Waar 12v vandaan? Montage telefoonlader

HenkRenting

Rookie
15 jun 2020
8
0
Hi all,

Mijn eerste post, dus be kind... :)
Ik ben op zoek naar een 12V lijn op mijn Suzuki GS650GT (1983) om een telefoonhouder/lader op aan te sluiten.
Liefst eentje die geschakeld is via contact/dodemansknop (in de garage gebruik ik die altijd) zodat de lader de accu niet leeg kan trekken.

Genoeg ervaring op electronicagebied, maar nog weinig van motoren.Via het servicemanual wordt ik weinig wijzer en op internet kan ik weinig vinden hierover van deze oudere motor.

Iemand een idee waar ik het beste kan zoeken?
 
Hi all,

Mijn eerste post, dus be kind... :)
Ik ben op zoek naar een 12V lijn op mijn Suzuki GS650GT (1983) om een telefoonhouder/lader op aan te sluiten.
Liefst eentje die geschakeld is via contact/dodemansknop (in de garage gebruik ik die altijd) zodat de lader de accu niet leeg kan trekken.

Genoeg ervaring op electronicagebied, maar nog weinig van motoren.Via het servicemanual wordt ik weinig wijzer en op internet kan ik weinig vinden hierover van deze oudere motor.

Iemand een idee waar ik het beste kan zoeken?
Als je je dodemansknop al gebruikt dan is het draadje dat er uit komt, niet die er in gaat de enige juiste. Tap de twaalf volt daar af, parallel.
 
Vanwege je argument in je eerste post @HenkRenting, je trekt dan de accu niet leeg tijdens het laden.

Een puntje om op te merken is dat tijdens het laden, de laadstroom die de telefoon lader trekt is dan verwaarloosbaar, al helemaal als je te telefoon er niet aan hangt.
 
Zelf zou ik, indien mogelijk, de geschakelde plus van het stadslichtje in je koplamp gebruiken, deze doet ook niks als je er een lader aanhangt aangezien die achter je contact zit, hoop ik, anders is er met de bedrading geknoeid.
 
De mooiste/correcte manier is natuurlijk het werken met een relais.. dus rechtstreeks op de accu aansluiten (met zekering natuurlijk) en de relais wordt geschakeld door het contact (bijv. achterlicht/stadslicht). Dit zijn ook de kosten niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ik heb zelf een Ducati Monster. Daarop heb ik het draadje van de USB aansluiting met een parallelstekker op het stadslicht aangesloten in de koplamp. Zwevende "snelle" zekering er tussen en klaar. Om de zekeringbehuizing heb ik een stuk binnenband gewikkeld tegen trillingen. Werkt al meer dan een jaar uitstekend.
Met deze parallelstekker gaat het ook.

Succes!
 
Ik heb zelf een Ducati Monster. Daarop heb ik het draadje van de USB aansluiting met een parallelstekker op het stadslicht aangesloten in de koplamp. Zwevende "snelle" zekering er tussen en klaar. Om de zekeringbehuizing heb ik een stuk binnenband gewikkeld tegen trillingen. Werkt al meer dan een jaar uitstekend.
Met deze parallelstekker gaat het ook.

Succes!
Precies op deze manier heb ik het ook gedaan. Met die parallelsteker hoef je ook niet te klooien met originele bekabeling. Werkt echt perfect. Licht uit is stroom uit.
 
Ik heb zelf een Ducati Monster. Daarop heb ik het draadje van de USB aansluiting met een parallelstekker op het stadslicht aangesloten in de koplamp. Zwevende "snelle" zekering er tussen en klaar. Om de zekeringbehuizing heb ik een stuk binnenband gewikkeld tegen trillingen. Werkt al meer dan een jaar uitstekend.
Met deze parallelstekker gaat het ook.

Succes!
Top optie denk ik...
Waar haal ik zo'n parallelstekker, @350-v-twin ?Auto onderdelen zaak of zo?
Weet niet zo goed hoe die stekkers genoemd worden, dus Googlen wordt lastig dan.
 
Top optie denk ik...
Waar haal ik zo'n parallelstekker, @350-v-twin ?Auto onderdelen zaak of zo?
Weet niet zo goed hoe die stekkers genoemd worden, dus Googlen wordt lastig dan.

ff google op kabelschoen splitter...

Ik ben lui.. bestel alles online... conrad bijvoorbeeld.

Zelf zou ik voor zo'n connector gaan:

Maar dan voor een enkel draadje..
 
ff google op kabelschoen splitter...

Ik ben lui.. bestel alles online... conrad bijvoorbeeld.

Zelf zou ik voor zo'n connector gaan:

Maar dan voor een enkel draadje..
Mocht je ook een optimate stekker op je accu hebben dan zijn deze tamiya stekkers ideaal. Ik heb bv mijn tomtom dock voorzien van zo'n stekker, en dan kan je hem loskoppelen onder de buddy als je hem niet nodig hebt, en als ie in de garage staat gebruiken voor de optimate. Geen gesnij in kabelboom, gezekerd in de optimate stekker, los te koppelen als het niet nodig is. Let er wel op dat optimate in al zijn wijsheid heeft besloten om de + en - om te draaien tov standaard tamiya, als je dus een stekkertje soldeert, goed verbinden _O-
 
Dank voor al jullie reacties.

Optimate heb ik, @Falierke , maar moet de accu ‘s winters sowieso van de motor halen, omdat ik geen stroom heb ik de parkeergarage zelf. In de zomermaanden houdt deze accu het prima vol.

Ik denk dus dat ik gewoon voor de kabelschoentjes ga die ik aansluit op de koplamp of zo of in de cockpit ergens. Zal er es ff een multimeter tegenaan houden.

En superaardig dat je me die wil sponsoren, @350-v-twin ! Maar dat hoeft echt niet hoor, ik check hier de lokale middenstand wel ff. Komst vast goed.
Maar wel bedankt voor je vriendelijke aanbod!

Echt verbaasd hoe snel dit forum werkt! En met inhoudelijke reacties en zo ook... is niet bij elk forum zo! :)
 
Ik heb zelf een Ducati Monster. Daarop heb ik het draadje van de USB aansluiting met een parallelstekker op het stadslicht aangesloten in de koplamp. Zwevende "snelle" zekering er tussen en klaar. Om de zekeringbehuizing heb ik een stuk binnenband gewikkeld tegen trillingen. Werkt al meer dan een jaar uitstekend.
Met deze parallelstekker gaat het ook.

Succes!
Precies op deze manier heb ik het ook gedaan. Met die parallelsteker hoef je ook niet te klooien met originele bekabeling. Werkt echt perfect. Licht uit is stroom uit.
Top optie denk ik...
Waar haal ik zo'n parallelstekker, @350-v-twin ?Auto onderdelen zaak of zo?
Weet niet zo goed hoe die stekkers genoemd worden, dus Googlen wordt lastig dan.
Gaat ook iemand vertellen dat wanneer deze top oplossing door trilling van zijn plaats schuift en tegen de behuizing van een metalen koplamp valt dat zit voor kortsluiting zorgt?
In een plastic bak zal het wel gaan, als er verder niks aan geleidende zooi loopt. Het is ook niet voor niks dat stekkers, stekers en andere contacten behalve de massa allemaal in kunststof verpakt/gegoten dan wel gestoken zit?

maar ja, ik gebruik kroonsteentjes, wat weet ik nou...
 
Gaat ook iemand vertellen dat wanneer deze top oplossing door trilling van zijn plaats schuift en tegen de behuizing van een metalen koplamp valt dat zit voor kortsluiting zorgt?
In een plastic bak zal het wel gaan, als er verder niks aan geleidende zooi loopt. Het is ook niet voor niks dat stekkers, stekers en andere contacten behalve de massa allemaal in kunststof verpakt/gegoten dan wel gestoken zit?

maar ja, ik gebruik kroonsteentjes, wat weet ik nou...

Kroonsteentjes op een motorfiets, . . . . behoorlijk amateuristisch.

Ik zal het voor de amateurs onder ons nogmaals uitleggen (ben zelf ook amateur, maar wel één die goed nadenkt voor die zoiets in elkaar zet en netjes werkt):

1) trek de draad de koplamp in aan de achterzijde.
2) monteer mbv een parallelstekker de stekker aan het draadje van de USB op de aansluiting van het stadslicht (want stadslicht gaat op mijn motor automatisch aan bij "contact aan").
N.B. 1 gebruik bij voorkeur een geïsoleerde stekker ah USB draadje, spreekt voor zich.
3) in de draad die van de USB komt heb je een zgn. snelle "zwevende zekering" gemonteerd van 5A. Die kan 60W aan (5 x 12 op een 12V systeem, 30W, 5 x 6 op een 6V systeem). De zwevende zekering pak je in, in een rubberen stukje van een binnenband o.i.d. en het rubber hou je op z'n plaats m.b.v. een paar tie-raps.
4) Dan koplamp weer sluiten.
5) Contact aan: 12V op je USB of telefoonaansluiting, contact uit en de spanning is van de USB of telefoonaansluiting. Op die manier word je accu beschermd tegen leegtrekken.
N.B. 2 als je licht niet automatisch aangaat bij "contact aan", dan kun je een ander punt overwegen (claxon??) of je zet je verlichting aan en dan krijgt je USB ook spanning.
3 jaar geleden heb ik, zoals hierboven beschreven, de stroomvoorziening voor mijn TomTom Rider 420 op mijn Ducati Monster gerealiseerd. Nooit problemen gehad, werkt perfect.

N.B. mocht er onverhoopt tóch kortsluiting ontstaan, dan klapt de snelle zekering er onmiddellijk uit en beschermt daarmee mijn TomTom en motor tegen schade.
 
Terug
Bovenaan Onderaan