Wat is wijsheid

De 3 motoren die TS noemt hebben allemaal een totaal verschillend karakter.
Dus eerst rijbewijs halen en dan proefrijden.
Dan vallen er vanzelf een paar af
 
nieuwe motor is niet altijd goed. een dealer 2de hands kan soms zo weinig gelopen hebben, dat het vaak wel interessant is om zoiets t kopen. Scheelt soms een paar duizend euro. Dat is toch niet slecht. Kan je veel voor kopen.... Winter en zomer setje kleren, toch wel leuk. Heb je nog over ook nog.
 
Fuck, ik ben al BMW rijder leeftijd. Ik ben oud.

Overigens mijn eerste motor een Z800, en eerlijk gezegd, erg leuk, maar je moet je wel weten inhouden. Ik vind het een verdomd snelle machine.
Ik heb al een jaar of 3 een BMW, voordat ik 30 werd al..

En nu op mn 31e een goldwing. Volgens mij wordt ik niet oud.
 
Even los van specifieke modellen:

Er zijn heel veel tourmodellen, zowel nieuw als tweedehands.
Wil je onbezorgd rijden, dan is een nieuwe motor een mooie optie, want garantie. Het maakt dan niet uit wat voor merk/type het is.
Garantie krijg je ook op tweedehands, maar minder lang, en meestal minder uitgebreid.

Slechte motoren worden niet meer verkocht, maar alles wat niet uit Japan komt, kan zo z'n nukken hebben.
Nogmaals, niet erg, want garantie, maar garantie betekent wel weer naar de dealer, en twee weken niet kunnen rijden.
Onderschat dat laatste niet.

Een nieuwe motor all-risk verzekeren is geen goedkope hobby. Mocht je een keer vallen, is alles mooi gedekt, maar denk ook aan de gevolgen voor de toch al hoge premie.

Tweedehands modellen, zeker als ze wat ouder zijn, zijn wat dat betreft een stuk betaalbaarder. Een schuivertje is dan ook op te lossen met gebruikte onderdelen, die meestal zeer goed verkrijgbaar zijn.

Een wat oudere motor hoeft zeker niet slechter te rijden dan een nieuwe motor. Kilometerstanden hebben uiteraard invloed op de prijs, en op de restwaarde. Kilometerstanden tot 30.000 worden over het algemeen als laag gezien. Vanaf 50.000km wordt een motor al als wat ouder beschouwd. Bij een ton duikt de prijs echt naar beneden. Bij BMW is dit effect minder groot dan bij andere merken.
Let bij kilometerstanden vooral even op het moment dat de kleppen gesteld moeten worden. Dat is vaak een vrij dure servicebeurt, en als een motor daar binnen een jaar aan toe is, hoort het eigenlijk voor aflevering uitgevoerd te worden.

Let ook op de staat van de banden. Accepteer bij een knappe occasion geen banden ouder dan 3-5 jaar. (DOT code). Nieuwe banden zijn prijzig. Check ook de dikte van de remschijven, en of ze zonder trillingen vertragen. (duur). Ook ketting en kettingwielen kunnen prijzig zijn, dus laat het gewoon vervangen als er ook maar enige twijfel is over slijtage. Een setje gaat ongeveer 20.000km mee.
Nieuwere modellen bieden vaak qua electronica/connectiviteit, veiligheid en dashboard wat extra's.
Niks schokkends, maar meestal ligt daar tegenwoordig het onderscheid.

En op tourgebied kun je tegenwoordig alles krijgen. Dikke tweecilinders met bergen koppel en prachtig geluid, pittige driecilinders, en soepele viercilinders. en dan heb je nog de trend naar wat hoger op de poten. Beter zicht, lekkerder sturen, makkelijker over drempels. Als je gaat toeren, is vooral dat laatste iets wat je op dijken en geijkte motorwegen steeds vaker gaat tegenkomen. Wat extra veerweg kan zeker geen kwaad.

Een dikke fiets lijkt mooi, maar in de praktijk heb je meestal aan 100pk zat. Een grote benzinetank en laag verbruik, zijn eigenlijk belangrijker. 900cc is prima in staat om je een grijns van oor tot oor te bezorgen. Het voordeel is vaak ook dat de wat lichtere motoren wat dynamischer te berijden zijn. Op een bochtig parcour, kan dat een behoorlijk verschil in rijplezier maken.

Zo maar wat ideeën:
Yamaha Tracer 700 (twin) of 900 (driecilinder). Sneeuwen wat onder, bij het succes van de Tenere, maar zijn gewoon ideale, probleemloze toermotoren, met goede restwaarde.

1713101429719.png


BMW F 900 XR:

1713101501693.png


Ducati Multistrada 950
1713101791316.png



Maar vergeet ook de eerder genoemde Honda NT1100 niet, en de Tiger van Triumph. En de SMT uitvoeringen van KTM, en natuurlijk de V-strom van Suzuki.
 
Over de betrouwbaarheid: Truth About BMW Motorcycles: How Reliable Are They Really
Er staan enkele punten in deze website. Het is de combinatie van totale kosten inclusief reparatie en onderhoud en de algemene betrouwbaarheid. Het hangt van het jaar en model af hoe betrouwbaar het is. Niet iedere model is hetzelfde schijnbaar.

Dit is ook wel interessant, de kosten per type , kleine of grote onderhoud:
 
Zou sowieso geen nieuwe kopen simpelweg omdat daar in aanvang de meeste afschrijving op zit en aangezien je beginnend rijder bent en nog niet kan weten wat het beste bij je past is de kans groot dat je hem te vroeg weer in wil ruilen. Occasion is dan een betere optie.
 
Ik heb alleen maar nieuwe motoren gekocht, en daar nog nooit geen spijt van gehad.
Nog nooit naar de dealer gemoeten omdat er een probleem was.
Als ik zie wat er 2dehands gevraagd wordt voor de motor die ik nu heb. Bijna de prijs die ik nieuw heb betaald.
 
Spijt dat ik de eerste 2 niet heb bijgehouden. Die 750X heb ik nieuw gezocht voor 8000€ en 2 jaar later ingeruild voor 6000€. Nu 5 jaar later vragen ze meer dan 6000€ voor zo’n motor.
 
Hoi Marcel,
Let niet op die zure reacties, men is vervreemd geraakt aan nieuwe mensen en er zelfs bang voor, zo proberen ze je weg te jagen :r
Koop vooral met je hart, zelf ben ik ervan overtuigd dat je het bij de proefrit al weet. Bmw gs, altijd een veilige keuze, geliefd model, duur in onderhoud.
Multistrada mag je er gewoon niet mee vergelijken, dat is een motor die je koopt om de motor en stuk sportiever, in bmw vorm s1000xr. Ducati ook niet goedkoop in onderhoud.
Zelf heb ik de v4s, prachtig apparaat, rijd echt fantastisch, heerlijk zoveel paarden bij je. Let op, mijn eerste ritje koste meer dan 530 aan 1 snelheidsovertreding.
:)
 
Spijt dat ik de eerste 2 niet heb bijgehouden. Die 750X heb ik nieuw gezocht voor 8000€ en 2 jaar later ingeruild voor 6000€. Nu 5 jaar later vragen ze meer dan 6000€ voor zo’n motor.
De tweedehandsgebruiker betaalt daar een hoge prijs voor. Degene die inruilt die huilt
 
Terug
Bovenaan Onderaan