Welke pechhulp?

Aantal jaar via Combimotors een verzekering met pechhulp buitenland gehad. 1x moeten gebruiken en die ervaring was goed!
Motor netjes opgehaald langs de kant van de weg en naar de dichtsbijzijnde dealer gebracht. Zelf met de taxi heen naar mijn hotel en weer terug naar de dealer na herstel van de motor. Taxi's zelf voorgeschoten en daarna netjes alles vergoed gekregen. Na slechte ervaringen met ANWB pechhulp voor de auto blijf ik daar weg.
Een keer lekke band in de Ardennen kon ik niet herstellen (binnenband) ANWB gebeld. Motor werd op de auto gezet en naar een terrein afgevoerd. Kon niet worden gerepareerd. Moest zelf een taxi naar de camping regelen. Slechts €200.-- was wel op zondag. De volgende dag werd de motor naar de camping vervoerd vergoeding 0,0. Dus geen ANWB meer
 
Ik ben ook weer opgehaald met mijn eigen auto met aanhanger door een vriend maar als je aan het eind van de dag ergens langs de weg staat wil je toch wel graag weg daar. Familie of vrienden moeten zoals in mijn geval wel eerst 3 uur in de auto zitten dus dat is geen directe oplossing.
 
Klopt maar als je nog maar 4 dagen te gaan hebt op je trip en je spanningswisselaar kapt ermee... en de dealers in de omgeving kunnen die niet binnen 10 dagen krijgen..... dan valt er weinig te overwinnen.
In Italië bij de motor van m'n reismaatje een bobine kapot, op een zaterdagavond. Zondag doen ze niks, dat is op zich begrijpelijk. Daarna proberen ze samen met hun corrupte garagevriendjes uit de buurt zoveel mogelijk geld van de ANWB af te troggelen. Volgens de mevrouw van de ANWB was de motor op maandagochtend al meteen doorgebracht naar een dealer in de buurt. Was niet waar, want wij stonden op een camping 2 straten van het bergingsbedrijf, en we konden de motor daar door het raam in de loods zien staan. Bovendien was de dealer waar hij volgens de ANWB stond volgens de website van het bedrijf zelf niet eens open op maandag. Volgende dag bericht van de ANWB, garage kan het niet maken, motor gaat door naar een andere garage. Je raadt het al, ook op dinsdag zagen wij de motor met eigen ogen nog bij het bergingsbedrijf staan. Helemaal niks met de motor gedaan, maar door de diverse partijen die elkaar waarschijnlijk allemaal kennen, natuurlijk wel transport, stalling en diagnose kosten gerekend. ANWB deed helemaal niks, want volgens hun stond de motor echt bij een dealer. Snap wel dat ze op zoiets ook weinig invloed hebben, maar ze lieten ons alles zelf regelen. Wij moesten het maar met die Berger regelen, die geen Engels sprak en wij geen Italiaans. Een andere alarmcentrale had waarschijnlijk hetzelfde bedrijf aangestuurd, dus ik zeg niet dat deze situatie zich dan niet had voorgedaan, maar een beetje hulp en begrip van de ANWB had ik toch wel verwacht.

Uiteindelijk de maximale 48 uur moeten uitzitten tot hij recht had op vervangend vervoer. Dat liep af om 8 uur 's avonds, en in plaats van dat ze nou al een paar uurtjes eerder hadden uitgezocht waar ze dat vervoer vandaan moesten halen, moesten ze daar om 8 uur nog mee beginnen. Alle verhuurbedrijven in de regio waren natuurlijk al dicht, dichtstbijzijnde steunpunt met een beschikbare auto was 2 uur rijden verderop, en daar moest hij zelf maar met een taxi naartoe zien te komen. Het was inmiddels dinsdagavond laat, en woensdagavond moesten we uiterlijk thuis zijn. Ik was inmiddels al vertrokken, want ik kon natuurlijk nog gewoon rijden dus ik kon sowieso nergens aanspraak op maken. Na veel kastje naar de muur gezeik heeft hij uiteindelijk een vliegticket gekregen, want anders had hij op woensdag nog effe 1300km in zijn eentje naar huis moeten rijden. Ook zijn motor kwam een paar weken later met schade terug.

Uiteindelijk is het allemaal wel opgelost, maar het kost een hoop frustratie. Wat me vooral tegen viel, je moet echt overal zelf achteraan, de ANWB verwijst continu naar andere partijen (want blijkbaar is de Italiaanse zusterorganisatie leading vanaf het moment dat de motor wordt afgesleept). Ze helpen niet met vertalen, ze bellen niet terug als ze dat afspreken, en dat terwijl hij al 20 jaar lid was en ze nooit eerder nodig had gehad. Dan verwacht je toch iets meer hulp. Voor nog geen kwart van de 20 jaar contributie hadden we zelf ook wel een transport naar huis kunnen regelen, was waarschijnlijk nog sneller ook, en schadevrij. Na deze ervaring voor mij nooit geen ANWB meer.
 

:Z
Want jou zinnen lopen zo lekker?
ANWB.

Eenmaal auto defect. Auto en caravan netjes thuisgebracht, ik met gezin dezelfde dag thuis in een bijna nieuwe (gratis)huurauto, eenmaal alleen onderweg met motor, zelfde verhaal, motor netjes thuisgebracht, ik zelfde dag thuis, met huurauto.

Alleen maar complimenten voor ANWB.
 
Laatst bewerkt:
Hoorde net van mijn vader een soortgelijk verhaal... mensen met een kapotte caravan... door een lokaal bedijf afgesleept om te laten maken... en de campingeigenaar moest m maar even op komen halen 200 kilometer verderop. Hoe meer verhalen ik hoor des te betere keus maak ik om over te stappen.
 
Hoorde net van mijn vader een soortgelijk verhaal... mensen met een kapotte caravan... door een lokaal bedijf afgesleept om te laten maken... en de campingeigenaar moest m maar even op komen halen 200 kilometer verderop. Hoe meer verhalen ik hoor des te betere keus maak ik om over te stappen.
cash is koning
 
Ik ben altijd goed geholpen door de anwb, ook in het buitenland (Engeland). Motor savonds naar door de AA naar de motorzaak gesleept. De volgende ochtend heengelopen, konden de boel niet snel fixen. Ik de anwb weer gebeld, de telefoon aan de monteur gegeven die bevestigde dat het niet snel klaar is en ik kreeg meteen goedkeuring om te vliegen. Een aantal week later keurig de motor weer in NL bezorgt.

Overigens bleek ik ook pechhulp bij mn reisverzekering te hebben dus wanneer ANWB gaat klooien kan ik daar terecht.
 
ik ben ooit met mijn toenmalige partner thuis gekomen door elke 100 km accu's te wisselen.
Ik ben vanaf Sicilië met een lekke radiator thuis gekomen, door heel vaak koelwater aan te vullen.
Maw Niet langs de weg staan te huilen maar gewoon effe nadenken.

Met later een vervangings-radiator was de motor nog heel lang bruikbaar.
 
Met een Guzzi enkele malen in Europa geholpen; vervelend vond ik wel dat, als ik aangaf een zijspan te hebben, er eerst een ANWB-er langs kwam (na minimaal een uur) om te constateren dat het idd een zijspan is wat aan de motor zit. Dan komt er (vaak na weer een uur) een depannage, want door het span is het wat lastiger sleutelen. Voor reizen buiten Europa afspraken gemaakt met de reisverzekeraar ( er is nergens een vervangend zijspan, laat staan een die aangepadt is aan mijn beperkng).
 
Hier anwb. Keer met de africatwin750 zonder benzine komen te staan ("lekte druppels in de garage achteraf, niets van gemerkt, ik was nl ook met huis schilderen bezig dus alles stinkt dan").
Wegenwacht kwam zondagmorgen, ik stond langs de A1, vrij vlot. Goed geholpen.
Idem deze zomer met koekblik. Aircopomp sloeg vast, gevolg bijna brand door de slippende multiriem. We stonden gevaarlijk langs overvolle A2 bij Maastricht met caravan. Ze waren er supersnel, nood elastiek om waterpomp, en na 2km vd snelweg af. Bleek er nog een multiriem in een depot te liggen van dezelfde motor zonder airco. De wegenwacht haalde die op. Na 2 uur weer onderweg nach Hause. Dus vwb "pech onderweg, rij weg" goede ervaringen in Nederland.
(Lidmaatschap nog uit de tijd dat we met de kids onderweg waren enz. Zou nu best elders wat goedkoper kunnen denk ik..)
 
@DavidZZR : het komt met enige regelmaat voor dat een andere partij de ANWB inhuurt om hun pechservice uit te voeren. Hierbij wordt de telefoon opgenomen met bijvoorbeeld 'Renault Assistance' en dan komt vrolijk de ANWB weer langs.
Dus mocht je echt zeker weten van hen verlost te zijn zul je ook na moeten gaan welke pechservice 'achter de schermen' zit.
Overigens vertrouw ik eerder een verzekeraar om de afhandeling correct uit te voeren dan een organisatie als de ANWB. Overigens een verzekeraar kijkt er ook heel 'economisch' naar, nog iets meer dan de ANWB. Waarde van voertuig te laag in vergelijking met kosten repatriëring: gelijk total loss en je krijgt een genoegdoening ter hoogte van waarde voertuig. Vaak schiet je er dan altijd bij in, jij weet vaak wat er allemaal aan vervangen is en het onderhoud wat goed gebeurd, terwijl je maar moet afwachten wat je kan terugkopen van de ontvangen schadevergoeding.

Jaren geleden van hun service gebruik moeten maken in het buitenland omdat de achterruit van onze Cabiolet midden in de nacht 'kapot' gesprongen was. Binnen een ochtend was al duidelijk dat dit niet snel gerepareerd kon worden, en dat we de hele vakantie lang (dus 3 weken omdat we nog op de heenreis waren) vervangend vervoer kregen. Auto werd afgesleept naar garage. Al met al ging dat destijds wel heel goed. Ook later nog een keer een goede ervaring gehad. Maar beide is al >10 jaar geleden, daarna lease auto's gereden en nooit problemen gehad.
 
Overigens vertrouw ik eerder een verzekeraar om de afhandeling correct uit te voeren dan een organisatie als de ANWB. Overigens een verzekeraar kijkt er ook heel 'economisch' naar, nog iets meer dan de ANWB. Waarde van voertuig te laag in vergelijking met kosten repatriëring: gelijk total loss en je krijgt een genoegdoening ter hoogte van waarde voertuig. Vaak schiet je er dan altijd bij in, jij weet vaak wat er allemaal aan vervangen is en het onderhoud wat goed gebeurd, terwijl je maar moet afwachten wat je kan terugkopen van de ontvangen schadevergoeding.

Exact dit is het probleem met de ANWB... Mijn Versys uit 2023 (oftewel op 1 mei toen ik stukken kreeg precies 1 jaar en 4 maanden oud) had een kapotte spanningswisselaar. Dit was ook al door mijn dealer bevestigd. Dit heb ik ook doorgegeven aan de ANWB. De motor zou in 2 en max 3 weken thuis zijn. Na 13 dagen kreeg ik een telefoontje dat de ANWB de motor naar Nederland mocht vervoeren omdat uit onderzoek bleek dat deze niet totall loss was..... (de melding spanningswisselaar en dn kijkend naar de leeftijd van het voertuig had al genoeg moeten zijn)
Het duurde vervolgens 4 weken eer ik miojn motor weer terug had (met een bak pekelaanslag en een put in de tank). Een tussenliggende trip naar Luxemburg heb ik moeten annuleren want ik had nog geen motor.... en dat ik geen vervoer heb dat was voor mijn annuleringsverzekering geen reden om te annuleren. Het zeek dat weekend overigens gigantisch... dus dat was weer een geluk bij een ongeluk...
 
Overigens vertrouw ik eerder een verzekeraar om de afhandeling correct uit te voeren dan een organisatie als de ANWB. Overigens een verzekeraar kijkt er ook heel 'economisch' naar, nog iets meer dan de ANWB.
Waarde van voertuig te laag in vergelijking met kosten repatriëring: gelijk total loss en je krijgt een genoegdoening ter hoogte van waarde voertuig. Vaak schiet je er dan altijd bij in, jij weet vaak wat er allemaal aan vervangen is en het onderhoud wat goed gebeurd, terwijl je maar moet afwachten wat je kan terugkopen van de ontvangen schadevergoeding.
Meestal verwacht (hoop?) ik dat de motor bij panne onderweg wel weer aan de praat komt.
Maar wat hierboven is geschreven geeft aan waarom ik NIET verzeker voor repatriëring.
Met een oude FZ 750 1985 zit je al heel snel op total loss. Tsja, daar heb ik de verzekering niet voor nodig.

Overigens altijd gedacht bij panne tot 1000km van huis dat ik zelf wel de motor kan gaan ophalen.
Dus voor Duitsland-Zwitserland-Oostenrijk of Frankrijk (een kut-stukkie) kan je er wel een weekendje aan besteden.
Op dit moment staat mijn kromme FZ in Hongarije op 1300km.
Het is nu niet panne maar technisch is de motor total-loss. (balhoofd is krom) Verder ben ikzelf nog in de kreukels.
Om het wrak voor de onderdelen van zo ver op te halen is weinig zinvol.
 
Gadver... wist niet dat het zo erg was.... Komt er nog een reisverslag waarin te lezen is wat er gebeurt is en van het eerste gedeelte van de trip welke hopelijk wel volgens planning verliep?
 
Elke verzekeraar heeft voorwaarden en een klant heeft verwachtingen. Soms matcht dat, maar vaak ook niet. Je hoort horror verhalen van alle verzekeraars maar ook de meest geweldige succes verhalen. Lees je in in de voorwaarden en stel vragen om teleurstelling te voorkomen, dat bij alle verzekeraars.
 
Laatst bewerkt:
Alle verzekeringen bij Univé lopen, en dus ook de motor verzekeringen.
Als ik op reis ga met de motor, zet ik dan pas de pechhulp aan van Univé.

Vorige maand waren wij dus in Zuid Frankrijk (met de auto, tent en motor op trailer). Ik na 4 dagen onderuit, motor in het ravijn naar beneden geschoven. Totaal kapot.
Unive pechhulp heeft samen met Unive schade al het regelwerk op zich genomen. vanaf de motor uit het ravijn takelen, bergen, transport naar NL, etc. Het was nog mogelijk om vervangend vervoer te laten komen, maar daar had ik persoonlijk geen zin in.
Inmiddels is de volgende motor in bestelling.

Ik kan niet meer dan unive aanraden als je slechte ervaringen hebt met de ANWB.
Overigens heeft Unive rechtshulp mij ook ooit eens heel goed uit de brand gehaald na een ongeluk (niet mij schuld) waarbij de tegenpartij alles op alles zette om mij de schuld in de schoenen te schuiven.
 
Vandaag heeft de ANWB me 2 x gebeld en uiteindelijk tot een nette compensatie gekomen het heeft alleen bijna 5 maanden moeten duren nadat ik met stukken ben komen te staan.
 
Mijn pechhulpdekking binnen de doorlopende reisverzekering van Univé lopen. Twee jaar geleden eens stil komen te staan, binnen een uur opgehaald door een berger en vervangend vervoer meegekregen. Prima afgehandeld. Wel opletten dat er binnen Nederland alleen recht is op pechhulp wanneer je terugkomt vanuit het buitenland of op weg bent naar het buitenland. Zoals hier door verschillende mensen ook is benoemd: meestal kun je je in Nederland zelf wel redden. Ik kom uit het noorden van het land en was in dit geval in het uiterste zuiden van het land mét overnachting. Staat niet zo benoemd in de voorwaarden, maar wel geholpen.
 
Vandaag heeft de ANWB me 2 x gebeld en uiteindelijk tot een nette compensatie gekomen het heeft alleen bijna 5 maanden moeten duren nadat ik met stukken ben komen te staan.
Dat dit fijn en goed nieuws.
Maar snap de frustratie wel, proces liep niet bepaald vlekkeloos.
Heb je verhaal gelezen en ANWB huurt ook bergers in die niet altijd even voorzichtig met andermans spullen omgaan. Als er schade is, is dit dus niet veroorzaakt door een ANWB-medewerker, evenals een niet-welwillende garage. De ANWB kan ook geen onderdelen tevoorschijn toveren. Maar in the end moet er wel sprake zijn van een correcte afhandeling.

n Italië bij de motor van m'n reismaatje een bobine kapot, op een zaterdagavond. Zondag doen ze niks, dat is op zich begrijpelijk. Daarna proberen ze samen met hun corrupte garagevriendjes uit de buurt zoveel mogelijk geld van de ANWB af te troggelen. Volgens de mevrouw van de ANWB was de motor op maandagochtend al meteen doorgebracht naar een dealer in de buurt. Was niet waar, want wij stonden op een camping 2 straten van het bergingsbedrijf, en we konden de motor daar door het raam in de loods zien staan. Bovendien was de dealer waar hij volgens de ANWB stond volgens de website van het bedrijf zelf niet eens open op maandag. Volgende dag bericht van de ANWB, garage kan het niet maken, motor gaat door naar een andere garage. Je raadt het al, ook op dinsdag zagen wij de motor met eigen ogen nog bij het bergingsbedrijf staan. Helemaal niks met de motor gedaan, maar door de diverse partijen die elkaar waarschijnlijk allemaal kennen, natuurlijk wel transport, stalling en diagnose kosten gerekend. ANWB deed helemaal niks, want volgens hun stond de motor echt bij een dealer. Snap wel dat ze op zoiets ook weinig invloed hebben, maar ze lieten ons alles zelf regelen. Wij moesten het maar met die Berger regelen, die geen Engels sprak en wij geen Italiaans. Een andere alarmcentrale had waarschijnlijk hetzelfde bedrijf aangestuurd, dus ik zeg niet dat deze situatie zich dan niet had voorgedaan, maar een beetje hulp en begrip van de ANWB had ik toch wel verwacht.
Wat een corrupte zooi zeg......Heeft je reismaatje hier ook melding van gemaakt? Als je met dergelijke partnerbedrijven werkt, wil je dit graag wel weten als ANWB/verzekeraar.
Je hoort het wel vaker dat mensen opgelicht worden in het buitenland als ze pech hebben.
 
Ik lees hier positieve verhalen over Unive, maar zie op de website dat je pechhulp per voertuig moet afsluiten. Dat is met twee motoren en twee auto's een beetje overkill

Zie ik iets over het hoofd? Anders bel ik ze morgen even
 
Ik lees hier positieve verhalen over Unive, maar zie op de website dat je pechhulp per voertuig moet afsluiten. Dat is met twee motoren en twee auto's een beetje overkill

Zie ik iets over het hoofd? Anders bel ik ze morgen even
Wel als je hem koppelt aan je motor/autoverzekering, dan is hij alleen geldig voor dat kenteken. Als je hem als extra aanvulling op je reisverzekering afsluit is hij geldig voor het voertuig waarmee je op reis bent, maar dan ook alleen als je op reis bent. Als je dagelijkse dekking binnen NL wilt heb je daar niks aan.
 
Wat een corrupte zooi zeg......Heeft je reismaatje hier ook melding van gemaakt? Als je met dergelijke partnerbedrijven werkt, wil je dit graag wel weten als ANWB/verzekeraar.
Je hoort het wel vaker dat mensen opgelicht worden in het buitenland als ze pech hebben.
Ja, en later ook nog een klacht ingediend bij de ANWB. Ik weet eigenlijk niet meer of hij daar nog iets van terugkoppeling van gehad heeft, maar daar heb je op dat moment zelf toch niks meer aan. Ik weet wel dat hij toen alles was afgehandeld zijn lidmaatschap heeft opgezegd, dus heel bevredigend zal het eventuele antwoord niet geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan