RempageR1
Die hard MF'er
Lang verhaal kort: Wie weet wat goede primaire injectoren zijn voor een 1200cc motor?
Lang verhaal:
Sinds 2019 ben ik bezig met het ombouwen van mijn Yamaha VMax 1200 uit 1985 naar injectie (en daar rijd ik sinds 2020 vrolijk mee rond). Een van de eerste dingen die ik daarvoor gedaan heb was het aanschaffen van de throttle bodies (vanaf nu TB`s) van een VFR1200. Mijn redenering was dat als ik TB`s aan zou schaffen van een motor van hetzelfde type (V-4, 1200cc) dat een prima start was. Later ben ik erachter gekomen dat je beter kan matchen op PK dan cylinderinhoud. De VFR heeft zo`n 173 PK en de Vmax 140. Daardoor zijn de TB`s en de injectoren beiden wat overbemeten.
Om de VFR TB`s passend te maken heb ik mijn eigen spruitstukken geprint, zie de foto hieronder. Normaliter zitten de VFR TB`s direct aan de cylinderkop vast maar omdat bij mijn blok de cylinderkoppen dichter bij elkaar zitten passen de VFR1200 TB`s er niet tussen.
De motor rijdt op zich prima met deze setup, alleen bij hele lage toerentallen en weinig gas (onder 3%), is er sprake van 'lag'. Daar zijn denk ik 3 oorzaken voor:
Het idee is om daarom ‘Staged Injection’ te gaan gebruiken op mijn Speeduino. Hierbij gebruik je kleine injectors dicht bij de cylinders voor lagere load en grotere injectors verder weg die bij hogere load gaan meedraaien. Op die manier kan ik de injectoren van de VFR in de TB`s behouden en hoef ik alleen nieuwe spruitstukken te printen met daarin een uitsparing voor de primaire injectoren. Zie hieronder wat het plan is:
Op de rode plaatsen zitten nu al de injectors, die straks de secondaire injectoren worden. Op de plekken van de groene pijlen komen nieuwe primaire injectoren. Het mooiste is als er een motor is die al zoiets heeft zodat ik die injectoren kan vinden op marktplaats of 2ehands motoronderdelen sites. Ook kan ik misschien injectoren pakken van een wat kleinere motorfiets zoals een 600 4-cylinder oid. Wie heeft hier ervaring mee en tips?
Bedankt!
Lang verhaal:
Sinds 2019 ben ik bezig met het ombouwen van mijn Yamaha VMax 1200 uit 1985 naar injectie (en daar rijd ik sinds 2020 vrolijk mee rond). Een van de eerste dingen die ik daarvoor gedaan heb was het aanschaffen van de throttle bodies (vanaf nu TB`s) van een VFR1200. Mijn redenering was dat als ik TB`s aan zou schaffen van een motor van hetzelfde type (V-4, 1200cc) dat een prima start was. Later ben ik erachter gekomen dat je beter kan matchen op PK dan cylinderinhoud. De VFR heeft zo`n 173 PK en de Vmax 140. Daardoor zijn de TB`s en de injectoren beiden wat overbemeten.
Om de VFR TB`s passend te maken heb ik mijn eigen spruitstukken geprint, zie de foto hieronder. Normaliter zitten de VFR TB`s direct aan de cylinderkop vast maar omdat bij mijn blok de cylinderkoppen dichter bij elkaar zitten passen de VFR1200 TB`s er niet tussen.
De motor rijdt op zich prima met deze setup, alleen bij hele lage toerentallen en weinig gas (onder 3%), is er sprake van 'lag'. Daar zijn denk ik 3 oorzaken voor:
- De injectors zijn vrij groot, prima voor volgas maar niet zo prima voor weinig gas.
- De injectors staan vrij ver weg van de cylinders. Dus een snelle verandering van load resulteert in even veel lucht maar nog niet genoeg benzine.
- Mijn spruitstukken zijn van Nyon/Carbon. Doordat die niet warm worden kunnen druppels aan de wand kleven zonder dat ze weer verdampen.
Het idee is om daarom ‘Staged Injection’ te gaan gebruiken op mijn Speeduino. Hierbij gebruik je kleine injectors dicht bij de cylinders voor lagere load en grotere injectors verder weg die bij hogere load gaan meedraaien. Op die manier kan ik de injectoren van de VFR in de TB`s behouden en hoef ik alleen nieuwe spruitstukken te printen met daarin een uitsparing voor de primaire injectoren. Zie hieronder wat het plan is:
Op de rode plaatsen zitten nu al de injectors, die straks de secondaire injectoren worden. Op de plekken van de groene pijlen komen nieuwe primaire injectoren. Het mooiste is als er een motor is die al zoiets heeft zodat ik die injectoren kan vinden op marktplaats of 2ehands motoronderdelen sites. Ook kan ik misschien injectoren pakken van een wat kleinere motorfiets zoals een 600 4-cylinder oid. Wie heeft hier ervaring mee en tips?
Bedankt!