Wales op de motor

Emile007

Die hard MF'er
22 mrt 2005
297
307
Utrecht
Centrale topic ontbreekt nog en vandaar maar even een start!

Komende juni ga ik met 4 man in 7 dagen een rondje Wales doen. Startpunt en eindpunt is Hull om vanaf daar de ferry naar Nederland te pakken. Harwich zou ook een optie kunnen zijn, maar die ferry vinden wij stukken minder dan die van Hull...

Eerste en laatste dag heb ik uitgewerkt en dag 2 - 6 moet ik nog opsplitsen op basis van zo'n 5,5 uur rijden per dag en de beschikbaarheid van hotels.
Heb al zoveel mogelijk (vanaf de weg zichtbare) kastelen en mooie 'dangerous road' op de route geplot en ook nog wat inspiratie gehaald uit TET. (voor de afgelegen wegen. Mooie mix dus van van alles! De route bevat ook nog genoeg punten waar we kunnen afsnijden, mocht het weer heel engels (lees: nat) worden.

De hamvraag is nu:
- Mis ik wat?
- Zijn er nog overnachtingsplekken aan te raden?

Uiteraard post ik na mijn reis mijn video en alle routes op mijn website.


Wales.png


 
Er is een scenic route die door Elan Valley loopt.
Deze is prachtig om te rijden qua uitzicht.
Het lijkt erop dat je deze afslag mist.
Staat lokaal aangegeven met een bord.
 
Precies, de Elan Valley is prachtig. Kijk ook even naar The Devil's Staircase. Hoop dat jemooi weer hebt, dan is t er geweldig mooi rijden. Ik was er n paar jaar geleden met Pasen. 10cm sneeuw.
 
Dank voor de reacties!

Ik heb Elan Valley met een loop in de route opgenomen. Zal updat van het route kaartje later even posten!

The Devils Staircase had ik al op de route staan! (Hoop een beetje op de Walese variant van de Hardknott pass in het Lake District 😜)
 
Ik toerde er afgelopen lente met de tent, hotels kan ik je dus niet aanbevelen. Maar wel leuke dingen om te doen :

Herbert's Quarry in Brecon Beacons. De moeite waard om de motoren even te parkeren en rond te wandelen. Niet wereldschokkend, maar erg mooie omgeving. Mooi ook om daar te rijden. Kan je gelijk in de buurt van Llandovery lunch of kopje koffie dan wel thee bij het Bikers Café Owls Nest nemen. Plezante plek. Door de week niet zo druk als op onderstaande foto.
1669481881965.png


Zal deze week eens kijken of ik mijn verslag over Wales kan afmaken, scheelt me wat typwerk nu. Ik laat het weten.

Let vooral op de trajectcontroles daar: 't zijn er veel.
Hieronder: bij Herberts Quarry
1669482447153.png
 
Je kunt 'Big Pit' coalmuseum makkelijk in de route opnemen. Niet schokkend, wel gaaf om te zien. In het noorden, vlakbij Bangor, ligt dat plaatsje met zo'n beetje de langste naam ter wereld. Ziet er verder mooi uit! Maak trouwens niet de fout om, zoals je zelf typt, te klagen over 'Engels' weer...
Met Brits weer zou je nog wel wegkomen, maar je bent dus niet in Engeland ;)
Verder zijn ze daar in Wales juist erg fijn in de omgang. Redelijk direct zoals bij ons, maar ook gemoedelijk. Ik heb er vrienden wonen en het verschil tussen Welsheman en Engelsen is echt merkbaar.
 

Bijlagen

  • 11755926_870348539717136_1545522692866999971_n.jpg
    11755926_870348539717136_1545522692866999971_n.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 26
  • 11753720_870347499717240_3012579965097812945_n.jpg
    11753720_870347499717240_3012579965097812945_n.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 30
Ik ben door mijn engelse schoonzoon eens fijntjes gewezen op het verschil tussen Engeland, Groot Brittannië en United Kingdom. In Engeland zelf maken ze er niet zo'n punt van, maar in Wales en zeker in Schotland ligt dat gevoeliger.

Big Pit ben ik ook geweest. Je kan mee naar beneden de mijn in.
 
Ik ben niet bekend met Wales. Maar is het lake district en noord daarvan niet mooier? ook route heen/terug? Ik heb lang geleden een jaar in Darlington gewoont
 
Dank heren! Ik heb Station Llanfairpwll ook nog aan de route toegevoegd en de 'Big Pit' coalmuseum is een mooi alternatief als het slecht weer is! Herberts Quarry toeren we uitgebreid doorheen. (en terrecht dat ik er op aangesproken wordt dat je het niet over 'engels' moet hebben in Wales ;-))

@Tmanneke ik kijk met smacht uit jaar je verslag!
@BMW-XR Lake District is inderdaad ook prachtig, maar daar ben ik al 2 keer geweest (inmiddels 4x over de Hardknott gereden). Na Schotland en Zuid Engeland stond Wales nog hoog op mijn verlanglijstje! (zie mijn reisverslagen in de footer)

Aangepaste route (is dit het juiste loopje van Elan Valley? Wil de Scenic Road A44 ook niet overslaan)
(of in Google Maps: Wales 2023 (public) – Google My Maps)

Wales2.png
 
Top, ben zelf ook van plan in 2023 naar Wales te gaan, scheelt me een hoop uitzoekwerk. Als je dag 2-6 hebt onderverdeeld zou je dat ajb ook kunnen posten?
Alvast bedankt
 
Ik ben inmiddels al wat verder en heb ook de input van de forum leden verwerkt en nog wat andere leuke toevoeging gevonden. Kaartje is ook verdeeld in dagen. Heb ook af en toe wat meer boeren weggetjes toegevoegd (geinspireerd door TET, maar geen off-road) voor de afwisseling.

Belangrijke wijzigingen:
Dag 1: Snake pas, Winnats pas en de Cat and Fiddle toegevoegd in Peaks District NP (beter bekend staande als de “most dangerous road of the UK”) en Pontcysyllte Aqueduct & Canal toegevoegd aan de route
Dag 2: Ffordd Pen Llech toegevoegd (de steilste weg ter wereld: 40%) en Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch ontbrak nog
Dag 4: Cardiff uit de route gehaald ;(: Coldplay treedt er 2 dagen op als wij er ongeveer zijn en ik ga geen € 1.500 voor een hotel betalen. Met de motor toeren door de stad vind in niks, dus dan maar een andere keer.

Enige punt van zorg is dag 3, want ik denk eerlijk gezegd dat 2,5 uur doorgaande kustweg een beetje saai gaat worden. Iemand advies?

Routes en hotels e.d. deel ik altijd op mijn website na de reis (foutjes er uit halen enzo), maar mocht je voor 10 juni gaan stuur me dan in het voorjaar een pm, dan deel ik ze! (of wordt voeg mij toe als 'vriend' in MRA onder de naam Emile).

Wales 221213.png


 
Zag een 'like' van lo bmw r80 voorbij komen en dat triggerede mij even om een update te geven.

In de kerstvakantie nog wat leuke en inspirerende YouTube video's gekeken én andere sites uitgepluist. Aanpassingen:
- Heb wat meer 'backroads' toegevoegd voor de afwisseling! Gaat dan vooral om het mooie uitzicht (en de rust)
- Cardiff staat weer op de route! (heb toch een appartement kunnen vinden)
- De kustrit is ingekort! Nu binnendoor naar het Brecon Beacons NP ipv eindeloos de A487 en de A40. Missen dan wel wat kastelen in Pembrokeshire maar dat weegt denk ik niet op tegen 3 a 4 uur provinciale weg.
- Bwlch yr Efengyl (Gospel Pass) toegevoegd en lus via Forest of Dean overgeslagen
- Herbert’s Quarry als pausepunt opgenomen (thanks @Tmanneke)

Routes zijn over het algemeen zo'n 5:30 uur rijden en bieden genoeg mogelijkheden om af te snijden als het heel slecht weer is. Ik heb ook nog wat extra rondjes liggen voor aan het einde van de dag! (als we nog niet klaar zijn)


Wales 3.0.png


 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie rondrit, ga je veel plezier hebben !

Mocht je bij Herbert's Quarry zijn en tijd hebben, er is een kleinere weg, zijweg van de A4069 die de heuvels ingaat en lags de achterkant vaneen kasteel loopt. Zie hieronder dat weggetje dat over die rivier loopt. Ik werd erop gewezen door een lokale boer die ik er tegenkwam en ik heb er nog steeds spijt van dat ik die niet genomen heb. Ik kwam net uit die richting. Als je op streetview kijkt zie je wel wat ik bedoel.
EDIT: Al die wegen lopen over een rivier. 8-) Ik heb er een pijltje bijgezet.

Herberts Quarry.png
 
Laatst bewerkt:
Totaal verkeerde topic, maar hier mijn Hardknot video! Ben nog een keer terug geweest, dus denk dat ik hem nu 4x gereden heb... (laatste keer samen met mijn fietsvrienden :})


In Wales ga ik deze nog meepakken, de Ffordd Pen Llech (en het vlauwe bord negeren, want dat is immers alleen een advies).
Is de steilste weg ter wereld volgens Guinness book of records. De één na steilste ligt in Nieuw Zeeland en die heb ik ook toevallig gereden.

1675115977287.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dag 6, de A487 tussen Minfford en Cross Foxes Inn vind je Mach Loop. Dit is een low flying zone, die door straaljagers wordt gebruikt. Vanaf de parkeerplaats halverwege het dal, kun je naar een uitzichtpunt lopen. Dit is ongeveer 600m, deels heuvel-op.

Wij zijn daar een keer naar toe gelopen, ons afvragend waarom er zoveel auto's stonden en wat daar dan te zien zou zijn. Nog geen 5 minuten later wisten we het. Een paar Tornado's vlogen door het dal, op dezelfde hoogte als wij stonden te kijken. Je keek zo de cockpit in. Geweldig!!!

Er is ook een speciale website van: MachLoop.co.uk

Ik weet niet wanneer er wordt gevlogen, maar als er veel auto's op de parkeerplaats staan is de kans vrij groot dat je ze kunt zien.
 
Gave route, ik ga deze zomer met een aantal vrienden ook naar Wales op de motor en bij het zoeken van tips op dit forum terecht gekomen. Ik blijf het topic zeker volgen.
@Emile007 ik heb je toegevoegd op MRA
 
Dit is de route uiteindelijk geworden. Over 10 dagen vertrekken we!
Heb ook nog wat optionele offroad/gravel/TET stukken toegevoegd, maar die zie je hier niet op de kaart.

Wales.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan