met shimmyen dat te wijten was aan de manier van balanceren. Sterker nog, heb al een aantal maal wielen opnieuw statisch gebalanceerd die bij dynamisch balanceren niet goed te krijgen waren. Dan zat er overal lood en nog trillingen.

Voorvelgen van motorfietswielen zijn over het algemeen max 3,5" breed, dan speelt de noodzaak van dynamisch balanceren al helemaal niet.

Autowielen is een heel ander verhaal, daar ligt ook het aangrijpingsvlak/montagepunt meestal uit het midden.

En dynamisch balanceren sneller? Dat durf ik te betwijfelen.
 
Nu heb ik onder mijn elektrische China scooter een band die totaal niet egaal
geperst is qua gewicht en ook niet qua vorm.
Ja, die China-banden dat is geen feestje.
Mijn 1e vraag is: Is de band wel werkelijk goed gemonteerd?

Zelf heb ik een brommertje waar vorig jaar de band stuk van was.
Naar een plaatselijke handelaar voor een nieuwe band. Bleek de maat niet heel gangbaar.
Toch had hij nog precies een band voor me liggen, helemaal (zijwaarts) platgedrukt. Ik kreeg de band mee voor heel weinig.

Maar de rekening heb ik betaald bij de montage. Dat was bijna niet te doen.
Uiteindelijk had ik de band op de velg, maar net als beschreven met een flinke hobbel erin.
Toen heb ik de band leeg laten lopen tot ca 0.2 bar. Daarna de velg en hiel flink ingevet met afwasmiddel.
Vervolgens de band op de velg 'gemasseerd'. Pas toen zat de band er netjes op.
Wanneer er nu een nieuwe band op moet, toch maar een 'merk'-band monteren!
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
Voorvelgen van motorfietswielen zijn over het algemeen max 3,5" breed, dan speelt de noodzaak van dynamisch balanceren al helemaal niet.
Gaat niet alleen om de breedte van de velg, gaat om de totale breedte van het wiel inclusief band en dus de totale ronddraaiende massa. Bijna net zo breed als sommige autowielen.
Autowielen is een heel ander verhaal, daar ligt ook het aangrijpingsvlak/montagepunt meestal uit het midden.

Het zal wel zo zijn dat de plaats van bevestiging uit zal maken of je de onbalans wel of niet eerder zal merken. Ik geloof dat bij KTM en BMW het bevestigingspunt ook uit het midden ligt. Onbalans in welke vorm dan ook hoort er niet te zijn en zijn onnodige verliezen en belasting voor wielophangingen. En shimmyen heeft enorm veel oorzaken, dynamische onbalans is 1 van die velen.
 
Gaat niet alleen om de breedte van de velg, gaat om de totale breedte van het wiel inclusief band en dus de totale ronddraaiende massa. Bijna net zo breed als sommige autowielen.


Het zal wel zo zijn dat de plaats van bevestiging uit zal maken of je de onbalans wel of niet eerder zal merken. Ik geloof dat bij KTM en BMW het bevestigingspunt ook uit het midden ligt. Onbalans in welke vorm dan ook hoort er niet te zijn en zijn onnodige verliezen en belasting voor wielophangingen. En shimmyen heeft enorm veel oorzaken, dynamische onbalans is 1 van die velen.
Zeker voor een voorwiel van een motofiets gaat dat niet op.

Het grootste voordeel van dynamisch balanceren is dat het er heel technisch en interessant uitziet...... bij goed geproduceerde motorfiets wielen en banden is het niet nodig wijst de praktijk uit.
Maar goed, ik monteer ook pas 26 jaar motorfietsbanden. Wellicht raak ik met wat meer ervaring overtuigd van de noodzaak van dynamisch balanceren.

Voor TS is het in iedre geval niet van toepassing. Die kan beter gewoon een goede band monteren van een gerenommeerd merk.
 
@Rody-rc30 : Enig idee hoe breed het gebied is waarbij je geen verschil in onbalans zichtbaar kunt maken?
Keertje bij de MotoGP rond mogen lopen, zag dat men daar ook "gewoon" op de werkbank het wiel statische balanceerde...
Heb er verder geen verstand van, maar het zal voormij dan ook wel voldoende zijn :+
Kan me zo voorstellen dat MotoGP wielen geen onbalans hebben. En de kwaliteit van de banden qua balans onvergelijkbaar is met straat spul..?
 
Centramatic heeft zoiets voor de buitenkant... Whole Assembly Balance for Motorcycle from Centramatic
Dit moet goed werken en je zal 10% verder met je banden kunnen komen. Op zware toermotoren worden ze wel gebruikt, maar 300 euro voor een set is net iets te duur imo.

HA!!!!!!

Als je vervolgens doorklikt kom je heel veel andere filmpjes tegen.
Speciale balletjes en zelfs antivries wordt gebruikt :)
Als ik met mijn oude motor mee doe aan een toerrit dan staan daar soms ook dikke
scheurijzers bij met dikke sloffen.
De bestuurders daarvan gummen die dingen vaak in een jaartje of twee af.
Onafgeveerdgewicht telt dan extra.
Maar waarom zo'n band niet netjes balanceren en dan 10 of 20 gram in de band
om het geheel wat strakker te krijgen?
Maar dat is een totaal andere wereld.
Ik kan 5-10 jaar doen met een bandje.
Zit nooit op het circuit en dan telt het gemak weer meer.

Op de bromscoot zat nog de originele lekker lomp geconstrueerde band.
Vanaf fabriek al beetje drama.
Op dit moment rij ik daar ook niet meer heel veel mee.
Dus waarom een band vernieuwen waarbij ook meteen de jaren weer gaan
tellen.
Daarbij vond ik het een leuke test.
Band zit goed gemonteerd, maar de elektromotor zit ook in het wiel.
Onafgeveerdgewicht dus dikke drama.
Dan maakt een half kopje kunststofgranulaat ook niet meer uit.
Behalve dan dat dat beetje verrekte goed zijn werk doet.

Maar de stap naar die anti-lek vloeistof is dan ook niet zo'n slechte.
Waarom antivries in de band als je ook dat spul kunt gebruiken.

Gewoon iets om over na te denken. Immers gebruikt een ieder zijn
motor niet op dezelfde manier.
De persoon met een hele snelle Kawasaki zal anders denken dan
iemand met een Ural op de oprit of in de garage :)
 
Ook jou 'goede' spul heeft (uiteindelijk) kunstgrepen nodig.
Niets is 100% dus je moet altijd wat.
Waar leg je precies de grens en iets kan er nog zo goed en
mooi uitzien en toch een slecht product zijn.
In de autotechniek zie je al dat zo'n ding
prachtig in de showroom staat. Vervolgens gaat het
bij steeds meer heel snel de verkeerde kant op.

Combinatie van mogelijkheden kan voor een meer
optimalisatie zorgen.
 
Ook jou 'goede' spul heeft (uiteindelijk) kunstgrepen nodig.
Niets is 100% dus je moet altijd wat.
Waar leg je precies de grens en iets kan er nog zo goed en
mooi uitzien en toch een slecht product zijn.
In de autotechniek zie je al dat zo'n ding
prachtig in de showroom staat. Vervolgens gaat het
bij steeds meer heel snel de verkeerde kant op.

Combinatie van mogelijkheden kan voor een meer
optimalisatie zorgen.
Oneens :P

Er zijn mensen waar motoren bij achteruit gaan en waar ze netjes blijven of zelfs er op vooruit gaan.
Ik ben van de nuttige upgrades, goeie banden is stap één meestal bij mij, en de allerlaagste running costs zijn geen prio.
 
Misschien is kunstgrepen relatief, wat voor de een leuk en makkelijk is.. is de ander van onder de indruk..?
Je bedoeld dat kunstgrepen niet hetzelfde betekend als beunhazerij?
Ik maak zat onderdelen zelf in mijn werkplaats maar het is wel de bedoeling dat het beter/sneller/mooier wordt, of in ieder geval gelijk in kwaliteit als origineel.
 
Je bedoeld dat kunstgrepen niet hetzelfde betekend als beunhazerij?
Ik maak zat onderdelen zelf in mijn werkplaats maar het is wel de bedoeling dat het beter/sneller/mooier wordt, of in ieder geval gelijk in kwaliteit als origineel.
Voor mij niet.. maar voor GL5is dat misschien weer anders.

En zeker, daarom is ouwe meuk mooi.. makkelijk te verbeteren en tegelijkertijd personaliseren:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan