Wat is de draaihoek van mijn motor?

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Ik heb een ninja 400 gekocht en krijg het pas over 2 weken. Nu was ik van plan om deze motor op slot te zetten bij mijn voordeur met een kettingslot aan een muur anker en rem slot.
Ik heb ook een achtertuin, maar de probleem is dat ik een haakse bocht om moet met de motor en ik ben ervan overtuigd dat de draaihoek van de motor niet groot genoeg is om in 1 keer te rijden.
Nu heb ik de brilliate idee om bij deze hoek de motor gewoon op te tillen, maar is dit uberhaupt mogelijk?
De motor weeg ongeveer 170 kg, zelf weeg ik 70 kg met niet bijzonder veel kracht.
Hoe realitisch is het, gaat dit mij gaat lukken?

De afmetingen van de gang is 1,58 meter breed en dit versmalt naar een gangpad van 1,50 meter, dit is een haakse bocht. Ook heb ik bij de bocht een kleine extra ruimte van 1,20 meter lang.
Zie de foto als een soort plattegrond. i tried.

gangpad maten.png
 
Volgens mij moet dat lukken, met 19x steken.
Mijn schuurdeur is geen 1,58 breed denk ik en ik zet mijn motor ook in jouw 'haakse' deel. Denk niet dat mijn schuur 1,50 breed is.
S1000r, nog breder dan de jouwe schat ik
 
Ik ben bijna 81 jaar, weeg 67 kg en mijn oude Norton weegt droog 179 kg, dus met olie en volle tank in de 190 kg.
Die pak ik bij zijn kont en zet hem een stuk opzij, maar die heeft wel twee mooie soort van handgrepen aan beide zijden van het spatbord.

Mijn Honda Supermagna weegt met volle tank rond 240 kg en die kan ik met veel moeite met de kont een stukkie opzij zetten, maar zonder een krachtterm lukt dat niet.

Als je die Ninja goed beet kunt pakken aan de achterkant, moet dat wel lukken.
 
In eerste instantie dacht ik: waarom rij je m niet de bocht door?
Maar snap nu de moeilijkheid.
Heb bij mijn achtertuin een vergelijkbaar paadje, en ben inmiddels gewend om daar doorheen te rijden i p.v. te duwen.
Klopt het dat je op de tekening van onder aankomt en dan naar rechts moet?
Wat misschien zou kunnen (maar dat vergt oefening) is om dat stukje met de motor links van je te lopen.
Vervolgens loop je in eerste instantie de afslag naar rechts voorbij en rijd je voorwiel in de rechtse hoek.
Dan stuur helemaal naar links en een keer achteruit tot je voorwiel bij de afslag is.
Stuur naar rechts en motor iets afschuinen, en je rijd m (vermoed ik) zo de nauwere steeg in.
 
  • Eens
Waarderingen: Tcat
is dit niet gewoon de loop en parkeerproef van het avb examen? dus stukje voorbij de afslag lopen en achteruit het smallere steegje in?
 
En als je eerst achteruit begint en dan hem zo vooruit de 1m50 inrijdt? Bij terug eruit halen kom je er dan vooruit terug uit.
 
Voorrem in en met ca. 6000rpm de koppeling loslaten +hoek om draaien een optie? moet uiteraard wel in de eerste versnelling. /sarcasme (sorry kon het niet laten)
 
Veel steken, vooruit of achteruit, de draai-op-de-standaard truc, een motormover: mogelijkheden genoeg!
De eerste keer ben je waarschijnlijk flink een het prutsen en denk je waar ben ik aan begonnen, maar je krijgt er snel genoeg handigheid in.
 
Volgens mij gaat het prima. Met mijn vorige huis moest ik hetzelfde doen. (Honda Shadow).
Alleen de poort naar de tuin vanuit de gang binnenrijden was moeilijker. Toen een één of andere mover voor onder het achterwiel voor gekocht. (Maar uiteindelijk vond ik 3x steken sneller)
 
Het gaat volgens mij allemaal wel lukken. Maar ik vraag me toch af of het steeds weer moeten manoeuvreren op langere niet gaat irriteren? En dus gaat tegenstaan om de motor te pakken om te (even) gaan rijden? Op mijn vorige adres was dat wel eens, mijn huidige motor was daar niet eens een optie.
 
Het gaat volgens mij allemaal wel lukken. Maar ik vraag me toch af of het steeds weer moeten manoeuvreren op langere niet gaat irriteren? En dus gaat tegenstaan om de motor te pakken om te (even) gaan rijden? Op mijn vorige adres was dat wel eens, mijn huidige motor was daar niet eens een optie.
Dit denk ik ook. Als je tig keer moet steken is de lol er snel van af.

Dat merk ik nu al. Moet ook twee keer steken om in de tuin en in de schuur te kunnen komen. Bij mijn vorige huis reed ik zo naar buiten en rechtdoor de tuin uit of in met elke motor. Nu moet ik inderdaad nadenken over de draaicirkel.
 
Dit denk ik ook. Als je tig keer moet steken is de lol er snel van af.

Dat merk ik nu al. Moet ook twee keer steken om in de tuin en in de schuur te kunnen komen. Bij mijn vorige huis reed ik zo naar buiten en rechtdoor de tuin uit of in met elke motor. Nu moet ik inderdaad nadenken over de draaicirkel.
De lol er snel af? Je hebt toch een TRX?? })
 
Wat al beschreven is, moet kunnen.
Pad is breed zat, je 'moet' alleen even de juiste 'insteekpunten' zien t evinden.
Oefening baart kunst.

Wat je niet moet doen is zoals het filmpje.
Een enkele keer prima, maar dagelijks??
Daar zijn Jiffy's niet voor gebouwd (met name de krachten die er dan op komen te staan).
 
Wat je niet moet doen is zoals het filmpje.
Een enkele keer prima, maar dagelijks??
Daar zijn Jiffy's niet voor gebouwd (met name de krachten die er dan op komen te staan).
Inderdaad, zijn Jiffy's niet voor gemaakt, kan wel. Maar de hefboomkracht is enorm. Ik zou het mijn FJR niet eens aan durven te denken, kom ik zelf onder die 300Kg te liggen. Als TS zou ik proberen makkelijke stalling proberen te zoeken, want is toch jammer als je minder gaat rijden omdat het gemanoeuvreer je tegen is gaan staan.
 
De lol er snel af? Je hebt toch een TRX?? })
Ja maar ik hoef ook maar twee keer te steken hé. Maar ik pak hem dus niet meer voor korte ritjes (op zich ook geen ramp natuurlijk)
Inderdaad, zijn Jiffy's niet voor gemaakt, kan wel. Maar de hefboomkracht is enorm. Ik zou het mijn FJR niet eens aan durven te denken, kom ik zelf onder die 300Kg te liggen. Als TS zou ik proberen makkelijke stalling proberen te zoeken, want is toch jammer als je minder gaat rijden omdat het gemanoeuvreer je tegen is gaan staan.
Gewoon dat pad overdekken :)
 
Ik dacht bij "wat is de draaihoek" (topic titel) zoiets als ontstekings interval.
90° .. 120° .. 360° :$
 
  • Eens
Waarderingen: B2
Terug
Bovenaan Onderaan