Welke zeldzame motoren weet jij nog?

Das idd wel een apart ding, ik snap alleen niet hoe het nou werkt, want het lijkt wel of er 2 zuigers op 1 kruk zitten, maar dat kan helemaal niet bij een 'normale' 2 takt omdat ze elkaars onderdruk in het carter verstoren, behalve dan als ze allebei tegelijk in odp en bdp staan, wat dus niet het geval is als er 2 zuigers op 1 kruk zitten :S

Kan iemand duidelijkheid verschaffen?

Ja hoor, kijk maar:
full
 
Als je nog hout over hebt van het bouwen van een schuurtje, kan je proberen er dit van te maken om in de schuur te zetten:

you_have_a_2x4_wood_moto_chopper.jpg
 
Ja hoor, kijk maar: [afbeelding]

Ah dat is duidelijk!
Toch 4 losse excenters dus. Vond het al zo vreemd

Bij mijn NSRs 250 zitten er gewoon 2 zuigers op 1 krukass hoor.

Das ook logisch, maar die 2 zuigers zitten niet samen op 1 punt aan de krukas vast. Omdat het hier om een boxer blok gaat leek het of 2 zuigers op 1 punt vd krukas vast zaten, zoals dat bij een 4 takt boxer bijvoorbeeld gebeurt, maar zoals te zien op de foto hierboven is dat niet het geval.
 
Ah dat is duidelijk!
Toch 4 losse excenters dus. Vond het al zo vreemdDas ook logisch, maar die 2 zuigers zitten niet samen op 1 punt aan de krukas vast. Omdat het hier om een boxer blok gaat leek het of 2 zuigers op 1 punt vd krukas vast zaten, zoals dat bij een 4 takt boxer bijvoorbeeld gebeurt, maar zoals te zien op de foto hierboven is dat niet het geval.

Dus eigenlijk moet het geluid dat het blok maakt klinken als een 2-cilinder.
Maar wel met 4 uitlaat pijpen. :)
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk moet het geluid dat het blok maakt klinken als een 2-cilinder.
Maar wel met 4 uitlaat pijpen. :)


Een beetje als dat ding van Luc Foekema dan, dat is een 1 cilinder die klinkt als een 2 cilinder, omdat hij 2 uitlaten op 1 cilinder heeft staan.

Jammer trouwens dattie er niet mee door is gegaan, hij wilde eigenlijk 4 uitlaten, maar heeft dat nooit gebouwd. Die cilinder heeft trouwens helemaal rondom spoelers èn uitlaatpoorten.
Spoelers rondom aan de onderkant, en daarboven rondom allemaal uitlaatpoorten. Hoe meer uitlaten hoe beter dus (in theorie)

Binnenkant vd cilinder, met uitzicht op wat uitlaatpoorten:
http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=50345

Onderzijde vd cilinder, succes met het uitfrezen van het blok :P :
http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=50461
 
Laatst bewerkt:
Een beetje als dat ding van Luc Foekema dan, dat is een 1 cilinder die klinkt als een 2 cilinder, omdat hij 2 uitlaten op 1 cilinder heeft staan.

Jammer trouwens dattie er niet mee door is gegaan, hij wilde eigenlijk 4 uitlaten, maar heeft dat nooit gebouwd. Die cilinder heeft trouwens helemaal rondom spoelers èn uitlaatpoorten.
Spoelers rondom aan de onderkant, en daarboven rondom allemaal uitlaatpoorten. Hoe meer uitlaten hoe beter dus (in theorie)


Binnenkant vd cilinder, met uitzicht op wat uitlaatpoorten:
http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=50345

Onderzijde vd cilinder, succes met het uitfrezen van het blok :P :
http://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=50461

Wel bijzonder,
Echt gatenkaas die cilinder! *D
 
Staat net een stukje van in het nieuwste Motor magazine, over de Benelli Bol D'or racer.
Weinig succesvol, wel vol met afwijkende motorbouw. Het blok is dragend onderdeel van het chassis.
Aluminium benzine tank is een driezijdige koker die onder het blok is gemonteerd en tevens een ondersteunende functie heeft.
De 3 linker uitlaatbochten lopen rechts van de motor en de rechter bochten links van de motor, samen goed voor 12 meter pijp.
Meest imposant is wel het uitlaatgeluid van de machine.
1977 is het éénmalige optreden van de Benelli in de 24 uur van Bol D'or.

http://www.appeldephare.com/motos/ben.html

full


full
 
Laatst bewerkt:
Suzuki GSXR 1000 K7 nr 66 van de 150.
Motor is uitgegeven ter ere van het honderd jarig TT jubileum op Man.
full
 
Geen superbike maar aangezien ik nog geen andere ben tegengekomen in Nederland, denk ik dat mijn Casal K270 best wel een beetje zeldzaam is.
full
1975 Casal 125 Model K270
Specifications Engine: 124cc (54x54mm) air cooled single cylinder; Bosch flywheel magneto.
Power Rating: 12 hp at 7000 rpm.
Valves: Two-stroke
Fuel system: Bing carburetor.
Transmission: 5-speed, chain final drive.
Suspension; Telescopic forks (front); swing arm with hydraulic dampers (rear)
Brakes: Drum (front and rear)
Wheels: 3.00 x 16 inch (front); 3.25 x 16 (rear)
Weight: 225 LB
Maximum speed: 68 mph

Meer een stevige brommer dus.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij mis ik deze nog in dit topic

guzzi%2BV8.jpg



Moto Guzzi V8

fantastisch mooi blok! :}
 
Ik ben van de week voor mijn werk op cursus geweest bij Boge in Bielefeld (De), dit is een fabrikant van compressoren maar het bleek dat ze in het verleden, rond 1925, ook nog motoren hebben gemaakt.
full


full


Ik had er nog nooit van gehoord. Zijn er ook maar 2000 van gemaakt ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan