Draad 12v splitter

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
572
574
Onder dashboard van m'n motor komt een 12V connector. Die wil ik splitsen in 3en (USB poort, verwarmde handschoenen en navigatie). Hoe doe je dat netjes? M'n vader heeft het eerder voor me gedaan met krimp connectoren, voor alleen de handschoenen en navigatie. Maar het ziet er een tikkeltje rommelig uit en is niet waterdicht, en ik wil het netjes oplossen. Is er een soort waterdicht "verdeelstation" voor 12V?
 
17502-00-4mm-stekker-rond-citroen.jpg
35mm-3-voudige-verbinder-1607211-02.jpg


Isolatie los te koop
Of krimpkous
 
Wat voor 12v connector komt er aan te zitten?
Dit (het mannetje) komt uit de kabelboom.

Dan wil ik van het vrouwtje dus naar een "verdeelkastje", en vandaar uit naar handschoenen, USB en navigatie. Die willen allemaal 12V.

Isolatie los te koop
Of krimpkous
Krimpkousen wil ik eigenlijk vermijden. Ik vind het een beetje gehannes.
 
Ik weet nog steeds niet wat je met

bedoelt, ik zie geen afbeelding ofzo.

Is dat 12v draad waar je over spreekt gezekerd? En zo ja, hoeveel stroom kan er overheen?
Plaatje vergeten... Deze (het mannetje) komt van de kabelboom af, en inderdaad staat er 12V op. Ik heb het vrouwtje (rechts) met twee draden er uit. Het is inderdaad gezekerd in het zekeringskastje, onder de tank, op 10A.

Screenshot 2023-11-04 at 21.46.21.png
 
Dat doosje is niet waterdicht, en die splitter moet eigenlijk naar 3. Maar jullie gaven me wat ideeën, en ik heb zoiets besteld:
61pvrzaMJSL._AC_SL1200_.jpg


Die DC connectors gaan er dan af, en daar maak ik de superseal connector op. En dan verder naar USB, handschoenen en Garmin, waar nodig solderen + krimpkous.
 
Volgens mij vraagt handvatverwarming iets van 45w maximaal ofzo. Delen door 12v kom je dan op tussen de 3,5 en 4 ampère. Dat zou betekenen dat je met 1mm draad, dat geschikt is tot 6a, al ruim voldoende hebt.
 
Dat doosje is niet waterdicht, en die splitter moet eigenlijk naar 3. Maar jullie gaven me wat ideeën, en ik heb zoiets besteld:
61pvrzaMJSL._AC_SL1200_.jpg


Die DC connectors gaan er dan af, en daar maak ik de superseal connector op. En dan verder naar USB, handschoenen en Garmin, waar nodig solderen + krimpkous.
Als je deze connectors gaat gebruiken MOET je wel een relais gebruiken voor de handvat verwarming .
 
Waarom MOET er een relais tussen? Ik ben in de veronderstelling dat een beetje handvatverwarming niet meer dan 45W vraagt. Dat zou dus neerkomen op nog geen 4A. Lijkt mij niet dat dit via een relais hoeft te lopen.

Ik zou de complete schakeling wel via het contact laten lopen en daar zou je dan wel weer een relais voor kunnen gebruiken als je dat wilt.
 
Heb je misschien een foto hoe het eruit ziet / waar het moet komen?

Als het in de elementen moet.. dan zou ik altijd werken met Powerlet.
Desnoods meerdere aansluitingen maken in de kuip op de plek waar het nodig is.

1200x721.jpg


Vervolgens heb je van het "powerlet" type allerlei verloopkabels / stekkers en kan je alles maken wat je wilt. Maar dan is het wel allemaal bescherm tegen de elementen. Je kan dan ook gelijk een stekker maken voor je navigatie etc. Maak het een beetje robuust en goed geschakeld middels een relays vanaf de accu en je kan er zelfs een bandenpomp etc op aansluiten.

En je kan (wanneer je hem nodig hebt) dan bijv. een USB lader inpluggen.

51T3OM37H1L._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaat goed komen .
Zie het zo een relais is niks anders dan een zware schakelaar die aan gestuurd wordt met twee dunne draadjes van bv 0.5 mm2 va een schakelaar of drukknopje ( bij gebruikt van drukknopje wel een relais met vijf aansluiting kopen .
 
Als je deze connectors gaat gebruiken MOET je wel een relais gebruiken voor de handvat verwarming .
Nee, die connectors gaan er af, ik gebruik de superseal connectors die @guzzigek adviseerde; alleen het gesealde middenstuk is van belang.

Het is overigens geen handvat verwarming, alleen maar verwarmde (Gerbing) handschoenen. Die trekken ieder 1,1A, dus 2 * 12V * 1,1A = 27W. Garmin zal iets van halve amp zijn, gokje. USB heb ik zelden nog gebruikt, wil ik voor noodgevallen toch netjes aansluiten en zal nooit tegelijk met de handschoenen of de Garmin gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan