Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Welke zeldzame motoren weet jij nog?

De 500T is volgens mij maar 1 jaar gemaakt

De CB500T is tot en met 1976 in productie geweest, in feite vanaf eind 1974, dus in principe 2 jaar. Er zijn in die twee jaar wel vrij veel van gebouwd, de meeste zijn naar de US gegaan, en dat is ook de reden dat deze motor redelijk zeldzaam is in dit deel van de wereld. De CB500T is een zeer ondergewaardeerde motor, dat leidt vaak tot schaarste later, omdat niemand de moeite heeft genomen de motor te repareren of überhaupt te onderhouden.

In feite is het een opgeboorde CB450,uitgevoerd met torsie geveerde kleppen, en zijn ze voor de Amerikaanse markt gemaakt.

Nee, de CB500T heeft een langere slag, de boring is identiek aan de CB450 K0-K7. Hierdoor zijn redelijk wat onderdelen specifiek voor de CB500T, de krukas zelf past bv niet in een CB450 K1-K7 carter. Ook de zuigers zijn, ondanks dezelfde boring, anders. De kop en alles wat daarin zit is dan weer hetzelfde. De carburateurs zijn ook anders en hebben anders dan de CB450 een acceleratie pomp.

Door dat de slag is verlengt trilt de CB500T meer dan een CB450 K0-K7.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verhaal J,

Wist niet dat de 500T intern zoveel verschilde met de 450.

Dan vraag je je wel af waar Honda dan mee bezig is geweest, mooie motor, wat een flop dan....
 
Ja, de CB500T is net als de Bomber een flop, anders kan ik het niet verwoorden. Overigens is een flop niet negatief, maar wel een verkeerde inschatting van het bedrijf van de markt. De Bomber is inmiddels een gewilde fiets, de CB500T (nog) niet. Overigens zijn de blokken wel gewild, en dan met name de krukas en de carbs.
 
Was 1 van de oorzaken van het 'floppen' van de Bomber niet dat hij geweerd werd uit de race klassen ?

Ding was gewoon te goed, en mocht daarom niet meedoen.

Uiteraard bepaalden de Britten dat allemaal...
 
Nog nooit van gehoord................

ZUNDAPP Citation 500 staande twin (HOREX)




 
Techniek ver zijn tijd vooruit, waarschijnlijk blaast dat ding nog steeds de hedendaagse 125cc 4takten finaal van de weg.
 
Techniek ver zijn tijd vooruit, waarschijnlijk blaast dat ding nog steeds de hedendaagse 125cc 4takten finaal van de weg.

Dat weet ik niet, maar snel waren ze wel. Deze is ook zo mooi, CS92, de off-road versie (alleen dan de blauwe buddy )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn fietsje! Zijn er maar 215 van gemaakt. Gesigneerd door Nicky Hayden himself

In eerste instantie slechts 150 stuks enkel voor de Amerikaanse markt gebouwd. Toen er vanuit Europa vraag kwam hebben ze er nog 65 gebouwd voor de Europese markt. Zijn er schijnbaar maar tussen de 5 en 8 stuks op Nederlands kenteken, daar zijn de dealers het niet helemaal over eens

Ik heb er verder nog geen zien rijden! Staan er wel een paar te koop heb ik gezien.

Dit iconische model (848/1098/1198) van ducati wordt naar mijn idee toch een echte klasieker!

 
Laatst bewerkt:
Triumph Legend.
Les Williams' interpretatie van de Triumph T160 Trident. 'The ultimate Trident for the street'.

 

Leuk dat er zo weinig van gemaakt zijn, dat maakt hem uniek! Maar echt heel erg mooi vind ik hem toch niet
 

lekker actueel kleurtje weer



 
Leuk dat er zo weinig van gemaakt zijn, dat maakt hem uniek! Maar echt heel erg mooi vind ik hem toch niet
Zo is elke ducati uniek. Ze hebben al lage productiegetallen en dan noemen ze elke kleurvariant een special edition.