Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Welke pechhulp?

David_ZZR

MF veteraan
Lid geworden
4 mrt 2010
Waarderingsscore
4.673
Ik ben al ruim 20 jaar lang lid van de ANWB echter de laatste keren dat ik ze nodig heb gehad heeft dit alleen maar heel veel ergernis opgeleverd. Vorig jaar een situatie waarbij ik te horen kreeg geen vervangend vervoer te krijgen want ik was maar alleen...ipv mijn trip afmaken moest ik maar naar huis vliegen (een gezin met 3 jankjong achterin met caravan betaald hetzelfde als ik voor mijzelf alleen en een motor... maar datz agen ze niet zo) en dit jaar is mijn motor met een bak schade teruggekomen van een reis (zie ook: Reisverslag: April 2024 - Alles loopt anders) waarvoor de ANWB zijn kop in het zand blijft steken.

Oftewel de vraag welke pechhulp hebben jullie hier allemaal welke vervangend vervoer en repatrouilage regelt van je voertuig terug naar Nederland? En hoe is jullie ervaring hiermee?

ANWB.

Eenmaal auto defect. Auto en caravan netjes thuisgebracht, ik met gezin dezelfde dag thuis in een bijna nieuwe (gratis)huurauto, eenmaal alleen onderweg met motor, zelfde verhaal, motor netjes thuisgebracht, ik zelfde dag thuis, met huurauto.

Alleen maar complimenten voor ANWB.

Ik heb pechhulp-service via mijn verzekering afgesloten (Univé). Daar heb ik een deel onder mijn reisverzekering zitten (schades e.d.) en de rest bij mijn motor- en autoverzekering (repatriëring en vervangend vervoer). Zeer goede ervaring mee, ook met de hulpcentrale die zeer goed schakelt.

Ik ben al best lang ANWB lid voor pechhulp, incl vervangend vervoer en doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Honderden euri per jaar kost dat. In ca 35 jaar heb ik ze 4x nodig gehad. De eerste 2x waren zeer positief, de meer recente ervaringen waren eveneens een stuk minder. Ik moest 10 jaar geleden de vervangen bobine weer terugbrengen. Op kerstavond 2023 kreeg ik te horen dat mijn autodealer een fout had gemaakt, moest praten als brugman om toch hulp te krijgen. Bij Honda krijg je na elke beurt een jaar mobiliteitsservice. Maar omdat mijn motor slechts eens per 12.000 km (daarover doe ik ca 2 jaar) service nodig heeft ben ik ook benieuwd naar goede alternatieven.

Ik heb zelf al mijn verzekeringen bij Univé. Ik heb een doorlopende reisverzekering, waarbij ik als aanvulling pechhulp inclusief vervangend vervoer heb afgesloten. Ik heb ze gelukkig nooit nodig gehad, maar het is in ieder geval goedkoper dan buitenlanddekking bij de ANWB. Wegenwacht Europa kost je al 9 euro per maand , en ik betaal bij Univé 7,50 voor de reisverzekering inclusief pechhulp.

Ik heb een doorlopende reisverzekering bij Ohra, met extra module pechhulp buitenland, welke zowel voor motor als auto geldig is. Nog nooit gebruik van hoeven maken.

Bij pech in Nederland bel ik zelf een berger. Dat is vele malen goedkoper dan het lidmaatschap van de ANWB. 10 jaar geleden:

ik ben mijn eigen pech hulp en anders heb ik vrienden

Unive, goed uit de brand geholpen met een vervangende auto die dezelfde dag naar Zwitserland werd gebracht vanuit Innsbruck.
Slechts 2600 km op de klok (Laguna Station). Ik heb de route afgemaakt (nog twee dagen) en daarna 10 km van mijn huis ingeleverd.

Ik had 3 weken geleden pech in België. Daar een berger gebeld die mij 5 km verderop op een camping gebracht heeft maar dat kostte wel 295.- euro
Was wel in het weekend. Daar heb je wel wat jaartjes pechhulp voor.

Gewoon via de reisverzekering.

Ik had 3 weken geleden pech in België. Daar een berger gebeld die mij 5 km verderop op een camping gebracht heeft maar dat kostte wel 295.- euro
Was wel in het weekend. Daar heb je wel wat jaartjes pechhulp voor.
Het was hier €150,-.

Het goedkoopste ANWB lidmaatschap is iets van €85,- per jaar. (met partner)
Het standaard lidmaatschap met woonplaatsservice, is €132.- per jaar.

We hebben nu 20 jaar ANWB lidmaatschap uitgespaard.

Geen directe ervaring met motorpech in het buitenland gelukkig maar na het lezen van jouw- en andere ervaringen maar besloten om alleen de oudste motoren te gebruiken voor reizen. Gereedschap en een kleine noodvoorraad reservedelen in de koffer en gaan.

Verder laat ik mijn autosleutel achter bij vrienden (turbodiesel met trekhaak). Uitgebreide lading gereedschap erin. Eventueel aanhanger huren en pendelen. Moet zeggen dat dat me meer gerust stelt dan afhankelijk te zijn van externe of lokale partijen.

Aansluitend wel een Europa dekking afgesloten bij: AlsjeblieftNietWéérBellen (ANWB) voor eventuele medische repatriëring. In Ierland zijn ze erg behulpzaam geweest bij de repatriëring van mijn vrouw. Ook nét buiten de dekking van het pakket en onder dekking van een andere verzekering. Dat was echt de juiste hulp op het juiste moment.

ANWB heeft nu ook de pechhulp compleet, daar moeten ze je 5 dagen vervangendvervoer geven..... alleen de goedkoopste parketten hebeen dat niet.

Zelf heb ik nu ANWB europa standaard. In geval van pech, dat ik geholpen wordt.

Pechhulp in NL regel ikzelf wel.
Dan bedoel ik dat ik eventueel familie inschakel die mij en de motor met de aanhanger ophalen.
Hulp zal ik in NL (en niet te ver in buitenland) altijd wel gaan krijgen, echter nog nooit nodig gehad.

Ophalen kan ik ook zelf doen.
Stond een keer met panne 30km van huis. (rotte O-ringen carb, benzine liep zo het blok in)
Mijn schoonzuster is toen met auto gekomen.
Daarna met eigen auto en aanhanger erheen en de motor opgehaald.

Hoe vaak heb je nu ECHTE panne?
Daarom ben ik ook mijn eigen pechhulp net als @Zot.
Al een paar keer na een trip met houtje-touwtje weer in NL aangekomen.
Mijn gedachte: Er is ALTIJD wel een oplossing!!
Onlangs met de 1985 FZ750 bijna 9k door de Balkan gereden. Los stekkertje was het grootste probleem onderweg.
Nog 1k te gaan tot thuis. Toen reed ik 'm in de prak. (en ook mezelf)

Laatst bewerkt:
de mooiste herinneringen van reizen zijn de overwonnen problemen.

Aantal jaar via Combimotors een verzekering met pechhulp buitenland gehad. 1x moeten gebruiken en die ervaring was goed!
Motor netjes opgehaald langs de kant van de weg en naar de dichtsbijzijnde dealer gebracht. Zelf met de taxi heen naar mijn hotel en weer terug naar de dealer na herstel van de motor. Taxi's zelf voorgeschoten en daarna netjes alles vergoed gekregen. Na slechte ervaringen met ANWB pechhulp voor de auto blijf ik daar weg.

Klopt maar als je nog maar 4 dagen te gaan hebt op je trip en je spanningswisselaar kapt ermee... en de dealers in de omgeving kunnen die niet binnen 10 dagen krijgen..... dan valt er weinig te overwinnen.

Klopt maar als je nog maar 4 dagen te gaan hebt op je trip en je spanningswisselaar kapt ermee... en de dealers in de omgeving kunnen die niet binnen 10 dagen krijgen..... dan valt er weinig te overwinnen.
ik ben ooit met mijn toenmalige partner thuis gekomen door elke 100 km accu's te wisselen.

Nu kan ik elke 3 fase motorfiets regelaar wel pas maken en die zijn wel snel te vinden

Ik ben al heel lang lid van de ANWB maar ben ook allrisk verzekerd en daar zit het ook in als je met pech kom te staan voor heel Europa.
En heb me ook eens in het verleden aangemeld bij de Total Club en als je dan 8 liter tankt met je motor heb je ook pech hulp voor 2 weken door heel Europa.
Heb er zelf geen ervaring mee tot nu toe en hoop ik zo te houden maar ik weet wel een collega had bij Opel zo iets vanuit Opel en had problemen dus de Opel gebeld en zouden het in zijn werk zetten en toen kwam gewoon de ANWB langs voor het probleem op te lossen.
Zo heb ik het alvaker gehoord dat meerdere organisaties samen werken met de ANWB.

Ik rij rondjes om de kerk en regel het zelf wel….

Ben nu bij combi motors verzekert incl. pech en ook nog eens BMW hulp..beetje dubbel dus. Nog niet nodig gehad maar met kwaliteitsmerk als BMW ga ik niet vanuit….