Welke benzine in de Winter, C95 of C98

Outdoor Man

MF veteraan
31 mrt 2005
44.846
3.535
Amstelveen
Ik heb wel eens gehoord dat mensen in de winter C98 tanken ipv C95.
Ikzelf tank gewoon nog C95.
Wat is beter om in de winter te tanken.
 
de vraag wordt al vaker in diverse topics min of meer besproken.

Lees je instructieboekje na en je weet veel meer.

Bovendien heeft C98( wat in de volksmond euro98 of superplus98 heet)

Geen hogere verbrandingstemperatuur, maar een hogere ontstekingstemperatuur. Dit om kloppen of pingelen te voorkomen. De uiteindelijke verbrandingstemperatuur is gewoon gelijk.

ook heeft 98 bij een euro95 afgestelde motor meer kans op een slechtere loop, juist vanwege deze hogere ontstekingstemperatuur.

en nu hou ik er over op.
 
benzine met een hoger octaangehalte zoals 98 ontbrand minder snel uit zichzelf als de compressie te hoog is.
als de benzine te vroeg ontbrand door te hoge compressie ontstaat er het fenomeen pingelen.
pingelen is het ongecontroleerd ontbranden van de brandstof vlak voordat er een vonk is.
 
Hoe kouder het is, hoe hoger ik tank.

Vandaag vile het wel mee, maar volgende week wordt het echt koud. Bij 0 graden zit ik op ongeveer euro 100, wordt het -5 dan euro104 en bij -10 zit je al snel op de euro110.

Als het warmer is daarentegen (zeg maar 20 graden of zo), stap ik over naar euro85. Bij 30 graden naar euro70 en bij 40+ euro60.

Werk echt hoor.

Echt waar.

Net als aceton / nagellakremover er bij.

En lucht met E-keur in mijn banden.
 
Er zijn ook mensen die ongelooflijk kunnen zagen :W

full
 
Gaat weer lekker :')


Maar wat kan ik nou het beste tanken? E95, E98, V power, Excellium, of bij de witte pomp?

Ik zou voor methanol gaan. Met een scheutje aceton erin. Let er dan wel op, dat je motor waarschijnlijk zo goed presteert, dat ze daar fabrieks af geen rekening mee hebben gehouden. Je hoort vaak zat dat er mensen verongelukken doordat de standaard boutjes het begeven. Ik zou dus als ik jou was gelijk de hele santemekraam vervangen door italiaans maatwerk.
Wat dan vaak nog vergeten wordt is indd de E-keur lucht pompen, maar ik zag dat je daar zelf al aan gedacht had. Banden wel eerst helemaal vacuum trekken, zodat er geen restjes ordinaire straatlucht achterblijven.

:]
 
Ik zou voor methanol gaan. Met een scheutje aceton erin. Let er dan wel op, dat je motor waarschijnlijk zo goed presteert, dat ze daar fabrieks af geen rekening mee hebben gehouden. Je hoort vaak zat dat er mensen verongelukken doordat de standaard boutjes het begeven. Ik zou dus als ik jou was gelijk de hele santemekraam vervangen door italiaans maatwerk.
Wat dan vaak nog vergeten wordt is indd de E-keur lucht pompen, maar ik zag dat je daar zelf al aan gedacht had. Banden wel eerst helemaal vacuum trekken, zodat er geen restjes ordinaire straatlucht achterblijven.

:]

Italiaans maatwerk?

Heb ik eind 2006 al besteld, maar ze liggen nog in de fabriek -O-

Daarbij zijn bijna al mijn boutjes in de inch-uitvoering *:)

Het enige Italiaanse dat bij mij nog in huis komt, zijn een paar mutsen die ik wel wil passen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan