Waarschuwingsknipperlichten tijdens filerijden

Gebruik jullie waarschuwingsknipperlichten tijdens het filerijden?


  • Totaal aantal stemmers
    154
Mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld dus toch maar gegoogeld; alarmlichten voeren op de motor bij het fileren mag dus niet. Ik kan verder niets vinden wat je er dan wel mee moet/kunt doen. Alarmlichten worden niet eens genoemd bij de noodzakelijke verlichting op een motor.
 
Te hard rijden mag niet, te veel geluid produceren mag niet. Uitlaat moet e-keur hebben. Wheelie mag niet, rijden zonder helm mag niet. Rijden zonder beschermde kleding is niet aan te raden. Alarmlichten in de file mag ook niet, toch staat dat in het lijstje van dingen die niet mogen voor mij helemaal onderaan qua belangrijkheid.
 
Als ik er het nut van zou in zien maakt het me ook niet uit of het legaal is of niet. Denk niet dat de politie zich daar druk over maakt. Toch hoor ik bij de helft die ze niet gebruikt. Ik ga er van uit dat ze me niet zien. Alarmlichten of niet. En het automatisme om die dingen aan te zetten zit er bij mij niet in. Ik kan de knop niet eens blindelings vinden.
 
Ik zet ze wel aan, knipperlicht aanzetten kan wel verwarring geven omdat men niet altijd door heeft of je van rijbaan wisselt of filerijdt.nooit geweten dat de gedragscode zegt. Niet doen
 
Beste mede motorliefhebbers,

Hierbij een peiling, just for fun:

Officieel mag je geen alarmlichten voeren tijdens filerijden maar vaak zie je wel dat dit gebeurt. Gebruiken jullie ze, en waarom?
Vorige week donderdag mijn ‘nieuwe’ S1000R opgehaald, 130 km tot nu mee gereden en nog niet ontdekt of er alarmlicht mode erop zit…..:?

LED knippers zijn wel klein en fel…..;)

En file rijden geen knippers aan, gewoon tussen de auto’s worstelen en opletten. Gelukkig weinig mee te maken, geen woon/werk en tegen de Duitse grens geen last van…..:]
 
:NNeen. het werkt vooral verwarrend.
Richting geef je aan als je baan wisselt (tenminste, zo zou 't behoren)

En rijden alsof ze je niet zien, want de voorrang etc.:]
 
Ik gebruik de alarmlichten kort bij het begin van de file, eenmaal tussen de auto's zijn ze uit.
Bij een k75 kun je beide raw knoppen tegelijk ingedrukt houden voor alarm dus dat is prima voor eventjes.
Voor langer moet ik met mijn hand op het dashboard kiezen tussen vier knoppen wat niet zo handig is in het donker.

Beetje jammer dat er tijdens de (motor)rijopleiding nog steeds niet gewezen wordt op de gedragscode.
 
Ik wacht vaak op een GS om in de file achteraan te rijden, duurt nooit lang. Die zijn breed genoeg zodat ik ook ruimte heb. Met 4 knippers. Why? Don't actually know, just do it.
Ik heb een hekel aan GS-en voor me in de file, die zijn zo breed dat ze elke 3 auto's stil staan. Liefst niemand voor me, kan ik gewoon rustig doorkachelen. Over het algemeen maakt men vrij aardig ruimte, en 95% van de auto's die dat niet doet is druk met de telefoon etc en kijkt dus niet om zich heen. Klein tuutje met de luchthoorn maakt die ook wel weer wakker en dan gaan ze meestal alsnog opzij.

Zonder alarmlichten trouwens. Vorige motor had ze niet eens, bij deze gebruik ik ze nooit in de file.
 
Neen
Nutteloos
Bestuurders kijken toch niet in hun spiegels voor ze in een opening duiken
Inderdaad! Klopt precies!
De meeste zitten (rijdend dan wel stilstand) meer met hun smoel gefixeerd op dat kutschermpje van hun mobiel. En als je er dan langs komt met iets teveel toeren schrikken ze zich wezenloos. De enkeling die je wel op tijd ziet gaan als het kan wel iets opzij met de auto.
 
De telefoon heeft naar mijn mening het filerijden met de motor wel veiliger gemaakt. Ze kijken op hun telefoon en zijn niet meer zo bezig met welke rijbaan het snelst is, ze wisselen veel minder van baan.

Ik rijd wel met alarmlichten aan. Vooral in het donker en in de winter met regen. Als je dan in je spiegel kijkt zie je een brij aan lichten en valt mijn koplamp weg (het is een van de vele lichten), oranje knippers vallen dan beter op. Ook wordt het licht dan ook diffuser door de druppels. Als het een mooie zomerse dag is en het is licht dan is de noodzaak voor de alarmlichten voor mij veel minder, iedereen heeft dan veel meer zicht.
 
Ik kreeg het filerijden met alarmlichten tijdens mijn rijles op de A44 aangeleerd van mijn rij-instructeur. 3 maanden verder en ik doe het nog steeds elke dag. Merk net als anderen hier dat het helpt met je zichtbaarheid en je krijgt vaker ruimte van auto's.
 
Rijden met grootlicht zorgt voor verminderd inschattingsvermogen, men kan je afstand niet meer inschatten want ze kijken in een grote verblindende vlek.
Overdag valt die grote verblindende vlek wel mee, plus dan hebben ze mij wel gezien. En daar ging het nu net om.

maar vraag mij ook af wat tegenwoordig meer opvalt, grootlicht of de best wel felle led dagrijverlichting???
 
Ik heb een hekel aan GS-en voor me in de file, die zijn zo breed dat ze elke 3 auto's stil staan. Liefst niemand voor me, kan ik gewoon rustig doorkachelen. Over het algemeen maakt men vrij aardig ruimte, en 95% van de auto's die dat niet doet is druk met de telefoon etc en kijkt dus niet om zich heen. Klein tuutje met de luchthoorn maakt die ook wel weer wakker en dan gaan ze meestal alsnog opzij.

Zonder alarmlichten trouwens. Vorige motor had ze niet eens, bij deze gebruik ik ze nooit in de file.
Och, met mijn Electra kan ik aardig door katten, met het brede silhouet gaan de auto' s best wel breed aan de kant, behalve de dure leasebakken met standaard dure meneer, die geven je zelden de ruimte
 
wat is eigenlijk het protocol voor motorrijders in de file onder elkaar? als er een snelle jongen achter je zit is het dan de bedoeling dat je ze de 1e poging al langs laat of moet je gewoon doorrijden? meestal laat ik anderen voor maar heb nou ook al een paar keer achter iemand gezeten die niet zo hard ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan