Wat is het Can-bus systeem

Rob Troost

Volledig actief
Donateur
12 jan 2002
6.037
2.047
ergens in Dld
Can-bus is een communicatiesysteem wat veel voorkomt in de automotiv sector.
simpel gezegd is het een paar draadjes die er voor zorgt dat de onderdelen in de auto met elkaar kunnen 'praten'
image-158.png
 
Zeker,

Storingen door het uitwisselen van gloeilampjes voor LED/XENON/Whatever komt niet door het CAN-BUS Systeem. De lampjes zijn geen regeleenheden, deze doen dus ook niet mee aan het BUS netwerk.
klopt als je een startsysteem met Can-bus wilt sturen heb je dus een schakelaar die aan bijvoorbeeld het dashboard aangesloten word. vanuit het dashboard gaan Can communicatie naar de motorcontroller, uit de motorcontroller stuurt dan het startrelais.
 
Waar slaat deze post op? Een plaatje en nul info. Op zijn minst iets over terminal resistors die volgens mij in de nodes ontbreken. Maar ik ben geen expert en begon er niet over:(
 
Canbus systeem in de domotica heeft een voedingsbus en een adres/databus. Het geheel wordt aangestuurd door een soort computer. Deze computer loopt in een snel tempo langs de adressen van de aangesloten apparaten (polling) en wacht op een actie (interrupt).
Als voorbeeld een eenvoudige handeling die misschien wel buiten de canbus om gedaan wordt maar wordt hier gebruikt om het inzichtelijk te maken. Je wil een bocht naar links maken en wil dat de richtingaanwijzers gaan knipperen.
Het omgeschakeld worden en blijven van de richtingsschakelaar zet een signaal op de adresbus met zijn adres. De computer signaleert de vraag en weet door het meegezonden adres wat er verwacht wordt. Hij stuurt nu naar het adres van de linker richtingaanwijzers het signaal om te knipperen. Deze zijn ook aangesloten op de voedingsbus en gaan nu knipperen. Dit gebeurt net zo lang totdat de richtingsschakelaar weer in de neutraalstand gezet wordt.
 
Zeker,

Storingen door het uitwisselen van gloeilampjes voor LED/XENON/Whatever komt niet door het CAN-BUS Systeem. De lampjes zijn geen regeleenheden, deze doen dus ook niet mee aan het BUS netwerk.
Maar de module waarop je raw's e.d. zijn aangesloten en communiceert met het can-bus bewaakt vaak wel de belasting en geeft aan het can-bus systeem door dat de belasting niet binnen de gewenste norm valt en zo krijg je toch foutmeldingen.
 
De boven staande posting zijn mijn bevattingsvermogens al voorbij. ( ik lieg een beetje, en dan ook maar een klein beetje)
Goed, ik snap wel het één en ander, maar wil graag een begin.
Om te beginnen, wat is een can-bus?
Zeg ik het dan goed, dat alle meetpunten op 1 centraal punt samen komen?
 
heel simpel en kort door de bocht: het aansturen van meerdere elektronica via een enkele draad of computer doordat elk aangesloten component zijn eigen digitale adres heeft.

Er zullen ongetwijfeld meer draden aan te pas komen dan een enkele, maar de kabelboom wordt door de CAN-bus wel lekker uitgedund t.o.v. de 'analoge methode'
 
Can-bus is een communicatiesysteem wat veel voorkomt in de automotiv sector.
simpel gezegd is het een paar draadjes die er voor zorgt dat de onderdelen in de auto met elkaar kunnen 'praten'
Bekijk bijlage 1712124
Dank u, ik moet zeggen dat ik nooit iets begrepen heb van can-bus.
Maar na deze uitgebreide uitleg, in combinatie met het duidelijke grafische materiaal, kan ik mij nu ook can-bus expert noemen!!!!
 
Canbus is een pulstrein van 0/1 signalen die op een bepaalde frequentie (draaggolf) wordt getransporteerd. Het zijn zeer kleine stroomsignalen en daarmee enorm gevoelig voor externe "signalen/magnetische" van buitenaf. Ga je aan dergelijke bus systemen werken dan is het zeer belangrijk dat het volledige circuit (hardware: kabels, connectoren, signaalgevers en dragers e.d.) volledig EMC zijn.
 
ik heb het idee dat het plaatje in de startpost niet klopt. De apparaten staan PARALLEL en dat duidt op een STER net terwijl een BUS systeem nooit parallel is maar in SERIE. Ik heb alarmoproepsystemen gemaakt met CAN bus, domotica, dus ik heb wel de klok horen luiden...
 
neen Rob, het plaatje klopt. een Can-bus is altijd 2 draden met aan beide einden een weerstand van 120ohm. en alle controllers zijn aangesloten op beide draden.
er kunnen een oneindig aantal controllers op aangesloten zijn, en er is niet iets als een "computer" die alles controlleert. iedere controller heeft een adres (zoals "huizen in een straat"), en als een controller iets wil (iets aan/uit schakelen dat niet rechtstreeks aan hem hangt, of een probleem wil melden, of ..... bedenk het maar) stuurt het een bericht over de canbus, en in dat bericht zit een "adres" voor de desbetreffende andere controlller waarvoor het bericht bedoelt is. alle controllers zien dat bericht langs komen, maar alleen de controller waarvoor het bericht bedoelt is haalt het ook binnen en doet er wat mee.
een LIN-bus werkt met maar 1 draad, en is bedoelt voor de meer simpelere dingen. een LIN-bus hangt aan een controller en je kan dus verschillende LIN-bussen hebben die niet aan mekaar hangen.
 
een LIN-bus werkt met maar 1 draad, en is bedoelt voor de meer simpelere dingen. een LIN-bus hangt aan een controller en je kan dus verschillende LIN-bussen hebben die niet aan mekaar hangen.
Dat dus, het was ook beperkt tot 255 nodes, met DIP schakelaars in te stellen
 
Canbus is een pulstrein van 0/1 signalen die op een bepaalde frequentie (draaggolf) wordt getransporteerd. Het zijn zeer kleine stroomsignalen en daarmee enorm gevoelig voor externe "signalen/magnetische" van buitenaf. Ga je aan dergelijke bus systemen werken dan is het zeer belangrijk dat het volledige circuit (hardware: kabels, connectoren, signaalgevers en dragers e.d.) volledig EMC zijn.
het is juist redelijk ongevoelig voor EMC, het is een differentieel signaal, dat betekent dat er een plus en min lijn zijn de tegengesteld reageren, bij de een is de puls omhoog en bij de ander de puls omlaag, als er verstoring is gaan ze beide omhoog of omlaag bijvoorbeeld, dat heeft geen invloed op de communicatie.
google plaatje met verstoring waar het signaal geen last van heeft:

Lvds_signal_common_mode_noise.JPG

horizontaal is de tijd en verticaal de spanning.
je zie dus dat er een invloed is waardoor de spanning oploopt, maar de pulsen blijven gelijk ten opzichte van elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan