Welke zeldzame motoren weet jij nog?

mz boxer
Bk%20350.jpg

Jaja 2-takt :9
 
Laatst bewerkt:
Een jaren '60 racer van de engelsman, Paul Dunstall
full

Erg erg mooi..
 
Vorig voorjaar zo'n ding tegengekomen tijdens de Horsepowerrun:

Niet echt mooi, :X wel bijzonder. Norton Commander met 588 cc wankelmotor.

Norton-Comander.jpg
 
Dit heb ik ook eens gezien in een heel groot technisch museum, heel apart , maar volgens de duitsers wel een motorfiets :

NSU kettenkraftrad. Half motor, half rupsvoertuig. Gemaakt in WOII en daarna nog in de landbouw gebruikt. Toch wel serieuze prestaties: 80 km/u op straat 45 km/u in het terrein en 4,5 ton trekkracht. 4-cyl. 1478 cc blok. 6 versn. vooruit 2 achteruit. Leuk op de crossbaan

kettenkraftrad_00660_1g.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoeentje ken ik hier 'live' uit de buurt, het gekke ding bestaat echt.

Skootamota . 123 cc. maar 4 jaar gebouwd. ca. 1918 tot 1922

ABC_Scootamota_2.jpg
 
En niet te vergeten de Vincent HRD Black Lightning. Was een tijdje eind jaren 40 begin 50 de ultieme pornofiets

5_vincent-black-lightning.jpg
 
Eind jaren 60 werd het Ariel square four blok door de broers Healey gebruikt om een kleine serie motoren te bouwen met een eigen frame.
Het schijnt dat de wegligging zeer goed was en het was korte tijd de enige motor die kon concurreren met de net uitgebrachte Hond CB 750.

Het dunne voorste frame buisje was eigenlijk niet nodig maar moest de kopers vertrouwen geven.
full

De productie was van zeer korte duur. Bij de Ariel club in Nederland heeft iemand z'on zeldzame Healey.
 
Laatst bewerkt:
Eind jaren 60 werd het Ariel square four blok door de broers Healey gebruikt om een kleine serie motoren te bouwen met een eigen frame.
Het schijnt dat de wegligging zeer goed was en het was korte tijd de enige motor die kon concurreren met de net uitgebrachte Hond CB 750.

Het dunne voorste frame buisje was eigenlijk niet nodig maar moest de kopers vertrouwen geven.[afbeelding]
De productie was van zeer korte duur. Bij de Ariel club in Nederland heeft iemand z'on zeldzame Healey.

hmmmm plaatjes van het frame.....? :)
 
hmmmm plaatjes van het frame.....? :)

Het frame lijkt sterk op het Egli concept, met dikke centrale bovenbuis waar, als ik het goed heb, ook de olie in zit voor het dry-sump smeersysteem.
 
Er stond er bij ons altijd in de stad één. beetje jammer vond ik het altijd, naar mijn mening ziet het er niet (misschien ook de reden dat je ze niet veel ziet)

:^

Eigenaar houd wel van 'design'
 
Laatst bewerkt:
En niet te vergeten de Vincent HRD Black Lightning. Was een tijdje eind jaren 40 begin 50 de ultieme pornofiets

[afbeelding]

Voor mij nog steeds 1 van de ultieme pornofietsen :P
Er hangt er hier zelfs 1 tegen de muur in de keuken op een emaille plaat. Tussen alle oude reclame afbeeldingen van koffie en andere etenswaren *D
 
De Yamaha TX 750 moest de opvolger worden van de XS 650 maar staat te boek als flop.
Was m'n eerste motor, jaren mee geklooid, helemaal gerestaureerd maar hoogte en dieptepunten meegemaakt.
Toch blijft het een hele mooie motor om te zien, ook omdat Yamaha geprobeerd heeft de motor symetrisch te laten lijken, dus zowel van links als rechts ziet hij er hetzelfde uit.
Ik ben ook bij de eerste ontmoetingen van de TX liefhebbers geweest in Enschede daar kwam Lidy Beumer nog uitleg geven en liet filmmateriaal zien over het ontstaan van de TX.
Hele mooie herrineringen heb ik toch wel aan de motor overgehouden.

Pluspunten zijn: uiterlijk, paralel twin geluid, goede remmen, interresante techniek, standaard mooie alu wielen.

Bijnaam: schuimklopper (de onderliggende balanceer gewichten klopten de olie tot schuim waardoor de oliepomp bij snel rijden lucht aanzoog met alle gevolgen van dien).
full
 
Blok werd zelfs nog gebruikt in de zijspancross. Door de kleine koelribben raakte de motor wel snel oververhit in de zware cross omstandigheden.
full
 
Ja, dat klopt verder weet ik dat de eerste bouwjaren een 4-bak hadden en een paar jaar later een 5-bak.

uiteraard is die 4-bak het meest gezochte model, en ik weet niet wat deze off road model heeft, of dat beide ook kan omdat ze in Amerika misschien lang verkrijgbaar waren.

Europese en Japanse fabrikanten brachten in de USA vaak een off road model uit die hier alleen als wegmotor uitkwam. Omdat de Amerikanos er vaak in de woestijnen mee gingen crossen.
De Engelsen brachten ook mooie modelen van de Bonneville uit eind jaren 60 zoals onderstaand.[afbeelding]


Een kennis van me heeft twee van deze fietsen totaal gerestaureerd 8-). Een is naar Duitsland gegaan, de tweede heeft ie volgens mij nog. Iemand nog een zak geld over? :P
 
Moderne Italiaanse zeldzaamheidjes zijn ook stoer *D

De CR&S Vün: handgemaakte mono met een door Bombardier opgefokte Rotax single uit de de BMW F650 :}
75_CRS_VUN_1.jpg


En de Mondial met het Honda RC51 blok, geen idee hoe die heet.... maar ZÓ gaaf! :} :9~
Mondial-PSPT-01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet eens dat Mondial nog bestond :D
Ik ken ze eigenlijk alleen maar van de crossers uit de jaren 60
 
De ducati supermono

Ducati_Supermono_2.jpg


* Single cylinder, four stroke, liquid cooled, fuel injected
* 549cc (100 x 70mm)
* 76 bhp @ 10,500 rpm
* Weight : 267 lbs. (122 kg)
* Wheels : 17” Cast Magnesium
* Transmission: 6 speed, chain final drive
* Maximum speed: 145 mph

ML1774.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan